Nytt 290x beter sig konstigt, tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem

Nytt 290x beter sig konstigt, tacksam för hjälp

Alright, så fyllde 18 nu på Lördagen och fick då ett Asus Radeon R9 290x DCII OC samt ett corsair RM850w nätagg. Installerade nätagg och kort, bytt kort två gånger tidigare utan problem men aldrig bytt nätagg.

Hursomhelst, kopplade in allt (kollade på en guide på Youtube) och startade upp datorn, funkade inte först pga en lös sladd till moderkortet, tryckte fast den och startade igen, datorn startade precis som den brukar utan problem. Installerade programvaran som medföljde kortet. Startade sedan battlefield 4s kampanj, drog upp till ultra-preset och körde en liten stund, kände mig då nöjd över att grafikkortet var så beast jämfört med 7770-kortet jag haft tidigare.

Efter en stund kraschade dock drivrutinen och efter dock slutade kortet att prestera som det skulle(typ 16fps i en korridor istället för 130), provade då att söka efter uppdateringar med Asus-programvaran som då hittade en vbios-update som jag då installerade.

Hade gröna rutor på skärmen innan jag installerat drivisarna, men de försvann då, efter vbios-uppdateringen kom de dock tillbaka och tog med sig kompisar i form av bluescreen, gröna ränder över hela skärmen när jag försöker starta datorn, för att sedan bara bli svart precis innan inloggningsskärmen dyker upp. En gång fick jag massa sicksack-mönster precis efter inloggning också. Försökte efter blåskärmen att återställa datorn till en punkt innan jag uppdaterade vbios, och det var efter det skärmen förblev svart efter att de gröna ränderna fått leka en stund
Har också fått göra några startreparationer då jag behövt stänga av via av/på-knappen på chassiet

Det jag undrar är då, vad hände, och hur unfuckar jag det? Cause this shit is making me sad, Är kortet paj? Satte jag mig själv i skiten? Dags att blåsa datorn? Kör med en HDMI-kabel till en tv då jag saknar dvi-sladd. Har samma dator som i signaturen bortsett från de två uppgraderingar jag fick idag.
All hjälp uppskattas enormt, och likaså tålamodet att handskas med min okunskap.

§3.1 i reglerna/otydlig/olämplig trådrubrik
Visa signatur

Chassi: Cooler Master Storm Trooper || Moderkort: MSI Z170A Gaming M7 || CPU: Intel Core i7-6700K
|| GPU: ASUS Radeon R9 290X DirectCU II OC 4GB || PSU: Corsair RM850W || RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB 2133MHz || HDD: Caviar Blue 1TB || SSD: Samsung EVO 840 500GB || Windows 7 Home Premium 64bit

Permalänk
Medlem

Temp?
1: Temp skenar = artefakter
2: Skadad produkt redan från början

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk

Avinstallerade du dom gamla drivrutinerna innan du installerade nya? Hämta nya istället för dom som ligger på skivan. Skivan bör bara användas i nödfall.

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0

Permalänk

Låter ju absolut som att det kan vara ett taskigt ex du fått.

Felsök genom att dra in ditt tidigare kort i datorn igen för att utesluta andra komponenter. Om det är det nya kortet så testa först med de senaste drivisarna direkt från AMD själva. Som skrivits, se till att kolla tempsen så att inget är galet med kylaren eller nåt.

Om inte annat blir det reklamation för dig.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D -- Corsair AX 1000W -- MSI Z87-G45 -- Intel Core i7 4770K -- 2xR290X Crossfire -- Corsair 2x8GB DDR3 1600 Mhz -- Samsung 850 EVO systemdisk -- Windows 8.1 64 bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av devilstar:

Avinstallerade du dom gamla drivrutinerna innan du installerade nya? Hämta nya istället för dom som ligger på skivan. Skivan bör bara användas i nödfall.

Avinstallerade dem ej denna gång då jag läste att inte var så nödvändigt, probably a stupid move =P

Skrivet av lendorien:

Låter ju absolut som att det kan vara ett taskigt ex du fått.

