Permalänk
Medlem

Crossfire?

Hallå allesammans
Jag har ett par frågor jag hoppas ni lite mer erfarna kan besvara.
Jag sitter på ett gigabyte radeon 7970 standard version, alltså inte ghz edition eller liknande. Jag har börjar fundera lite i banorna på att köra crossfire.
1. Vad har ni för erfarenheter av detta med radeon?
2. Kan jag köpa till ett ghz edition kort exempel eller måste korten vara identiska i modell?
3. Vad kan jag förvänta mig i prestandaökning i exempelvis bf4?
4. Ska jag strunta i crossfire och köpa ett nyare kort?

Tacksam för svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem
Skrivet av molliz:

Hallå allesammans
Jag har ett par frågor jag hoppas ni lite mer erfarna kan besvara.
Jag sitter på ett gigabyte radeon 7970 standard version, alltså inte ghz edition eller liknande. Jag har börjar fundera lite i banorna på att köra crossfire.
1. Vad har ni för erfarenheter av detta med radeon?
2. Kan jag köpa till ett ghz edition kort exempel eller måste korten vara identiska i modell?
3. Vad kan jag förvänta mig i prestandaökning i exempelvis bf4?
4. Ska jag strunta i crossfire och köpa ett nyare kort?

Tacksam för svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Crossfire fungerar bra i dom spel där stöd finns. Nu för tiden tillverkas det nog knappt spel utan CF/SLI stöd. Kanske indie men inte annars.
Du kan blanda tillverkarna och även 7970 och ett 7950 om så skulle vara. GHz eller icke GHz kvittar då det snabbare kortet klockar ner sig till det "slöares" frekvenser.
Personligen hade jag kanske i ditt fall kört på ett starkare ensamt, men CF/SLI har verkligen utvecklats. Så det är helt klart ett alternativ.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Jag tycker verkligen att du väntar till 20 nm kommer ut sen köper ett nytt kort. Skit i CF

Visa signatur

Lev livet

Permalänk
Medlem

Vad har du för andra komponenter? Budget för uppgradering?

Permalänk
Medlem

Ja okey Tack för svaren. Jag har en i5 processor klockad till 4.7, vattenkylt. Asus v pro gen3 mobo. Jag tycker datorn funkar utmärkt men jag är ute efter en liten extra boost vid spelandet av bf4 då tänkte jag att man köper ett beg. Ghz kort för 1500 du kommer man ju billigt undan :)?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dj_evil:

Jag tycker verkligen att du väntar till 20 nm kommer ut sen köper ett nytt kort. Skit i CF

7970 CF är snabbare än alla singel-gpu kort på marknaden idag. Även när nästa generation kort kommer så måste man upp i något av de värsta korten på marknaden för att matcha prestandan av 7970 CF, vilket blir mycket dyrare än att köpa ett 7970 eller 280X till.

Du kan vänta dig 80-90% prestandaökning i BF4 förutsatt att din CPU klarar av att hänga med.
http://www.sweclockers.com/recension/18944-nvidia-geforce-gtx...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av molliz:

Ja okey Tack för svaren. Jag har en i5 processor klockad till 4.7, vattenkylt. Asus v pro gen3 mobo. Jag tycker datorn funkar utmärkt men jag är ute efter en liten extra boost vid spelandet av bf4 då tänkte jag att man köper ett beg. Ghz kort för 1500 du kommer man ju billigt undan :)?

Skickades från m.sweclockers.com

Jadå ett till kort kommer ge dig mkt prestanda för lite pengar, Du kommer nog få en genomsnittlig fps på ca 100 beroende på vad du har för processor.

Hittar du ett billigt HD7970/HD7970Ghz eller R9 280X så slå till

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Jadå ett till kort kommer ge dig mkt prestanda för lite pengar, Du kommer nog få en genomsnittlig fps på ca 100 beroende på vad du har för processor.

Hittar du ett billigt HD7970/HD7970Ghz eller R9 280X så slå till

All right, men jag har läst folk som säger att det kraftigare kortet klockar ner sig till samma som ett lite svagare kortet, medan andra säger att fallet inte är så. Det lutar åt crossfire, tror du min cpu flaskhalsar? I5 klockad till 4.7

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Skrivet av molliz:

All right, men jag har läst folk som säger att det kraftigare kortet klockar ner sig till samma som ett lite svagare kortet, medan andra säger att fallet inte är så. Det lutar åt crossfire, tror du min cpu flaskhalsar? I5 klockad till 4.7

Nja det klockar inte ner sig, Men om ditt nuvarande kort ligger på 1100mhz och du köper ett på 1150mhz så kommer du att få samma prestanda som med 2st kort på 1100mhz.

