MSI LIGHTNING R9 290X CF !

Permalänk

MSI LIGHTNING R9 290X CF !

Hej jag kör nuvarnde på två r9 290 tri x i CF och jag undrar om det är någon som har lite erfarenhet med MSI lightning. som jag har tänkt mig att köra i CF och hur mycket ström tar det. ??

Visa signatur

Main dator: | I7 8700k | 2x 1080ti strix oc | Corsair obsidaian 750d | Samsung 970 Pro 512gb | Corsair H150i push pull | ASUS Z370 ROG MAXIMUS X FORMULA | Corsair Rm 850w | Asus rog swift 34 | 16gb ram gskill rgb |

Lan dator: | Corsair obsidain 250D | I7 7700k | Asus 1070 strix oc | corsair 16gb ram | benq XL 27 144hz | MSI Z270I Gaming Pro Carbon AC |

Who dares wins

Permalänk

Ehm, ska du byta dina kort mot två (i princip) likadana? Strömförbrukningen kommer vara i det närmaste identisk, beroende på hur du klockar själv etc. självklart. Såvida du för närvarande inte ligger på gränsen med nätagg (vilket är dumt oavsett system), kommer det inte vara några problem.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D -- Corsair AX 1000W -- MSI Z87-G45 -- Intel Core i7 4770K -- 2xR290X Crossfire -- Corsair 2x8GB DDR3 1600 Mhz -- Samsung 850 EVO systemdisk -- Windows 8.1 64 bit.

Permalänk
Medlem

Om du ska byta så skulle jag säga att det är ett bättre och billigare köp att installera vattenkylning till dom och klocka så får du mer prestanda. Eller bara ett/två till om du har ett bra moderkort!

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Avstängd

Hade ett MSI r9 290x lightning. Låter som ett jetplan. 3 fläktar varav en liten rackare, kan inte bli sämre. Dock håller den sig sval

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Hade ett MSI r9 290x lightning. Låter som ett jetplan. 3 fläktar varav en liten rackare, kan inte bli sämre. Dock håller den sig sval

Jag kan meddela att de är en bugg i stock BIOS på Lightning kortet. Jag har flashat om mina båda bios på mitt lightningkort. Och jag kan faktiskt inte minnas om jag upplevde att kortet blev tystare. Däremot blev de svalare temps, speciellt i load.
Är ganska säker på att de endast va den lilla gula fläkten som fick arbeta mest med stockbios. Nya biosen gör att dom 2 yttre fläktarna arbetar bättre och på så vis borde de blir tystare med 3 fläktar som jobbar tillsammans ist för 1 fläkt som tar de mesta jobbet.

Skrivet av needthatgaming:

Hej jag kör nuvarnde på två r9 290 tri x i CF och jag undrar om det är någon som har lite erfarenhet med MSI lightning. som jag har tänkt mig att köra i CF och hur mycket ström tar det. ??

Så du funderar på att byta dina 290 CFX mot 290X CFX?
Bortkastade pengar. Kan inte tänka mig att de blir någon om ens någon skillnad i prestanda. Med 2 såpass kraftiga kort så behöver du en grym cpu för att de inte ska flaska i spel. BF4 är nog de enda spelet som skulle kunna maxa korten med en bra cpu.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSparky:

Jag kan meddela att de är en bugg i stock BIOS på Lightning kortet. Jag har flashat om mina båda bios på mitt lightningkort. Och jag kan faktiskt inte minnas om jag upplevde att kortet blev tystare. Däremot blev de svalare temps, speciellt i load.
Är ganska säker på att de endast va den lilla gula fläkten som fick arbeta mest med stockbios. Nya biosen gör att dom 2 yttre fläktarna arbetar bättre och på så vis borde de blir tystare med 3 fläktar som jobbar tillsammans ist för 1 fläkt som tar de mesta jobbet.

Ursäkta att jag lånar tråden lite.
Men hur flashade du och vilka BIOS använde du för att få ner tempsen? Har du någon länk?
Jag kommer nämligen upp i ca 78 grader i stock bios när jag spelar, och enligt recensioner på internet verkar 78 grader vara ganska högt.

Nvm, lyckades flasha det själv och nu kan jag ändra fläktarna.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweSparky:

Jag kan meddela att de är en bugg i stock BIOS på Lightning kortet. Jag har flashat om mina båda bios på mitt lightningkort. Och jag kan faktiskt inte minnas om jag upplevde att kortet blev tystare. Däremot blev de svalare temps, speciellt i load.
Är ganska säker på att de endast va den lilla gula fläkten som fick arbeta mest med stockbios. Nya biosen gör att dom 2 yttre fläktarna arbetar bättre och på så vis borde de blir tystare med 3 fläktar som jobbar tillsammans ist för 1 fläkt som tar de mesta jobbet.

Så du funderar på att byta dina 290 CFX mot 290X CFX?
Bortkastade pengar. Kan inte tänka mig att de blir någon om ens någon skillnad i prestanda. Med 2 såpass kraftiga kort så behöver du en grym cpu för att de inte ska flaska i spel. BF4 är nog de enda spelet som skulle kunna maxa korten med en bra cpu.

Jag vet, jag flashade mitt till nytt bios. Problemet var att det inte gick att styra de två yttre fläktarna..har jag för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Jag vet, jag flashade mitt till nytt bios. Problemet var att det inte gick att styra de två yttre fläktarna..har jag för mig.

Precis. + att jag tror att även Auto funktionen va buggad, då jag som sagt upplevde lägre temps efter ny bios.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2