Sidan 5 av 5 « Första 234 5

Verktyg Visningsval
2013-04-16, 23:20   #121

thereal_twisted

Medlem

thereal_twisteds avatar

Plats: Karlstad

Registrerad: mar 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Falcon Visa inlägg
Det som ASIC anger där går lite emot vad du själv säger faktiskt.

Om man nu ska gå den där "tabellen" så gäller följande:
Ska du använda dig av standardkyl / luft så är det antagligen bättre att ha HIGH ASIC.
Ska man använda sig av vatten etc så är LOW ASIC att föredra.

Det är detta jag menar inte stämmer och därmed tycker jag att ASIC värdet är helt ointressant.
Jag har extremt låg ASIC, endast 59.1%, men mitt kort gör utan vidare 1250/1600. På luft. Man kan givetvis diskutera vad "lower overclocking" är men mitt kort kommer standard @ 850MHz, det ger mig 400MHz O/C på coren. Det skulle inte jag vilja kalla "låg överklockning"...

Eller blandar jag ihop det? Oavsett, så har jag sett kort med HIGH ASIC överklocka högt med luft. Så det stämmer inte, hur jag än vrider och vänder på det.
Jo förstår vad du menar, vad dom menar med extremt högt är dock under kyla och gpu klocks uppåt och över 1600-1700Mhz. Dit kommer aldrig ett hög asic kort. Matrix kort klockar ju generellt bra, jag har inte sett nåt som inte gör 1300Mhz(i händerna på en kompetent klockare då, alltid en förutsättning) Säger inte att man är kass om man inte fixar 1300 med matrix men erfarenheten osv spelar alltid roll det är nog alla överrens om

Har sett 3dmark rundor på 1920Mhz med matrix och lightnings.

ASIC är dock igen exakt vetenskap, saker som 20fasers strömförsörjning på matrix lär ju spela in lite och gpu's som är binnade. Ska bli intressant att se vad det andra matrixet jag(äntligen) fick tag på ligger på för ASIC. Gissar 65.X

Du får prova att kyla ner ditt lite och se om det helt plötsligt skalar ännu bättre, mkt möjligt. Har provat att köra med radden i fonstret och legat på gpu temp 5-7 grader
2013-04-17, 00:55   #122

Falcon

Medlem

Falcons avatar

Plats: Helsingborg

Registrerad: aug 2001

Citat:
Ursprungligen inskrivet av thereal_twisted Visa inlägg
Du får prova att kyla ner ditt lite och se om det helt plötsligt skalar ännu bättre, mkt möjligt. Har provat att köra med radden i fonstret och legat på gpu temp 5-7 grader
Tror inte det är temperaturerna som gör att jag inte kommer högre.
Jag vet inte men, min core når 62° samt VRM ligger på 64° efter flera timmar spelande(BF3, Skyrim, FarCry 3) med automatisk fläktprofil, max speed: 43%.
Och detta i ett rätt varmt vardagsrum med bl.a en varm receiver som går...
Allting handlar inte om temperaturer, tro det eller ej men elektroniken i sig har en gräns.

Sen, maxklock och vad som är användbart, är helt olika saker. Du jagar benchpoäng, jag använder mitt kort som det är tänkt, att spela med och då måste det finns mer stabilitetstest bakom än ett par bench i Heaven eller 3DMark.

Om det hängde på temperaturer så borde vi ju kunna köra våra i5or med 1.8v och 7GHz med kväve eller liknande.
Det går inte av en anledning...ej temperaturberoende.

Jag börjar nog bli för gammal(34) för den här typen av "jagande".
Falcon är inte uppkopplad
2013-04-17, 00:57   #123

Falcon

Medlem

Falcons avatar

Citat:
Har sett 3dmark rundor på 1920Mhz med matrix och lightnings.
Pratar du om GPU-core eller memoryclock där? Lite oklart...
2013-04-17, 01:30   #124

thereal_twisted

Medlem

thereal_twisteds avatar

Gpu Core, men som sagt extrem kylning

Javisst, det kan va mkt som begränsar, och ASIC verkar inte va nån exakt vetenskap om man säger så Tror du behöver mooar spänning. Eller så slår du i OCP, då är det OCP mod som gäller!

En klock som är ostabil vid 60C kan vara helt bench stabil vid 20C, men det är inga stora skillnader så vi pratar benchmarks. Då är du typ ett halvår äldre än mig, I still got the bug tho

Jag har ju mina stabila klocks när jag lirar, bara bf3 typ och då ligger korten på 50% load vardera med DFC cap @65fps 2720x1530 nedsamplat till 1080p ser mkt bra ut jämfört med 1080p. Dock lika tungt som 2720x1530 vore men upplösningen verkar inte spela så stor roll.

Prova downsampling säger jag bara om ni ej gjort det, det blir såpass mkt skarpare att AA nästan blir överflödigt.