Finns många versioner och modeller av i5 processorer, Du har förmodligen en 2500k eller 3570k, Bör inte flaska i BF4, Iaf inte tillräckligt för att det ska bli ett problem.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av molliz:

Hallå allesammans
Jag har ett par frågor jag hoppas ni lite mer erfarna kan besvara.
Jag sitter på ett gigabyte radeon 7970 standard version, alltså inte ghz edition eller liknande. Jag har börjar fundera lite i banorna på att köra crossfire.
1. Vad har ni för erfarenheter av detta med radeon?

Att det är något jag rekommenderar att man undviker. Jag kunde aldrig ens få det att flyta lika bra som med ett ensamt kort.

Även om kanske inte alla får grav stuttering i alla scenarier har jag svårt att tycka att CrossFire är värt det. Singel-GPU ger oftast mindre krångel rent allmänt.

Citat:

2. Kan jag köpa till ett ghz edition kort exempel eller måste korten vara identiska i modell?

Det räcker att båda GPU:erna är Tahiti, så valfri modell av 7950, 7970, 280 eller 280X går att köra i CrossFire med ditt kort. "GHz Edition" betyder bara att kortet är fabriksöverklockat. Rekommenderar 7970/280X, då 7950/280 har färre streamprocessorer.

(Notera att 7970 = 280X och 7950 = 280.)

Citat:

4. Ska jag strunta i crossfire och köpa ett nyare kort?

Det tycker jag att du ska göra. Eller så bara stannar du kvar på 7970, som ju fortfarande är ett bra kort, och väntar på exempelvis Maxwell.

För att man ska kunna ge ett bra svar behöver vi veta vad du har för övriga specs (främst CPU och nätagg) samt vilken upplösning och uppdateringsfrekvens du kör.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

Att det är något jag rekommenderar att man undviker. Jag kunde aldrig ens få det att flyta lika bra som med ett ensamt kort.

Även om kanske inte alla får grav stuttering i alla scenarier har jag svårt att tycka att CrossFire är värt det. Singel-GPU ger oftast mindre krångel rent allmänt.

Det räcker att båda GPU:erna är Tahiti, så valfri modell av 7950, 7970, 280 eller 280X går att köra i CrossFire med ditt kort. "GHz Edition" betyder bara att kortet är fabriksöverklockat. Rekommenderar 7970/280X, då 7950/280 har färre streamprocessorer.

(Notera att 7970 = 280X och 7950 = 280.)

Det tycker jag att du ska göra. Eller så bara stannar du kvar på 7970, som ju fortfarande är ett bra kort, och väntar på exempelvis Maxwell.

För att man ska kunna ge ett bra svar behöver vi veta vad du har för övriga specs (främst CPU och nätagg) samt vilken upplösning och uppdateringsfrekvens du kör.

Som jag förklarat för dig förut så märker man i princip aldrig av någon stuttering om man spelar i 1080p, Det är 1440p som ger stuttering från helvetet i dom flesta titlar, Dina grafer i "testet" är dessutom ganska orelevant då man inte kan mäta förbättringarna av frame pacing genom fraps eller liknande program.

Jag kan förstå om du skulle avråda från 7970 CF om man sitter på en 1440p skärm (Det brukar jag göra), Men du dyker ofta in och avråder folk från att köra 7970 CF pga att det ger stuttering i 1440p (Vilket du inte ens nämner).

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Att det är något jag rekommenderar att man undviker. Jag kunde aldrig ens få det att flyta lika bra som med ett ensamt kort.

Även om kanske inte alla får grav stuttering i alla scenarier har jag svårt att tycka att CrossFire är värt det. Singel-GPU ger oftast mindre krångel rent allmänt.

Det räcker att båda GPU:erna är Tahiti, så valfri modell av 7950, 7970, 280 eller 280X går att köra i CrossFire med ditt kort. "GHz Edition" betyder bara att kortet är fabriksöverklockat. Rekommenderar 7970/280X, då 7950/280 har färre streamprocessorer.

(Notera att 7970 = 280X och 7950 = 280.)

Det tycker jag att du ska göra. Eller så bara stannar du kvar på 7970, som ju fortfarande är ett bra kort, och väntar på exempelvis Maxwell.

För att man ska kunna ge ett bra svar behöver vi veta vad du har för övriga specs (främst CPU och nätagg) samt vilken upplösning och uppdateringsfrekvens du kör.

Jag har i5 2500k, nättagg ligger runt 700-1000 orkar inte öppna och kolla. Kör på en benQ 144 Hz skärm

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av H4nsson:

Som jag förklarat för dig förut så märker man i princip aldrig av någon stuttering om man spelar i 1080p, Det är 1440p som ger stuttering från helvetet i dom flesta titlar,

Nu har ju inte TS nämnt något om vilken upplösning han kör, och även om han kör 1080p kan vi inte utesluta att han i framtiden kommer köpa en mer högupplöst skärm till sina 7970.

Och TS fråga var "Vad har ni för erfarenheter av detta med radeon?", varför jag svarade med just mina erfarenheter.

Citat:

Dina grafer i "testet" är dessutom ganska orelevant då man inte kan mäta förbättringarna av frame pacing genom fraps eller liknande program.

De "orelevanta" graferna förbättrades iallafall kraftigt vid 60 Hz.

Och ännu viktigare: Stutteringen var precis så påtaglig som graferna visade.

Citat:

Jag kan förstå om du skulle avråda från 7970 CF om man sitter på en 1440p skärm (Det brukar jag göra), Men du dyker ofta in och avråder folk från att köra 7970 CF pga att det ger stuttering i 1440p (Vilket du inte ens nämner).

Jag avråder från 7970 CF för att jag personligen enbart har haft dåliga erfarenheter av det. Det är väl inget konstigt? Dessutom tycker jag att man ska kunna förvänta sig acceptabelt flyt oavsett vilken upplösning man råkar köra, och jag har ej heller någon god anledning att tro att det fungerar bra i 1080p. Om TS klickar på länken jag svarade med kan han också se att jag körde 1440p.

TS kan gärna köpa ett till 7970 och ingen är gladare än jag om det funkar bra för honom, men han frågade specifikt om våra erfarenheter av CrossFire, och jag svarade.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Som jag förklarat för dig förut så märker man i princip aldrig av någon stuttering om man spelar i 1080p, Det är 1440p som ger stuttering från helvetet i dom flesta titlar, Dina grafer i "testet" är dessutom ganska orelevant då man inte kan mäta förbättringarna av frame pacing genom fraps eller liknande program.

Jag kan förstå om du skulle avråda från 7970 CF om man sitter på en 1440p skärm (Det brukar jag göra), Men du dyker ofta in och avråder folk från att köra 7970 CF pga att det ger stuttering i 1440p (Vilket du inte ens nämner).

Jag kör ju en benQ 144 Hz skärm, är det fritt fram med crossfire? I5 2500k vattenkyld 4.7 ghz

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem

Jag har en benq xl2411t så det är bara 1080p. Kommer inte byta skärm på ett bra tag. Så det är stuttering på 1440p då framförallt?

Jag är väldigt tacksam för alla svar ska jag tillägga!

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem

Det här med att CF ger slöare resultat kan också bero på att man inte sätter bägge korten i båda PCIe x16 slotten på moderkortet. Billigare varianter har oftast inte mer än ett PCIe x16 slot.
Men det kanske ni redan visste om, men alla tänker nog inte på det, har sett många byggen med SLI och CF där ena kortet sitter i ett PCIe x8 slot och det andra i en PCIe x16.

Jag bortser då ifrån att vissa spel inte stödjer CF och SLI, eller inte är optimerade för denna config. så att prestandan påverkas av detta.

Visa signatur

CPU: ASUS Rog STRIX 1080ti 11gb | GPU: Intel i7 8700k @ 5.2Ghz |
RAM: Något vresigt skit med 16Gb @ 2666 mhz | 16gb optane ssd boost på alla lagringskluster. Jag kastar in allt i en fyrkantig låda med lite tapetklister och öser på. Datorn är ju ta mig fan helt jävla bak-och-fram.

Permalänk
Skrivet av Koegen:

Det här med att CF ger slöare resultat kan också bero på att man inte sätter bägge korten i båda PCIe x16 slotten på moderkortet. Billigare varianter har oftast inte mer än ett PCIe x16 slot.
Men det kanske ni redan visste om, men alla tänker nog inte på det, har sett många byggen med SLI och CF där ena kortet sitter i ett PCIe x8 slot och det andra i en PCIe x16.

Jag bortser då ifrån att vissa spel inte stödjer CF och SLI, eller inte är optimerade för denna config. så att prestandan påverkas av detta.

Så om man har ett modekort med 16x8x8 så ska man sättar dom i 8x8? och skita i x16?

