Panik! Behöver hjälp snabbt! Sapphire 290x

Permalänk

Panik! Behöver hjälp snabbt! Sapphire 290x

Tja jag har panik grafiken bara förstördes plötsligt när jag körde league of legends och grafikkortet börja lukta bränt som satan o ryka nu när jag tagit ut det är det väldigt varmt och jag vet inte om jag vågar köra det igen, finns det risk att min dator går sönder? Det är ett sapphire 290x min dator ska klara av det o jag har dessutom ett nätagg som ska ge rätt ström med o allt annat är av det senaste med.

Permalänk
Skrivet av gibellini:

Tja jag har panik grafiken bara förstördes plötsligt när jag körde league of legends och grafikkortet börja lukta bränt som satan o ryka nu när jag tagit ut det är det väldigt varmt och jag vet inte om jag vågar köra det igen, finns det risk att min dator går sönder? Det är ett sapphire 290x min dator ska klara av det o jag har dessutom ett nätagg som ska ge rätt ström med o allt annat är av det senaste med.

skriv ner vilket " nätagg som ska ge rätt ström" säger ingenting.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Klart att grafikkortet är varmt, det är ju ett AMD Nä men grafikkort blir varma när de arbetar så det låter helt normalt.
Låter som att nätaggregatet har misslyckats. Vad har du för nätagg? har du ett reserv nätagg som du kan testa att starta datorn med?
Du kan koppla in grafikkortet igen för att se om det fungerar men jag skulle bytt nätagg först Grafikkortet bör inte förstöra något.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Låter som att nätaggregatet har levererat för hög volt till grafikkortet.

Permalänk
Skrivet av Melinho2895:

Låter som att nätaggregatet har levererat för hög volt till grafikkortet.

låter som ett corsair CX/CS om ja får sätta min vänstra lilltå.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Det är ett evga supernova g2 750w så jag tror inte att det är där problemet ligger.

Permalänk

Vågar jag verkligen starta upp det igen? Jag har en känsla av att det här kommer svida i plånboken :(!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

låter som ett corsair CX/CS om ja får sätta min vänstra lilltå.

Jag är jävligt trött på att se dessa inlägg. Visst ni har rätt ofta rätt men det finns betydligt sämre nätagg.

Skrivet av gibellini:

Det är ett evga supernova g2 750w så jag tror inte att det är där problemet ligger.

Bara för att det är ett EVGA G2 innebär inte det att det inte kan faila.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Klart att grafikkortet är varmt, det är ju ett AMD Nä men grafikkort blir varma när de arbetar så det låter helt normalt.

Och när han nämner att det ryker om det så är det förståss också helt normalt? Dax för grafikkortstillverkarna att sätta skorstenar på kylarna mao?

Permalänk
Skrivet av simon253:

Jag är jävligt trött på att se dessa inlägg. Visst ni har rätt ofta rätt men det finns betydligt sämre nätagg.

Bara för att det är ett EVGA G2 innebär inte det att det inte kan faila.

Det är i princip helt nytt så jag blir lite besviken om det är så som du säger, men hur skulle du bedöma situationen. Prova starta upp datorn? Jag tror att jag väntar tills imorn iallafall men grafikkortet känns svalt nu o stinker inte lika illa som tur är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibellini:

Det är i princip helt nytt så jag blir lite besviken om det är så som du säger, men hur skulle du bedöma situationen. Prova starta upp datorn? Jag tror att jag väntar tills imorn iallafall men grafikkortet känns svalt nu o stinker inte lika illa som tur är.

om det har rykt redan så har kortet blivit grillat, skicka in på RMA.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Skrivet av simon253:

Jag är jävligt trött på att se dessa inlägg. Visst ni har rätt ofta rätt men det finns betydligt sämre nätagg.

nämn ett som säljs för 6-700kr ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Hur gammal är datorn (eller delarna om du har köpt dessa var för sig)? Så länge du inte har monterat allt själv och gjort fel så ska du ha 3 års reklamationsrätt om något går sönder pga fabrikationsfel tex. Ta ett par bilder och visa oss dessa, gör det lättare att se vad som kan ha gått sönder och vad du ska göra.

Om jag var i din sits så hade jag inte startat datorn igen. Jag hade kollat vad som hade hänt och vilken del som var boven, om det bara var grafikkortet som gått så hade jag tagit ur denna och startat datorn för att göra en systemkoll.

Lycka till!

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

nämn ett som säljs för 6-700kr ?

Hur är prislappen ens en faktor här när TS inte sagt vad hans nätagg kostade?

