Driva 7970 på 400 watt

Permalänk
Medlem

Driva 7970 på 400 watt

Hej alla!
Ska snart köpa ny dator men ska börja med att bara köpa ett grafikkort och sedan köpa resten när jag fått in mer pengar. Det jag undrar över är då om ett nätagg på 400 watt klarar av att driva Asus radeon 7970 dc2. Ska nämligen koppla in grafikkortet i pappas dator för tillfället. Han har ett be quiet 400 watt 80 plus gold och är nästan helt säker på att den har 6+8 faser och grafikkortet har 8+8 faser. Går det som sagt på nått sätt?
Tack på förhand!

Permalänk

Skulle inte chansa, rekommenderar minst 500w.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Jag skulle då inte våga koppla in det ifall det händert något

Permalänk
Medlem

vad är det för övriga komponenter i datorn ?
be quiet 80 + gold klarar av det utan större problem på T ex 2500k 8 gb ram o 1 hårddisk ^^
har han ett par chassiefläktar koppla ur ett par då och kör öppet chassie istället då nätagget antagligen kommer bli ganska varmt.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Jag har kört ett 7970 ref kort på 400w agg utan problem med ett hyfsat stock system.
Har en bekant som kör ett 670 på 400w och har en hungrig amd phenom 2 1090T i samma system och han spelar skyrim, Fallout NV och borderlands 2 hela dagarna.

Inga problem med det agget, folk överdriver gärna watt antal.

Edit: är rätt säker på att även min bekanta har ett be quiet.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Det kommer fungera sålänge du inte överklockar systemet hårt.
Jag kör ett GTX580 på ett FSP 420w nätagg utan problem,och det kortet drar mer än ett 7970

Permalänk
99:e percentilen

Jag fick en tanke om att undervolta och underklocka kortet. Jag antar att resterande komponenter ändå är för dåliga för att ett 7970 ska komma till sin rätt.

Vilka är de övriga komponenterna?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Brorsan kör dubbla 7970s med en i2500K @4,2GHz, den drar 440W vid väggen när han lirar Bf3 på ultra. Korten är milt överklockade.

Permalänk
Medlem

Det vore att tänja på gränserna

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Vilket system?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av skippy_pewpew:

Vilket system?

Skickades från m.sweclockers.com

Processor Intel Core i7 3960X @ 4,0 GHz
Moderkort Asus Rampage IV Extreme
Minne 16 GB Corsair Vengeance, 1 600 MHz, 9-9-8-24

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Det är ett rätt saftigt system och även överklockat, TS pappa har kanske långt ifrån det systemet.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Det är ett rätt saftigt system och även överklockat, TS pappa har kanske långt ifrån det systemet.

Troligtvis, jag skriver dock att det "kan tänja på gränserna" samt länkar till ett swec test så TS kan dra sina egna slusatser:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Troligtvis, jag skriver dock att det "kan tänja på gränserna" samt länkar till ett swec test så TS kan dra sina egna slusatser:)

Sen ska man tänka på att i SC test kan man räkna bort minst 10% pga det är mätt från väggen och inte från nätagget.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att tänka på att efektiviteten på aggen är lägre när man ligger nära min/max, max effektivitet ligger någon stans runt 50% load. Antagligen klarar agget att dra runt det men kanske kommer låta mer är du är van vid.

Visa signatur

Chasi: Thermaltake XaserVI LBNS | Mobo: P9X79 PRO
Cpu: SB-E 3930k 4.8ghz @ 1.34v | Kylning: 2x Laing DCC, EK supreme HF Cu, 45*60cm nissan bilkylare.
Ram: 6x4GB G.skill 2133mhz cl11 | Disk: Samsung 830 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

vad är det för övriga komponenter i datorn ?
be quiet 80 + gold klarar av det utan större problem på T ex 2500k 8 gb ram o 1 hårddisk ^^
har han ett par chassiefläktar koppla ur ett par då och kör öppet chassie istället då nätagget antagligen kommer bli ganska varmt.