Senast redigerad av thereal_twisted 2013-04-17 klockan 01:36.
2013-04-17, 01:34   #125

thereal_twisted

Medlem

thereal_twisteds avatar

Citat:
Det är detta jag menar inte stämmer och därmed tycker jag att ASIC värdet är helt ointressant.
Jag har extremt låg ASIC, endast 59.1%, men mitt kort gör utan vidare 1250/1600. På luft. Man kan givetvis diskutera vad "lower overclocking" är men mitt kort kommer standard @ 850MHz, det ger mig 400MHz O/C på coren. Det skulle inte jag vilja kalla "låg överklockning"...

Eller blandar jag ihop det? Oavsett, så har jag sett kort med HIGH ASIC överklocka högt med luft. Så det stämmer inte, hur jag än vrider och vänder på det.
Låg ASIC = högt läckage, kortet kommer skala mkt bra under kyla och inte balla ur av hög Vcore.

Ett hög ASIC kort kommer inte behöva så hög spänning vid samma klock men det kommer aldrig nå riktigt extremt höga klocks.

Nu har jag inte haft nåt 7950 så är inte helt insatt i hur som beter sig om det är skillnad mot 7970, dom är ju lute strömsnålare.
2013-04-17, 01:41   #126

Falcon

Medlem

Falcons avatar

Citat:
Jag har ju mina stabila klocks när jag lirar, bara bf3 typ och då ligger korten på 50% load vardera med DFC cap @65fps 2720x1530 nedsamplat till 1080p ser mkt bra ut jämfört med 1080p.
1920 på core. Ja då pratar vi extrema grejer och inte i närheten av något normalt.
Hårdmoddat med lödkolv och lite annat...

Förklara gärna vad du menar med 2720x1530 nedsamplat till 1080p. Och att det skulle se bättre ut än just (1920)1080p?
2013-04-17, 01:48   #127

thereal_twisted

Medlem

thereal_twisteds avatar

Citat:
1920 på core. Ja då pratar vi extrema grejer och inte i närheten av något normalt.
Hårdmoddat med lödkolv och lite annat...

Förklara gärna vad du menar med 2720x1530 nedsamplat till 1080p. Och att det skulle se bättre ut än just (1920)1080p?
Det renderas i den högre upplösningen och nedskalas sen, kolla guiden. Det gör somsagt enorm skillnad, det är lite buggigt nu sedan 13.x drivarna, men det är bara att köra in 12.11 beta och ställa in downsamplingen och sen in med 13.3 beta igen så finns det kvar

1080p är bara för min skärm kör den upplösningen native. Man kan downsampla oavsett skärm

http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=366244

Lödkolv är hardcore!
2013-04-17, 02:00   #128

thereal_twisted

Medlem

thereal_twisteds avatar

Nåt annat jag absolut inte kan vara utan, Radeon Pro..

http://www.radeonpro.info/2013/04/do...r-custom-smaa/
2013-04-17, 21:38   #129

Falcon

Medlem

Falcons avatar

Citat:
Det renderas i den högre upplösningen och nedskalas sen, kolla guiden.
Jag tror mig ha rätt god koll på saker och ting, särskilt när det kommer till ljud och bild.
Och det spelar ingen roll om grafikkortet renderar 4K-upplösning, klarar skärmen bara att återge (1920)1080p så går gränsen där. Så det spelar ingen roll om något renderas i 4K eller 1080p, för det du ser på skärmen kan inte bli bättre än vad den är fysiskt kapabel till...
2013-04-17, 22:21   #130

thereal_twisted

Medlem

thereal_twisteds avatar

Citat:
Jag tror mig ha rätt god koll på saker och ting, särskilt när det kommer till ljud och bild.
Och det spelar ingen roll om grafikkortet renderar 4K-upplösning, klarar skärmen bara att återge (1920)1080p så går gränsen där. Så det spelar ingen roll om något renderas i 4K eller 1080p, för det du ser på skärmen kan inte bli bättre än vad den är fysiskt kapabel till...
Jag vet, jag var av samma uppfattning tills jag provade

Kika i tråden på guru3D, den är enorm och det är ett vedertaget fakum att det funkar skit bra. Men skit samma i det, bara prova det säger jag. Jag drara mig verkligen från att lira utan det.

Det ser bättre ut än orginal med MSAA som blurrar ut allt för mkt och prestandan är som helt utan msaa mer eller mindre, du tappar ju på upplösningen å det men anyways.

Kan bara råda dig att prova för det tar många spel till nästa nivå

Senast redigerad av thereal_twisted 2013-04-17 klockan 22:34.
2013-04-17, 22:23   #131

thereal_twisted

Medlem

thereal_twisteds avatar

Radeon pro lär du prova också om du inte gjort det, DFC är mkt rtrevligt det ger verkligen bättre flyt även med 1 gpu.

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb