Någon som testat Arctic Accelero Xtreme IV på 290x?

Permalänk

Någon som testat Arctic Accelero Xtreme IV på 290x?

Går i tankarna på att uppgradera kylningen på mitt 290x och tänkte höra om någon testat denna kylare på sitt kort?

Vilka temps får ni under load?

Tycket det blir lite väl varmt nu under sommaren, särskilt om man vill köra överklockat.... Så jag tänkte att en uppgradering från stockylaren inte skulle vara helt fel....

Tacksam för alla åsikter/synpunkter på denna kylare.

Annars överväger jag vattenkylning istället.

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem
Skrivet av revolt_III:

Går i tankarna på att uppgradera kylningen på mitt 290x och tänkte höra om någon testat denna kylare på sitt kort?

Vilka temps får ni under load?

Tycket det blir lite väl varmt nu under sommaren, särskilt om man vill köra överklockat.... Så jag tänkte att en uppgradering från stockylaren inte skulle vara helt fel....

Tacksam för alla åsikter/synpunkter på denna kylare.

Annars överväger jag vattenkylning istället.

Har r9 290 med accelero extreme iv, Kan säga att det funkar svin bra! från 94 Celcius till ungefär 55-65 i full load VRM 1 och 2 Ungefär 60 i load, Kan säga att fläkten låter på 100 % som stock kylaren på ungefär 35 %, man hör den knappast! låter som vanliga chassi fläktar!, Undrar hur temperaturerna ligger på när det är vintern eftersom det är svin varmt här just nu!. Jag rekommenderar fläkten väldigt mycket!

Visa signatur

PC spec# r9 290 4gb artic accelero xtreme iv kylare!| Fx 8320 4.5 ghz | Cooler Master Seidon 120V CPU VattenKylare | 8gb ram | corsair 750w psu | 2TB HDD
Tillbehör : Aoc 24 1080p 2 ST, Steelseries Sensei fnatic edition, Steelseries QcK Fnatic edition, Tritton AX720+ Headset.

Permalänk

Det låter ju toppen!

Då jag aldrig monterat eftermarknadskylare på ett grafikkort så kan jag ju passa på att fråga...

Är det något särskilt lim som man fäster kylflänsarna med eller är det vanlig pasta dom på cpu som gäller?
Som ni märker är jag rätt novis på att byta kylning på grafikkort....

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem
Skrivet av revolt_III:

Det låter ju toppen!

Då jag aldrig monterat eftermarknadskylare på ett grafikkort så kan jag ju passa på att fråga...

Är det något särskilt lim som man fäster kylflänsarna med eller är det vanlig pasta dom på cpu som gäller?
Som ni märker är jag rätt novis på att byta kylning på grafikkort....

Du behöver inte fästa något! dom har redan satt på det. Så det ända du behöver göra är att markera alla dina kylflänsar sen klippa ut dom och placera

Visa signatur

PC spec# r9 290 4gb artic accelero xtreme iv kylare!| Fx 8320 4.5 ghz | Cooler Master Seidon 120V CPU VattenKylare | 8gb ram | corsair 750w psu | 2TB HDD
Tillbehör : Aoc 24 1080p 2 ST, Steelseries Sensei fnatic edition, Steelseries QcK Fnatic edition, Tritton AX720+ Headset.

Permalänk
Skrivet av laitila:

Du behöver inte fästa något! dom har redan satt på det. Så det ända du behöver göra är att markera alla dina kylflänsar sen klippa ut dom och placera

Aha! Så det är redan applicerat under flänsarna? Bara att rengöra och trycka dit flänsarna mao?

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem

jag har fläkten hemma på mitt 290x. den är super, det bästa du kan komma nära med luftkylning.
men tänk på att kortet blir riktigt tjockt av kylaren. 8.5cm kommer den bli. så se till att du har plats i din burk först.

jag har ett fulltower. den fick plats i min. men att köra crossfire med två såna kylare va omöjligt för mitt moderkort.
hoppas denna informationen var till någon hjälp!

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Skrivet av Fc-inter:

jag har fläkten hemma på mitt 290x. den är super, det bästa du kan komma nära med luftkylning.
men tänk på att kortet blir riktigt tjockt av kylaren. 8.5cm kommer den bli. så se till att du har plats i din burk först.

jag har ett fulltower. den fick plats i min. men att köra crossfire med två såna kylare va omöjligt för mitt moderkort.
hoppas denna informationen var till någon hjälp!

Låter toppen!