Skrivet av HurMycket:

Jag fick en tanke om att undervolta och underklocka kortet. Jag antar att resterande komponenter ändå är för dåliga för att ett 7970 ska komma till sin rätt.

Vilka är de övriga komponenterna?

Datorn är helt ny.
Komponenter:
Chassi: nzxt h2
Moderkort: msi military class z77
Minne: corsair 16 gig 1600 MHz
Processor: Intel 3570k
Ssd: Samsung 830 128 gb
Hårdisk: wd carvian green 2 tb
Cd-läsare och minneskortläsare.

Har ej överklockat systemet så processorn går på 3.4 ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osten92:

Datorn är helt ny.
Komponenter:
Chassi: nzxt h2
Moderkort: msi military class z77
Minne: corsair 16 gig 1600 MHz
Processor: Intel 3570k
Ssd: Samsung 830 128 gb
Hårdisk: wd carvian green 2 tb
Cd-läsare och minneskortläsare.

Har ej överklockat systemet så processorn går på 3.4 ghz

Det kommer gå bra med 400w, inget att oroa dig över.
Datorn i min signatur rullar på ett 750w agg och jag pressar inte det fullt ut trots tung överklockning.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osten92:

Datorn är helt ny.
Komponenter:
Chassi: nzxt h2
Moderkort: msi military class z77
Minne: corsair 16 gig 1600 MHz
Processor: Intel 3570k
Ssd: Samsung 830 128 gb
Hårdisk: wd carvian green 2 tb
Cd-läsare och minneskortläsare.

Har ej överklockat systemet så processorn går på 3.4 ghz

Inga problem

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk

Eftersom det är ett jäkligt bra nät agg.(håller sig lätt inom gold standarden, låg ripple osv. Komponenterna kommer från FSP = bra skit) så ska det inte va några större problem. Dom två 400W Be quiet som finns på marknaden nu har båda 6+8 PCIE kontakter.

Hade det vart ett billigt skräp agg. hade jag tvekat.

Om du inte får nån slags super rabatt på Asus DC2 kort så skulle jag utan tvekan lägga på 200-300kr och gå direkt på det bästa AMD kortet på marknaden Asus Matrix Platinum -> http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1428111

Permalänk
Medlem

Eftersom de som svarar på din fråga vet att det inte är sina egna grejjer men vill ha e penis o kommentera endå så skulle jag inte riktigt lite på det. ungefär som att fråga om vad legendaries i d3 är värt. samma sak bara att på svenska, tänker inte säga något om din fråga då jag vill inte lägg mig i efter som du redan fått så "jättebra"... svar redan. men lycka till när huset brinner.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Skrivet av Mordrana:

Eftersom de som svarar på din fråga vet att det inte är sina egna grejjer men vill ha e penis o kommentera endå så skulle jag inte riktigt lite på det. ungefär som att fråga om vad legendaries i d3 är värt. samma sak bara att på svenska, tänker inte säga något om din fråga då jag vill inte lägg mig i efter som du redan fått så "jättebra"... svar redan. men lycka till när huset brinner.

Njae, detta är ett riktigt high-end agg. Max output på 384W på 12V linorna.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Osten92:

Datorn är helt ny.
Komponenter:
Chassi: nzxt h2
Moderkort: msi military class z77
Minne: corsair 16 gig 1600 MHz
Processor: Intel 3570k
Ssd: Samsung 830 128 gb
Hårdisk: wd carvian green 2 tb
Cd-läsare och minneskortläsare.

Har ej överklockat systemet så processorn går på 3.4 ghz

Jaha, det var ju en annan sak. Jag trodde att du skulle sätta det i en lite äldre dator. My bad.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Det kommer gå bra med 400w, inget att oroa dig över.
Datorn i min signatur rullar på ett 750w agg och jag pressar inte det fullt ut trots tung överklockning.

Okej bra, tack!

Skrivet av thereal_twisted:

Eftersom det är ett jäkligt bra nät agg.(håller sig lätt inom gold standarden, låg ripple osv. Komponenterna kommer från FSP = bra skit) så ska det inte va några större problem. Dom två 400W Be quiet som finns på marknaden nu har båda 6+8 PCIE kontakter.

