AX860i fläkt som varvar upp och ner

Permalänk
Medlem

AX860i fläkt som varvar upp och ner

Hej,

Har sedan en tid ett AX860i som jag är väldigt nöjd med. Ett litet men irriterande problem är dock fläkten som ett par gånger i minuten väljer att varva upp till ~700rpm och sedan ner igen. Detta är vid låg belastning ~150w uteffekt enligt Corsair Link, datorn är vattenkyld och tyst vilket gör att det märks väl.

Är detta ett normalt fenomen?

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

AX860i är inget tyst nätaggregat. Det är inte gjort för att vara tyst. Fläkten drar igång vid 20% last, alltså ~170W. Eftersom du ligger precis under gränsen beter sig fläkten på det viset att den varvar upp och ner som en tokdåre.
Sedan är fläkten i sig inte särskilt bra heller. Den är inte ljudlös när den drar igång på lägsta hastighet som exempelvis be quiets fläktar är.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
99:e percentilen

Så gjorde mitt Fractal Design Newton R3 1000W också. Maxade fläkten var 12,7:e sekund. Blev galen så köpte ett EVGA G2 850W istället. Dess fläkt är allt annat än tyst men den har knappt startat en enda gång, så det är i princip som att ha ett passivt agg!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers