Permalänk
Medlem

XFX 7850 Coil Whine

Har länge spekulerat om jag har Coil Whine på mitt grafikkort. Ingenting jag märkt av medan jag spelat spel som t ex Planetside 2. Men jag märkte av redan i början, när jag spelade Saint's Row IV att när loading screen:en kom fram och FPS:en låg runt 1500, att ett tjutande ljud kom fram. Jag har inte haft några liknande ljud fram tills nu, då jag försökte överklocka mitt grafikkort eftersom jag hörde att 7850 klockade väldigt bra.
Jag gick in i AMD Overdrive, maxade allting på grafikkortet, inklusive Power Control Settings (20%). Tänkte testa snabbt med ett spel (Day of Defeat Source), och då kom det tjutande ljudet fram igen.
Bör jag vara orolig? Drog givetvis ner klocken till stock. Gjorde en snabb google sökning och hittade detta:

Citat:

XFX 7850 is the ones you need to worry about. They often become weak and eventually short out making the card unstable.

http://www.tomshardware.co.uk/forum/372735-33-coil-whine

Bör jag vara försiktig med att orsaka möjliga coil whines på mitt grafikkort, samt undvika det så mycket som möjligt? Och är det farligt för mig att överklocka mitt 7850, även om det är stabila temps?

Tack på förhand!

Edit - Bör nämna att mitt 7850 är ett XFX 7850.

Visa signatur

Datorkomponenter || Corsair Carbide 200R || i5 4670k @stock || MSI B85M-E45 || HD7850 2GB || 8 GB RAM 1600 MHz || 1TB WD || Corsair CX 750M ||
Tangentbord & Mus || Razer Blackwidow Ultimate 2014 || Razer Taipan ||

Permalänk
Medlem

Har faktiskt vart med på det på flera grafikkort jag haft genom åren att då den går runt 1,4k fps eller mer så får jag coil whine. Kan tänka mig att det är därför många spel idag låser spelen till 30fps i menyer även om de städer 60 120 144 i spelet. Jag märke det som riktigt irriterande först gången med mitt gtx 480 och menyerna och laddnings skärmarna i witcher2. Med mitt 680 så hade jag problem med cil wine lite almänt, böt PSU efter 1-2 veckor och då försvann det. Kunde faktiskt inte avgöra vilken av dem som gav ifrån sig ljudet vid de frekvenserna.

Edit:
Vet inte om du behöver vara orolig. Men känns inte som alt för onormalt. Var det jag ville förmedla.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Har faktiskt vart med på det på flera grafikkort jag haft genom åren att då den går runt 1,4k fps eller mer så får jag coil whine. Kan tänka mig att det är därför många spel idag låser spelen till 30fps i menyer även om de städer 60 120 144 i spelet. Jag märke det som riktigt irriterande först gången med mitt gtx 480 och menyerna och laddnings skärmarna i witcher2. Med mitt 680 så hade jag problem med cil wine lite almänt, böt PSU efter 1-2 veckor och då försvann det. Kunde faktiskt inte avgöra vilken av dem som gav ifrån sig ljudet vid de frekvenserna.

Edit:
Vet inte om du behöver vara orolig. Men känns inte som alt för onormalt. Var det jag ville förmedla.

Hm, tack ändå! Hade varit kul att ge GPU:n en chans att skina genom att överklockas, men får nog lägga de planerna åt sidan.

Visa signatur

Datorkomponenter || Corsair Carbide 200R || i5 4670k @stock || MSI B85M-E45 || HD7850 2GB || 8 GB RAM 1600 MHz || 1TB WD || Corsair CX 750M ||
Tangentbord & Mus || Razer Blackwidow Ultimate 2014 || Razer Taipan ||

Permalänk
Medlem

Märke du ngn prestandaskillnad medan du hade det klockat lr du testade ej så mycket pga ljudet?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog ändå rekomendera att testa. Men om du känner dig osäker gör det då du har råd med nya datordelar. gpu/psu. Om du då inte har någon väldigt konstig komponent så börde inget gå sönder.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Märke du ngn prestandaskillnad medan du hade det klockat lr du testade ej så mycket pga ljudet?

Stängde av det så fort GPU:n började låta.

Skrivet av hACmAn:

Jag skulle nog ändå rekomendera att testa. Men om du känner dig osäker gör det då du har råd med nya datordelar. gpu/psu. Om du då inte har någon väldigt konstig komponent så börde inget gå sönder.

Snackat med Komplett nu, och tror att jag kommer få skicka in kortet och få det utbytt mot ett likvärdigt kort. Är dock fundersam på vilket kort jag kommer få i utbyte..

Visa signatur

Datorkomponenter || Corsair Carbide 200R || i5 4670k @stock || MSI B85M-E45 || HD7850 2GB || 8 GB RAM 1600 MHz || 1TB WD || Corsair CX 750M ||
Tangentbord & Mus || Razer Blackwidow Ultimate 2014 || Razer Taipan ||

Permalänk
Medlem

Låter som en bra ide. Skriv gärna i tråden om de hittar något fel eller inte. (nyfiken)

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.