AMD 14.9 kraschar datorn. - Installera ej denna enligt min mening!

Permalänk
Medlem

AMD 14.9 kraschar datorn. - Installera ej denna enligt min mening!

Tjena!
Jag installera den nya 14.9 uppdateringen från AMD´s hemsida. Direkt efter fick jag BSOD.
Läste precis i deras forum att det är många med olika AMD kort som fått diverse problem!!!!
INSTALLERA EJ DENNA UPPDATERING!!!

SKRIK ändrat samt mindre redigering [mod]
Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk

Har den installerad sedan ca 2 timmar. Funkar finfint än så länge.

Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |

Permalänk
Inaktiv

Fungerar finfint här på tre burkar med olika konfigurationer. Se över din dator istället.

Permalänk
Avstängd

Funkar hur fint som helst för mig har kört den sen den släpptes inga problem alls

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Medlem

Funkar perfa so far...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mange75:

Läste precis i deras forum att det är många med olika AMD kort som fått diverse problem!!!!

Menar du att det bara är folk med amd-kort som fått problem med amd-drivrutinerna? Det var märkligt, hörrudu!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk

Fungerar bra även här

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Medlem

Fungerar kanon även här!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange75:

Tjena!
Jag installera den nya 14.9 uppdateringen från AMD´s hemsida. Direkt efter fick jag BSOD.
Läste precis i deras forum att det är många med olika AMD kort som fått diverse problem!!!!
INSTALLERA EJ DENNA UPPDATERING!!!

instalerar nu

Visa signatur

CPU: I3 3240 GPU: MSI R HD7850 2G @1.1ghz RAM: 2x4G @1600
Phanteks Enthoo Pro

Permalänk
Medlem

Det är en certifierad driver så den bör funka okej. Hur gjorde du när du installera den? Du ska alltid avinstallera hela catalyst innan du installerar nytt.

Gör om gör rätt.

Permalänk
Skrivet av Mange75:

Tjena!
Jag installera den nya 14.9 uppdateringen från AMD´s hemsida. Direkt efter fick jag BSOD.
Läste precis i deras forum att det är många med olika AMD kort som fått diverse problem!!!!
INSTALLERA EJ DENNA UPPDATERING!!!

Fungerar galant för mig

Du hade möjligtvis inte någon oc på kortet när du installerade de nya drivrutinerna?
Avinstallerade du de gamla drivrutinerna först, och tog bort de gamla "ATI" mapparna?

Permalänk
Medlem

Oj så många som idiot förklara mig
Naturligtvis har jag avinstallerat som man ska innan en uppdatering , men jag har inte haft BSOD efter en grafikkorts uppdatering innan.
Men på deras forum va det fler förutom jag som hade fått problem , så därför skrev jag detta om det skulle inträffa för någon förutom mig. Men jag ska knippa igen i fortsättningen
Med vänlig hälsning / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Funkar utan problem för mig med, så tror det sitter hos din dator och inte drivrutinen.

Visa signatur

i9 9900K 5.0GHz. Asus RTX 2080Ti Dual OC. MSI MPG Z390 GAMING PRO CARBON. Corsair ax 850w gold. Corsair Vengeance Lpx
32GB 3200MHz DDR4 . Samsung 960 EVO M.2 1TB. Cooler Master 690 II.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange75:

Oj så många som idiot förklara mig
Naturligtvis har jag avinstallerat som man ska innan en uppdatering , men jag har inte haft BSOD efter en grafikkorts uppdatering innan.
Men på deras forum va det fler förutom jag som hade fått problem , så därför skrev jag detta om det skulle inträffa för någon förutom mig. Men jag ska knippa igen i fortsättningen
Med vänlig hälsning / Mange

En BSOD är ingen BSOD.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Har installerat på min dator och min kompis dator som hade problem med DRM till Shogun 2 som av någon skum anledning så fixade drivrutinen DRM problemet med Shogun 2...