Felsök genom att dra in ditt tidigare kort i datorn igen för att utesluta andra komponenter. Om det är det nya kortet så testa först med de senaste drivisarna direkt från AMD själva. Som skrivits, se till att kolla tempsen så att inget är galet med kylaren eller nåt.

Om inte annat blir det reklamation för dig.

Alright, testar det imorgon, är helt slut atm återkommer med resultat =p

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Storm Trooper || Moderkort: MSI Z170A Gaming M7 || CPU: Intel Core i7-6700K
|| GPU: ASUS Radeon R9 290X DirectCU II OC 4GB || PSU: Corsair RM850W || RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB 2133MHz || HDD: Caviar Blue 1TB || SSD: Samsung EVO 840 500GB || Windows 7 Home Premium 64bit

Permalänk
Hedersmedlem

Det första du bör göra med nytt grafikkort och gamla grejer i övrigt är att uppdatera BIOS eftersom det ofta löser inkompatibilitetsproblem.

"Mongo" och liknande hör inte hemma i trådrubrikerna så det kommer jag ändra. Tack för din förståelse.

*Trådrubrik redigerad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det första du bör göra med nytt grafikkort och gamla grejer i övrigt är att uppdatera BIOS eftersom det ofta löser inkompatibilitetsproblem.

"Mongo" och liknande hör inte hemma i trådrubrikerna så det kommer jag ändra. Tack för din förståelse.

*Trådrubrik redigerad*

Ber om ursäkt för det, var bara väldigt frustrerad =S
Jag antar att du menar moderkortets BIOS?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Storm Trooper || Moderkort: MSI Z170A Gaming M7 || CPU: Intel Core i7-6700K
|| GPU: ASUS Radeon R9 290X DirectCU II OC 4GB || PSU: Corsair RM850W || RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB 2133MHz || HDD: Caviar Blue 1TB || SSD: Samsung EVO 840 500GB || Windows 7 Home Premium 64bit

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Herrlin:

Ber om ursäkt för det, var bara väldigt frustrerad =S
Jag antar att du menar moderkortets BIOS?

Exakt, moderkortets BIOS (eller UEFI som det oftast är numera, men kallas nog BIOS ändå där man laddar ner).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Exakt, moderkortets BIOS (eller UEFI som det oftast är numera, men kallas nog BIOS ändå där man laddar ner).

Alright, ska testa det, tack!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Storm Trooper || Moderkort: MSI Z170A Gaming M7 || CPU: Intel Core i7-6700K
|| GPU: ASUS Radeon R9 290X DirectCU II OC 4GB || PSU: Corsair RM850W || RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB 2133MHz || HDD: Caviar Blue 1TB || SSD: Samsung EVO 840 500GB || Windows 7 Home Premium 64bit

Permalänk
Medlem

"Installerade programvaran som medföljde kortet." Här kan boven i dramat vara. Ladda ned senaste från www.amd.com istället!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Herrlin:

Alright, ska testa det, tack!

Se till att samtliga strömkablar sitter ordentligt eftersom kortet kan dra uppåt 300W i extremfall (helst inga adaptrar!) och eftersom du även har en strömslukande CPU, kolla även så att du använder alla åtta pinnar till CPU-strömmens anslutning. Kortet drar även en del från moderkortet som belastats extra.

Jag hade även monterat om kortet och alla kablar och kontrollerat allt så att det inte glappar.

Hur gammalt och mycket använt är nätagget? Modellen kom ju för rätt många år sedan.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av lendorien:

Låter ju absolut som att det kan vara ett taskigt ex du fått.

Felsök genom att dra in ditt tidigare kort i datorn igen för att utesluta andra komponenter. Om det är det nya kortet så testa först med de senaste drivisarna direkt från AMD själva. Som skrivits, se till att kolla tempsen så att inget är galet med kylaren eller nåt.

Om inte annat blir det reklamation för dig.

Satta i det gamla, det funkar felfritt :$

Skrivet av MultiMan:

Se till att samtliga strömkablar sitter ordentligt eftersom kortet kan dra uppåt 300W i extremfall (helst inga adaptrar!) och eftersom du även har en strömslukande CPU, kolla även så att du använder alla åtta pinnar till CPU-strömmens anslutning. Kortet drar även en del från moderkortet som belastats extra.