Annars nej för 600Kr finns det nog inget "sämre" (vad de har gått upp i pris btw ). Anledningen jag hatar dessa inlägg är dock för att jag har haft 2st CX600 i 4års tid och båda fungerar fortfarande. Bara för att det är ett trasigt nätagg innebär inte det att det är ett CX- eller CS- agg.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av simon253:

Hur är prislappen ens en faktor här när TS inte sagt vad hans nätagg kostade?

Annars nej för 600Kr finns det nog inget "sämre" (vad de har gått upp i pris btw ). Anledningen jag hatar dessa inlägg är dock för att jag har haft 2st CX600 i 4års tid och båda fungerar fortfarande. Bara för att det är ett trasigt nätagg innebär inte det att det är ett CX- eller CS- agg.

ja köpte en trisslott idag ja vann ingenting. du verkar ha mera tur testa köp en lott.

att två stycken av dina nätagg håller säger ju att 100% av dina agg håller superbt bra. så kul fast det ger ju inte nån större vikt om man räknar dom trådar på SweC med "hjälp min dator har dött"

om du grundar din teori att CX/CS är bara pga av dina två agg är du då inte lite naiv ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Tänkte på det om kostnaden också, var ingen som sa något om pris, vissa tycker bara om att gnälla så mycket de kan för att synas ;P
Har själv inget ont att säga om CX heller, funkar fint i föräldrarnas dator.

OT: Du kan ju räkna med att något är trasigt så ingen ide du testar starta igen, Kommer vara lika trasigt imorrn som nu. Lika bra du lär dig läxan också att bara för att något är nytt så betyder det inte att det inte går sönder, det är surt men tyvärr verkligheten.

Har du köpt en färdigbyggt dator så lämna in på garanti, har du byggt själv så testa nytt grafikkort, moderkort och nätagg i den ordningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibellini:

Det är ett evga supernova g2 750w så jag tror inte att det är där problemet ligger.

När bytte du nätagg? För enligt dina tidigare poster så har du ett CX 500W nätagg i din dator...

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

När bytte du nätagg? För enligt dina tidigare poster så har du ett CX 500W nätagg i din dator...

tänkte du lite som ESD skador? det kan ta månader/år innan nånting händer. och då ser man inte det som ett sammanband ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

tänkte du lite som ESD skador? det kan ta månader/år innan nånting händer. och då ser man inte det som ett sammanband ?

Jag funderar i alla fall om det är något sånt.

Problemet är att vi inte fått någon historia om datorn, när delarna byttes ut, hur de kopplats, Byttes allt på en gång eller några delar i taget under en kort tid, Har grafikkortet används med gamla nätagg, Har han kopplat rätt, Använder han strömadaptrar, osv.

Permalänk

Jag är så körd har använt fel strömadapter från nätaggregatet till grafikkortet jag körde den som kom med när jag köpte nätaggregatet då jag inte varit tillräckligt kunnig. Säger det något?

Permalänk
Skrivet av gibellini:

Jag är så körd har använt fel strömadapter från nätaggregatet till grafikkortet jag körde den som kom med när jag köpte nätaggregatet då jag inte varit tillräckligt kunnig. Säger det något?

tyvärr men jag förstår knappt hälften av det där.

om jag får gissa, du använde samma PCI-E kontakt på gamla nätagget som till ditt nya nätagg ??

om du menar strömadapter/ kabel så ja pci-e kontakten på nätagget passar i grafikkortet och vice versa.
fast det är inte faran utan om du haft CX500 med det nätagg du har nu just pga av opålitliga Kondensatorer som gör att du kan koppla allt 100% rätt men när åldern gör att dom fallerar så skadas nånting på grafikkortet som gör att det dör 1år / 6måndader senare.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Inget är gammalt jag menar att med det nätaggregatet jag köpte fick jag med 4st 6+2pins kablar som då ska vara pcie kontakten va? Det står vga på dem dessutom vet inte om det har någon betydelse men i detta grafikkort skulle jag använt mig av en 8pins och ett 6pins, är vad jag förstod det som nu när jag forskade lite om det. Ursäkta mig om jag är helt ute och cyklar som ni kanske har förstått är jag noob inom datorbyggen

Permalänk
Hedersmedlem

Modulära kablar mellan olika nätaggregat är oftast inte utbytbara, så återanvänder man tidigare kablage till sitt nya nätagg av annan modell är risken stor för skador, kortslutning och brand.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Modulära kablar mellan olika nätaggregat är oftast inte utbytbara, så återanvänder man tidigare kablage till sitt nya nätagg av annan modell är risken stor för skador, kortslutning och brand.

