Crossfire med 2x 7970 3GB ger 6GB grafikminne?

Permalänk
Medlem

Crossfire med 2x 7970 3GB ger 6GB grafikminne?

Har alltid haft för mig att CF ger mirroring av minnet mellan grafikkorten.
Men nu när jag ställde in GTA V såg jag 6GB tillgängligt grafikminne och afterburner verkar bekräfta detta.

Har något ändrats i hur CF fungerar eller har det alltid varit så här? Kanske beror på hur spelen är kodade?

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem

inget ändras förens DX12 afaik

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk

Du har 3GB vram, man har alltid lika mycket vram som det kortet med minst vram har.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem

Jag har också 6Gb i GTA V inställningar med mina två R9 280X. Så om t.ex. 5.6gb används av 6 gb tillgängliga, kommer det att lagga för att enligt teorin så har jag bara 3gb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av webbson:

Har alltid haft för mig att CF ger mirroring av minnet mellan grafikkorten.
Men nu när jag ställde in GTA V såg jag 6GB tillgängligt grafikminne och afterburner verkar bekräfta detta.

Har något ändrats i hur CF fungerar eller har det alltid varit så här? Kanske beror på hur spelen är kodade?

Du har 6 GB grafikminne (3 GB x 2), ja, men endast 3 GB effektivt då båda korten har samma information i sitt egna grafikminne som det andra kortet har.