Grynig bild och fel upplösning.

Permalänk
Medlem

Grynig bild och fel upplösning.

Tja.

Köpte mig en sommardator modell lyxig-ish.
Detta är väl det (o)väsentliga.

Moderkort: Asus Z97-Pro Wi-Fi AC.
Processor: i5-4690K 3.50Ghz.
Grafikkort: Sapphire Radeon R9 290X Tri-X OC.
Nät agg: EVGA Supernova G2 850 W.
Skärm: Philips 298X4QJAB/93.

Drivrutinerna är senaste till grafikkortet och skärmen.

Bilden i windows strular.
Skalningen hittade jag en lösning till här i forumet (tackar ödmjukast). Det gick att lösa i AMD CCC.
Men upplösningen och bilden är fortfarande konstig.
Max (och även rekommenderad enligt windows) upplösning är 1920x1080, men den är inte rätt.
Bilder är fortfarande gryniga och utdragna i sidled.

Philips hemsida säger "UltraWide 21:9 29" / 73 cm, 2560 x 1080" Vilket får mig att undra varför jag inte kan använda just 2560x1080?
Jag har använt skärmen på min förra dator i ett år, och helt ärligt minns jag inte till 100% om jag hade 2560x1080, men jag tror det.

Jag använder HDMI kabel - DVI-D converter in i grafikkortet.
Jag har prövat att byta DVI uttag bak på grafikkortet, och det blir ingen skillnad.
Jag har även prövat att bara använda HDMI kabel till grafikkortet (vilket medföljde), men även det utan resultat.
Jag har INTE prövat DVI kabel.

Installerade 2 gamla spel (Tiberium wars och CoD Black ops), och i dem var det inget strul.
Högsta upplösning var 1920x1080 men varken utdragen eller grynig bild.

Hittade denna http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-1832209/problem-2560... som säger följande:
"You'll need to use a dual link DVI cable for that resolution, as you are using an AMD graphics card try the other DVI port as on a lot of AMD cards only one of the ports is dual link. Alternatively use the Display Port output. If all the above doesn't work then you have either a faulty graphics card or a faulty monitor"
Skärmen med sladd funkade förut, och när jag spelar är det inget problem.

Prövade även ett Custom Resolution Utility program härifrån: http://www.monitortests.com/forum/Thread-Custom-Resolution-Ut...
Jag fattade ingenting av det.

Denna https://www.youtube.com/watch?v=uTTk-_YczYk#t=10 hjälpte inte heller.

Jag har också letat på Sapphires forum utan resultat.

Förhoppningsvis går det att lösa i AMD CCC eller på något annat enkelt sätt, typ DVI kabel.
Dock känns det ju inte troligt att en kabel ska öka upplösningen eller bättra på bilden...
Jag gissar på att det går att lösa med något program/inställning.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

HDMI har ofta problem/begränsningar med att kunna visa mer än 1920x1080 upplösning, så det är mycket sannolikt kabeln som är boven i dramat.

Så, få tag på en DVI dual link kabel, eller en displayport kabel och undvik adaptrar. (om du har möjlighet kan du ju alltid prova att låna kabel av någon för att bekräfta att det funkar)

Då borde du kunna välja rätt upplösning (2560x1080) och i och med det lösa de andra problemen!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

HDMI har ofta problem/begränsningar med att kunna visa mer än 1920x1080 upplösning, så det är mycket sannolikt kabeln som är boven i dramat.

Så, få tag på en DVI dual link kabel, eller en displayport kabel och undvik adaptrar. (om du har möjlighet kan du ju alltid prova att låna kabel av någon för att bekräfta att det funkar)

Då borde du kunna välja rätt upplösning (2560x1080) och i och med det lösa de andra problemen!

Uppfattat!
Jag ska inom någon timma bege mig för att införskaffa kabel.
Jag har aldrig tidigare använt mig av displayportkabel. Är det någon större skillnad på den och DVI dual? Alltså kan man säga att någon är bättre än den andra?

Permalänk
Medlem

Om du ska köpa en DVI-sladd så måste det vara en DVI-D/I Dual Link och den ska se ut precis som på bilden.

Permalänk
Medlem

Använd inte HDMI kabel, problem löst!

I ditt fall ska DL DVI-D eller DL DVI-I kabel fungera lika bra som en DP kabel

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiss0:

Tja.

Köpte mig en sommardator modell lyxig-ish.
Detta är väl det (o)väsentliga.

