Jag måste ha ett nytt Grafikkort, passar dessa 2 ihop?

Permalänk
Medlem

Jag måste ha ett nytt Grafikkort, passar dessa 2 ihop?

Hejsan, jag har nu bestämt mig för att köpa nytt grafikkort efter slit och jobb för processor, Ram, SSD etc.
Jag har för nuvarande http://www.gigabyte.us/products/product-page.aspx?pid=5247 Och så har jag AMD Radeon R7 250 vilket alla ni som kan nåt vet att den är dålig.
Jag har bestämt mig för att köpa http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/197818-powerc... Men nu efter ett tag såg jag att det är 6-8 pins och jag tror moderkortet har 2 stycken ingångar, ett PCI 2.0x16 och då PCI 2.0x8 men inte helt säker, iallafall vore tacksam om jag fick lite "Pro" advice och simpelt bara veta om dessa 2 passar ihop.

Och om det finns andra bättre kort för ungefär samma pris. Ingenting över 2000:-

Permalänk

asså, 6 + 8 pin är strömkablarna hehe, så det kortet blir bra

det är kablarna som sitter på sidan av kortet utöver att det sitter i moderkortet så måste lite tuffare kort ha mer störm därför står det att du ska sätta in en 6 pin PCI-E störm och en 8pin PCI-E störm

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem

Okej, så alltså så funkar moderkortet ihop med grafikkortet? Och så har jag nätag...... 500W räcker ej det?

Permalänk

enlgit webbhallen så säger det
Minimum System Power requirement (W) 500W

så ja det borde räcka sen drar inte det kortet ens nära 500W men som sagt skriveri försäkring så det är bara o köra

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Klopan3:

Okej, så alltså så funkar moderkortet ihop med grafikkortet? Och så har jag nätag...... 500W räcker ej det?

Vilket nätagg? Det är den som måste ha rätt kablar och vara någorlunda vettigt för att allt ska fungera. Watt specs är skitsamma om det är ett skit agg, därför butiker och tillverkare rekommenderat upp till 800w för 1 grafikkort.

Permalänk
Skrivet av anon186252:

Vilket nätagg? Det är den som måste ha rätt kablar och vara någorlunda vettigt för att allt ska fungera. Watt specs är skitsamma om det är ett skit agg, därför butiker och tillverkare rekommenderat upp till 800w för 1 grafikkort.

haha WHAT vilket agg står det 800W? har nog inte sätt många kort i dags läget som vill ha 800W inte ens mit GTX690 var det rekomenderat 800W

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nothingtoxic:

haha WHAT vilket agg står det 800W? har nog inte sätt många kort i dags läget som vill ha 800W inte ens mit GTX690 var det rekomenderat 800W

Varsego: https://www.komplett.se/xfx-radeon-r9-295x2-8gb-gddr5/814511

Edit: Är förövrigt inte nätagget det står på utan grafikkortens rekommendationer. Och det finns många nätagg på högre watt än så.. Men jag antar att du formulerade dig lite slarvigt..

Permalänk
Skrivet av anon186252:

Varsego: https://www.komplett.se/xfx-radeon-r9-295x2-8gb-gddr5/814511

Edit: Är förövrigt inte nätagget det står på utan grafikkortens rekommendationer. Och det finns många nätagg på högre watt än så.. Men jag antar att du formulerade dig lite slarvigt..

ja okej men det är ju dual gpu kort... han frågar om ett litet 280x som är single gpu, 295X där måste dom ju ta till med tanke på att AMD fick tom sätta dit hybrid water cooling för att kunna hålla tempsen o shack even

*edit*

jo menade GPU rekomendationen, sitter i olika trådar just nu på olika forum blir lite svårt o hålla med i takten om jag inte läser fullsträndigt haha

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nothingtoxic:

ja okej men det är ju dual gpu kort... han frågar om ett litet 280x som är single gpu, 295X där måste dom ju ta till med tanke på att AMD fick tom sätta dit hybrid water cooling för att kunna hålla tempsen o shack even

*edit*

jo menade GPU rekomendationen, sitter i olika trådar just nu på olika forum blir lite svårt o hålla med i takten om jag inte läser fullsträndigt haha

Ja det är väl kanske ett dåligt exempel då det faktiskt kräver en 725w med en i7-5930K @ 4,4 GHz, dock så är det nog en 600-650w med vanlig CPU.
Edit: Men för ett bättre exempel på min poäng så drar ett 280x, med i7-4960X @ 4,4 GHz, 325w
Har du ett skitagg på 500w kanske det inte duger, har du ett kvalitetsagg på 500w kan du driva de flesta korten.

Permalänk
Skrivet av anon186252:

Ja det är väl kanske ett dåligt exempel då det faktiskt kräver en 725w med en i7-5930K @ 4,4 GHz, dock så är det nog en 600-650w med vanlig CPU.
Edit: Men för ett bättre exempel på min poäng så drar ett 280x, med i7-4960X @ 4,4 GHz, 325w
Har du ett skitagg på 500w kanske det inte duger, har du ett kvalitetsagg på 500w kan du driva de flesta korten.

förvissio xD men alla har inte en EXTREME cpu som man piskar på precis

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nothingtoxic:

förvissio xD men alla har inte en EXTREME cpu som man piskar på precis

Var precis min poäng.. Sluta tabba runt och läs!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Varsego: https://www.komplett.se/xfx-radeon-r9-295x2-8gb-gddr5/814511

Edit: Är förövrigt inte nätagget det står på utan grafikkortens rekommendationer. Och det finns många nätagg på högre watt än så.. Men jag antar att du formulerade dig lite slarvigt..

Inte så att jag har några 8500kr att spendera på grafikkort och om jag skulle ha haft det så skulle jag inte köpt det, Helt onödigt i min åsikt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Klopan3:

Inte så att jag har några 8500kr att spendera på grafikkort och om jag skulle ha haft det så skulle jag inte köpt det, Helt onödigt i min åsikt.

... Inte menat till dig, därför jag använde Citera knappen på annan person.
Men eftersom du äntligen är tillbaka så frågar jag igen. Vilket nätagg har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Vilket nätagg? Det är den som måste ha rätt kablar och vara någorlunda vettigt för att allt ska fungera. Watt specs är skitsamma om det är ett skit agg, därför butiker och tillverkare rekommenderat upp till 800w för 1 grafikkort.

AXP SFC, 500W är det jag har, Har köpt "Infinity Stealth" från Greattech. Jag har uppgraderat.
Ram: http://www.corsair.com/en-us/vengeance-pro-series-16gb-2-x-8g...
Processor: http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/processor/amd-so...
Sen har jag en SSD disk från Samsung 120gb
Hur som hälst, Tack för svar ville bara veta om grafikkortet passade i mitt moderkort, Och har ni några spekulationer om bättre grafikkort för lite mer pengar, som sagt inte över 2000kr.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Klopan3:

AXP SFC, 500W är det jag har, Har köpt "Infinity Stealth" från Greattech. Jag har uppgraderat.
Ram: http://www.corsair.com/en-us/vengeance-pro-series-16gb-2-x-8g...
Processor: http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/processor/amd-so...
Sen har jag en SSD disk från Samsung 120gb
Hur som hälst, Tack för svar ville bara veta om grafikkortet passade i mitt moderkort, Och har ni några spekulationer om bättre grafikkort för lite mer pengar, som sagt inte över 2000kr.

Det nätagget verkar helt ok och bör kunna driva 280x utan vidare problem. Du har en 8pin och en 6pin för PCIe vilket är precis vad det kortet, du länkade till, andvänder. Ska du ha ett bättre så är det 290/970 och uppåt som gäller, och de är betydligt dyrare.

Permalänk
Medlem

Och så kommer en NOOB fråga här, Vad är skillnaden på "G"DDR5 och DDR3, Har hört att G står för någonting med självständigt minne/Ram minne men är inte helt hundra.

Skrivet av wille93:

Det nätagget verkar helt ok och bör kunna driva 280x utan vidare problem. Du har en 8pin och en 6pin för PCIe vilket är precis vad det kortet, du länkade till, andvänder. Ska du ha ett bättre så är det 290/970 och uppåt som gäller, och de är betydligt dyrare.

Så vad du menar eller vad jag tror du menar är att det är ett Grafikkort värda pengarna? På sånna GPU Jämförelse sidor så ligger det kortet jag tänkt köpa på 200% bättre än det jag har nu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Klopan3:

Och så kommer en NOOB fråga här, Vad är skillnaden på "G"DDR5 och DDR3, Har hört att G står för någonting med självständigt minne/Ram minne men är inte helt hundra.

GDDR används för grafikkort. DDR är för ramminne.

Skrivet av Klopan3:

Så vad du menar eller vad jag tror du menar är att det är ett Grafikkort värda pengarna? På sånna GPU Jämförelse sidor så ligger det kortet jag tänkt köpa på 200% bättre än det jag har nu.

Nej, nej. Jag menar att 280x som du länkat till är det bästa du får för 2000kr just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Nej, nej. Jag menar att 280x som du länkat till är det bästa du får för 2000kr just nu.

Jo, det var det jag menade, att det du säger är att det är det bästa kortet för dom pengarna jag har att lägga ut. Tack för svaren iallfall.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Klopan3:

Jo, det var det jag menade, att det du säger är att det är det bästa kortet för dom pengarna jag har att lägga ut. Tack för svaren iallfall.

Ahh, nää det var jag som läste fel denna gången. Hoppas du blir nöjd med kortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Ahh, nää det var jag som läste fel denna gången. Hoppas du blir nöjd med kortet

Jag fick hem mitt grafikkort idag, satte in det. Satte på en 6-Pin kabel för ja som du sa. Startar upp skiten så startar inte grafikkortet. Nu när jag går in och kollar på tillverkarens hemsida så står det att den kräver 750watt, Varför har webhallen skrivit annat. Har kontaktat dem och nu står det på deras hemsida "OBS! Produkten har utgått!" Tror jag blivit blåst, kan jag inte eventuellt stämma dom? Och så kom den inte i en kartong, den kom inplastad. Kom ingenting med men på tillverkarens hemsida står det tydligt att man för med saker i förpackningen. Väldigt besviken för att 1700kr åt helvete. Håller på att kolla om det är drivrutiner men kortet borde väl ändå ha startat utan drivrutiner?
Tillverkarens hemsida: http://www.powercolor.com/US/products_features.asp?id=540

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Klopan3:

Jag fick hem mitt grafikkort idag, satte in det. Satte på en 6-Pin kabel för ja som du sa. Startar upp skiten så startar inte grafikkortet. Nu när jag går in och kollar på tillverkarens hemsida så står det att den kräver 750watt, Varför har webhallen skrivit annat. Har kontaktat dem och nu står det på deras hemsida "OBS! Produkten har utgått!" Tror jag blivit blåst, kan jag inte eventuellt stämma dom? Och så kom den inte i en kartong, den kom inplastad. Kom ingenting med men på tillverkarens hemsida står det tydligt att man för med saker i förpackningen. Väldigt besviken för att 1700kr åt helvete. Håller på att kolla om det är drivrutiner men kortet borde väl ändå ha startat utan drivrutiner?
Tillverkarens hemsida: http://www.powercolor.com/US/products_features.asp?id=540

Det kräver absolut inte 750W. Antingen är grafikkortet helt enkelt trasigt. Det var väl också en fyndvara du länkade, de säljs ibland inte i originalförpackning då de är returnerade.

Är du 100% på att du kopplat in allt rätt, du kanske kan ta ett kort?

