Kaputt Corsair Force Series GT 120GB

Permalänk

Kaputt Corsair Force Series GT 120GB

Hej Corsair,

Nu är det så att min SSD (med namnet i titeln) la av för lite mer än en månad sen. Vet faktiskt inte vad som hände, men jag satt uppe en bit över 12 slaget på natten och då funkade SSDn prima. När jag väl vaknade tidigt in på morgon så satte jag igång min dator som vanligt och gick på toa. När jag kom tillbaka såg jag ett meddelande att datorn inte kunde hitta ett OS och då förstod jag att något var fel. Vad jag gjorde var att kolla igenom BIOS och disken hittades inte.

Vad jag nu gjorde hela förmiddagen den dagen var att försöka utesluta vad som var felet. Jag provade olika kombinationer med mina fyra diskar inklusive Corsair SSDn och den gick fortfarande inte upp. Provade att köra den single med endast disken inkopplat till moderkortet, sen två, tre och med alla. Men den hittades inte alls, kom till slutsatsen att den var kaputt och kan faktiskt inte säga varför den bara la av.

Disken inhandlades på CDON 2012-01-30 tillsammans med andra komponenter för en hel dator. Nu till min fråga, jag vet inte hur lång garantin gäller men jag har för mig att det var 3 år. Jag har försökt se det på CDONs hemsida men kan inte hitta något som indikerar hur långt garantin gäller eller inte. Hade faktiskt varit skönt om det nu var garanti kvar så jag kanske skulle få en ny för SSD disken har varit en trogen vän dessa år. Om det är värt och nämna har endast OS körts på disken.

Tänkte kolla om det är möjligt och skicka disken till er direkt för granskning och se vad som orsakade den till och bli kaputt.

Om det är en stor väsentlighet vad hårdvaran i min burk är det de här:

ASRock z87 Extreme 4
Corsair Vengeance LP Red 4x4 GB DDR3 1600 MHz
MSI GeForce GTX 970 Gaming
Intel i7 4770k 3.5 GHz
Western Digital Green 1TB 5400 RPM
Seagate Barracuda 3TB 7200 RPM 64mb Cache
Samsung SSD 840-EVO 120 GB
Samsung SSD 850-Pro 256 GB
Asus Xonar D1 Soundcard
Corsair HX 850W ATX, EPS12V, PS/2, Modulärt

Mvh,

Hampus

Permalänk
Medlem

Enligt både Inet och Komplett är garantin 3 år..

Då du köpt den hos CDON, är det nog därigenom du ska vända dig först. Tillverkare brukar vilja ha det på det sättet..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Enligt både Inet och Komplett är garantin 3 år..

Då du köpt den hos CDON, är det nog därigenom du ska vända dig först. Tillverkare brukar vilja ha det på det sättet..

CDON är ju inte det lättaste och handskas med, det intrycket har jag ju fått igenom flera trådar och forum svar här på Sweclockers. Men ska försöka en dialog med dem och se hur det går men hade ändå velat se vad Corsair säger själva.

Permalänk
Inaktiv

Det där problemet hade de flesta som hade en Force GT, inklusive jag. Om du inte gjorde det då, så behöver du förmodligen leka med att uppgradera firmware på disken, och kanske uppdatera BIOS - koppla disken till en annan SATA-port. Läs http://www.sweclockers.com/nyhet/14321-corsair-slapper-nya-fi...

Permalänk
Skrivet av El_Raspberry:

Det där problemet hade de flesta som hade en Force GT, inklusive jag. Om du inte gjorde det då, så behöver du förmodligen leka med att uppgradera firmware på disken, och kanske uppdatera BIOS - koppla disken till en annan SATA-port. Läs http://www.sweclockers.com/nyhet/14321-corsair-slapper-nya-fi...

Vad jag finner udda är att den har fungerat nästan 3 år utan problem och jag har aldrig behövt uppdatera någon firmware eller BIOS alls. Men jag ska ge det ett försök, dock har jag inte den blekaste om hur du flashar BIOS.

Installera firmware låter lättare dock. Kanske du kan länka en tråd angående om det eller förklara stegvis för den mer obekanta?

Update: Hur ska jag även gå tillväga när moderkortet inte ens hittar SSD disken? Hur ska firmwaren installeras då?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fyllejocke:

Vad jag finner udda är att den har fungerat nästan 3 år utan problem och jag har aldrig behövt uppdatera någon firmware eller BIOS alls. Men jag ska ge det ett försök, dock har jag inte den blekaste om hur du flashar BIOS.

