Gröna linjer vid högre Hz

Permalänk
Medlem

Gröna linjer vid högre Hz

Tjena, sitter just nu på dual monitor setup då den ena är en Benq 27" 144Hz som är min main monitor då och sen även en 27" Samsung 60Hz. Mitt problem är att när jag ställer upp hertzen över 60 på BenQ skärmen så börjar det flimra gröna linjer lite då och då över skärmen, men slutar när jag ställer ner till 60Hz, min första tanke var att grafikkortet hade gjort sitt, har testat byta runt lite mellan skärmarna och det verkar bara vara vid högre hertz på BenQ skärmen som detta uppstår då jag inte har samma problem med Samsung skärmen. Är det grafikkortet som gjort sitt eller kan det vara skärmen det är fel på?

Sitter förövrigt på ett ASUS HD7970 DC2

Permalänk
Medlem

Kör du DL-DVI eller DP? Om du inte gör det är det gränssnittet som har för smal bandbredd.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Jag kör dual link DVI

Permalänk
Inaktiv

Jag kör en Benq Xl2720z utan problem med mitt amd kort.

Permalänk
Medlem

Skärmen är ju relativt ny och grafikkortet har jag haft i snart 2 år så jag antar att det är grafikkortet som håller på att gå sönder men om någon har tidigare erfarenhet av detta så kan det vara skönt att säkerställa att det är grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nubble:

Jag kör dual link DVI

Har du testat med en annan kabel?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Den som sitter i är den jag fick med när jag köpte BenQ skärmen, det är tyvärr den enda DL-DVI kabeln jag har

Permalänk
Medlem

Har du provat att koppla ur/i dual link kabeln i båda ändarna nån/några gånger?
Det kan vara att den har suttit där ett tag nu och får lite dålig kontakt och när du kopplar ur/i den så blir det bättre.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!