AMD 280x, fläkt stannar och låter som när man vispar grädde i en bunke.

Permalänk

AMD 280x, fläkt stannar och låter som när man vispar grädde i en bunke.

Tjena!

Min dator började ge ifrån sig konstiga ljud och då fick jag ta fram doktorsväskan och undersöka lite. Jag drog ganska snabbt slutsatsen att det var Intels standardkylare då den helt enkelt är av budget. Jag köpte snabbt en ny, som fungerar finfint, men ännu är ljuden kvar.

Jag fick då ännu en gång undersöka lite och använde denna gången en mikrofon som jag stack in i chassit. ALLA fläktar var helt ljudlösa förutom en lätt vindpust, helt naturligt helt enkelt. Men under grafikkortet var ljudet som starkast! Den vänstra fläkten gav ifrån sig mest ljud och vid ett tillfälle såg jag den STANNA! Jag lekte runt lite med en fan-controller och vid 50-60% fart så stannade fläkten och gav ifrån sig ett ordentligt vrål då det troligtvis blev något motstånd eller liknande?

Hur som helst så behöver jag råd i min fråga om hur jag på smidigaste sätt löser detta. Ska jag själv öppna upp grafikkortet och pilla runt eller bör jag skicka in detta till komplett? (1.5 år gammalt) Bör även tillägga att jag rensat det ifrån damm och detta hjälpte ej.

vad tror ni?

Permalänk

Om man måste gå så långt att köpa en extern kylare, passar denna på mitt grafikkort? (AMD sapphire 280x)

http://www.inet.se/produkt/5322372/arctic-cooling-accelero-xt...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av KNEKT Lös:

Tjena!

Min dator började ge ifrån sig konstiga ljud och då fick jag ta fram doktorsväskan och undersöka lite. Jag drog ganska snabbt slutsatsen att det var Intels standardkylare då den helt enkelt är av budget. Jag köpte snabbt en ny, som fungerar finfint, men ännu är ljuden kvar.

Jag fick då ännu en gång undersöka lite och använde denna gången en mikrofon som jag stack in i chassit. ALLA fläktar var helt ljudlösa förutom en lätt vindpust, helt naturligt helt enkelt. Men under grafikkortet var ljudet som starkast! Den vänstra fläkten gav ifrån sig mest ljud och vid ett tillfälle såg jag den STANNA! Jag lekte runt lite med en fan-controller och vid 50-60% fart så stannade fläkten och gav ifrån sig ett ordentligt vrål då det troligtvis blev något motstånd eller liknande?

Hur som helst så behöver jag råd i min fråga om hur jag på smidigaste sätt löser detta. Ska jag själv öppna upp grafikkortet och pilla runt eller bör jag skicka in detta till komplett? (1.5 år gammalt) Bör även tillägga att jag rensat det ifrån damm och detta hjälpte ej.

vad tror ni?

Skicka till Komplett, låter som fläktlagret håller på att paja, svårt att lösa själv, finns bara en massa hotfix.
Testa att lägga datorn på sidan först dock. Kanske beter sig annorlunda då.

Skrivet av KNEKT Lös:

Om man måste gå så långt att köpa en extern kylare, passar denna på mitt grafikkort? (AMD sapphire 280x)

http://www.inet.se/produkt/5322372/arctic-cooling-accelero-xt...

Kylaren är inte kompatible med 280(X).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Visa signatur

|Asus Crosshair VIII Dark Hero|Ryzen 7 5800X3D|Corsair H115i Elite Capellix|2x 16GB Kingston Fury Renegade 3600MHz CL16|MSI RTX 3080 Suprim X|SSD1: WD Black SN750 1TB|SSD2: Samsung 860 EVO 1TB|Dark Base Pro 900|Dark Power Pro 11 1000W|Acer Predator XB273K|Corsair Strafe MX Red|Corsair Ironclaw RGB|OS: Win 11 Pro|

Permalänk
Avstängd

Du har ju garanti kvar. Skicka in den till komplett så får du nog ett nytt kort

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Skicka till Komplett, låter som fläktlagret håller på att paja, svårt att lösa själv, finns bara en massa hotfix.
Testa att lägga datorn på sidan först dock. Kanske beter sig annorlunda då.

Kylaren är inte kompatible med 280(X).

Lägga den på sidan säger du? Kan bli svårt, rätt stort chassi osv. Tack för svar!