Installera firmware låter lättare dock. Kanske du kan länka en tråd angående om det eller förklara stegvis för den mer obekanta?

Update: Hur ska jag även gå tillväga när moderkortet inte ens hittar SSD disken? Hur ska firmwaren installeras då?

Finns info i Corsairlänken i SweC-posten jag länkade. Verkar vara borta, men du kan se den här http://web.archive.org/web/20120403091642/http://forum.corsai...

Om länkarna du hittar är döda så är det kanske bäst att avvakta Corsair eller CDON. Just vad gäller detta ärende tror jag Corsair ville sköta RMA själva, så kolla länken i posten.

Använd sunt förnuft.

Om inte disken hittas i BIOS så hittas den inte, då kan du pröva att byta SATA-portar fram och tillbaka, tillslut kommer den förhoppningsvis fram.

Permalänk
Skrivet av El_Raspberry:

Finns info i Corsairlänken i SweC-posten jag länkade. Verkar vara borta, men du kan se den här http://web.archive.org/web/20120403091642/http://forum.corsai...

Om länkarna du hittar är döda så är det kanske bäst att avvakta Corsair eller CDON. Just vad gäller detta ärende tror jag Corsair ville sköta RMA själva, så kolla länken i posten.

Använd sunt förnuft.

Om inte disken hittas i BIOS så hittas den inte, då kan du pröva att byta SATA-portar fram och tillbaka, tillslut kommer den förhoppningsvis fram.

Tackar för hjälpen Raspberry, uppskattat så tack så mycket.

Hur jag kom till slutsatsen att SSDn var kaputt var att jag provade olika kombinationer med sata kabeln i moderkortet. Jag har 8 portar SATA 6.0/gb/s i mitt moderkort och alla prövades men det kvittade vilken port SSDn satt i, funkade inte ändå. Genom testet så provade jag även flertals SATA kablar men ingenting funkade. Alla SATA kablarna samt portarna är inget fel på för resten av mina diskar funkade det galant. Den hittades inte i BIOS hur jag än gjorde.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fyllejocke:

Tackar för hjälpen Raspberry, uppskattat så tack så mycket.

Hur jag kom till slutsatsen att SSDn var kaputt var att jag provade olika kombinationer med sata kabeln i moderkortet. Jag har 8 portar SATA 6.0/gb/s i mitt moderkort och alla prövades men det kvittade vilken port SSDn satt i, funkade inte ändå. Genom testet så provade jag även flertals SATA kablar men ingenting funkade. Alla SATA kablarna samt portarna är inget fel på för resten av mina diskar funkade det galant. Den hittades inte i BIOS hur jag än gjorde.

Som sagt, du kan fortsätta pröva, omöjligt att säga om det kan hoppa igång, eller om den aldrig kommer att hittas. Kolla att du har aktiverat AHCI i BIOS också.

Men ja, om disken vägrar hittas - avvakta svar från Corsair här, eller avvakta svar från CDON, eller skicka RMA direkt till Corsair.

Permalänk
Skrivet av El_Raspberry:

Som sagt, du kan fortsätta pröva, omöjligt att säga om det kan hoppa igång, eller om den aldrig kommer att hittas. Kolla att du har aktiverat AHCI i BIOS också.

Men ja, om disken vägrar hittas - avvakta svar från Corsair här, eller avvakta svar från CDON, eller skicka RMA direkt till Corsair.

ACHI är aktiverat och har nog alltid varit så som standard, där har jag inte pillat med inställningarna. Den funkar inte, så enkelt är det tyvärr och säga så jag kommer nog avvakta på svar från Corsair här.

Permalänk
Inaktivt företagskonto

Hej Hampus,

Tråkigt att disken krånglar, jag skulle rekommendera dig att skapa en ticket på våran support-sida för att göra en RMA, PMa mig med ditt ticket-nummer så tar vi de därifrån, detta löser vi!

http://corsair.force.com/

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Skrivet av Corsair Johan:

Hej Hampus,

Tråkigt att disken krånglar, jag skulle rekommendera dig att skapa en ticket på våran support-sida för att göra en RMA, PMa mig med ditt ticket-nummer så tar vi de därifrån, detta löser vi!

http://corsair.force.com/

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Hej Johan,

Vilken julklapp av Corsair och få svar på julafton, riktigt uppskattat att ni kikar på Sweclockers forumet även på julafton, en extra stor tumme upp för er. Tackar för alla råd och hjälp med mitt ärende, speciellt Raspberry.

Jag fyller i en RMA idag tidigast, men förmodligen imorgon och sen skickar jag över ticket-numret till dig.

Mvh,

Hampus

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av fyllejocke:

Hej Johan,

Vilken julklapp av Corsair och få svar på julafton, riktigt uppskattat att ni kikar på Sweclockers forumet även på julafton, en extra stor tumme upp för er. Tackar för alla råd och hjälp med mitt ärende, speciellt Raspberry.

Jag fyller i en RMA idag tidigast, men förmodligen imorgon och sen skickar jag över ticket-numret till dig.

Mvh,

Hampus

Tjena Hampus,

Tack själv du! Bara återkomma med ticket-nummer i ett PM sen.

Permalänk
Skrivet av Corsair Johan:

Tjena Hampus,

Tack själv du! Bara återkomma med ticket-nummer i ett PM sen.

Hej Johan,

Ursäkta för dröjsmålet angående mitt ärende. Trodde jag skulle hinna fylla i en RMA den 24:e alternativt den 25:e men fick förhinder pga helgdagarna.

Nu har jag gjort som du har instruerat mig. Nu är en RMA infylld, men dock kunde jag inte beskriva hela ärendet pga att det var begränsat till 1000 tecken. Dock har du allt här angående mitt ärende. Kunde inte direkt välja mitt problem eller så valde "performance issues" för det var mest lämpligast. Om jag inte valde någonting kunde jag inte gå vidare.

Men du har ett PM med mitt ticket nummer.

Mvh,

Hampus

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Corsair Johan:

Hej Hampus,

Tråkigt att disken krånglar, jag skulle rekommendera dig att skapa en ticket på våran support-sida för att göra en RMA, PMa mig med ditt ticket-nummer så tar vi de därifrån, detta löser vi!

http://corsair.force.com/

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Fan Johan, jobba på Julafton?

Kul med dedikerade eldsjälar, har själv haft en direkt RMA mot Corsair, smidigare får man leta efter. Dock trist att behöva betala frakten då det är gratis via ÅF i Sverige med Reklamation.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av fyllejocke:

Hej Johan,

Ursäkta för dröjsmålet angående mitt ärende. Trodde jag skulle hinna fylla i en RMA den 24:e alternativt den 25:e men fick förhinder pga helgdagarna.

Nu har jag gjort som du har instruerat mig. Nu är en RMA infylld, men dock kunde jag inte beskriva hela ärendet pga att det var begränsat till 1000 tecken. Dock har du allt här angående mitt ärende. Kunde inte direkt välja mitt problem eller så valde "performance issues" för det var mest lämpligast. Om jag inte valde någonting kunde jag inte gå vidare.

Men du har ett PM med mitt ticket nummer.

Mvh,

Hampus

Kollar upp de!

Skrivet av DavidtheDoom:

Fan Johan, jobba på Julafton?

Kul med dedikerade eldsjälar, har själv haft en direkt RMA mot Corsair, smidigare får man leta efter. Dock trist att behöva betala frakten då det är gratis via ÅF i Sverige med Reklamation.

Man vill ju hjälpa så mycket som möjligt, jobbar ju hemifrån och har ju varit medlem på Sweclockers privat i 7-8 år så ser man en fråga så svarar jag. Angående frakten så blir de så om man som slutkund vänder sig direkt till oss, därför rekommenderar jag alltid att man vänder sig till affären man köpt produkten ifrån först.

Permalänk

Jag blev rådad att ladda upp kvittot och det är gjort nu Johan på eran support sida. Vad är värt och nämna är att kvittot står i min mammas namn på grund av att 2012 var jag student. Jag kom inte igenom CDONs kreditupplysning tillbaka då för jag levde på studentbidrag samt lån.

Men om det behövs någon form av verifikation att jag är min mors son så kan det lösas med bilder av våra identitetshandlingar eller bara kolla upp folkbokföringen.

Hon har inte tid och sköta det här med RMA tyvärr. Så jag gör det å mina egna vägnar på grund av att jag pröjsade för allt.

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av fyllejocke:

Jag blev rådad att ladda upp kvittot och det är gjort nu Johan på eran support sida. Vad är värt och nämna är att kvittot står i min mammas namn på grund av att 2012 var jag student. Jag kom inte igenom CDONs kreditupplysning tillbaka då för jag levde på studentbidrag samt lån.

Men om det behövs någon form av verifikation att jag är min mors son så kan det lösas med bilder av våra identitetshandlingar eller bara kolla upp folkbokföringen.