Visa signatur

NEW GAMEER: Cpu I5 4670k //Moderboard Msi z97 gaming 5//Gpu R9 280x 3g 2-way crossfire//Memory Kingstone 16g hyperX 2400 Mhz//Cpu Cooler Corsair H60//Memory Fan Corsair Dominator//Psu Silverstone 1350W//Samsung 840 ssd 120g//Chassi Lianli Test Bench//Monitor Acer 27" x3 Eyefinity Led HD// Its all

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungiibaren:

Så om man har ett modekort med 16x8x8 så ska man sättar dom i 8x8? och skita i x16?

Det vet jag faktiskt inte, har aldrig testat :/

Men har du det ena kortet i PCIe x16 slotten och det andra i x8, så sker följande: (så som jag har fattat det) i PCIe x16 porten så jobbar kortet med 100%, och har man då ett kort i en x8 port så kommer det kortet bara att jobba med 50% eller mindre. Då har du ett kort som släpar efter; vilket gör att kortet som sitter i PCIe x16 också får "släpa" med det sekundära kortet. Det kan dra ner prestandan rejält.

Jag tror det är något liknande med RAM minnena, har man flera så skall man placera dem i samma slottar (blå+blå, svart+svart eg.) Du ser mönstret där.

Visa signatur

CPU: ASUS Rog STRIX 1080ti 11gb | GPU: Intel i7 8700k @ 5.2Ghz |
RAM: Något vresigt skit med 16Gb @ 2666 mhz | 16gb optane ssd boost på alla lagringskluster. Jag kastar in allt i en fyrkantig låda med lite tapetklister och öser på. Datorn är ju ta mig fan helt jävla bak-och-fram.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Koegen:

Det vet jag faktiskt inte, har aldrig testat :/

Men har du det ena kortet i PCIe x16 slotten och det andra i x8, så sker följande: (så som jag har fattat det) i PCIe x16 porten så jobbar kortet med 100%, och har man då ett kort i en x8 port så kommer det kortet bara att jobba med 50% eller mindre. Då har du ett kort som släpar efter; vilket gör att kortet som sitter i PCIe x16 också får "släpa" med det sekundära kortet. Det kan dra ner prestandan rejält.

Jag tror det är något liknande med RAM minnena, har man flera så skall man placera dem i samma slottar (blå+blå, svart+svart eg.) Du ser mönstret där.

Gött att höra någon som vet uttala sig!

Prestandaskillnaden mellan PCIe 2.0 x16 och PCIe 2.0 x8 är försumbar med dagens grafikkort. Det rör sig om någon procent lägre fps som mest. Så att det kan dra ner prestandan rejält är ren bull. De flesta kort idag kör PCIe 3.0 som är dubbelt så snabbt som 2.0, så där är skillnaden noll.

Vad som händer med PCIe linorna när man sätter i ett andra kort styrs av moderkortet och vilket chipset som sitter på. Om vi tittar på moderkort med Intel 1150 socket så har jag inte hittat ett enda SLI moderkort som inte delar upp de 16 linor som normalt går till PCIe slot 1 mellan båda grafikkortet. Dvs ett ensamt grafikkort får PCIe 3.0 x16. Två grafikkort får vardera PCIe 3.0 x8. Det finns moderkort som inte stödjer SLI men stödjer CF. Då är ofta PCIe slot 1 fast till PCIe 3.0 x16 och den andra slotten är fast till PCIe 2.0 x4. Nvidia kräver PCIe x8 för att tillåta att man slår på SLI.

Andra plattformar har andra sätt att lösa detta. Man får läsa på om de moderkort man tittar på. Tex så har Asus Sabertooth 990FX R2.0 för AM3+ som brukar rekommenderas flitigt här fyra PCIe 2.0 x16 slottar som kör x16/x16 om man använder två eller x16/x8/x8 om man använder tre. Fjärde slotten kör alltid PCIe 2.0 x4.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Nja det klockar inte ner sig, Men om ditt nuvarande kort ligger på 1100mhz och du köper ett på 1150mhz så kommer du att få samma prestanda som med 2st kort på 1100mhz.

Det klockar inte ner sig, det ändrar bara till en lägre klockfrekvens. Hmm...det är ju det som menas med att det klockar ner sig

Skrivet av Koegen:

Det vet jag faktiskt inte, har aldrig testat :/

Men har du det ena kortet i PCIe x16 slotten och det andra i x8, så sker följande: (så som jag har fattat det) i PCIe x16 porten så jobbar kortet med 100%, och har man då ett kort i en x8 port så kommer det kortet bara att jobba med 50% eller mindre. Då har du ett kort som släpar efter; vilket gör att kortet som sitter i PCIe x16 också får "släpa" med det sekundära kortet. Det kan dra ner prestandan rejält.

