No AMD graphics driver installed or is not functioning properly

Permalänk
Medlem

No AMD graphics driver installed or is not functioning properly

Hej,

Har bankat ihop en lättare gamingdator och minst en gång om dagen får jag blåskärm, när datorn sedan bootar till Windows är upplösningen åt fanders (tror den hamnar på 800x600) och det poppar upp ett felmeddelande som lyder: "No AMD graphics driver installed or is not functioning properly. Please install the amd driver appropiate for your amd software"

Om jag startar om datorn igen efter jag stirrat mig galen i den låga upplösningen är allt normalt igen, dvs båda grafikkorten rullar på som vanligt. Har inga som helst problem att köra t.ex FurMark, Unigine Valley eller Battlefield. Blåskärmen kommer när jag minst anar det, spelar ingen roll om jag sitter och ramar in ikoner på skrivbordet eller lirar något spel.

Jag har testat att ta bort grafikkortsdrivrutinerna först via Catalyst, sedan med Display Driver Uninstaller. Därefter uppdaterat till de senaste drivrutinerna (har också testat auto-detect), dock utan lycka. Även Windows Update har fått köra sitt race.

Mina temperaturer på båda korten ligger just nu straxt under 30°C och de är ej överklockade.

Specs nedan.

MSI Z97S Krait BIOS 10.3 (det senaste)
Intel G3258
Gigabyte Radeon 7850 2GB
MSI Radeon 7850 2GB
Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold
8GB HyperX DDR3 XMP@1600MHz
WD Green 1TB
Samsung 840 EVO 120GB
Windows 7 Ultimate 64-bit

Dold text

All hjälp uppskattas, tack och hej!

Permalänk
Medlem

Testa att köra bara med ett kort åt gången för att se om det är ett av korten som ger felet. I så fall fortsätta felsöka på just det kortet.
Om du får fel oavsett vilket kort du använder, då borde det inte vara hårdvarufel och du kan fokusera på mjukvaran.

Edit: vad har du för nätagg?

Visa signatur

Case: Corsair 650D | PSU: Asus Thor 1200W | RAM: Corsair 2*16GB Dominator Platinum RGB 5600MHz | Cooling: Corsair H100i Elite LCD | CPU: i7-12700K | MB: Asus ROG Strix Z690-F Gaming WIFI | GPU: MSI 4080 SUPRIM X | Monitor: Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorrox:

Testa att köra bara med ett kort åt gången för att se om det är ett av korten som ger felet. I så fall fortsätta felsöka på just det kortet.
Om du får fel oavsett vilket kort du använder, då borde det inte vara hårdvarufel och du kan fokusera på mjukvaran.

Edit: vad har du för nätagg?

Det låter som en vettig grund att börja på, bra idé!

Nätaggregatet är ett Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold. Glömde att nämna det.

Permalänk
Medlem

AMD's 15.4 BETA drivisar verkar hittills ha löst problemet, datorn har inte cepat ur på 24h. Jag håller tummarna!