290 CF - flaskhalsar FX-8320?

Permalänk
Medlem

290 CF - flaskhalsar FX-8320?

Hej Sweclockers!

Jag är fett sugen att testa på att köra Crossfire, men först måste jag givetvis kolla över vad som bör vara rimligt.
Nytt chassi (funderar på NZXT H440 kommer behövas, nytt nätagg (minst ett 850W+ som jag förstår det) men förhoppningsvis inga nya delar i övrigt.

Är det någon större idé för mig att ens tänka tanken? Tester visar att man får 75-85% ökning i spel med CF på dessa kort, vilket låter vettigt.

Tack på förhand,
Didrik

Visa signatur

Moderkort: TUF GAMING X570-PLUS (WI-FI)
CPU: AMD Ryzen 7 3700X 8-Core
GPU: GTX 2070 Super
Skärm: Samsung Odyssey G9 49" 240Hz

Permalänk

Jag ligger på ca 70-120 fps med cf 290 ultra bf4 och då kör jag eyefinity = 3st skärmar. Kör jag en skärm så så ligger jag på ca 180-220 fps ultra bf4.

Nu kör jag då en 4790k klockad till 4.9ghz. Men cf 290 det är inte fy skam och jag är nöjd.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Inte värt det med 8350, jag dubblade nästan min fps när jag gick från 8350 @ 4.8 till 4930k @ 4.6 i BF4.
Presterade bättre med 4930k och ett 290 än jag gjorde med 8350 och två 290's

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Inte värt det med 8350, jag dubblade nästan min fps när jag gick från 8350 @ 4.8 till 4930k @ 4.6 i BF4.
Presterade bättre med 4930k och ett 290 än jag gjorde med 8350 och två 290's

Vafan, men då måste jag ju byta ut moderkort och processor. Hmm... Jag köpte dessa delar förra sommaren nämligen, SABERTOOTH + FX-8320. Värt med uppgradering av moderkort och processor istället?

Skrivet av Gunner357:

Jag ligger på ca 70-120 fps med cf 290 ultra bf4 och då kör jag eyefinity = 3st skärmar. Kör jag en skärm så så ligger jag på ca 180-220 fps ultra bf4.

Nu kör jag då en 4790k klockad till 4.9ghz. Men cf 290 det är inte fy skam och jag är nöjd.

Fan, det låter fett naijs. Frågan är ju, som lowngcawt säger, att man kanske inte får ut så mycket på en FX?

Visa signatur

Moderkort: TUF GAMING X570-PLUS (WI-FI)
CPU: AMD Ryzen 7 3700X 8-Core
GPU: GTX 2070 Super
Skärm: Samsung Odyssey G9 49" 240Hz

Permalänk
Medlem

Om du sänker grafik inställningarna till typ low och mäter fps så ser du hur mycket den kan ge innan den flaskar. Har du 144/120hz skärm så skulle jag gissa att den flaskar men har du mycket pixlar så borde det vara en bra uppdatering men kolla fps på ultra vs low så har du svaret sen kanske du kan klocka den mer en 4.4.

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Avstängd

Skulle inte frvåna mig om ett 8320 flaskar ett r9 290
Intel 4690k är så mycket bättre överlag (gömmer mig)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaljo:

Hej Sweclockers!

Jag är fett sugen att testa på att köra Crossfire, men först måste jag givetvis kolla över vad som bör vara rimligt.
Nytt chassi (funderar på NZXT H440 kommer behövas, nytt nätagg (minst ett 850W+ som jag förstår det) men förhoppningsvis inga nya delar i övrigt.

Är det någon större idé för mig att ens tänka tanken? Tester visar att man får 75-85% ökning i spel med CF på dessa kort, vilket låter vettigt.

Tack på förhand,
Didrik

Istället för att köpa chassie, nätagg och ett till grafikkort i jakt på högre fps bör du istället köpa nytt moderkort och Intel processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacobtr:

Om du sänker grafik inställningarna till typ low och mäter fps så ser du hur mycket den kan ge innan den flaskar. Har du 144/120hz skärm så skulle jag gissa att den flaskar men har du mycket pixlar så borde det vara en bra uppdatering men kolla fps på ultra vs low så har du svaret sen kanske du kan klocka den mer en 4.4.

Jag har just nu en WQHD-skärm, men är sugen på en Ultra-HD om ett tag då man kan köpa den för en vettig peng. Just nu rullar spel hyfsat men inte tillräckligt (enligt mig iaf).

Skrivet av makn:

Skulle inte frvåna mig om ett 8320 flaskar ett r9 290
Intel 4690k är så mycket bättre överlag (gömmer mig)

Det låter inte som att du har koll riktigt Det jobbiga är att så många är Intel och nVidia-fanboys, så man kan inte bilda sig en vettig uppfattning

Visa signatur

Moderkort: TUF GAMING X570-PLUS (WI-FI)
CPU: AMD Ryzen 7 3700X 8-Core
GPU: GTX 2070 Super
Skärm: Samsung Odyssey G9 49" 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Istället för att köpa chassie, nätagg och ett till grafikkort i jakt på högre fps bör du istället köpa nytt moderkort och Intel processor.

Vilken klass ska jag lägga mig i om jag går över till Intel? Jag vet att de har släppt en ny serie nyligen, men den var väl inte så överdrivet mycket snabbare än förra vad jag förstod det som?

Visa signatur

Moderkort: TUF GAMING X570-PLUS (WI-FI)
CPU: AMD Ryzen 7 3700X 8-Core
GPU: GTX 2070 Super
Skärm: Samsung Odyssey G9 49" 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaljo:

Jag har just nu en WQHD-skärm, men är sugen på en Ultra-HD om ett tag då man kan köpa den för en vettig peng. Just nu rullar spel hyfsat men inte tillräckligt (enligt mig iaf).

Ja men om du kör i 60hz så borde det inte sätta käppar i hjulen för dej så köp 290. Eller har du en koreaskärm(eller asus super skärm) fast då måste du nog uppgradera både cpu och gpu om du ska få den att gå på max fps någorlunda inställningar!

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacobtr:

Ja men om du kör i 60hz så borde det inte sätta käppar i hjulen för dej så köp 290. Eller har du en koreaskärm(eller asus super skärm) fast då måste du nog uppgradera både cpu och gpu om du ska få den att gå på max fps någorlunda inställningar!

Jag äger en icke-gejming skärm atm (Dell UltraSharp U2713HM) som förmodligen blir en sidoskärm snart då jag bytt ut min andra Dell-IPS till ännu en WQHD. Av denna anledningen känns det inte som att ett moderkorts- samt processorbyte borde göra lika stor skillnad som en till GPU, eller?

Visa signatur

Moderkort: TUF GAMING X570-PLUS (WI-FI)
CPU: AMD Ryzen 7 3700X 8-Core
GPU: GTX 2070 Super
Skärm: Samsung Odyssey G9 49" 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaljo:

Jag äger en icke-gejming skärm atm (Dell UltraSharp U2713HM) som förmodligen blir en sidoskärm snart då jag bytt ut min andra Dell-IPS till ännu en WQHD. Av denna anledningen känns det inte som att ett moderkorts- samt processorbyte borde göra lika stor skillnad som en till GPU, eller?

Japp min slutsats också skuöle bara kolla så jag inte råde dej fel! Om jag var i din sitts så skulle jag då köpa 290 som nu ligger ganska lågt pris men det kommer nog inte räcka till 4k om du tänkt det. I alla fall inte mera en det du har nu räcker till hälften av pixlarna.

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Skrivet av Kaljo:

Det jobbiga är att så många är Intel och nVidia-fanboys, så man kan inte bilda sig en vettig uppfattning

Det som behövs men knappt räcker till ändå är en kraftigt överklockad FX-8350 eller en FX-9590
Jag sitter själv på första rev. av Sabertooth som inte tycker om 220W CPU'er så för min del går det bort.
Har för övrigt både grönt, blått och rött i min samling

Om jag suttit i samma sits hade valet varit en 6-kärning intel på 2011-socket och behållit R9 290.
Sedan har du ju valet, ska du ha kvar dina DDR3 minne eller gå hela steget ut till socket 2011-v3 och DDR 4?

Visa signatur

AMD #1: Asus TUF X570-PLUS|Ryzen 9 5900X|1x Asus TUF RX5700XT OC 8GB
AMD #2: Gigabyte B550M Aorus Elite|Ryzen 7 3700X|1x Gigabyte RX5600XT Gaming OC 6GB
Intel #1: Asus TUF Z690-PLUS|Core i5-12600KF|1x Asus TUF RTX 3060 OC 12GB
Intel #2: Asus P8Z77-V|Core i5-3570K@4.5|2x Asus GTX 780 OC 3GB SLi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaljo:

Vilken klass ska jag lägga mig i om jag går över till Intel? Jag vet att de har släppt en ny serie nyligen, men den var väl inte så överdrivet mycket snabbare än förra vad jag förstod det som?

Svårt att säga, det vet du nog bäst själv Jag förespråkar dock begagnat. En 4770k tillsammans med ett moderkort bör du kunna hitta för ca 2000kr, och då får du nog en märkbar prestandahöjning. Speciellt om du kör CF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eisenschwein:

Det som behövs men knappt räcker till ändå är en kraftigt överklockad FX-8350 eller en FX-9590
Jag sitter själv på första rev. av Sabertooth som inte tycker om 220W CPU'er så för min del går det bort.
Har för övrigt både grönt, blått och rött i min samling

Om jag suttit i samma sits hade valet varit en 6-kärning intel på 2011-socket och behållit R9 290.
Sedan har du ju valet, ska du ha kvar dina DDR3 minne eller gå hela steget ut till socket 2011-v3 och DDR 4?

Största frågan är ju vad min plånbok vill just nu. Om jag ändå ska uppgradera, är det inte bättre att göra det riktigt? Förra året gjorde jag en uppgradering för att jag var tvungen (ca 3000kr för mobo + psu). Ska in och kika på vad man kan hitta DDR4-lösning för. Något du rekommenderar? Finns ju alltid någon modell som man "rekommenderar".

Skrivet av biorrith:

Svårt att säga, det vet du nog bäst själv Jag förespråkar dock begagnat. En 4770k tillsammans med ett moderkort bör du kunna hitta för ca 2000kr, och då får du nog en märkbar prestandahöjning. Speciellt om du kör CF.

Känns synd att köpa begagnat, egentligen. Hade man köpt av en polare och vetat man kunnat skälla ut honom för att han bränt något är det ju rätt okej, men att köpa via nätet känns sådär. Har i och för sig aldrig testat, kanske fungerar perfekt, men det är väl lite känsligt?

Visa signatur

Moderkort: TUF GAMING X570-PLUS (WI-FI)
CPU: AMD Ryzen 7 3700X 8-Core
GPU: GTX 2070 Super
Skärm: Samsung Odyssey G9 49" 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaljo:

Hej Sweclockers!

Jag är fett sugen att testa på att köra Crossfire, men först måste jag givetvis kolla över vad som bör vara rimligt.
Nytt chassi (funderar på NZXT H440 kommer behövas, nytt nätagg (minst ett 850W+ som jag förstår det) men förhoppningsvis inga nya delar i övrigt.

Är det någon större idé för mig att ens tänka tanken? Tester visar att man får 75-85% ökning i spel med CF på dessa kort, vilket låter vettigt.

Tack på förhand,
Didrik

Såg ett tidigare inlägg utav dig om förfrågan utav CF tester.
Kollade noga på test systemet som sweclocker gjorde med jämförese med CF med 290 ( i testen 295x2 )
så använde med en Intel Core i7-4960X @ 4,4 GHz
Med din framtida fx 8320 så borde du gräva djupare och leta efter tester som använde utav sig en liknande serie fx processor i test system eller om du har tur, exakt samma prolle.
Som många kommer att säga och fråga så vad för spel ska du spela som X eller Y "kommer att flaska" osv.
Om du väljer 8320 och den presterar mindre än förväntat så får du gärna förbättra situationen med att överklockad den mer än turbo boosten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaljo:

