Uppgradera nytt/begagnat i väntan på AMD Q4...

Permalänk
Medlem

Uppgradera nytt/begagnat i väntan på AMD Q4...

Jag sitter på Intel E8400, 2x2 GB RAM, XFX HD4870 idag och har redan bestämt mig för AMD Phenom II 965 och 2x4 GB RAM, men är fortfarande osäker på grafikkortet.

Jag vill ha något som jag klarar mig på tills AMDs nästa generation kommer ut, men vet inte om jag borde köpa nytt eller begagnat. Jag funderar på MSI 7850/7870, men med handen på hjärtat har jag inte de absolut högsta kraven i världen grafikmässigt, så jag vet inte om de hade varit overkill. Jag funderade också på något som är lätt att hitta begagnat, t.ex. nVIDIA 580 för runt 1 300kr. Vad ska jag göra?

Permalänk
Hedersmedlem

Vilket moderkort? Annars är ett beggat GTX580 helt ok. Men inte över 1200 -1300:-.
Förresten vad har du för nätagg, då 580:t är rätt strömhungrigt?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Vilket moderkort? Annars är ett beggat GTX580 helt ok. Men inte över 1200 -1300:-.
Förresten vad har du för nätagg, då 580:t är rätt strömhungrigt?

Här är det jag tänkte köpa över tid (alltså, inte allt på en gång) http://www.inet.se/kundvagn/visa/2922189/2013-01-31

Varför är inte GTX580 värda mer än runt 1 300 kr? Prestandan är ju runt 7870 om jag inte misstar mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jean-Luc Picard:

Varför är inte GTX580 värda mer än runt 1 300 kr? Prestandan är ju runt 7870 om jag inte misstar mig.

Han menar nog begagnat. Det är väldigt svårt att få tag i ett nytt GTX 580, och i de få fall där dom finns kostar dom fortfarande runt 2500-3000:-.

Du funderar inte på att köpa ett FX-8350 eller FX-8320 istället? Visserligen lite dyrare (FX-8320 går för ~1200:- på CDON om deras 15%-rea fortfarande är igång), men betydligt bättre prestanda, och lär hålla betydligt längre.

Edit: Bah, 15%-rean är slut, men principen är densamme.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jalle64:

Vilket moderkort? Annars är ett beggat GTX580 helt ok. Men inte över 1200 -1300:-.
Förresten vad har du för nätagg, då 580:t är rätt strömhungrigt?

Skrivet av Jean-Luc Picard:

Här är det jag tänkte köpa över tid (alltså, inte allt på en gång) http://www.inet.se/kundvagn/visa/2915788/2013-01-30

Varför är inte GTX580 värda mer än runt 1 300 kr? Prestandan är ju runt 7870 om jag inte misstar mig.

http://i.imgur.com/5WG6Zys.png

Som jag skrev ett beggat=begagnat. Ja paketet ser bra ut i övrigt men om du har råd skulle jag iaf satsat på en: http://www.inet.se/produkt/5308709/amd-fx-6300-6c-3-5ghz-blac... då denna är hyfsat mycket snabbare än 965.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Han menar nog begagnat. Det är väldigt svårt att få tag i ett nytt GTX 580, och i de få fall där dom finns kostar dom fortfarande runt 2500-3000:-.

Du funderar inte på att köpa ett FX-8350 eller FX-8320 istället? Visserligen lite dyrare (FX-8320 går för ~1200:- på CDON om deras 15%-rea fortfarande är igång), men betydligt bättre prestanda, och lär hålla betydligt längre.

Edit: Bah, 15%-rean är slut, men principen är densamme.

Jag behöver uppgradera denna månaden och måste ha ett nätagg eftersom min är defekt, och frun klagar på sin långsamma dator, så jag tänkte uppgradera CPUn och ge henne det som blir över. Har alltså inte råd att köpa Vishera än.

Ja, jag förstår att han menar begagnat, men om nya kostar 2 500 kr - 3 000 kr borde väl begagnade kosta minst 1 800 kr - 2 000 kr??

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jean-Luc Picard:

Jag behöver uppgradera denna månaden och måste ha ett nätagg eftersom min är defekt, och frun klagar på sin långsamma dator, så jag tänkte uppgradera och ge henne det som blir över 8-) Har alltså inte råd att köpa Vishera än.

Ja, jag förstår att han menar begagnat, men om nya kostar 2 500 kr - 3 000 kr borde väl begagnade kosta minst 1 800 kr - 2 000 kr??

Jo men om du tittar på den nuvarande generationen (660) så är den ju lika bra som 580:t till billigare pris, och dessutom en hel del snålare i drift. Sedan är begagnat alltid begagnat dvs utan eller dåligt med garanti.