Plats finns så det är inga problem!

Passar på att fråga dig.... var pastan redan applicerad på flänsarna så att det bara var att trycka dit dom?
Eller följer det med på tub?

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem
Skrivet av revolt_III:

Låter toppen!

Plats finns så det är inga problem!

Passar på att fråga dig.... var pastan redan applicerad på flänsarna så att det bara var att trycka dit dom?
Eller följer det med på tub?

Kylflänsarna för RAM och dylikt har förapplicerad värmeledande dubbelhäftande tejp, du behöver bara ta bort skyddspappret och trycka dit dem. Tänk bara på att rengöra ytan noga först för bästa resutat.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av revolt_III:

Låter toppen!

Plats finns så det är inga problem!

Passar på att fråga dig.... var pastan redan applicerad på flänsarna så att det bara var att trycka dit dom?
Eller följer det med på tub?

det som är praktiskt med detta är att allt redan är klart. du behöver inte ens en skruvmejsel. det är som lego typ.
det är inga flänsar försej som det är på dom tidigare accelero xtreme kylarna. här får du med en stor metallbit som ska sitta under grafikkortet, det är den som kyler ner vrm osv.

så oroa dig inte skulle jag säga. jag är väldigt nöjd. den är tyst som en mus, billig, och kyler superbra.

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Medlem
Skrivet av revolt_III:

Låter toppen!

Plats finns så det är inga problem!

Passar på att fråga dig.... var pastan redan applicerad på flänsarna så att det bara var att trycka dit dom?
Eller följer det med på tub?

och ja, kylpastan finns redan där den ska vara. du behöver inte lägga egen och pilla

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk

Ja men då är det inte så mycket att fundera på om det är så "simpelt"

Allt kan ju hända när man fixar och trixar men det där ska nog tom. jag klara som det låter!

Stort tack för snabba och bra svar!

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem
Skrivet av revolt_III:

Ja men då är det inte så mycket att fundera på om det är så "simpelt"

Allt kan ju hända när man fixar och trixar men det där ska nog tom. jag klara som det låter!

Stort tack för snabba och bra svar!

NP!

bara att du skriver här om du har problem med monteringen!

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Medlem

Har inte artic uppdaterat sina kylflänsar nu så man inte behöver limma fast dom?

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk

Sådär, då var kylaren monterad. Var faktiskt inga större konstigheter...tom jag verkar ju klara det

Skönt att slippa stockkylaren med en fläkt som överröstar allt annat

Mycket tysta fläktar och bättre kylning. Rekommenderas!

Stort tack för alla svar!

EDIT: Kan ju dela med mig av lite temps också....

Spelade BF4 i 2h för att testa både med stockkylaren och arctic-kylaren.

Med stockkylaren gick tempen upp till 85 grader om man nu inte kör fläkten i 100% och den låter som en hårfön då... (rumstemp 25 grader).

Nu med nya kylaren så gick tempen upp till 63 grader som max vid samma förutsättningar.

Så jag kan rekommendera alla till att skaffa denna kylare om man nu inte vill köra med vatten.

Var faktiskt mycket enklare att montera än jag trodde till en början. Tog kanske 30min (och då var det första gången för mig).

Dock så är monteringsanvisningarna som följer med inte något att hurra för....
Så följ filmer på youtube eller liknande om ni behöver hjälp med monteringen.

Tycker att 22 grader är helt ok sänkning. Ger även lite utrymme för överklockning om man nu vill det.
Vad jag förstått från det jag läst så ska väl korten klara 90-95 grader. Men det skulle jag inte vilja utsätta mitt kort för oavsett om det klarar det

Det var i alla fall lite tankar från mig, kanske kan vara till hjälp för någon.

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Avstängd

Glöm inte bort att kolla temperatur på VRM! Du får inte missa det då överhettad VRM är mer troligt än att din GPU blir för varm. Jag använde en Arctic Accelero Xtreme IV till en av mina R9 290X innan jag bytte ut allt mot vattenblock och det fungerade bra förutsatt att man inte gjorde fel vid VRMs (jag använde även extra kylflänsar i koppar att fästa med dubbelhäftande tejp ovanpå spänningsregulatorerna/VRMs för att få ner temperaturerna vid OC).