Det låter inte som att du har koll riktigt Det jobbiga är att så många är Intel och nVidia-fanboys, så man kan inte bilda sig en vettig uppfattning

Kanske finns en anledning till att det finns Nvidia/Intel-fanboys?
Finns fanboys åt AMD också, men deras utbud är ju knappast det mest exotiska du hittar.
Ta nu och gör som vi andra (bland-annat jag) Och hoppa över.
AMD satsar ändå på helt andra områden än det som din propp är skapad för.
2016 skall det smälla från AMD men tills dess kan du lungt sätta dig på 46/47 serien från Intel.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluxer:

Såg ett tidigare inlägg utav dig om förfrågan utav CF tester.
Kollade noga på test systemet som sweclocker gjorde med jämförese med CF med 290 ( i testen 295x2 )
så använde med en Intel Core i7-4960X @ 4,4 GHz
Med din framtida fx 8320 så borde du gräva djupare och leta efter tester som använde utav sig en liknande serie fx processor i test system eller om du har tur, exakt samma prolle.
Som många kommer att säga och fråga så vad för spel ska du spela som X eller Y "kommer att flaska" osv.
Om du väljer 8320 och den presterar mindre än förväntat så får du gärna förbättra situationen med att överklockad den mer än turbo boosten.

Får göra en koll, men sådana test är sällsynta. Oftast görs det med värstingprollen etc., men dyker lite djupare och ser om jag kan få några vettiga svar. Minns bara att FX-8320 gjorde sig väldigt bra i test när jag köpte det förra året, speciellt med tanke på prislappen.

Skrivet av Lifooz:

Kanske finns en anledning till att det finns Nvidia/Intel-fanboys?
Finns fanboys åt AMD också, men deras utbud är ju knappast det mest exotiska du hittar.
Ta nu och gör som vi andra (bland-annat jag) Och hoppa över.
AMD satsar ändå på helt andra områden än det som din propp är skapad för.
2016 skall det smälla från AMD men tills dess kan du lungt sätta dig på 46/47 serien från Intel.

Du har en poäng. Jag har inte haft EN ENDA Intel hittills, jag har hållt mig till det "förlorande" laget, mest för priset men även för att det har fungerat skapligt. Jag har innerst inne alltid sett som Intel som mer premium - ett mer robust val. Det jag funderar över är om det är värt att lägga de extra tusenlapparna på den absolut senaste versionen av Intels processorer...

Visa signatur

Moderkort: TUF GAMING X570-PLUS (WI-FI)
CPU: AMD Ryzen 7 3700X 8-Core
GPU: GTX 2070 Super
Skärm: Samsung Odyssey G9 49" 240Hz

Permalänk
Permalänk
Medlem

Läste testet, och när det skrevs så verkar det inte som att varken av processorerna pressades till max. Frågan är hur det ser ut idag dock...

Visa signatur

Moderkort: TUF GAMING X570-PLUS (WI-FI)
CPU: AMD Ryzen 7 3700X 8-Core
GPU: GTX 2070 Super
Skärm: Samsung Odyssey G9 49" 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaljo:

Du har en poäng. Jag har inte haft EN ENDA Intel hittills, jag har hållt mig till det "förlorande" laget, mest för priset men även för att det har fungerat skapligt. Jag har innerst inne alltid sett som Intel som mer premium - ett mer robust val. Det jag funderar över är om det är värt att lägga de extra tusenlapparna på den absolut senaste versionen av Intels processorer...

Vad det kostar beror på vad du vill ha. Det finns fullt med folk här som guidar dig åt rätt håll, själv sitter jag på Intel Inside Core I7 4770K.
Bytet blev för min del som att gå från Dacia till Mercedes-Benz. Sen finns det ju alltid folk som hackar på den som väljer Intel för att det är "synd" om AMD.
Men hädan efter är mitt val oerhört enkelt. Så som sagt, hoppa över till Intel en stund och upplev lite premium istället. Som jag skrev i en annan tråd så är det dummaste man kan göra, att köpa ett företags produkter för att man tycker synd om dom. Jag väljer det företagets produkter som bemöter mina krav och förhoppningar på produkten jag vill åt. Hur företagens ekonomi ser ut är det sista jag kollar på.
Så skanna över lite prestanda-tester och hitta den processor och det moderkortet som passar dig allra bäst.

PS Jag är ingen fanboy av något företag. Men när jag ser skillnaden i prestanda, och ser hur dom två olika företagen satsar, så blir det oerhört svårt att rekommendera dom röda. Dom får sin nästa chans 2016, tills dess blir det blå rigg. DS

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Om jag var du så skulle jag gå på en I5 eller I7 4690k - 4790k och spelar du bara så är X99 system overkill.

Sen får man ta en uppgradering i små steg så har jag gjort. Fixa mobo+propp nu skaffa ett till graffe vid ett senare tillfälle då kan de ha sjunkit i pris mera.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Äsh. Kör på en let-just-go approach och köp ett till 290, koppla in och njut av högra FPS - Du kan uppgradera moderkort och processor sen. Du kommer få en presatandaboost i väldigt många, om inte nästan alla spel, så kör på bara. Är ju kul med crossfire, lite som att trimma moppen.

Det är klart det kommer flaska lite ibland, du kommer ju köra dubbla av några av de snabbaste korten som finns, med en mellanklass processor. Men va faan - Dundra på bara. Märker du att processorn begränsar dig i vissa spel, köp nytt sen.

Om du ska köpa nytt, så är 4690K bäst för pengarna utan tvekan.

Permalänk
Medlem

Flaskhals = Ja.
Klockar du den så den ligger på 80Grader i Load med fläktar på max kanske du har en chans.
Men knappt även då, tyvärr.

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig gå tillbaka till att endast köra med ett kort... köp ett till, kolla hur mkt cpuload du har när du kör bf4.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Mina två 670 skulle väldigt gärna vilja ha en Intel processor istället.. så njae

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Kaljo:

Läste testet, och när det skrevs så verkar det inte som att varken av processorerna pressades till max. Frågan är hur det ser ut idag dock...

8350 flaskar något ENORMT med 2 kort.

AMD är ENORMT långt bakom Intel vid IPC och TDP.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Det är lite skoj att läsa om att en AMD cpu inte skulle klara att skyffla till en Crossfire/SLI setup. Det ni helt enkelt säger att CPU skulle ligga på 100% medans gpu inte får arbeta alls. Detta är inte något jag märkt av med min 8350 med dubbla 7970 i whqd-upplösning, snarare är det cpun som arbetar förvånansvärt lite.
My two cents i denna tråd.

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

8350 flaskar något ENORMT med 2 kort.
http://i.imgur.com/D4UWZvX.png

AMD är ENORMT långt bakom Intel vid IPC och TDP.

Tyvärr visar du bara ett exempel på BF4 som är otroligt PSU-krävande. Riggen som den ser ut nu klarar stadigt 40fps+ i WQHD med ett 290.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: TUF GAMING X570-PLUS (WI-FI)
CPU: AMD Ryzen 7 3700X 8-Core
GPU: GTX 2070 Super
Skärm: Samsung Odyssey G9 49" 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av T-Fork:

Det är lite skoj att läsa om att en AMD cpu inte skulle klara att skyffla till en Crossfire/SLI setup. Det ni helt enkelt säger att CPU skulle ligga på 100% medans gpu inte får arbeta alls. Detta är inte något jag märkt av med min 8350 med dubbla 7970 i whqd-upplösning, snarare är det cpun som arbetar förvånansvärt lite.
My two cents i denna tråd.

De testerna jag kollade igenom visade att det endast var BF4 och Skyrim av alla spel som ens brydde sig om processorn. Sure, du kan inte sitta på bidget men FX8320/8350 gav i stort sett exakt samma siffror som Intels. Jag är sugen på att köpa ett till 290, för jag måste ändå ha ett kraftigare nätagg om jag ska byta upp mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: TUF GAMING X570-PLUS (WI-FI)
CPU: AMD Ryzen 7 3700X 8-Core
GPU: GTX 2070 Super
Skärm: Samsung Odyssey G9 49" 240Hz