Jag hade även monterat om kortet och alla kablar och kontrollerat allt så att det inte glappar.

Hur gammalt och mycket använt är nätagget? Modellen kom ju för rätt många år sedan.

Använder alla 8pinnar, kablarna verkar sitta då det gamla kortet funkar.
Känner mg lite osäker kring att flasha BIOS då jag aldrig gjort det och det verkar medföra en del risker från vad jag har läst, men det kanske är rätt enkelt? Laddade även ner senaste drivern från AMD och installerade den, så ska testa det nya kortet igen. Annars kanske jag blir illa tvungen att uppdatera BIOS =p

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Storm Trooper || Moderkort: MSI Z170A Gaming M7 || CPU: Intel Core i7-6700K
|| GPU: ASUS Radeon R9 290X DirectCU II OC 4GB || PSU: Corsair RM850W || RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB 2133MHz || HDD: Caviar Blue 1TB || SSD: Samsung EVO 840 500GB || Windows 7 Home Premium 64bit

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Herrlin:

Satta i det gamla, det funkar felfritt :$

Använder alla 8pinnar, kablarna verkar sitta då det gamla kortet funkar.
Känner mg lite osäker kring att flasha BIOS då jag aldrig gjort det och det verkar medföra en del risker från vad jag har läst, men det kanske är rätt enkelt? Laddade även ner senaste drivern från AMD och installerade den, så ska testa det nya kortet igen. Annars kanske jag blir illa tvungen att uppdatera BIOS =p

Var det ett 7770 du hade innan så drar det otroligt mycket mindre ström, 1/3-del till 1/4 del så mycket så både belastningen på nätaggregat och moderkort är mycket större nu.

Jag tror dock på inkompatibilitetsproblem i BIOS alternativt att kortet är defekt på något sätt eftersom du använder helt nytt och mer än tillräckligt kraftigt nätagg.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Var det ett 7770 du hade innan så drar det otroligt mycket mindre ström, 1/3-del till 1/4 del så mycket så både belastningen på nätaggregat och moderkort är mycket större nu.

Jag tror dock på inkompatibilitetsproblem i BIOS alternativt att kortet är defekt på något sätt eftersom du använder helt nytt och mer än tillräckligt kraftigt nätagg.

Jo, testade 290x: et och det funkade ej, så ska testa med BIOS-uppdateringen, har laddat ner nån update till den version av moderkort jag har, men är lite osäker på hur jag installerar den, känner du till nån bra guide tro? Har googlat som en tok men hittar inget nämnligen =p

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Storm Trooper || Moderkort: MSI Z170A Gaming M7 || CPU: Intel Core i7-6700K
|| GPU: ASUS Radeon R9 290X DirectCU II OC 4GB || PSU: Corsair RM850W || RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB 2133MHz || HDD: Caviar Blue 1TB || SSD: Samsung EVO 840 500GB || Windows 7 Home Premium 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herrlin:

Jo, testade 290x: et och det funkade ej, så ska testa med BIOS-uppdateringen, har laddat ner nån update till den version av moderkort jag har, men är lite osäker på hur jag installerar den, känner du till nån bra guide tro?

Se till att ladda ner nya drivrutiner från AMD också. Jag förmodar att du kör Windows 7 64-bit?
Då är de denna länken - http://support.amd.com/en-us/download/desktop?os=Windows%207%...

Här är länk till BIOS/UEFI. - http://download.gigabyte.eu/FileList/BIOS/mb_bios_ga-990fxa-u...
Och här är en guide på olika sätt att updatera - http://www.gigabyte.com/webpage/20/HowToReflashBIOS.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Se till att ladda ner nya drivrutiner från AMD också. Jag förmodar att du kör Windows 7 64-bit?
Då är de denna länken - http://support.amd.com/en-us/download/desktop?os=Windows%207%...

