R9 290 funkar inte, hjälp!

Permalänk

R9 290 funkar inte, hjälp!

Blir så frustrerad på min dator. Köpte ett kraken g10 och satte på mitt r9 290. Var försiktig när jag monterade det och tror inte jag skadade den fysiskt. Men nu iallafall så hittar inte mitt moderkort grafikkortet. Är trött och orkar inte ta ut alla komponenterna idag men finns det någon som har en tanke på vad felet kan vara?

Ingen som har en testsetup i göteborgsområdet som man kan komma och testa i?

Permalänk
Medlem

Sitter kortet i PCIE slotten ordentligt?
Inte glömt någon pcieström?

Permalänk
Medlem

Kan du ha skadat det psykiskt? Nej, men ESD?

Det kan vara lite vad som så länge du inte uteslutit något.

edit: I motsats till fysiskt alltså. Nej, jag är inte seriös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Kan du ha skadat det psykiskt? Nej, men ESD?

Det kan vara lite vad som så länge du inte uteslutit något.

Psykiskt? Vad menar du?

Öppna burken igen och kolla efter så du verkligen kopplat i allt, så kortet sitter i ordentligt och så. Man kan nog aldrig utesluta att kortet är trasig/felande heller dock. Det så kallade "måndagsexet" kanske är i farten? ^^.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6Ghz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk

Lite trött på allt just nu... Kan vara ESD. Kan man lämna in på någon butik och låta dom kolla i testrigg om det är det?

Ska försöka utesluta så mycket som möjligt imorgon och ta ut alla komponenter ur chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicToaster:

Blir så frustrerad på min dator. Köpte ett kraken g10 och satte på mitt r9 290. Var försiktig när jag monterade det och tror inte jag skadade den fysiskt. Men nu iallafall så hittar inte mitt moderkort grafikkortet. Är trött och orkar inte ta ut alla komponenterna idag men finns det någon som har en tanke på vad felet kan vara?

Ingen som har en testsetup i göteborgsområdet som man kan komma och testa i?

kolla om den sitter på quiet mode, funkade ej på min utan att ha den på det läget, dock får jag inte igång uber mode

Permalänk
Medlem

Är vekligen nyfiken hur det gick. Hade själv velat göra det.

Visa signatur

Stationär: [INTEL i7 2600k (@4.6GHZ) h100] [ASUS Sabertooth P67] [Corsair Vengeance™ DDR3 @2133MHz 16GB] [Powercolor R9 290 pcs+ CrossFireX] [intel 240gb ]
stationär nr2: [Intel q8200][Nvidia 9800GTX 512mb][8 GB ddr2][vx450w]

Permalänk
Medlem

Hur har det gått?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av Felek:

Är vekligen nyfiken hur det gick. Hade själv velat göra det.

Har inte fått det att funka än. Just nu ligger grafikkortet bara. Har inte testat med ett annat graffikkort än men uppdaterar här när jag gjort det.