Hade det vart ett billigt skräp agg. hade jag tvekat.

Om du inte får nån slags super rabatt på Asus DC2 kort så skulle jag utan tvekan lägga på 200-300kr och gå direkt på det bästa AMD kortet på marknaden Asus Matrix Platinum -> http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1428111

Är faktiskt lite halvsugen att slå på stort och köpa ett matrixkort men jag vill att kortet ska vara tyst vilket jag tror matrixkortet är. Sedan så skrev jag i rubriken att agget har 6+8 PCIE och har inte både dc2 och matrix 8+8 eller är jag helt fel på hur det kopplas? :S

Skrivet av HurMycket:

Jaha, det var ju en annan sak. Jag trodde att du skulle sätta det i en lite äldre dator. My bad.

Nja det är lugnt, jag skulle vart lite mer specifik när jag skapade tråden om vad som fanns i den.

Permalänk
Skrivet av Mordrana:

men lycka till när huset brinner.

Men han skulle ju inte köpa nVidia nu, utan AMD.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av Osten92:

Okej bra, tack!

Är faktiskt lite halvsugen att slå på stort och köpa ett matrixkort men jag vill att kortet ska vara tyst vilket jag tror matrixkortet är. Sedan så skrev jag i rubriken att agget har 6+8 PCIE och har inte både dc2 och matrix 8+8 eller är jag helt fel på hur det kopplas? :S

Nja det är lugnt, jag skulle vart lite mer specifik när jag skapade tråden om vad som fanns i den.

Båda har 8+8, men det finns adapters. 2 molex till 8pin tex.

Tveka icke, kör på ett Matrix. DC2 är låsta och klockar oftast inte alls bra. Matrix är raka motsatsen och fläkten är riktigt tyst också. Dessutom är det ju klockat till 1100Mhz som standard, grymt kort!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Njae, detta är ett riktigt high-end agg. Max output på 384W på 12V linorna.

hah då är det ju lugnt mitt ocz agg trycker ut max 432W ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

hah då är det ju lugnt mitt ocz agg trycker ut max 432W ^^

Ja det ska va lugnt, men det är också skillnad på ett high-end be quiet som kontinuerligt ger max watt under full belastning. Men oavsett så ska ett 500w fixa det, ,

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Båda har 8+8, men det finns adapters. 2 molex till 8pin tex.

Tveka icke, kör på ett Matrix. DC2 är låsta och klockar oftast inte alls bra. Matrix är raka motsatsen och fläkten är riktigt tyst också. Dessutom är det ju klockat till 1100Mhz som standard, grymt kort!!

är du säker på att den har 8+8? Står på inet där jag köpte det att den har en 6 pin PCIE kontakt och en 8 pin PCIE (6+2) Kontakt.

http://www.inet.se/produkt/6909707/be-quiet-straight-power-e9...

Kan inte kolla det förrens till helgen (bor i stan) och hade tänkt köpa grafikkortet imon eller på onsdag!

Haha, Får se vad det blir men måste jag har Platinum för att den ska vara upplåsbar eller räcker det med ett Matrixkort? :S

Ps. Tror ni agget klarar ett Matrix om jag inte överklockar det innan jag skaffat min dator med ett kraftigare nätagg?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Osten92:

är du säker på att den har 8+8? Står på inet där jag köpte det att den har en 6 pin PCIE kontakt och en 8 pin PCIE (6+2) Kontakt.

http://www.inet.se/produkt/6909707/be-quiet-straight-power-e9...

Kan inte kolla det förrens till helgen (bor i stan) och hade tänkt köpa grafikkortet imon eller på onsdag!

Haha, Får se vad det blir men måste jag har Platinum för att den ska vara upplåsbar eller räcker det med ett Matrixkort? :S

Ps. Tror ni agget klarar ett Matrix om jag inte överklockar det innan jag skaffat min dator med ett kraftigare nätagg?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja nätagget har 6+8.

Menade att grafikkortet har 8+8

Permalänk
Medlem

Det går, men det är lite på gränsen. Har själv gjort det.

Visa signatur

5950X, 3090