Jag har laddat ner dem och de hjälpte tyvärr inte :/

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Storm Trooper || Moderkort: MSI Z170A Gaming M7 || CPU: Intel Core i7-6700K
|| GPU: ASUS Radeon R9 290X DirectCU II OC 4GB || PSU: Corsair RM850W || RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB 2133MHz || HDD: Caviar Blue 1TB || SSD: Samsung EVO 840 500GB || Windows 7 Home Premium 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herrlin:

Jag har laddat ner dem och de hjälpte tyvärr inte :/

Testat köra driversweeper före? Det kan ibland ligga kvar rester som spökar. Kolla mitt föregående inlägg, redigerade och lade till länkar för bios.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Herrlin:

Jo, testade 290x: et och det funkade ej, så ska testa med BIOS-uppdateringen, har laddat ner nån update till den version av moderkort jag har, men är lite osäker på hur jag installerar den, känner du till nån bra guide tro? Har googlat som en tok men hittar inget nämnligen =p

Du läser givetvis moderkortets instruktionsbok, där står allt du behöver veta (om inte Gigabyte är radikalt sämre än Asus som är det enda jag använder).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Testat köra driversweeper före? Det kan ibland ligga kvar rester som spökar. Kolla mitt föregående inlägg, redigerade och lade till länkar för bios.

Ska testa driversweeper, glömde helt bort det xD
EDIT: Driver Sweeper verkar inte finnas längre? :S

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Storm Trooper || Moderkort: MSI Z170A Gaming M7 || CPU: Intel Core i7-6700K
|| GPU: ASUS Radeon R9 290X DirectCU II OC 4GB || PSU: Corsair RM850W || RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB 2133MHz || HDD: Caviar Blue 1TB || SSD: Samsung EVO 840 500GB || Windows 7 Home Premium 64bit

Permalänk
Medlem

Antagligen defekt grafikkort, hade samma problem med mitt 5870 för länge sedan. Skickade tillbaka det två gånger för att de skulle fatta att det var trasigt. Ibland räcker inte "3dmark" eller liknande för att avgöra ifall ett grafikkort är defekt vilket vissa butiker inte verkar förstå. Så skicka du tillbaka det med en avancerad beskrivning på hårdvara, mjukvara och vad problemet är.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Låter som problem med VRAM på grafikkortet. Rekommenderar att du kör något testprogram av hårdvaran, exempelvis PassMark BurnInTest: http://passmark.com/products/bit.htm

Permalänk
Medlem

Om du drar med HDMI till en TV så kan det möjligtvis vara problem med pixelformatet. Vet att mitt 290X till en Philips TV blir helt fuckat med olika pixelformat. Testa ändra till 4:2:2 Limited RGB och se om det hjälper.

Edit: Fast iofs fick jag aldrig FPS drops kom jag på utan det var mer extrema färger och andra problem med bilden. Inga bluescreens heller =/

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Låter som problem med VRAM på grafikkortet. Rekommenderar att du kör något testprogram av hårdvaran, exempelvis PassMark BurnInTest: http://passmark.com/products/bit.htm

Kommer inte kunna köra det med det 290x kortet, allt man skulle se försvinner i en massa gröna pixlar och dylikt :/

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Storm Trooper || Moderkort: MSI Z170A Gaming M7 || CPU: Intel Core i7-6700K
|| GPU: ASUS Radeon R9 290X DirectCU II OC 4GB || PSU: Corsair RM850W || RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB 2133MHz || HDD: Caviar Blue 1TB || SSD: Samsung EVO 840 500GB || Windows 7 Home Premium 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av tysonayt:

Om du drar med HDMI till en TV så kan det möjligtvis vara problem med pixelformatet. Vet att mitt 290X till en Philips TV blir helt fuckat med olika pixelformat. Testa ändra till 4:2:2 Limited RGB och se om det hjälper.