Hur kan jag göra då i bästa fall? Kan man inte köpa till rätt kabel, tänker på webbhallen borde väl finnas strömadaptrar o allt vad det nu är för att det ska bli rätt för grafikkortet, eller?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gibellini:

Jag är så körd har använt fel strömadapter från nätaggregatet till grafikkortet jag körde den som kom med när jag köpte nätaggregatet då jag inte varit tillräckligt kunnig. Säger det något?

Ja du har förmodligen bränt sönder grafikkortet och kanske även förstört nätdelen och ev nån anan pryl, du bör kolla om du har drulleförsäkring via hemförsäkringen som kan gå in och täcka skadorna som uppstått.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

ja köpte en trisslott idag ja vann ingenting. du verkar ha mera tur testa köp en lott.

att två stycken av dina nätagg håller säger ju att 100% av dina agg håller superbt bra. så kul fast det ger ju inte nån större vikt om man räknar dom trådar på SweC med "hjälp min dator har dött"

om du grundar din teori att CX/CS är bara pga av dina två agg är du då inte lite naiv ?

Har jag sagt att CX/CS är bra nätagg? Nej. Vad jag blir arg på är att du bara antog att det var CX-serien och var så jävla säker på det. Det är ju du som är naiv isf?
Jag är medveten om den höga RMA-nivån på CX och CS, Men med mitt inlägg ville jag bara säga att det finns CX-agg som fungerar bra och jag har haft två av dem, de enda två CX-aggen jag köpt.
Förövrigt säljer CX-serien bättre än de flesta andra så att man ser ett CX-agg som gått sönder oftare av den anledningen också.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv

Nu har jag bara läst TS' inlägg eftersom det är där infon finns.

Du nämner att du misstänker att du har kopplat fel strömkablar till ditt grafikkort?

Du har helt korrekt i att du ska koppla kablarna märkta med "vga" till ditt grafikkort.

Hur länge har grafikkortet fungerat innan detta hände?

Permalänk
Medlem

Hade man kopplat modulära kablar med felaktig pinout, hade det inte fungerat tills man spelade LoL, och sen fick man rök och ljudeffekter... Med det sagt, är det ytterst osannolikt att det skulle vara där felet ligger.

Det låter helt enkelt som om felkällan fortfarande är okänd. Just nu vill jag nog se bilder. På allt man "tror" är/kan vara fel, från TS sida.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Modulära kablar mellan olika nätaggregat är oftast inte utbytbara, så återanvänder man tidigare kablage till sitt nya nätagg av annan modell är risken stor för skador, kortslutning och brand.

Skrivet av mrqaffe:

Ja du har förmodligen bränt sönder grafikkortet och kanske även förstört nätdelen och ev nån anan pryl, du bör kolla om du har drulleförsäkring via hemförsäkringen som kan gå in och täcka skadorna som uppstått.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Hade man kopplat modulära kablar med felaktig pinout, hade det inte fungerat tills man spelade LoL, och sen fick man rök och ljudeffekter... Med det sagt, är det ytterst osannolikt att det skulle vara där felet ligger.

Det låter helt enkelt som om felkällan fortfarande är okänd. Just nu vill jag nog se bilder. På allt man "tror" är/kan vara fel, från TS sida.
B!

MR_B är inne på rätt spår då CX500 inte är modulärt alls och således kan ingen kabel ha blivit felkopplad, men det som kan ha gått på tok är om ts har kopplat fel kontakt till sitt grafikkort, det har ju hänt tidigare här i forumet att andra medlemmar har lyckats med konststycket att koppla kablarna till grafikkortet, till moderkortet och vice versa med katastrof som resultat.

En tydlig bild på hur allt är kopplat skulle hjälpa mycket i det här fallet och då inte bara på moderkortet utan även en bild på grafikkortets fram och baksida för att om möjligen kunna se anledningen till röken och den brända lukten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gibellini:

Det är ett evga supernova g2 750w så jag tror inte att det är där problemet ligger.

Skrivet av Puttefnasket:

MR_B är inne på rätt spår då CX500 inte är modulärt alls och således kan ingen kabel ha blivit felkopplad, men det som kan ha gått på tok är om ts har kopplat fel kontakt till sitt grafikkort, det har ju hänt tidigare här i forumet att andra medlemmar har lyckats med konststycket att koppla kablarna till grafikkortet, till moderkortet och vice versa med katastrof som resultat.

En tydlig bild på hur allt är kopplat skulle hjälpa mycket i det här fallet och då inte bara på moderkortet utan även en bild på grafikkortets fram och baksida för att om möjligen kunna se anledningen till röken och den brända lukten.

Men vad har CX500 med det hela att göra?