Antingen är kortet trasigt eller så har du gjort fel, det finns alla förutsättningar för att det ska fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klopan3:

Jag fick hem mitt grafikkort idag, satte in det. Satte på en 6-Pin kabel för ja som du sa. Startar upp skiten så startar inte grafikkortet. Nu när jag går in och kollar på tillverkarens hemsida så står det att den kräver 750watt, Varför har webhallen skrivit annat. Har kontaktat dem och nu står det på deras hemsida "OBS! Produkten har utgått!" Tror jag blivit blåst, kan jag inte eventuellt stämma dom? Och så kom den inte i en kartong, den kom inplastad. Kom ingenting med men på tillverkarens hemsida står det tydligt att man för med saker i förpackningen. Väldigt besviken för att 1700kr åt helvete. Håller på att kolla om det är drivrutiner men kortet borde väl ändå ha startat utan drivrutiner?
Tillverkarens hemsida: http://www.powercolor.com/US/products_features.asp?id=540

Var det inte en 6pins och en 8pins som du skulle koppla in.

Permalänk
Medlem

För nuvarande har jag mitt gamla gafikkort inkopplat och det funkar hur bra som hällst. Då jag var tvungen att gå in och kolla installation guide etc. Håller på att installera driv rutinerna men ska prova snart när den är klar. Jag har bara en slot att sätta in kortet i så jag kan absolut inte ha gjort någonting fel. Har en sladd med 6-pin, hittar ingen 8pin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Var det inte en 6pins och en 8pins som du skulle koppla in.

Hittar ingen 8-pin

Permalänk
Medlem

Ska prova nu, återkommer inom 10min

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klopan3:

Hittar ingen 8-pin

Är det bara en ingång på ditt grafikkort eller är det 2?
Köpte du 280x powercooler?
Du måste koppla in ström i båda ingångarna på grafikkortet.

Permalänk
Inaktiv

Står att du ska ha en 8pin på samma kabel som 6pinnarn så vitt jag kan se.. Annars hade jag inte sagt att du kunde använda kortet..
1 st. 45 cm lång kabel med en 6+2-pins-, samt en 6-pins PCIe-kontakt
http://www.sweclockers.com/recension/12226-nataggregat-i-budg...

Permalänk
Medlem

Fick inga kablar med, är det någon som vet eller kan kolla om det ens finns någon 8pin på mitt nätaggat. Hittade bara en 6pin. Då mitt nätaggats kablar ej går att ta bort etc. Isåfall om man skulle öppna upp hela men I don't got the guts to do it.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Klopan3:

Fick inga kablar med, är det någon som vet eller kan kolla om det ens finns någon 8pin på mitt nätaggat. Hittade bara en 6pin. Då mitt nätaggats kablar ej går att ta bort etc. Isåfall om man skulle öppna upp hela men I don't got the guts to do it.

Återigen det ska finnas..
" 1 st. 45 cm lång kabel med 20+4-pin ATX-kontakt
1 st. 45 cm lång kabel med 4-pin 12V-kontakt för CPU
1 st. 45 cm lång kabel med en 6+2-pins-, samt en 6-pins PCIe-kontakt
1 st. 45 cm lång kabel med två SATA-kontakter
1 st. 45 cm lång kabel med tre 4-pins-kontakter
1 st. 45 cm lång kabel med två 4-pins-kontakter samt en floppykontakt
En godkänd skara av kontakter där dessutom dubbla PCIe-kontakter finns tillgängliga. "

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klopan3:

Fick inga kablar med, är det någon som vet eller kan kolla om det ens finns någon 8pin på mitt nätaggat. Hittade bara en 6pin. Då mitt nätaggats kablar ej går att ta bort etc. Isåfall om man skulle öppna upp hela men I don't got the guts to do it.

Finns det 2st med 6 pinnar?
Isf kan du lägga till en med 2st till den med 6pinnar och på så sätt skapa en med 8 pinnar