Permalänk

R9 290x Crossfire

Vad bör man ha för watt på psu för att kunna driva två r9 290x?

Permalänk
Medlem

850-1000

Permalänk

Så 850 kan räcka?

Permalänk
Medlem

Ja, men liiite i underkant tycker jag.

Visa signatur

Professionell sociopat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperZmurfen:

Så 850 kan räcka?

Inga problem, har överclockningen core 1100 och 1480 memory på båda min kort utan några problem. Även CPU är överclockad till 4.6 Ghz.

Stabila och allt, däremot är det bra att ha ett kvalitativt nätagg om man ska köra på 850 så man får jämnt med energiströmmar när man börjar nå toppen av nätaggets Watt usage. Har inte märkt av att mitt nätagg jobbar på extra hårt i allafall.

Edit: Som sagt av andra så om du inte köpt nätagget än är det bra att köpa 1000w+ då livslängden blir längre, men 850w fungerar prima det med.

Edit 2: Jag har ingen "monsterklock" om man säger så, men om du är ute efter en medelhög klock så funkar 850w fint. Annars är det ju 1000w+, men då får du andra problem än watt usage, the terrible heat issue...

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperZmurfen:

Så 850 kan räcka?

http://www.sweclockers.com/recension/20193-nvidia-geforce-gtx...

Ovan ser vi att ett ENSAMT 290X + ett överklockat X99-system drar 405W.

290X+5960X+SSD+ÖVRIGT=405W
2*(290X+5960X+SSD+ÖVRIGT)=810W
(5960X+SSD+ÖVRIGT)>0
2*(290X+5960X+SSD+ÖVRIGT)-(5960X+SSD+ÖVRIGT)=290X+290X+5960X+SSD+ÖVRIGT<810W

Det är väl ganska självklart att det räcker? Om agget klarar vad det lovar är det inga problem, överklockar du drar det ju dock lite mer och då kan du få problem.

Permalänk
Medlem

Ta ett på 860W för att vara på den "säkra" sidan

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperZmurfen:

Vad bör man ha för watt på psu för att kunna driva två r9 290x?

Har du inte redan köpt dina kort skulle jag starkt rekommendera att inte göra det.

Har själv två stycken 290x, bytte från 1000w->1250w för att kunna överklocka ordentligt var planen.

Blev dock aldrig av, drivrutinerna till AMD är så fruktansvärt dåliga. Hade någon varnat mig innan hade jag varit så tacksam..

Problemet är inte bara att de fungerar dåligt i *ALLA* nya spel, det är andra saker som drabbas.

Jag har till exempel jättemycket problem med ljudet, så fort jag har crossfire aktiverat så sprakar *ALLT* ljud hela tiden. Det är ett känt problem hos AMD och crossfire med just 290/290x sedan de släpptes typ, fortfarande inte fixat.

Min förhoppning är att det ska bli bättre i W10, annars säljer jag nog mina kort var för sig.

Ingen bash på korten i sig dock, 290x tri-x är utan tvekan det bästa kortet jag ägt. Tyst och galet kraftfullt.

Till din fråga så går det bra att köra på 850w om du inte överklockar korten, men då kommer också ditt nätagg behöva ligga på ordentlig belastning när du spelar tunga spel.

Jag skulle definitivt ha kört på med ett kort och om behov köpt 390x när det kommer.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Har du inte redan köpt dina kort skulle jag starkt rekommendera att inte göra det.

Har själv två stycken 290x, bytte från 1000w->1250w för att kunna överklocka ordentligt var planen.

Blev dock aldrig av, drivrutinerna till AMD är så fruktansvärt dåliga. Hade någon varnat mig innan hade jag varit så tacksam..

Problemet är inte bara att de fungerar dåligt i *ALLA* nya spel, det är andra saker som drabbas.

Jag har till exempel jättemycket problem med ljudet, så fort jag har crossfire aktiverat så sprakar *ALLT* ljud hela tiden. Det är ett känt problem hos AMD och crossfire med just 290/290x sedan de släpptes typ, fortfarande inte fixat.

Min förhoppning är att det ska bli bättre i W10, annars säljer jag nog mina kort var för sig.

Ingen bash på korten i sig dock, 290x tri-x är utan tvekan det bästa kortet jag ägt. Tyst och galet kraftfullt.

Till din fråga så går det bra att köra på 850w om du inte överklockar korten, men då kommer också ditt nätagg behöva ligga på ordentlig belastning när du spelar tunga spel.

Jag skulle definitivt ha kört på med ett kort och om behov köpt 390x när det kommer.

För cirka 1 år sedan hade jag liknande problem som du, ostabilt och dåliga drivrutiner som krashar spel, ger mig Red Screen of Death, crossfire som inte funkade etc.

Men nu är alla dessa problem så gott som borta för mig i dagsläget. Stabila spel, inga krasher (orsakat av drivrutiner) och sånt. Nästan alla stora spel har fungerande crossfire profiler och det flyter på fint för mig. Om du fortfarande har dessa problem kan det vara något annat som orsakar problemen, ostabil CPU klock, eller ostabila GPU klocker osv.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Medlem

Hade två 290x(Asus DC2) och en klockad 3770k på ett corsair 860w. Det funkade utmärkt.
Exakt denna modell:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/165095-corsai...

Permalänk
Medlem

Har 860W till 290 xfire och fungerar utmärkt. Tror att 860W kommer räcka för 290X också.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnzeal:

För cirka 1 år sedan hade jag liknande problem som du, ostabilt och dåliga drivrutiner som krashar spel, ger mig Red Screen of Death, crossfire som inte funkade etc.

Men nu är alla dessa problem så gott som borta för mig i dagsläget. Stabila spel, inga krasher (orsakat av drivrutiner) och sånt. Nästan alla stora spel har fungerande crossfire profiler och det flyter på fint för mig. Om du fortfarande har dessa problem kan det vara något annat som orsakar problemen, ostabil CPU klock, eller ostabila GPU klocker osv.

Hade det varit så enkelt å lösa hade jag inte behövt klaga. (edit: med andra ord, jag har gjort alla vanliga lösningar, inklusive nytt moderkort|cpu|ram + ominstallerat drivrutiner / OS etc.)

Jag har spenderat x antal timmar på att fixa detta, men det verkar stört omöjligt. Hade inte alls samma problem i W7. Har kört tusen olika varianter av överklock eller underklock, mitt största problem är ljudspraket. Det uppstår oavsett vad man kör komponenterna i, det händer så fort jag slår på crossfire.

Finns jättemånga trådar om problemet, senaste AMD sa i frågan var "vi känner till problemet och jobbar på det".

https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&esp...

Jag har själv skapat en tråd på problemet men ingen verkar ha en lösning så den har dött.

Har många gånger suttit och velat slå sönder någonting för att crossfire fungerat så dåligt. Kör jag med ett kort så fungerar det hur smooth som helst, aldrig haft problem med bara ett kort.

Senaste månaderna har jag bara spelat spel jag kan maxa i 4k med ett kort bara av anledningen att crossfire fungerar så dåligt >.< gief W10 och bättre drivrutiner AMD...

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional