Corsair H110 - Fläkt'problem'(?)

Permalänk
Medlem

Corsair H110 - Fläkt'problem'(?)

Hej

Jag införskaffade mig min första vattenkylningslösning någonsin idag. Jag har gjort en del misstag men lyckats lösa det mesta till ett bra resultat i alla fall. Men det hör inte till frågan. Min fundering/fråga är att det då sitter två st 140mm fläktar på radiatorn, båda inkopplade på sysfan-uttagen på moderkortet. En av fläktarna ligger på runt 1000rpm och är tyst och skön, men den andra av någon anledning ligger på maxvarv, 1500rpm, men jag ser eller har inte gjort någon som helst skillnad med den andra fläkten.

Nu tankade jag speedfan och satte ner den andra fläkten till 1000rpm som den första, så nu låter det inte som en dammsugare här inne längre. Men jag undrar om någon annan har vart med om detta, eller vet vad detta handlar om? Provade såklart byta sysfanuttag på moderkortet, utan resultat.

Mvh
zipmix

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6Ghz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Hej

Jag införskaffade mig min första vattenkylningslösning någonsin idag. Jag har gjort en del misstag men lyckats lösa det mesta till ett bra resultat i alla fall. Men det hör inte till frågan. Min fundering/fråga är att det då sitter två st 140mm fläktar på radiatorn, båda inkopplade på sysfan-uttagen på moderkortet. En av fläktarna ligger på runt 1000rpm och är tyst och skön, men den andra av någon anledning ligger på maxvarv, 1500rpm, men jag ser eller har inte gjort någon som helst skillnad med den andra fläkten.

Nu tankade jag speedfan och satte ner den andra fläkten till 1000rpm som den första, så nu låter det inte som en dammsugare här inne längre. Men jag undrar om någon annan har vart med om detta, eller vet vad detta handlar om? Provade såklart byta sysfanuttag på moderkortet, utan resultat.

Mvh
zipmix

Just tusan, bortse från det där, tänkte på H100:an med gamla blocket

Enklaste för dig är att skaffa en y-splitter och motstånd om du inte får det tyst nog, risken är bara att du får ner det för lågt och kanske inte kyler lika bra

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Just tusan, bortse från det där, tänkte på H100:an med gamla blocket

Enklaste för dig är att skaffa en y-splitter och motstånd om du inte får det tyst nog, risken är bara att du får ner det för lågt och kanske inte kyler lika bra

Okej ja. Jag var så excited när jag skulle dra i fläktarna. För att få dit radiatorn tog jag ut 2x200mm fläktar som satt i min fläktkontroller, så trodde jag kunde stoppa i radiatorns fläktar där i, å styra dem på så vis, men dem e ju 4pins och inte 3pin som fläktkontrollern har... jag har bra kylning just nu tycker jag dock, när dem snurrar som dem gör. Jag är mest nyfiken på varför den ena spann i 100% load av sig självt, medan den andra inte gjorde det...

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6Ghz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Okej ja. Jag var så excited när jag skulle dra i fläktarna. För att få dit radiatorn tog jag ut 2x200mm fläktar som satt i min fläktkontroller, så trodde jag kunde stoppa i radiatorns fläktar där i, å styra dem på så vis, men dem e ju 4pins och inte 3pin som fläktkontrollern har... jag har bra kylning just nu tycker jag dock, när dem snurrar som dem gör. Jag är mest nyfiken på varför den ena spann i 100% load av sig självt, medan den andra inte gjorde det...

Skulle tro att den ena har pwm styrning och den andra har inte det

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Du kan koppla in fläktarna i fläktkontrollern ändå, om du så vill.
Borde det inte vara lättast att koppla in fläktarna till CPU_FAN på moderkortet dock? Brukar finnas två stycken som då styrs till samma varvtal m.h.a. PWM.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Låter mest som att ditt ena fläktutag på moderkortet inte är ett riktigt PWM.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Skulle tro att den ena har pwm styrning och den andra har inte det

Skrivet av Rydisen:

Du kan koppla in fläktarna i fläktkontrollern ändå, om du så vill.
Borde det inte vara lättast att koppla in fläktarna till CPU_FAN på moderkortet dock? Brukar finnas två stycken som då styrs till samma varvtal m.h.a. PWM.

