HD7970 drivrutin kraschar efter Windows 8.1.

Permalänk
Medlem

HD7970 drivrutin kraschar efter Windows 8.1.

Jag har haft ett Asus HD7970 ett ganska bra tag nu och aldrig haft några problem med det. I torsdags lyckades dock Windows 8.1 att installera sig utan min tillåtelse. Sedan dess kraschar drivrutinen när kortet kommer under någon form av belastning (oftast under laddningar i spel). Ofta kommer ett felmeddelande upp som säger att drivrutinen kraschat och startat om och man kan använda datorn igen, ibland kraschar datorn helt. Jag har provat att avinstallera drivrutinen jag hade sen innan och uppdaterat till 14.12 för Windows 8.1 men det har inte hjälpt. Ingenting är överklockat.

Någon som har en lösning? Som sagt uppkom det här felet när datorn uppdaterades till Windows 8.1.

Specs:
HD7970
Intel i7 3770-k
8 GB DDR 3 RAM

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Exozze:

Jag har haft ett Asus HD7970 ett ganska bra tag nu och aldrig haft några problem med det. I torsdags lyckades dock Windows 8.1 att installera sig utan min tillåtelse. Sedan dess kraschar drivrutinen när kortet kommer under någon form av belastning (oftast under laddningar i spel). Ofta kommer ett felmeddelande upp som säger att drivrutinen kraschat och startat om och man kan använda datorn igen, ibland kraschar datorn helt. Jag har provat att avinstallera drivrutinen jag hade sen innan och uppdaterat till 14.12 för Windows 8.1 men det har inte hjälpt. Ingenting är överklockat.

Någon som har en lösning? Som sagt uppkom det här felet när datorn uppdaterades till Windows 8.1.

Specs:
HD7970
Intel i7 3770-k
8 GB DDR 3 RAM

Tack på förhand!

Har du även uppdaterat drivrutiner till ljud och/eller nätverkskort? Dessa kan vara struliga när man uppgraderar till 8.1.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Tips Använd DDU Driver Sweeperl i Safe Mode (felsäkert läge) och välj INTE att Windows Standard drivare skall ersätta dina AMD Drivare och filer du rennsar bort med hjälp av DDU Sweeper.

om du inte kör i Safe Mode (felsäkert läge) av Windows så får DDU Driver Sweeper inte bort alla filer trotts att den säger det.

när man får sådana här problem använder jag alltid DDU Driver Sweeperl och det löser mina problem 8 / 10 gånger.

Använde DDU Driver Sweeperl ofta när jag körde GPU Riggar för BTC mining.

EDIT: Trotts att du avinstallerade dina gamla drivare innan du installerade de nya så försvinner inte alla AMD / Nvidia drivare ur ditt OS, vilket man bör tycka borde göra det, men ikke. Så det är väl därför DDU Driver Sweeperl kom till i överhuvudtaget.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Har du även uppdaterat drivrutiner till ljud och/eller nätverkskort? Dessa kan vara struliga när man uppgraderar till 8.1.

Helt klart struligt med inbyggda Ljud å NIC med både Win8 & 8.1, körde länge med Windows egna standard drivare för Ljud å NIC från RealTek innan RealTek släppte egna drivare för Win8 & 8.1, en del säger att Win7 drivare funkar, men min erfarenhet är *Bullshit* och installerar med Win7 drivare i Win8 & 8.1 har man bett om trassel och problem.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Tips Använd DDU Driver Sweeperl i Safe Mode (felsäkert läge) och välj INTE att Windows Standard drivare skall ersätta dina AMD Drivare och filer du rennsar bort med hjälp av DDU Sweeper.

om du inte kör i Safe Mode (felsäkert läge) av Windows så får DDU Driver Sweeper inte bort alla filer trotts att den säger det.

när man får sådana här problem använder jag alltid DDU Driver Sweeperl och det löser mina problem 8 / 10 gånger.

Använde DDU Driver Sweeperl ofta när jag körde GPU Riggar för BTC mining.

EDIT: Trotts att du avinstallerade dina gamla drivare innan du installerade de nya så försvinner inte alla AMD / Nvidia drivare ur ditt OS, vilket man bör tycka borde göra det, men ikke. Så det är väl därför DDU Driver Sweeperl kom till i överhuvudtaget.

Provade att göra som du sa med DDU Driver Sweeper och installerade 14.12 på nytt men får fortfarande samma fel. Provade också att uppdatera mitt ljudkort (Asus Xonar Essence STX) samt att inaktivera mitt nätverkskort men inget hjälpte. Några fler idéer? :S

Permalänk
Medlem

har du någon installations fil som är version 13.xx ??
Tex "13-12_win7_win8_32_dd_ccc_whql.exe"

jag skulle pröva å backa i version på Catalyst Driver.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

har du någon installations fil som är version 13.xx ??
Tex "13-12_win7_win8_32_dd_ccc_whql.exe"

jag skulle pröva å backa i version på Catalyst Driver.

Nu testat med både en drivare från 14-serien och 13.12 men inget har hjälpt. Värt att nämna att jag nu ibland får röda linjer på skärmen efter en krasch... Något annat förslag? :/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Exozze:

Nu testat med både en drivare från 14-serien och 13.12 men inget har hjälpt. Värt att nämna att jag nu ibland får röda linjer på skärmen efter en krasch... Något annat förslag? :/

Ditt Radeonkort verkar inte helt friskt, så om du kan testa det i en annan burk hade det varit ett sätt att utesluta annat fel.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Problemet verkar ha löst sig självt, jag har inte fått någon krasch eller liknande på flera dagar nu. Mixtrade lite med att ladda ner Windows 8 återställnings-mediet på USB och det kanske löste det. Hursom, tack för all hjälp!