Hon har inte tid och sköta det här med RMA tyvärr. Så jag gör det å mina egna vägnar på grund av att jag pröjsade för allt.

Det är ingen fara.

Permalänk
Skrivet av Corsair Johan:

Det är ingen fara.

RMA ärendet är godkänt, nu är det bara att skicka iväg det till Nederländerna. Har du någon aning vilket fraktbolag jag ska vända mig till? Är det DHL? Och hur mycket skulle prislappen hamna på och frakta det till Nederländerna? Tänkte bara kolla här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Det där problemet hade de flesta som hade en Force GT, inklusive jag. Om du inte gjorde det då, så behöver du förmodligen leka med att uppgradera firmware på disken, och kanske uppdatera BIOS - koppla disken till en annan SATA-port. Läs http://www.sweclockers.com/nyhet/14321-corsair-slapper-nya-fi...

Usch ja, har fortfarande problem med min disk EFTER att jag gjorde uppgraderingen.
Kommer inte köpa corsair igen när det blir till att köpa ny ssd.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Hej Hampus,

Tråkigt att disken krånglar, jag skulle rekommendera dig att skapa en ticket på våran support-sida för att göra en RMA, PMa mig med ditt ticket-nummer så tar vi de därifrån, detta löser vi!

http://corsair.force.com/

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Förlåt om jag går Offtopic här, Men all cred till Corsair! Ni är så bäst! Haft ett enda problem med en av alla mina produkter, och det fick jag verkligen stor hjälp med direkt! Corsair kastade på mig tillbehör, och mycket därav fortsätter jag med Corsair!

Tusen tack för att ni finns
(se sign)

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Drasteroid:

Förlåt om jag går Offtopic här, Men all cred till Corsair! Ni är så bäst! Haft ett enda problem med en av alla mina produkter, och det fick jag verkligen stor hjälp med direkt! Corsair kastade på mig tillbehör, och mycket därav fortsätter jag med Corsair!

Tusen tack för att ni finns
(se sign)

Det är ju trevligt att du får tillbehör, men att prisa Corsair för att de gör som de ska? Tveksamt.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av fyllejocke:

RMA ärendet är godkänt, nu är det bara att skicka iväg det till Nederländerna. Har du någon aning vilket fraktbolag jag ska vända mig till? Är det DHL? Och hur mycket skulle prislappen hamna på och frakta det till Nederländerna? Tänkte bara kolla här.

Jag skickade via posten. Fråga Corsair istället för oss

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av El_Raspberry:

Det är ju trevligt att du får tillbehör, men att prisa Corsair för att de gör som de ska? Tveksamt.

Det är väl typ då man ska göra det då det finns massor av företag som INTE gör det de ska.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag skickade via posten. Fråga Corsair istället för oss

Frågan var ställd till Corsair Johan som sagt. Men tänkte kolla om någon Sweclockers medlem hade koll. De flesta på det här forumet har hög kompetens med en vilja till att hjälpa andra med. Så att frågan riktas mot andra med ser jag inte som några fel heller.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av fyllejocke:

Frågan var ställd till Corsair Johan som sagt. Men tänkte kolla om någon Sweclockers medlem hade koll. De flesta på det här forumet har hög kompetens med en vilja till att hjälpa andra med. Så att frågan riktas mot andra med ser jag inte som några fel heller.

Jag prösade 84kr (250g) för att skicka mitt paket med 2stickor till Nederländerna, tippar på samma kostnad för en SSD och troligen lite mindre med DHL om de tar emot DHL försändelserna. (Svenska företag är ju jobbiga och gör inte det oftast).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av fyllejocke:

RMA ärendet är godkänt, nu är det bara att skicka iväg det till Nederländerna. Har du någon aning vilket fraktbolag jag ska vända mig till? Är det DHL? Och hur mycket skulle prislappen hamna på och frakta det till Nederländerna? Tänkte bara kolla här.

Hejsan,

UPS är de vi använder oss av när vi skickar ut saker, men Posten fungerar bra de med. Priset beror ju på storlek och vikt, men en SSD brukar inte vara så dyr att skicka iväg.

Skrivet av Drasteroid:

Förlåt om jag går Offtopic här, Men all cred till Corsair! Ni är så bäst! Haft ett enda problem med en av alla mina produkter, och det fick jag verkligen stor hjälp med direkt! Corsair kastade på mig tillbehör, och mycket därav fortsätter jag med Corsair!

Tusen tack för att ni finns
(se sign)

Tack Joakim! Väldigt roligt att höra.