Visa signatur

| ASRock Fatal1ty X370 Professional Gaming | Ryzen 1800X | Sapphire RX Vega 64 | Kingston 4st KVR21E15D8/16 2133MHz ECC, ej buffrad | Seasonic Prime 850w | Xonar STX II 7.1 |

Permalänk

Jag har samma problem, datorn fryser sig bara och sedan måste jag starta om den för att det ska "funka". Så fort jag startar något som har med grafikkortet att göra så fryser datorn igen. Jag har CrossFire på 7950.

Permalänk
Medlem

Hejsan Mange75,

Skrivet av Mange75:

Oj så många som idiot förklara mig
Naturligtvis har jag avinstallerat som man ska innan en uppdatering , men jag har inte haft BSOD efter en grafikkorts uppdatering innan.
Men på deras forum va det fler förutom jag som hade fått problem , så därför skrev jag detta om det skulle inträffa för någon förutom mig. Men jag ska knippa igen i fortsättningen
Med vänlig hälsning / Mange

Knip inte igen!
Det är bra att du informerar att du fick problem, fortsätt med det!
Men, jag tror inte att AMD gör ett fullsläpp utan att testa det ordentligt.
Jag har undvikt beta-drivisarna för de är ofullständigt testade misstänker jag.

Har ditt problem löst sig?
När får du blåskärm?
Vad för blåskärm är det du får?

Permalänk
Medlem

Hmm
Två stycken i tråden med 79xx i crossfire som fått problem.

En gång är ingen gång....

Tips till er, kolla på AMDs hemsidor

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hejsan Mange75,

Knip inte igen!
Det är bra att du informerar att du fick problem, fortsätt med det!
Men, jag tror inte att AMD gör ett fullsläpp utan att testa det ordentligt.
Jag har undvikt beta-drivisarna för de är ofullständigt testade misstänker jag.

Har ditt problem löst sig?
När får du blåskärm?
Vad för blåskärm är det du får?

Tjena , problemet kvarstår så fort jag lägger in 14.9
Får blå skärm direkt efter installationen.
Har nu testat med diverse program för att ta bort allt som har med AMD att göra och i regedit.
Men 14.9 vill verkligen inte fungera för mig så nu kör jag på den jag hade innan.
Det kanske har nått att göra med CF? Får väl gå igenom AMD´s forum igen
Med vänlig hälsning / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk

Jag installerade den idag och det slutade med att datorn aldrig vill stänga av sig. Utan jag får göra en hård avstängning. Och JA jag loggar ut som vanligt som jag alltid gjort.

Så det blev till att återställa datorn till en tidigare punkt. Och JA jag avinstallerade den gammla drivaren som Amd säger att man ska göra som jag alltid gör.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Hedersmedlem

Drivrutinen fungerar felfritt för mig (och många andra).

*Trådrubrik redigerad, SKRIK borttaget samt mindre ändring*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Administrativ avgift

Detta låter som, det typiska problemet att man avinstallerar men inte startar om datorn innan man installerar.?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av trisse23:

Detta låter som, det typiska problemet att man avinstallerar men inte startar om datorn innan man installerar.?

Jag har inte avinstallerat gamla drivrutiner eller startat om datorn på många år, varken före eller efter installation, aldrig krånglat. Det är bra många år sedan som AMD ordnade så att man inte behövde starta om. Enda som brukar hända är att man får starta CCC manuellt.

Jag håller dock med om att det kan vara bra att göra det, för säkerhets skull.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av trisse23:

Detta låter som, det typiska problemet att man avinstallerar men inte startar om datorn innan man installerar.?

Självklart så startade jag om datorn. Det ska väl funka om man gör som amd säger att man ska göra. Men NÄ det gör det inte.

Har installerat om 14.9 nu flera gånger på olika sätt. Men när 14.9 är installerad så vägrar datorn att stänga av sig varför då?.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Catalyst 14.9 funkar för mig, vilket ju inte är så hjälpsamt iofs, men du råkade inte avinstallera flera saker? Tycker att deras installationspaket ibland inte innehåller exakt samma drivrutiner, och speciellt om man bara avinstallerar rätt av i Catalyst Install Manager så kanske inte alla drivrutiner återställs. Bara en teori.