Jag tror det är något liknande med RAM minnena, har man flera så skall man placera dem i samma slottar (blå+blå, svart+svart eg.) Du ser mönstret där.

Du är på rätt planhalva när du tänker iaf

Om man sätter dessa kort i crossfire på TS plattform så kommer båda korten jobba 100% även fast pci-e bussen går i 8x för båda korten. Pci-e 2.0 8x kommer inte att hindra dessa kort det minsta så TS kan lugnt njuta av en fin upplevelse i crossfire med nästan dubbla prestandan i bf4(iaf 60-80% bättre).

Till TS
Köp ett till kort billigt och få en bra prestanda skjuts i bf4. Testerna som Alling gjorde var precis när bf4 släpptes och då va de så buggigt att man blev förvånad varje gång man lyckades spela en hel match utan strul. Så både spelet och drivrutinerna är helt annorlunda idag. Jag har använt crossfire i många år och kan helt klart rekommendera det eftersom man får en bra och billig prestanda skjuts i det flesta spel.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

Man lär sig något nytt varje dag Det är väl det som är det svåra i det här ämnet att alla säger olika om samma sak. Jag är rätt nykläckt inom detta område

Visa signatur

CPU: ASUS Rog STRIX 1080ti 11gb | GPU: Intel i7 8700k @ 5.2Ghz |
RAM: Något vresigt skit med 16Gb @ 2666 mhz | 16gb optane ssd boost på alla lagringskluster. Jag kastar in allt i en fyrkantig låda med lite tapetklister och öser på. Datorn är ju ta mig fan helt jävla bak-och-fram.

Permalänk
Skrivet av cyzed:

Det klockar inte ner sig, det ändrar bara till en lägre klockfrekvens. Hmm...det är ju det som menas med att det klockar ner sig

Du är på rätt planhalva när du tänker iaf

Om man sätter dessa kort i crossfire på TS plattform så kommer båda korten jobba 100% även fast pci-e bussen går i 8x för båda korten. Pci-e 2.0 8x kommer inte att hindra dessa kort det minsta så TS kan lugnt njuta av en fin upplevelse i crossfire med nästan dubbla prestandan i bf4(iaf 60-80% bättre).

Till TS
Köp ett till kort billigt och få en bra prestanda skjuts i bf4. Testerna som Alling gjorde var precis när bf4 släpptes och då va de så buggigt att man blev förvånad varje gång man lyckades spela en hel match utan strul. Så både spelet och drivrutinerna är helt annorlunda idag. Jag har använt crossfire i många år och kan helt klart rekommendera det eftersom man får en bra och billig prestanda skjuts i det flesta spel.

Nej kortet med högre frekvens klockar inte ner sig, Det minskar loaden för att matcha det långsammare kortet. Iaf på HD7970 CF, HD 7950 CF, GTX 570 SLI.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Nej kortet med högre frekvens klockar inte ner sig, Det minskar loaden för att matcha det långsammare kortet. Iaf på HD7970 CF, HD 7950 CF, GTX 570 SLI.

Har kollat upp en del om crossfire nu och det verkar som att vi båda har fel.

Det snabbare kortet klockar varken ner sig eller försöker matcha det långsammare kortet. Båda korten rendrerar varannan frame oberoende av varandra.
Då får man alltså en liten prestanda boost om man t ex har ett 7950 och sedan köper det snabbare 7970 så får man bättre prestanda än om man köper ett extra 7950.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyzed:

Har kollat upp en del om crossfire nu och det verkar som att vi båda har fel.

Det snabbare kortet klockar varken ner sig eller försöker matcha det långsammare kortet. Båda korten rendrerar varannan frame oberoende av varandra.
Då får man alltså en liten prestanda boost om man t ex har ett 7950 och sedan köper det snabbare 7970 så får man bättre prestanda än om man köper ett extra 7950.

I så fall skulle du få ojämna renderingstider. Men det stämmer att AMD har någon lösning på detta som är ungefär som du beskriver den. Dock så tror jag för det första att det måste vara större skillnad på korten, för om det är liten skillnad så kommer nyttan av att försöka optimera att ätas upp av själva arbetet att optimera. Sedan så tror jag mig ha läst i en annan tråd här att det bara var deras nya kort som hade stöd för asymmetri, dvs inte 7970 och 280X. Men det kan vara fel. Summan av kardemumman är att det går att kombinera olika kort och de kommer att anpassa sig till varandra.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

bf4 funkar bra med crossfire kan jag intyga, mitt hd7990 kom upp i höga fps 120+ stabilt, minns dock inte om detta var high ultra eller liknande, det flöt på bra som attan iallafall

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W