Edit: glömde skriva ENGAGE!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jean-Luc Picard:

Här är det jag tänkte köpa över tid (alltså, inte allt på en gång) http://www.inet.se/kundvagn/visa/2915788/2013-01-30

Varför är inte GTX580 värda mer än runt 1 300 kr? Prestandan är ju runt 7870 om jag inte misstar mig.

http://i.imgur.com/5WG6Zys.png

Phenom II X4 965 är ingen höjdarprocessor, jag har Phenom II X6 1055 och den flaskar ganska rejält i en hel del moderna spel. Satsa och köp AMD FX-8120 eller ännu bättre AMD FX-8320.
Du får alla fläktar du behöver med chassit, lägg inte pengar på fler.
Överväg att köpa en riktigt bra CPU-kylare, du vill kunna klocka din CPU till max utan att datorn ska låta som ett jetplan http://www.inet.se/produkt/5322166/noctua-nh-d14
Du kan få ett 7950 för strax över 2000kr på ett par ställen, kör på det istället.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jean-Luc Picard:

Jag behöver uppgradera denna månaden och måste ha ett nätagg eftersom min är defekt, och frun klagar på sin långsamma dator, så jag tänkte uppgradera och ge henne det som blir över 8-) Har alltså inte råd att köpa Vishera än.

Ja, jag förstår att han menar begagnat, men om nya kostar 2 500 kr - 3 000 kr borde väl begagnade kosta minst 1 800 kr - 2 000 kr??

Nya kostar så mycket för att många återförsäljare är kort sagt dumma i huvudet, och sätter inte sitt pris efter pris/prestanda.
Om det släpps ett kort som presterar ungefär som ett GTX 580, men kostar mindre (dvs GTX 660/HD 7870), så ändrar dom oftast inte sin gamla prissättning.
(Se bara CDON som säljer GTX 580 för ~2600-3200:-. Korten kostade lika mycket för ett år sedan.)

Folk som kan prestandan på olika kort skulle aldrig betala 1800-2000 för ett begagnat GTX 580, för dom vet att man kan köpa ett nytt HD 7870/GTX 660 för samma pris, som dessutom presterar lite bättre. (tar mindre ström, har mer grafikminne)

Kort sagt - nypriset på GTX 580 är skrattretande, men det finns ju som sagt inte så många ställen kvar som säljer nya GTX 580 heller.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Ha kvar din E8400, den är inte mycket sämre än en 965, förutom två kärnor kortare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Okej, så beg. GTX580 för runt 1 300 kr, alternativt HD7870 för runt 2 000 kr (HD7950 för nära 2 000kr har jag inte sett). Tack för den utförliga förklaringen, Minsc S2.

Jag har försökt hitta bra jämförelser mellan E8400 och PII 965, men det är lättare sagt än gjort. Det verkar i slutändan som PII 965 vinner, med tanke på två extra kärnor, snabbare hastighet per klock. Jag måste hur som helst uppgradera för att få tyst på frun, som sitter med en Athlon X2 5200+...

Cruentusa, nu överdriver du väl ändå. Phenom II ska från vad jag har läst fungera väldigt bra i moderna spel, beroende på vilka spel och inställningarna. Jag hade gärna hellre köpt en Vishera, men det får bli längre in i framtiden. Som tur är passar både den och PII på samma moderkort.

Chassit har två medföljande fläktar, men jag funderade på att ha en konfiguration där alla sitter på insug (två i fronten, en i botten) för att slippa damm och fortfarande kyla bra. Hade uppskattat tips på den här biten. Borde jag tänka om min idé att ha 3st fläktar på intag och skapa ett övertryck?

Vetifan om jag håller med om att man måste köpa allra högsta segmentet av CPU-kylare för att kunna få ut så mycket som möjligt ur som CPU. Jag tror att skillnaden i klock, och temperatur, samt ljudnivå blir snarlik (fördelen för Noctuan motiveras inte av priset, storleken, tyngden).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jean-Luc Picard:

Okej, så beg. GTX580 för runt 1 300 kr, alternativt HD7870 för runt 2 000 kr (HD7950 för nära 2 000kr har jag inte sett). Tack för den utförliga förklaringen, Minsc S2.

Jag har försökt hitta bra jämförelser mellan E8400 och PII 965, men det är lättare sagt än gjort. Det verkar i slutändan som PII 965 vinner, med tanke på två extra kärnor, snabbare hastighet per klock. Jag måste hur som helst uppgradera för att få tyst på frun, som sitter med en Athlon X2 5200+...

Cruentusa, nu överdriver du väl ändå. Phenom II ska från vad jag har läst fungera väldigt bra i moderna spel, beroende på vilka spel och inställningarna. Jag hade gärna hellre köpt en Vishera, men det får bli längre in i framtiden. Som tur är passar både den och PII på samma moderkort.

