Olika problem med 280x

Permalänk
Medlem

Olika problem med 280x

Sitter med ett Gigabyte R9 280x och har några problem med det..

Ett av dessa problem är att när fabriksklocken är på (1100mhz) crashar drivrutinen i spel då och då, mer ofta på tyngre titlar som tex BF4. När jag nerklockar kortet till standard för 280x försvinner crasherna..

Ett annat problem får jag när jag startar videor i webbläsare. Väldigt sällan (kanske var 20-30e video) "korrupteras" skärmen och jag ser följande:

Dold text

Någon som vet om detta går att lösa? Finns det möjlighet att någon annan del som tex PSUn krånglar?

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Skrivet av TroubleBaker:

Sitter med ett Gigabyte R9 280x och har några problem med det..

Ett av dessa problem är att när fabriksklocken är på (1100mhz) crashar drivrutinen i spel då och då, mer ofta på tyngre titlar som tex BF4. När jag nerklockar kortet till standard för 280x försvinner crasherna..

Ett annat problem får jag när jag startar videor i webbläsare. Väldigt sällan (kanske var 20-30e video) "korrupteras" skärmen och jag ser följande:

Någon som vet om detta går att lösa? Finns det möjlighet att någon annan del som tex PSUn krånglar?

Har du kollat hur temperaturen ligger på kortet när det kraschar?
Prövat annan drivrutin?

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem

Kolla temperaturerna som sagt. Vilken drivrutin kör du med? Jag kan rekommendera Omgea 14.12.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surgubben:

Har du kollat hur temperaturen ligger på kortet när det kraschar?
Prövat annan drivrutin?

Tempen är inte relaterad till kracherna, de är rätt så slumpmässiga

Menar du olika versioner av AMDs drivrutiner? Har haft de senaste drivisarna i ett år, ingen av dessa har fixat något

Skrivet av Pantsoff:

Kolla temperaturerna som sagt. Vilken drivrutin kör du med? Jag kan rekommendera Omgea 14.12.

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Testpilot
Skrivet av TroubleBaker:

Tempen är inte relaterad till kracherna, de är rätt så slumpmässiga

Menar du olika versioner av AMDs drivrutiner? Har haft de senaste drivisarna i ett år, ingen av dessa har fixat något

Testat att ta bort alla gamla drivrutiner och installerat dem igen?

Du kan även testa att byta PCIe port på moderkortet då det kan vara moderkortet som håller på att kasta in handduken.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Testat att ta bort alla gamla drivrutiner och installerat dem igen?

Du kan även testa att byta PCIe port på moderkortet då det kan vara moderkortet som håller på att kasta in handduken.

Har testat båda saker du föreslog, utan succé :/

Har även installerat om Windows 3 gånger

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Testpilot
Skrivet av TroubleBaker:

Har testat båda saker du föreslog, utan succé :/

Har även installerat om Windows 3 gånger

Det finns 2 saker som kan lösa det rätt enkelt, men båda pekar på trasigt kort vilket som.

1. Kör med nedklockat kort hela tiden för att undvika krasher.
2. Testa att byta uttag du har kopplat till skärmen för att undvika flimmret du får.

Du kan alltid testa att "baka" det, finns en massa guider på nätet med rätt temperatur o.s.v.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Det finns 2 saker som kan lösa det rätt enkelt, men båda pekar på trasigt kort vilket som.

1. Kör med nedklockat kort hela tiden för att undvika krasher.
2. Testa att byta uttag du har kopplat till skärmen för att undvika flimmret du får.

Du kan alltid testa att "baka" det, finns en massa guider på nätet med rätt temperatur o.s.v.

Jag har kört med första lösningen under den tiden jag haft kortet, problemet är dock att det av någon anledning återställer till fabriksklocken vid slumpmässiga tillfällen.. Det blev till slut för frustrerande så jag har bestämt mig för att ta tag i problemet..

Jag kan inte byta uttag i kortet då den enda möjligheten jag har till koppling är DVI.. Baka kortet vågar jag mig inte på, särskilt då det fortfarande är under garanti.