Moderkort: Asus Z97-Pro Wi-Fi AC.
Processor: i5-4690K 3.50Ghz.
Grafikkort: Sapphire Radeon R9 290X Tri-X OC.
Nät agg: EVGA Supernova G2 850 W.
Skärm: Philips 298X4QJAB/93.

Drivrutinerna är senaste till grafikkortet och skärmen.

Bilden i windows strular.
Skalningen hittade jag en lösning till här i forumet (tackar ödmjukast). Det gick att lösa i AMD CCC.
Men upplösningen och bilden är fortfarande konstig.
Max (och även rekommenderad enligt windows) upplösning är 1920x1080, men den är inte rätt.
Bilder är fortfarande gryniga och utdragna i sidled.

Philips hemsida säger "UltraWide 21:9 29" / 73 cm, 2560 x 1080" Vilket får mig att undra varför jag inte kan använda just 2560x1080?
Jag har använt skärmen på min förra dator i ett år, och helt ärligt minns jag inte till 100% om jag hade 2560x1080, men jag tror det.

Jag använder HDMI kabel - DVI-D converter in i grafikkortet.
Jag har prövat att byta DVI uttag bak på grafikkortet, och det blir ingen skillnad.
Jag har även prövat att bara använda HDMI kabel till grafikkortet (vilket medföljde), men även det utan resultat.
Jag har INTE prövat DVI kabel.

Installerade 2 gamla spel (Tiberium wars och CoD Black ops), och i dem var det inget strul.
Högsta upplösning var 1920x1080 men varken utdragen eller grynig bild.

Hittade denna http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-1832209/problem-2560... som säger följande:
"You'll need to use a dual link DVI cable for that resolution, as you are using an AMD graphics card try the other DVI port as on a lot of AMD cards only one of the ports is dual link. Alternatively use the Display Port output. If all the above doesn't work then you have either a faulty graphics card or a faulty monitor"
Skärmen med sladd funkade förut, och när jag spelar är det inget problem.

Prövade även ett Custom Resolution Utility program härifrån: http://www.monitortests.com/forum/Thread-Custom-Resolution-Ut...
Jag fattade ingenting av det.

Denna https://www.youtube.com/watch?v=uTTk-_YczYk#t=10 hjälpte inte heller.

Jag har också letat på Sapphires forum utan resultat.

Förhoppningsvis går det att lösa i AMD CCC eller på något annat enkelt sätt, typ DVI kabel.
Dock känns det ju inte troligt att en kabel ska öka upplösningen eller bättra på bilden...
Jag gissar på att det går att lösa med något program/inställning.

Tacksam för svar!

Jag testade också en HDMI kabel som följde med men som du säger så blir bilden skitkass kvalitet. Den åkte väck lika fort som jag satte dit den

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiss0:

Jag har aldrig tidigare använt mig av displayportkabel. Är det någon större skillnad på den och DVI dual? Alltså kan man säga att någon är bättre än den andra?

Det borde bli exakt samma sak...

...

På Nvidia kort har jag hört nått om att använda displayportkontakterna kan strula ibland.. Nått att den detekterar användningen av färger fel, och anpassar efter vad som brukar användas till TV bruk istället. (16-235 istället för 0-255)
Men det ska inte påverka dig med AMD-kort!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Displayport-kabel är en 15 år nyare standard än DVI och är i teorin mycket mycket bättre.

I praktiken vet jag inte om det är skillnad annat än att DP-kabel är smidigare, men har vissa andra problem (känsligare för kvalitet, om man stänger av en skärm som är kopplad med DP så "avinstalleras" skärmen på vissa kort (lite felaktig förklaring, men jag orkar inte)).

Personligen tycker jag så här:

Har man Displayport ska man använda det. Det är nyast och har högst bandbredd.

Permalänk
Medlem

Jag använder alltid DVI om det går, strular minst och kontakten har bäst fastsättning.
Klick-kontakten på DP-kablar har jag aldrig blivit kompis med.

Permalänk
Medlem

Sådär ja. Köpte mig en DVI-D Dual link och upplösningen är som den ska.
Inte trodde jag att själva kabeln kunde göra sådan skillnad.
Jag har trott att HDMI ska vara det bästa. Baserat på vad jag "hört från folk" då givetvis.
I såna här fall är jag glad att ha blivit tillrättavisad .

Tusen tack till alla er som hjälpt mig!