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Skrivet av Isse00:

Glöm inte bort att kolla temperatur på VRM! Du får inte missa det då överhettad VRM är mer troligt än att din GPU blir för varm. Jag använde en Arctic Accelero Xtreme IV till en av mina R9 290X innan jag bytte ut allt mot vattenblock och det fungerade bra förutsatt att man inte gjorde fel vid VRMs (jag använde även extra kylflänsar i koppar att fästa med dubbelhäftande tejp ovanpå spänningsregulatorerna/VRMs för att få ner temperaturerna vid OC).

Ah bra att du nämnde det!

Testade några rundor igen och vrm gick upp till 47 grader och vad jag läst så borde man inte gå över 90-100 grader för att vara på den säkra sidan?

Men rätta mig gärna om jag har fel i detta

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Avstängd
Skrivet av revolt_III:

Ah bra att du nämnde det!

Testade några rundor igen och vrm gick upp till 47 grader och vad jag läst så borde man inte gå över 90-100 grader för att vara på den säkra sidan?

Men rätta mig gärna om jag har fel i detta

Ja precis. VRM på dessa grafikkort tål en arbetstemperatur på ~90 grader 24/7 ungefär. Över 90-95 börjar de degradera (kvaliteten försämras) snabbare och vid ~100 grader är det många som fått blackscreens (skärmen blir svart). Uppåt 120 grader går de sönder helt och hållet så man har lite felmarginal att testa på, risken är inte så stor att man bara råkar ha sönder dem om man inte gör något rejält fel eller överklockar (övervolt) utav bara h**vete.

TL;DR: Under 85°C går att köra dygnet runt på utan risk!

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av revolt_III:

Sådär, då var kylaren monterad. Var faktiskt inga större konstigheter...tom jag verkar ju klara det

Skönt att slippa stockkylaren med en fläkt som överröstar allt annat

Mycket tysta fläktar och bättre kylning. Rekommenderas!

Stort tack för alla svar!

EDIT: Kan ju dela med mig av lite temps också....

Spelade BF4 i 2h för att testa både med stockkylaren och arctic-kylaren.

Med stockkylaren gick tempen upp till 85 grader om man nu inte kör fläkten i 100% och den låter som en hårfön då... (rumstemp 25 grader).

Nu med nya kylaren så gick tempen upp till 63 grader som max vid samma förutsättningar.

Så jag kan rekommendera alla till att skaffa denna kylare om man nu inte vill köra med vatten.

Var faktiskt mycket enklare att montera än jag trodde till en början. Tog kanske 30min (och då var det första gången för mig).

Dock så är monteringsanvisningarna som följer med inte något att hurra för....
Så följ filmer på youtube eller liknande om ni behöver hjälp med monteringen.

Tycker att 22 grader är helt ok sänkning. Ger även lite utrymme för överklockning om man nu vill det.
Vad jag förstått från det jag läst så ska väl korten klara 90-95 grader. Men det skulle jag inte vilja utsätta mitt kort för oavsett om det klarar det

Det var i alla fall lite tankar från mig, kanske kan vara till hjälp för någon.

Skrivet av Fc-inter:

det som är praktiskt med detta är att allt redan är klart. du behöver inte ens en skruvmejsel. det är som lego typ.
det är inga flänsar försej som det är på dom tidigare accelero xtreme kylarna. här får du med en stor metallbit som ska sitta under grafikkortet, det är den som kyler ner vrm osv.

så oroa dig inte skulle jag säga. jag är väldigt nöjd. den är tyst som en mus, billig, och kyler superbra.

Skrivet av laitila:

Har r9 290 med accelero extreme iv, Kan säga att det funkar svin bra! från 94 Celcius till ungefär 55-65 i full load VRM 1 och 2 Ungefär 60 i load, Kan säga att fläkten låter på 100 % som stock kylaren på ungefär 35 %, man hör den knappast! låter som vanliga chassi fläktar!, Undrar hur temperaturerna ligger på när det är vintern eftersom det är svin varmt här just nu!. Jag rekommenderar fläkten väldigt mycket!

Tja! lånar tråden lite TS

Jag ska köpa ett r9 290 fast begagnat med referenskylare. Då funderar jag på att köpa till ett arctic accelero IV. Men jag har hört om lite kompabilitetsproblem.. För det första så ligger VRM och minnen på undersidan på 290, alltså samma sida som kylaren. Detta medför problem då den fjärde generationen av arctic accelero medför en stor fläns som ligger på ovansidan... alltså fel sida för minnena och VRM?

youtube källa:
https://www.youtube.com/watch?v=lTkG7f3XuCs

Kan någon här förklara hur ni har gjort? laitila du har ju tydligen ett r9 290 med denna kylaren. hur har du löst detta?

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600