Permalänk
Medlem

Jag fick problem med 14.9 när jag försökte slänga på den igår och det slutade med att jag gick tillbaka till 14.7 rc3 istället.

Fick ingen blåskärm, men installer för 14.9 fastnade först på installationssteget för HDMI-ljuddrivrutinen och vid senare försök fick jag om och om igen "failed" på display driver-installationen. Körde uninstall + omstart + amd's cleanuputility + omstart mellan installationsförsöken. Laddade ner drivern ett par gånger från AMD för att säkerställa att det inte var något korrupt i mina nedladdade kopior som ställde till det, men lyckades inte få installationen att gå igenom korrekt.Till slut gav jag upp och installerade 14.7 rc3 igen vilket gick bra så jag stannar nog på den ett tag till.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk

Har du kollat att du har dem senaste drivrutinerna av andra komponenter för min strulade lite i början tills jag updaterade några andra drivrutiner. Använde Iobit Driver Booster som hittade 5 uppdateringar för mina drivrutiner och efter det så funka allt hur bra som hälst.

Mvh //Mackan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange75:

Tjena , problemet kvarstår så fort jag lägger in 14.9
Får blå skärm direkt efter installationen.
Har nu testat med diverse program för att ta bort allt som har med AMD att göra och i regedit.
Men 14.9 vill verkligen inte fungera för mig så nu kör jag på den jag hade innan.
Det kanske har nått att göra med CF? Får väl gå igenom AMD´s forum igen
Med vänlig hälsning / Mange

Avinstallerade du med DDU?
http://www.wagnardmobile.com/DDU/

Edit: Körde in 14.9, inga problem.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av skruvis:

Avinstallerade du med DDU?
http://www.wagnardmobile.com/DDU/

Edit: Körde in 14.9, inga problem.

Jag använder DDU. Funkar ändå inte.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange75:

Tjena!
Jag installera den nya 14.9 uppdateringen från AMD´s hemsida. Direkt efter fick jag BSOD.
Läste precis i deras forum att det är många med olika AMD kort som fått diverse problem!!!!
INSTALLERA EJ DENNA UPPDATERING!!!

Skrivet av DarkZazin:

Jag har samma problem, datorn fryser sig bara och sedan måste jag starta om den för att det ska "funka". Så fort jag startar något som har med grafikkortet att göra så fryser datorn igen. Jag har CrossFire på 7950.

Skrivet av Gunner357:

Jag installerade den idag och det slutade med att datorn aldrig vill stänga av sig. Utan jag får göra en hård avstängning. Och JA jag loggar ut som vanligt som jag alltid gjort.

Så det blev till att återställa datorn till en tidigare punkt. Och JA jag avinstallerade den gammla drivaren som Amd säger att man ska göra som jag alltid gör.

Skrivet av eMannen:

Jag fick problem med 14.9 när jag försökte slänga på den igår och det slutade med att jag gick tillbaka till 14.7 rc3 istället.

Fick ingen blåskärm, men installer för 14.9 fastnade först på installationssteget för HDMI-ljuddrivrutinen och vid senare försök fick jag om och om igen "failed" på display driver-installationen. Körde uninstall + omstart + amd's cleanuputility + omstart mellan installationsförsöken. Laddade ner drivern ett par gånger från AMD för att säkerställa att det inte var något korrupt i mina nedladdade kopior som ställde till det, men lyckades inte få installationen att gå igenom korrekt.Till slut gav jag upp och installerade 14.7 rc3 igen vilket gick bra så jag stannar nog på den ett tag till.

verkar som att alla med drivrutinsstrul kör crossfire

Visa signatur

CPU: I3 3240 GPU: MSI R HD7850 2G @1.1ghz RAM: 2x4G @1600
Phanteks Enthoo Pro