När jag ändå har HDMI på tråden. Jag kör HDMI till förstärkaren och HDMI därifrån till TV´n.
Är HDMI det optimala i det syftet (att glo på filmer och lyssna på musik osv.)?

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga om hz på skärmar å tv, köpte min tv för 3-4 år sedan, en lcd 40" som hade 100hz tyckte det var konstigt att med dator fick man bara ut 60hz men tänkte inte mer på det. Tills jag nu kollade manual och det är 60hz...... antagligen var 100hz ett säljknep och man får väl ut typ som 100hz med inställningar osv..

Iallafall så kopplade jag datorn nu igen och ändrade upplösningen och såg att vissa upplösningar gick att köra med 75hz, så provade detta och man märkte en skillnad, men hur kan det komma sig att man kan köra 75hz om tv bara har 60hz? Om tv har 60hz så lär ju det vara de högsta man kan välja och inte 75hz?

Mvh

Visa signatur

NbdOverdoze we all gonna die!

Chassi: Gigabyte Gz-X1 PSU: XFX Core 550W MB: Msi B85M-E45 CPU: i5-4440 GPU: GTX 650TI RAM: Kingston 8Gb HDD: 250gb ssd samsung, 2TB Western digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiss0:

Sådär ja. Köpte mig en DVI-D Dual link och upplösningen är som den ska.
Inte trodde jag att själva kabeln kunde göra sådan skillnad.
Jag har trott att HDMI ska vara det bästa. Baserat på vad jag "hört från folk" då givetvis.
I såna här fall är jag glad att ha blivit tillrättavisad .

Tusen tack till alla er som hjälpt mig!

När jag ändå har HDMI på tråden. Jag kör HDMI till förstärkaren och HDMI därifrån till TV´n.
Är HDMI det optimala i det syftet (att glo på filmer och lyssna på musik osv.)?

HDMI är antagligen det minst dåliga.
Det som brukar hända är att bilden overscannas, det zoomas in en del.
Men det brukar gå att stänga av i TV menyerna. Ibland får man även slå av funktionen i drivrutinen för grafikkortet.

Skrivet av nbdod:

Jag har en fråga om hz på skärmar å tv, köpte min tv för 3-4 år sedan, en lcd 40" som hade 100hz tyckte det var konstigt att med dator fick man bara ut 60hz men tänkte inte mer på det. Tills jag nu kollade manual och det är 60hz...... antagligen var 100hz ett säljknep och man får väl ut typ som 100hz med inställningar osv..

Iallafall så kopplade jag datorn nu igen och ändrade upplösningen och såg att vissa upplösningar gick att köra med 75hz, så provade detta och man märkte en skillnad, men hur kan det komma sig att man kan köra 75hz om tv bara har 60hz? Om tv har 60hz så lär ju det vara de högsta man kan välja och inte 75hz?

Mvh

100 "TV Hertz" är inte "riktiga" Hz, eller det är en sanning med modifikation.
TVn tar emot 25 bilder per sekund(Hz) från TVnätet, sedan kommer den fylla i glappet upp till 100Hz med olika bildförbättringsfunktioner.
För att få rörelser att se mer jämna ut o s v.

Likaså kan TVn bara ta emot 60Hz från datorn (eller om du nu lyckas skicka 75Hz).
Glappet upp till 100Hz kommer TVn själv fylla i.
Ofta upplever man fördröjningar i mus rörelser m.m. när datorn är kopplad till TVn för att logiken har en viss fördröjning i bild gissandet.
Det finns även ibland spellägen som minskar bildbehandlandet, så att mus rörelser blir mer responsiva.
Gissningsvis får man då nöja sig med att tvn visar 60 riktiga hertz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiss0:

När jag ändå har HDMI på tråden. Jag kör HDMI till förstärkaren och HDMI därifrån till TV´n.
Är HDMI det optimala i det syftet (att glo på filmer och lyssna på musik osv.)?

Absolut, det är det smidigaste och mest praktiska sättet att lösa det på.
Gränsnittet är byggt primärt för detta syfte, så det bör generellt bli rätt färganvändning, och du får allt (ljud+bild) i en kabel. Vanlig 1080p signal till TV funkar smidigt via HDMI.

Visst, Man kan dra ljudet separat om man vill, men optisk och koaxial kabel har inte samma bandbredd som ljud via HDMI, så då kan du inte utnyttja de bästa surroundljudformaten som finns på tex blurayskivor.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.