Skrivet av Xyborg:

Låter mest som att ditt ena fläktutag på moderkortet inte är ett riktigt PWM.

OK jag har missat lite info här märker jag. Den fläkten som är "Normal" sitter på ett SYSFAN uttag. Den fläkten som går i 100% satt först i det andra SYSFAN-uttaget på moderkortet, men är nu flyttad till CPU_FAN, utan skillnad. Jag ville koppla in i fläktkontrollern men plastbiten som ska pluggas i är för stor för att få plats i fläktkontrollern, så ska jag ha dit dem måste jag på nåt sätt ordna så den får plats.

Uppenbarligen är detta inget problem längre, då jag kunde skruva ner hastigheten i speedfan. Så detta är absolut ingen panik med att lösa det underliga fenomenet. Som sagt, bara lite förvirrad

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6Ghz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av zipmiX:

Hej

Jag införskaffade mig min första vattenkylningslösning någonsin idag. Jag har gjort en del misstag men lyckats lösa det mesta till ett bra resultat i alla fall. Men det hör inte till frågan. Min fundering/fråga är att det då sitter två st 140mm fläktar på radiatorn, båda inkopplade på sysfan-uttagen på moderkortet. En av fläktarna ligger på runt 1000rpm och är tyst och skön, men den andra av någon anledning ligger på maxvarv, 1500rpm, men jag ser eller har inte gjort någon som helst skillnad med den andra fläkten.

Nu tankade jag speedfan och satte ner den andra fläkten till 1000rpm som den första, så nu låter det inte som en dammsugare här inne längre. Men jag undrar om någon annan har vart med om detta, eller vet vad detta handlar om? Provade såklart byta sysfanuttag på moderkortet, utan resultat.

Mvh
zipmix

Använder du de medföljande fläktarna till H110? Kolla i ditt BIOS vad som är inställt på fläktarna där, ska ju gå att styra via BIOS med, beroende på vad för moderkort du har förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CorsairSWE:

Använder du de medföljande fläktarna till H110? Kolla i ditt BIOS vad som är inställt på fläktarna där, ska ju gå att styra via BIOS med, beroende på vad för moderkort du har förstås.

Hej! Jajjamän jag har använt mig av de medföljande fläktarna. Jag har undersökt saken vidare, och har bytt ut den fläkten som verkade knepig mot en noctua-fläkt. Det verkar då som att den ena av de medföljande 2 corsair-fläktarna som var underlig helt enkelt var felande. Den nya noctua-fläkten snurrar nu likadant som den första corsair-fläkten. Alltså den går inte längre automatiskt i 100% ladd.

Jag har då använt mig av precis samma fläktuttag med den nya fläkten. Allt är likadant helt enkelt, förutom att det är en ny fläkt, och det tycktes lösa problemet. En dålig fläkt? Den var även en hel del skrap i fläkten allmänt.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6Ghz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av zipmiX:

Hej! Jajjamän jag har använt mig av de medföljande fläktarna. Jag har undersökt saken vidare, och har bytt ut den fläkten som verkade knepig mot en noctua-fläkt. Det verkar då som att den ena av de medföljande 2 corsair-fläktarna som var underlig helt enkelt var felande. Den nya noctua-fläkten snurrar nu likadant som den första corsair-fläkten. Alltså den går inte längre automatiskt i 100% ladd.

Jag har då använt mig av precis samma fläktuttag med den nya fläkten. Allt är likadant helt enkelt, förutom att det är en ny fläkt, och det tycktes lösa problemet. En dålig fläkt? Den var även en hel del skrap i fläkten allmänt.

Ja då kan de nog vara fläkten de är fel på ja, vad du kan göra är att skapa en ticket på våran support-sida och be om en ny fläkt.

http://corsair.force.com/