Chassit har två medföljande fläktar, men jag funderade på att ha en konfiguration där alla sitter på insug (två i fronten, en i botten) för att slippa damm och fortfarande kyla bra. Hade uppskattat tips på den här biten. Borde jag tänka om min idé att ha 3st fläktar på intag och skapa ett övertryck?

Vetifan om jag håller med om att man måste köpa allra högsta segmentet av CPU-kylare för att kunna få ut så mycket som möjligt ur som CPU. Jag tror att skillnaden i klock, och temperatur, samt ljudnivå blir snarlik (fördelen för Noctuan motiveras inte av priset, storleken, tyngden).

Denna bench visar på skillnaden: http://www.anandtech.com/bench/Product/102?vs=699

http://www.inet.se/produkt/5308709/amd-fx-6300-6c-3-5ghz-blac...

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Hej
Ang gtx580 så är det många som tycker att de borde säljas för 1200-1300 kr/st men verkligheten är den att under den senaste månaden/månaderna så har de flesta korten som sålts här på marknaden haft bud/avslut på 1500 kr.
Jag vet detta eftersom jag bevakade annonserna dagligen.
Så mellan 1200-1500 kr är nog en korrekt uppgift.

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jean-Luc Picard:

Okej, så beg. GTX580 för runt 1 300 kr, alternativt HD7870 för runt 2 000 kr (HD7950 för nära 2 000kr har jag inte sett). Tack för den utförliga förklaringen, Minsc S2.

Jag har försökt hitta bra jämförelser mellan E8400 och PII 965, men det är lättare sagt än gjort. Det verkar i slutändan som PII 965 vinner, med tanke på två extra kärnor, snabbare hastighet per klock. Jag måste hur som helst uppgradera för att få tyst på frun, som sitter med en Athlon X2 5200+...

Cruentusa, nu överdriver du väl ändå. Phenom II ska från vad jag har läst fungera väldigt bra i moderna spel, beroende på vilka spel och inställningarna. Jag hade gärna hellre köpt en Vishera, men det får bli längre in i framtiden. Som tur är passar både den och PII på samma moderkort.

Chassit har två medföljande fläktar, men jag funderade på att ha en konfiguration där alla sitter på insug (två i fronten, en i botten) för att slippa damm och fortfarande kyla bra. Hade uppskattat tips på den här biten. Borde jag tänka om min idé att ha 3st fläktar på intag och skapa ett övertryck?

Vetifan om jag håller med om att man måste köpa allra högsta segmentet av CPU-kylare för att kunna få ut så mycket som möjligt ur som CPU. Jag tror att skillnaden i klock, och temperatur, samt ljudnivå blir snarlik (fördelen för Noctuan motiveras inte av priset, storleken, tyngden).

Define R4 har väldigt bra dammfilter så övertryck är inte något du behöver, fläkten som sitter på Hyper är högljud ska man få kylaren tyst behöver du byta fläkten. Planerar du att uppgradera till Vishera och klocka den behöver du något rejält för att hantera den rejält höjda värmeutvecklingen. Med en ND-D14 kan du köra fläktarna på lägsta utan att ha några problem med temperaturerna, du kommer kunna använda den till nästa bygge också så den extra kostnaden är försumbar.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Define R4 har väldigt bra dammfilter så övertryck är inte något du behöver, fläkten som sitter på Hyper är högljud ska man få kylaren tyst behöver du byta fläkten. Planerar du att uppgradera till Vishera och klocka den behöver du något rejält för att hantera den rejält höjda värmeutvecklingen. Med en ND-D14 kan du köra fläktarna på lägsta utan att ha några problem med temperaturerna, du kommer kunna använda den till nästa bygge också så den extra kostnaden är försumbar.

Define R4 har dammfilter på vissa utvalda ställen, men som jag ser det kan jag undvika att damm kommer in genom öppningarna utan filter genom att ha övertrycket, då luften konstant pressas ut ur öppningarna.

Fläkten på Hyper 212 är verkligen inte högljudd. Min fru har den och så sent som igår, när jag hade våra datorer öppnade, lyssnade jag på den på nära håll med chassit öppet. Den susar lite tyst, och hörs knappt.

Angående NH-D14 (antar att du menar den)... ja, den är bra, men den känns väldigt dyr och tung, så jag får ta mig en funderar på det. Enligt ett test (http://www.overclock3d.net/reviews/cases_cooling/coolermaster...) var Hyper 212 Evo nära 80 grader c i load, vilket kanske är lite högt. Kanske blir vattenkylning i slutändan om jag inte kan kyla ordentligt även i ett svalt chassi som FDD R4.