Edit: Fast iofs fick jag aldrig FPS drops kom jag på utan det var mer extrema färger och andra problem med bilden. Inga bluescreens heller =/

Den är kopplad till TV ja, då jag saknar adapter för att kunna använda min skärm.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Storm Trooper || Moderkort: MSI Z170A Gaming M7 || CPU: Intel Core i7-6700K
|| GPU: ASUS Radeon R9 290X DirectCU II OC 4GB || PSU: Corsair RM850W || RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB 2133MHz || HDD: Caviar Blue 1TB || SSD: Samsung EVO 840 500GB || Windows 7 Home Premium 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Se till att ladda ner nya drivrutiner från AMD också. Jag förmodar att du kör Windows 7 64-bit?
Då är de denna länken - http://support.amd.com/en-us/download/desktop?os=Windows%207%...

Här är länk till BIOS/UEFI. - http://download.gigabyte.eu/FileList/BIOS/mb_bios_ga-990fxa-u...
Och här är en guide på olika sätt att updatera - http://www.gigabyte.com/webpage/20/HowToReflashBIOS.html

När jag försöker köra filerna står det att de inte är kompatibla med min version av windows?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Storm Trooper || Moderkort: MSI Z170A Gaming M7 || CPU: Intel Core i7-6700K
|| GPU: ASUS Radeon R9 290X DirectCU II OC 4GB || PSU: Corsair RM850W || RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB 2133MHz || HDD: Caviar Blue 1TB || SSD: Samsung EVO 840 500GB || Windows 7 Home Premium 64bit

Permalänk
Skrivet av Herrlin:

Satta i det gamla, det funkar felfritt :$

Använder alla 8pinnar, kablarna verkar sitta då det gamla kortet funkar.
Känner mg lite osäker kring att flasha BIOS då jag aldrig gjort det och det verkar medföra en del risker från vad jag har läst, men det kanske är rätt enkelt? Laddade även ner senaste drivern från AMD och installerade den, så ska testa det nya kortet igen. Annars kanske jag blir illa tvungen att uppdatera BIOS =p

Hur är det med PCIe-strömkablarna direkt till grafikkortet. Är de kopplade?

Snurrar fläkten som den ska och vilken temperatur har grafikkortet vid idle och load?

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herrlin:

Ska testa driversweeper, glömde helt bort det xD
EDIT: Driver Sweeper verkar inte finnas längre? :S

http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstalle...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan1000:

Hur är det med PCIe-strömkablarna direkt till grafikkortet. Är de kopplade?

Snurrar fläkten som den ska och vilken temperatur har grafikkortet vid idle och load?

Kan inte kolla tempen då jag inte kommer in till skrivbordet med 290x:et, i övrigt verkar kortet funka som det ska, lyser två gröna lampor där man kopplar in strömmen, fläkten snurrar, börjar tro att kortet är hely paj, så ska kontakta antingen ASUS eller NetonNet där det inhandlades.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Storm Trooper || Moderkort: MSI Z170A Gaming M7 || CPU: Intel Core i7-6700K
|| GPU: ASUS Radeon R9 290X DirectCU II OC 4GB || PSU: Corsair RM850W || RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB 2133MHz || HDD: Caviar Blue 1TB || SSD: Samsung EVO 840 500GB || Windows 7 Home Premium 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herrlin:

När jag försöker köra filerna står det att de inte är kompatibla med min version av windows?

Tog du hem @Bios(bläddra ner i listan) om inte gör det och installera programmet.
När du startat det så ser du din bios ver du borde ha F2 Om ditt kort är rev 4.0 annars är det FC till rev 3.0 som är den äldsta verisionen med uefi.
Vilken rev du har står på kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roysan:

Tog du hem @Bios(bläddra ner i listan) om inte gör det och installera programmet.
När du startat det så ser du din bios ver du borde ha F2 Om ditt kort är rev 4.0 annars är det FC till rev 3.0 som är den äldsta verisionen med uefi.
Vilken rev du har står på kortet.

Tog inte hem @bios, har rev 1.0

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Storm Trooper || Moderkort: MSI Z170A Gaming M7 || CPU: Intel Core i7-6700K
|| GPU: ASUS Radeon R9 290X DirectCU II OC 4GB || PSU: Corsair RM850W || RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB 2133MHz || HDD: Caviar Blue 1TB || SSD: Samsung EVO 840 500GB || Windows 7 Home Premium 64bit