Problem med mitt HD 7970

Permalänk

Problem med mitt HD 7970

Tjenatja!

Hände en skum sak tidigare idag när jag satt och spelade, vet inte om det har att göra med att mitt kort blir för varmt eller att det helt enkelt håller på att ge upp. Kunde spela cirka 3 min sen visade skärmen detta http://piclair.com/re658

Jag drog ur alla sladdar och tryckte dit dom igen och efter det kunde jag spela cirka 20 min utan att något hände.

Så det jag vill ha svar på är om problemet kan vara så enkelt att det är PCI-E sladdarna som kan göra att det blir såhär? Eller om mitt kort håller på att ge upp?

[UPDATE]

Kortet har ännu inte visat några problem vid test av spelande.

Provade nyss att köra 3DMark (Fire Strike) och fick en score på 6418 med AMD Radeon HD 7970 and Intel Core i7-2600K Processor.

Om kortet inte hade fungerat som det ska, borde den ha visat samma problem som tidigare isåfall?

Permalänk
Skrivet av P4R7YM4DZ:

Tjenatja!

Hände en skum sak tidigare idag när jag satt och spelade, vet inte om det har att göra med att mitt kort blir för varmt eller att det helt enkelt håller på att ge upp. Kunde spela cirka 3 min sen visade skärmen detta http://piclair.com/re658

Jag drog ur alla sladdar och tryckte dit dom igen och efter det kunde jag spela cirka 20 min utan att något hände.

Så det jag vill ha svar på är om problemet kan vara så enkelt att det är PCI-E sladdarna som kan göra att det blir såhär? Eller om mitt kort håller på att ge upp?

Ja det ser tyvärr ut att vara som att kortet visat sin sista korrekta pixel? Tror inte att det beror på kablarna alls...(men prova att lirka på din displaykabel, gå igenom den förhållandevis noggrant också.)

Testa även att ominstallera dina grafikkorts drivrutiner samt om det inte hjälper så kör ställ in din BIOS till att använda "Optimized Defaults" bara för att vara säker på att den inte ställt om sig på någon höger.

Har du ett annat grafikkort eller inbyggd VGA i din CPU för att kolla med och utesluta annat fel?

Hur gammalt är ditt PSU? (Tänker om den inte längre orkar med att pusha tillräckligt med ström?) Nätagg degraderar med tiden och ett agg som t.ex anger att lämna 500W, kanske bara kan lämna 80-90% efter 2-3års användande. Givetvis varierar detta beronde på en massa olika orsaker.

I alla fall vänta på att andra skriver i tråden då jag kan vara ute och cyckla också?

God Jul (menar det och är inte sarkastisk alls)

//Dog

Visa signatur

[HELIX] <> CPU: Intel Core i5 4690K <> CPU-Cooler: Noctua NH-D15 [2x140mm] <> MB: Gigabyte G1.SNIPER Z97 <> RAM: 16GB 1866MHz Kingston HyperX Beast <> GPU: MSI GTX 970 4G GAMING <> SSD: Intel 520 120GB <> HDD: WD Green 1TB+2TB /Samsung SP 640GB /Seagate ST 160GB <> PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold Mod. <> Case: FD Arc Midi R2 [3x140mm/4x120mm] <> Monitor: DELL U2412M <> HT: ONKYO TX-NR656 <> TANNOY MX-M 7.1<> HP: JBL Synchros S500 <> Keyboard: CM Storm QF TK MX-B <> Mouse: MX-518 + ICEMAT <> DVD: Samsung SE-208GB [Ext.] <> IC: 100/10 <> OS: Win7

Permalänk

Okejokej, nej jag har inget VGA uttag. Har ett Maximus IV Gene-z och en Intel I7 2600k om det skulle vara till något hjälp.

Jag tror och hoppas att det är kortet det är fel på i värsta fall. Det fungerar skitbra att surfa på internet men det är just i spel det kraschar. Kunde spela cirka 3 min innan jag kopplade ur kortet och skruvade isär det. Provade nyss och kunde jag spela i 20 min utan några problem dock så vet jag inte om problemet kvarstår men troligen så återkommer det efter en stunds spelade.

Jag har återställt BIOS och provat andra drivrutiner. Vet inte när datorn är byggd köpte den utav en polare.

Har ett 750W.

Permalänk
Skrivet av P4R7YM4DZ:

Okejokej, nej jag har inget VGA uttag. Har ett Maximus IV Gene-z och en Intel I7 2600k om det skulle vara till något hjälp.

Jag tror och hoppas att det är kortet det är fel på i värsta fall. Det fungerar skitbra att surfa på internet men det är just i spel det kraschar. Kunde spela cirka 3 min innan jag kopplade ur kortet och skruvade isär det. Provade nyss och kunde jag spela i 20 min utan några problem dock så vet jag inte om problemet kvarstår men troligen så återkommer det efter en stunds spelade.

Jag har återställt BIOS. Tror datorn är byggt 2013 är inte säker dock, köpte den utav en polare, har ett 750W.

Ja eftersom det är den del som man brukar uppgradera efter några år, när man behöver mera spelprestanda (tur i oturen kan man ju säga)

Prova annat spel också för att utesluta att det inte bara är det spelet du spelade som det inträffar med.

Ja lite grand hjälper det, då det ger indikation på hur pass kvaliteten är på dina prylar. Tror nu inte att det är agget som spökar längre t.ex?

Att felsöka är tidsödande och om du har råd med att byta ut ditt grafikkort, och samtidigt passa på att uppgradera så tycker jag att du ska göra det. Glöm inte bort att kolla om du kanske kan få något på garanti först? Och vad gäller råd till för vilket grafikkort du ska välja, så faller min rekommendation på ett st GTX970. Gärna ett likadant som jag har i min nya rig ifrån MSI då jag tycker det rockar fett! Men andra tillverkare blir nog lika bra?

Lycka till!

//Dog

Visa signatur

[HELIX] <> CPU: Intel Core i5 4690K <> CPU-Cooler: Noctua NH-D15 [2x140mm] <> MB: Gigabyte G1.SNIPER Z97 <> RAM: 16GB 1866MHz Kingston HyperX Beast <> GPU: MSI GTX 970 4G GAMING <> SSD: Intel 520 120GB <> HDD: WD Green 1TB+2TB /Samsung SP 640GB /Seagate ST 160GB <> PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold Mod. <> Case: FD Arc Midi R2 [3x140mm/4x120mm] <> Monitor: DELL U2412M <> HT: ONKYO TX-NR656 <> TANNOY MX-M 7.1<> HP: JBL Synchros S500 <> Keyboard: CM Storm QF TK MX-B <> Mouse: MX-518 + ICEMAT <> DVD: Samsung SE-208GB [Ext.] <> IC: 100/10 <> OS: Win7

Permalänk

Har kollat på ett GTX970 ett tag nu, hade lite på känn att mitt kort kommer att ge upp snart eftersom det är minst 2 år gammalt nu och min dator är på 24/7 så jag får räkna med att jag sliter på den snabbare än vad jag borde göra.

Känner att jag gott och väl klarar mig på min 2600k med en liten klock bara och tycket den rullar på bra. Har tyvärr inga kvitton eller liknande på kortet så garanti får jag inte :/

Känner inte riktigt att jag vill baka kortet heller och riskera att jag inte ens kan surfa på datorn, blir det värre så är det mitt sista försök till att rädda kortet.

Köper jag ett nytt kort och samma problem uppstår så skickar jag tillbaka det i värsta fall. Tack så mycket för svaren, det uppskattas!

Permalänk

Ser ut som om det håller på att ge sig. Har svårt att tänka mig att det är sladdar eller liknande, utan helt enkelt kortet som börjar gå sönder.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Skrivet av P4R7YM4DZ:

Har kollat på ett GTX970 ett tag nu, hade lite på känn att mitt kort kommer att ge upp snart eftersom det är minst 2 år gammalt nu och min dator är på 24/7 så jag får räkna med att jag sliter på den snabbare än vad jag borde göra.

Känner att jag gott och väl klarar mig på min 2600k med en liten klock bara och tycket den rullar på bra. Har tyvärr inga kvitton eller liknande på kortet så garanti får jag inte :/

Köper jag ett nytt kort och samma problem uppstår så skickar jag tillbaka det i värsta fall. Tack så mycket för svaren, det uppskattas!

Ålright mannen! Vad kul för dig...Jag kunde nästan räkna ut det på mina fingrar faktiskt ^^ Maxwell är en oehört bra GPU arkitektur och vill man inte erkänna det så är all hopp förlorat för mäskligheten anser jag iaf.

Jo jag konstaterade även det att din 2600K räcker till, bara att klocka upp den litegranna...Kanske skulle du även öka på med lite mera arbetsminne medans du är igång också? Hur mycket RAM använder du i dagsläget och känner du att du kommer att behöva mera? En dubblering utav befintligt RAM kan göra under för multitasking samt om du är ett TAB-monster som jag är Eller för arbetsprogram likt Photoshop.

Varågod! Alltid kul att kunna hjälpa till och göra andra glada.

//Dog

Visa signatur

[HELIX] <> CPU: Intel Core i5 4690K <> CPU-Cooler: Noctua NH-D15 [2x140mm] <> MB: Gigabyte G1.SNIPER Z97 <> RAM: 16GB 1866MHz Kingston HyperX Beast <> GPU: MSI GTX 970 4G GAMING <> SSD: Intel 520 120GB <> HDD: WD Green 1TB+2TB /Samsung SP 640GB /Seagate ST 160GB <> PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold Mod. <> Case: FD Arc Midi R2 [3x140mm/4x120mm] <> Monitor: DELL U2412M <> HT: ONKYO TX-NR656 <> TANNOY MX-M 7.1<> HP: JBL Synchros S500 <> Keyboard: CM Storm QF TK MX-B <> Mouse: MX-518 + ICEMAT <> DVD: Samsung SE-208GB [Ext.] <> IC: 100/10 <> OS: Win7

Permalänk
Skrivet av Bad Habit:

Ser ut som om det håller på att ge sig. Har svårt att tänka mig att det är sladdar eller liknande, utan helt enkelt kortet som börjar gå sönder.