Testar med ett nytt kort just nu och det verkar fungera bra, har bestämt mig för att göra en RMA på GPUn, dock är jag rädd för att de inte kommer kunna reproducera felet eftersom det inte syns i vanligt användande utan vid just specifika tillfällen.. Känns inte kul att behöva få tillbaka ett halvtrasigt kort och en räkning på 250kr/halvtimme....

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem

Bifogad skärmdumpar på när felet uppstår, precis som i tråden här.
Kortet ser ju inte helt funktionellt ut, sådär ska det inte vara.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Låter som ett kasst kort, inte fan ska det krasha på fabriksinställningar. Du kan ju testa att klocka upp vCore på kortet och se om det blir stabilare då, men tycker oavsett att du bör reklamera det om det krashar datorn på fabriksclock.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | MSI Z97-GD65 Gaming | MSI Geforce GTX 970 Gaming 4G | Intel i5 4690k | Cooler Master Hyper 212 EVO | EVGA Supernova G2 750W | 2x8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600Mhz | Samsung 850 EVO | Seagate 1TB SATA3.5

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Bifogad skärmdumpar på när felet uppstår, precis som i tråden här.
Kortet ser ju inte helt funktionellt ut, sådär ska det inte vara.

Ja precis, dock händer det för sällan för att kunna testas hos affären (händer nån gång per ett par timmar och helt slumpmässigt). Ska kontakta säljaren och se vad de kan säga om det.

Skrivet av Tobberoth:

Låter som ett kasst kort, inte fan ska det krasha på fabriksinställningar. Du kan ju testa att klocka upp vCore på kortet och se om det blir stabilare då, men tycker oavsett att du bör reklamera det om det krashar datorn på fabriksclock.

Tänkte testa det, men tydligen är vcore låst på det här kortet.. Kommer definitivt reklamera, men är som sagt rädd för att de inte upptäcker felet så sitter jag med en "falsk"-RMA avgitft på ett par hundringar..

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Hjälpsam

Defekt produkt skall anmälas inom rimlig tid, tror inte det är något problem men man kan faktiskt bli nekad retur om problemet har varit från början men man inte anmält det inom rimlig tid. Flytande beskrivning men 1-3 månader beroende på produkt och praxis kan gälla. Men få som grinar över det, men kan vara bra att veta.

Kontakta din återförsäljare och ha en så tydlig felbesrivning som möjligt.

Det är möjligt att det är andra miljövariabler som påverkar så att just det kortet har problem hos dig, kan vara oren ström från väggen eller nätagget, kan vara elektromagnetiska störningar eller liknande från 3G/4G mast i närheten som stör etc. Genomförlig felbeskrivning med vad du har testat, screenshots etc hjälper

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Defekt produkt skall anmälas inom rimlig tid, tror inte det är något problem men man kan faktiskt bli nekad retur om problemet har varit från början men man inte anmält det inom rimlig tid. Flytande beskrivning men 1-3 månader beroende på produkt och praxis kan gälla. Men få som grinar över det, men kan vara bra att veta.

Kan det uppstå problem pga detta då?

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av TroubleBaker:

Kan det uppstå problem pga detta då?

Juridiskt sett kan du ha förbrukat din rätt till reklamation om du tex har haft kortet i ett år ja. Men borde inte vara några problem, tror det är få återförsäljare som skulle grina över det.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Kör ett likadant kort och det har aldrig felat, så tror nog ditt kort är felaktigt.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Juridiskt sett kan du ha förbrukat din rätt till reklamation om du tex har haft kortet i ett år ja. Men borde inte vara några problem, tror det är få återförsäljare som skulle grina över det.

Enligt återförsäljaren har jag rätt till reklamation i 3 år efter köp..

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Skrivet av TroubleBaker:

Enligt återförsäljaren har jag rätt till reklamation i 3 år efter köp..

...men då så Reklamera

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av TroubleBaker:

Enligt återförsäljaren har jag rätt till reklamation i 3 år efter köp..

Skrivet av Surgubben:

...men då så Reklamera

Gött, de utnyttjar inte sin lagliga rätt att krångla

Kör på bara, skicka in med en utförlig felbeskrivning.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI