Sapphire Radeon TRI-X R9 290X 8GB "OC"

Permalänk
Medlem

Sapphire Radeon TRI-X R9 290X 8GB "OC"

hej !

Såg denna och blev VÄLDIGT fundersam, är det verkligen 8GB VRAM på denna? Står på precis alla sidor men verkar helt galet billigt isf?

https://www.komplett.se/sapphire-radeon-tri-x-r9-290x-8gb-oc/...

MVh
Emil

Permalänk
Medlem

Japp, det är 8gb vram i det kortet. inte för att jag personligen förstår varför men de hade väl något "bra skäl"

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belarion:

hej !

Såg denna och blev VÄLDIGT fundersam, är det verkligen 8GB VRAM på denna? Står på precis alla sidor men verkar helt galet billigt isf?

https://www.komplett.se/sapphire-radeon-tri-x-r9-290x-8gb-oc/...

MVh
Emil

Det stämmer nog. Kostar som andra 290x 8gb kort.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

Japp, det är 8gb vram i det kortet. inte för att jag personligen förstår varför men de hade väl något "bra skäl"

Klockrent om man kör CF då 4gig kan vara i snålaste laget i höga upplösningar o settings.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Om man inte ska köra crossfire och på väldigt hög upplösning är det nog helt onödigt med ett sådant kort. Dyrt är det ju också jämfört med 4 GB versionen.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Tycker snarare att det är ganska dyrt för 4GB extra VRAM.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2481674

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Tja !

Tack för grymt snabba svar !

Jo men det jag menar är att 8GB Vram är ju betydligt mer framtidssäkert kontra 4gb då 4gb redan nu börjar tryta på ultra settings och 1440p i vissa fall?

Kortet i sig är det bra för er som tidigare användt radeon? Jag kommer ifrån Nvidia och kör idag med GTX 970 men är lite besviken över prestandan och funderade på att byta till ett GTX 980 men smög mig in här och började kika lite och fann då detta monster !

Permalänk
Medlem

Som sagt inte alls så intressant om du inte kör crossfire. Många grafikkort nu är ju på 4 GB vilket innebär att de flesta speltillverkare inte gör spel som kräver mer än 4 GB ännu på ett bra tag. Om du vill ha ett monsterkort så vänta på 390X och se hur det presterar och kostar.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belarion:

Tja !

Tack för grymt snabba svar !

Jo men det jag menar är att 8GB Vram är ju betydligt mer framtidssäkert kontra 4gb då 4gb redan nu börjar tryta på ultra settings och 1440p i vissa fall?

Kortet i sig är det bra för er som tidigare användt radeon? Jag kommer ifrån Nvidia och kör idag med GTX 970 men är lite besviken över prestandan och funderade på att byta till ett GTX 980 men smög mig in här och började kika lite och fann då detta monster !

290x är snabbare än 970 (970 har även minnesproblemet) speciellt i 1440 men är långsammare än 980.
290x är ett riktigt bra kort.
Som flera säger så 8gb minne kommer du nog inte använda fullt ut på en grafikkrets.
Dock så tenderar Vram usage öka på grund av att de nya konsolerna fått betydligt mer minne att leka med.

T.ex. watch dogs kan redan i dag i 1080p och höga settings allokera mer än 3,5gb Vram. Så vi är inte så långt ifrån 4gb gränsen. Så att spelen kan nog bryta 4gb gränsen snart men är nog långt till 8gb. Fast finns inget mitt emellan så...

Sen hade jag tagit 290x 8gb istället för 980 4gb för om du i framtiden får för dig att uppgradera med att köra ett kort till så är 4gb som det sitter på 980 alldeles för lite i höga settings och upplösningar. Där är 290x 8gb klockrent.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

290x är snabbare än 970 (970 har även minnesproblemet) speciellt i 1440 men är långsammare än 980.
290x är ett riktigt bra kort.
Som flera säger så 8gb minne kommer du nog inte använda fullt ut på en grafikkrets.
Dock så tenderar Vram usage öka på grund av att de nya konsolerna fått betydligt mer minne att leka med.

T.ex. watch dogs kan redan i dag i 1080p och höga settings allokera mer än 3,5gb Vram. Så vi är inte så långt ifrån 4gb gränsen. Så att spelen kan nog bryta 4gb gränsen snart men är nog långt till 8gb. Fast finns inget mitt emellan så...

Sen hade jag tagit 290x 8gb istället för 980 4gb för om du i framtiden får för dig att uppgradera med att köra ett kort till så är 4gb som det sitter på 980 alldeles för lite i höga settings och upplösningar. Där är 290x 8gb klockrent.

Hur upplevs 290x i Cf? Kör idag 970 SLI och dem har stuttering samt flickering på vissa grafikeffekter kan jag tycka?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belarion:

Hur upplevs 290x i Cf? Kör idag 970 SLI och dem har stuttering samt flickering på vissa grafikeffekter kan jag tycka?

Skickades från m.sweclockers.com

Du känner väl till minnesproblemet på 970 korten?
Sök annars på det. Och är extra känsligt i sli med problemet.
Du kan få stuttering etc om du använder mer än 3,5gb Vram på dem och det gör man rätt lätt i sli.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Du känner väl till minnesproblemet på 970 korten?
Sök annars på det. Och är extra känsligt i sli med problemet.
Du kan få stuttering etc om du använder mer än 3,5gb Vram på dem och det gör man rätt lätt i sli.

Då kanske det är problemet helt enkelt var ju jävligt surt att man inte kände till detta innan man köpte korten, struligt att skicka tillbaka och sen köpa nytt igen!

Men som sagt 290x i Cf funkar fint? Hört att sli är mer stabilt än Cf? Men kan ju vara sagt utav fanboys också. Som sagt har ALDRIG ägt ett radeon kort tidigare

Skickades från m.sweclockers.com