Se där! Nu fick vi en second på det också.

Ja hade det varit lila och gröna pixelfel istället så hade jag varit näst intill 100% säker ifrån början på felet.

God Jul!

//Hund

PS. @ TS Jag märkte det först nu, men ATI som företag existerar inte längre då AMD köpte upp det för x antal år sedan. (Bara för att klargöra det med tanke på din rubrik.)

Visa signatur

[HELIX] <> CPU: Intel Core i5 4690K <> CPU-Cooler: Noctua NH-D15 [2x140mm] <> MB: Gigabyte G1.SNIPER Z97 <> RAM: 16GB 1866MHz Kingston HyperX Beast <> GPU: MSI GTX 970 4G GAMING <> SSD: Intel 520 120GB <> HDD: WD Green 1TB+2TB /Samsung SP 640GB /Seagate ST 160GB <> PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold Mod. <> Case: FD Arc Midi R2 [3x140mm/4x120mm] <> Monitor: DELL U2412M <> HT: ONKYO TX-NR656 <> TANNOY MX-M 7.1<> HP: JBL Synchros S500 <> Keyboard: CM Storm QF TK MX-B <> Mouse: MX-518 + ICEMAT <> DVD: Samsung SE-208GB [Ext.] <> IC: 100/10 <> OS: Win7

Permalänk

Haha jag kom på det efter jag skrivit tråden

Har Corsair 8GB 1600Mhz och spelar endast CS:GO så det räcket gott och väl. Med tanke på att just CS:GO tar otroligt mycket på CPU:n så tycker jag att det jag har just nu räcker ett tag till

Permalänk
Skrivet av P4R7YM4DZ:

Haha jag kom på det efter jag skrivit tråden

Har Corsair 8GB 1600Mhz och spelar endast CS:GO så det räcket gott och väl. Med tanke på att just CS:GO tar otroligt mycket på CPU:n så tycker jag att det jag har just nu räcker ett tag till

Haha "åkeej"!

Jo 8GB + 2600K +GTX 970 = rimligt bra combo i mitt tycke. Om du hade haft nyare i5/i7 så hade jag nog gärna sett att du ökat till 16GB dock, särskilt om du pysslat mycket me film/bildredigering och även för musikproduktion, som jag märkt nyligen drar nytta utav mycket arbetsminne (duh! Go figure;))

Japp Valve spel brukar vara CPU intensiva som jag förstått det. Jag brukar rekommendera stark singeltrådprestanda framför multicore/HT till spelande, fast känner att dualcore är för svagt, så quadcore ligger rätt för ändamålet medans 6+ trådar behövs för arbetsmaskiner rent generellt.

Blir mycket skriveri ser jag...

Ha det bra Party!

//Dog

Visa signatur

[HELIX] <> CPU: Intel Core i5 4690K <> CPU-Cooler: Noctua NH-D15 [2x140mm] <> MB: Gigabyte G1.SNIPER Z97 <> RAM: 16GB 1866MHz Kingston HyperX Beast <> GPU: MSI GTX 970 4G GAMING <> SSD: Intel 520 120GB <> HDD: WD Green 1TB+2TB /Samsung SP 640GB /Seagate ST 160GB <> PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold Mod. <> Case: FD Arc Midi R2 [3x140mm/4x120mm] <> Monitor: DELL U2412M <> HT: ONKYO TX-NR656 <> TANNOY MX-M 7.1<> HP: JBL Synchros S500 <> Keyboard: CM Storm QF TK MX-B <> Mouse: MX-518 + ICEMAT <> DVD: Samsung SE-208GB [Ext.] <> IC: 100/10 <> OS: Win7

Permalänk
Skrivet av Dogshitjoint:

Se där! Nu fick vi en second på det också.

Ja hade det varit lila och gröna pixelfel istället så hade jag varit näst intill 100% säker ifrån början på felet.

God Jul!

//Hund

PS. @ TS Jag märkte det först nu, men ATI som företag existerar inte längre då AMD köpte upp det för x antal år sedan. (Bara för att klargöra det med tanke på din rubrik.)

Jo, har försökt laga lite grafikkort genom åren genom bakning etc, och de som visar liknande fel som det du tog kort på har inte gått att fixa. Så är till 99% säker på att det är hårvara som inte går att reparera på något enkelt sätt.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk

Det verkar helt plötsligt som att det fungerar. Igår så gav kortet upp på den lägsta grafiken efter 3 min med 10 personer inne på servern. Nu provade jag ytterligare 20 minuter med maxad grafik och 32 personer på servern och ingenting har hänt ännu.

Hoppas att det har löst sig