Permalänk
Skrivet av makn:

Du har ju garanti kvar. Skicka in den till komplett så får du nog ett nytt kort

Är det 2års garanti som gäller för grafikkort eller? Inhandlat 2013-12-02. Har inte pillat i det, aldrig överklockat eller gjort något skumt med det. Dammat av det någon gång med tryckluft på burk.

Permalänk

tackar! Såg ju nu vart man hittade "kompatibel med", dum jag känner mig...

Permalänk
Medlem

Haha roligt nog så fick man precis samma problem idag! Fast då har jag en 7950. :), Aja ska väl testa den med o se hur det går.

Permalänk
Skrivet av Swedman18:

Haha roligt nog så fick man precis samma problem idag! Fast då har jag en 7950. :), Aja ska väl testa den med o se hur det går.

Aj aj, tråkigt! jag städade mitt riktigt ordentligt. Blåste rent med tryckluft på burk, använde en "sminkborste" för att komma åt insidan utan att öppna det. När jag sedan skulle testa ifall ljudet minskats så tror du inte en sladd ifrån PSU har ramlat in i fläkten där fram?! (hände då jag flyttade tillbaka datorn ifrån "verkstaden", jag dubbelkollade givetvis innan så att allt var på plats)

Det var DET som skapade ljudet ifrån att vispa grädde i en bunke, I kombination med en alldes för hög fan controller på grafikkortet som skapade oljuden. Jag stängde av min fan-controller (MSI AFTERBURNER) och lät aldrig fläktarna gå över 50%, temperaturerna ökade med ett par celcius men nästan helt knäpptyst nu! Brukade köra 36% fan speed i Idle då min förra LGH var VÄLDIGT varm, nyss flyttat och här snålar dem med värmen så datorn håller sig kall. Nere på 15-20% fan speed i idle (Fabriksinställningar)45 grader idle, max 68 temp vid gaming.

Jag hör fortfarande ett svagt rasslande ljud ifrån en utav fläktarna, den är alltså försämrad men tror den krigar på ett bra tag till. Lesson learned; köp aldrig det billigaste grafikkortet utav en serie, kanske känns dumt att lägga 3-500kr extra för SAMMA FPS men endå skönt med saker som håller länge.

Ursäkta det långa svaret, men testa gärna att köra allt det jag gjorde! GL HF

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Skicka till Komplett, låter som fläktlagret håller på att paja, svårt att lösa själv, finns bara en massa hotfix.
Testa att lägga datorn på sidan först dock. Kanske beter sig annorlunda då.

Kylaren är inte kompatible med 280(X).

Enligt hemsidan för den fläkten så är följande kort kompatibla

Nvidia GeForce:
GTX 980, 970, Titan (Black), 780 (Ti), 770, 760, 750 (Ti), 680, 670, 660 (Ti), 650 (Ti,Ti boost), 580, 570, 560 (Ti,SE), 550 Ti, 480, 460(SE), GTS 450, 250, 240 (OEM), GT 740

AMD Radeon :
R9 290(X), 285, 280(X), 270(X), R7 265, HD 8870, 7870(XT, GHz), 7850, 6970, 6950, 6870, 6850, 6790, 5870, 5850, 5830, 4890, 4870, 4850, 4830, 3870, 3850, 3690

men det står också detta

* Please ensure your graphics card does not come with a stacked power socket.

Accelero Xtreme IV is compatible only with the graphics card using a standard size PCB with a width of 98mm

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Enligt hemsidan för den fläkten så är följande kort kompatibla

Nvidia GeForce:
GTX 980, 970, Titan (Black), 780 (Ti), 770, 760, 750 (Ti), 680, 670, 660 (Ti), 650 (Ti,Ti boost), 580, 570, 560 (Ti,SE), 550 Ti, 480, 460(SE), GTS 450, 250, 240 (OEM), GT 740

AMD Radeon :
R9 290(X), 285, 280(X), 270(X), R7 265, HD 8870, 7870(XT, GHz), 7850, 6970, 6950, 6870, 6850, 6790, 5870, 5850, 5830, 4890, 4870, 4850, 4830, 3870, 3850, 3690

men det står också detta

* Please ensure your graphics card does not come with a stacked power socket.

Accelero Xtreme IV is compatible only with the graphics card using a standard size PCB with a width of 98mm

Låter ju rätt läskigt att byta kylare på GPU ju! Planen blir hur som helst att skicka tbx grafikkortet till Komplett, som förhoppningsvis löser detta åt mig. Om dem inte fixar det så får jag väl eventuellt kolla vidare på kylare och beställa ifrån en kär konkurrent till komplett! Tack för svar, definitivt värt att se över.