Permalänk
Medlem

Vertikal sync?

Jag fick veta att vertikal sync orsakar imput lag, så jag stängde av det. Dock får jag nu laggs och tearing. Tearing visst men fps drops? Jag har testat att sätta fps_max till allt från 300 till 121. Dessutom märker jag ärligt talat inte någon som helst skillnad på imput lag med eller utan sync, så varför använder folk inte sync?

Specs:
CPU: i7 3770k
GPU: GTX Titan
RAM: 16 Gb
Skärm: ASUS 27" VG278HE 144Hz

Permalänk
Avstängd

FPS drops iom att din processor jobbar arslet av sig för att pumpa ut mer än FPSEN du hade förut och överhettas kanske vilket resulterar i detta, det är vad jag kan tänka mig.. V-Sync orsakar input lag, jag lovar dig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

FPS drops iom att din processor jobbar arslet av sig för att pumpa ut mer än FPSEN du hade förut och överhettas kanske vilket resulterar i detta, det är vad jag kan tänka mig.. V-Sync orsakar input lag, jag lovar dig..

Spelade nyss ett game utan och med, presterade bättre MED v-sync än utan. Jag capade ju fpsen på 120 när jag körde utan, tror inte en i7:a jobbar "arslet" av sig i Cs Go, dessutom är den klockad till 4.3 GHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redblaze:

Spelade nyss ett game utan och med, presterade bättre MED v-sync än utan. Jag capade ju fpsen på 120 när jag körde utan, tror inte en i7:a jobbar "arslet" av sig i Cs Go, dessutom är den klockad till 4.3 GHz.

1. Vad du tror & vi vet är 2 olika saker tydligen.

2. Om du nu "presterar" bättre MED V-sync och inte märker av nått input lagg, varför kör du då inte med det igång? Tror du att valve har gjort V-sync enbart för att fucka upp för folk, pajja deras "prestation" & göra spelet överlag sämre ELLER kan det vara för att förbättra upplevelsen för spelaren? Såvida du inte nickar "1337haxXx0rmaster" eller liknande så finner jag ingen logik i det du menar. Nickar du så däremot, ja då förklarar det precis allt.

3. varför vill du inte ha v-sync igång, du har ju uppenbarligen inte lidit av det innan menar jag?

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redblaze:

Spelade nyss ett game utan och med, presterade bättre MED v-sync än utan. Jag capade ju fpsen på 120 när jag körde utan, tror inte en i7:a jobbar "arslet" av sig i Cs Go, dessutom är den klockad till 4.3 GHz.

Då är lösningen enkel: kör med v-sync. Klart.

Personligen hatar jag tearing, så jag kör alltid med v-sync.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Då är lösningen enkel: kör med v-sync. Klart.

Personligen hatar jag tearing, så jag kör alltid med v-sync.

Du sa det kompis, kunde inte hålla med mer (:

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem

Jag är märker inte heller av imputlag med v-sync igång men då är jag iofs inte direkt på elit nivå och det är inget jag eftersträvar heller.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramsam:

1. Vad du tror & vi vet är 2 olika saker tydligen.

2. Om du nu "presterar" bättre MED V-sync och inte märker av nått input lagg, varför kör du då inte med det igång? Tror du att valve har gjort V-sync enbart för att fucka upp för folk, pajja deras "prestation" & göra spelet överlag sämre ELLER kan det vara för att förbättra upplevelsen för spelaren? Såvida du inte nickar "1337haxXx0rmaster" eller liknande så finner jag ingen logik i det du menar. Nickar du så däremot, ja då förklarar det precis allt.

3. varför vill du inte ha v-sync igång, du har ju uppenbarligen inte lidit av det innan menar jag?

Nu tar vi det lungt här. Anledningen till denna tråd är att jag har läst Cs aldrig bör köra med v-sync just p.g.a imput lag, så jag testade utan för att se skillnaden, vilket för mig tycks inte märkas. Undrar varför det finns jättemånga trådar därute som säger att v-sync är absolut nono. Vad kör profsen med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redblaze:

Nu tar vi det lungt här. Anledningen till denna tråd är att jag har läst Cs aldrig bör köra med v-sync just p.g.a imput lag, så jag testade utan för att se skillnaden, vilket för mig tycks inte märkas. Undrar varför det finns jättemånga trådar därute som säger att v-sync är absolut nono. Vad kör profsen med?

nja, jag är lugn. I tråden är vi redan 3 st som delar denna uppfattning, så...

Ring heatoN & fråga då, tvivlar på att det finns några "cs:go profsen" här, men jag kan ju ha fel. Lär ju finnas en hel del självutnämnda galningar dock. Egentligen ser jag inte logiken i det heller riktigt, skjuter man lika hårt som zlatan om man har samma skor som han? Möjligen om man redan skjuter löjligt hårt så kanske det är det lilla som fattas, men det står nog inte & faller helt på skorna.

Har du läst jättemånga trådar om ämnet & inte hittat nått bra svar så kanske det är så enkelt att det är från person till person vad man föredrar, en del åker snöbräda, andra skidor? Jag har heller inte hört något vettigt argument mot V-sync nånsin, mer än dom 3 standard fraserna, "bättre utan", "högre fps = bättre" och som redan nämt, "input lagg" av diverse p12or...

för mig & många andra kostar det mer än det smakar att stänga av v-sync helt enkelt.

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Avstängd

Ta bort din klock till stock och testa spela utan v-sync och se om det droppar då..

Permalänk
Skrivet av Ramsam:

nja, jag är lugn. I tråden är vi redan 3 st som delar denna uppfattning, så...

Ring heatoN & fråga då, tvivlar på att det finns några "cs:go profsen" här, men jag kan ju ha fel. Lär ju finnas en hel del självutnämnda galningar dock. Egentligen ser jag inte logiken i det heller riktigt, skjuter man lika hårt som zlatan om man har samma skor som han? Möjligen om man redan skjuter löjligt hårt så kanske det är det lilla som fattas, men det står nog inte & faller helt på iskorna.

Har du läst jättemånga trådar om ämnet & inte hittat nått bra svar så kanske det är så enkelt att det är från person till person vad man föredrar, en del åker snöbräda, andra skidor? Jag har heller inte hört något vettigt argument mot V-sync nånsin, mer än dom 3 standard fraserna, "bättre utan", "högre fps = bättre" och som redan nämt, "input lagg" av diverse p12or...

för mig & många andra kostar det mer än det smakar att stänga av v-sync helt enkelt.

V-sync låser uppdateringsfrekvensen dvs din skärm har bara möjlighet att visa vad det är som händer i oftast 60fps.
Då har du alltså 60 rutor din mus kan påverka, no more, no less.
Om du har V-sync avstängt kan din mus ge input kanske 300-500ggr per sekund om du har en bra rigg.
Då kommer ditt grafikkort att mata på med frames till din skärm.
Då får du 300ggr ca som din skärm får möjlighet att visa vad som händer med musen din.
Ojojoj tänker du - det är ju 5 gånger mer än 60.

Du kan fortfarande påstå att du inte märker någon skillnad, me då hoppas jag att du är över 50 och att din reaktionsförmåga inte är något att visa upp för svärföräldrarna.

Jag känner i alla fall STOR skillnad med v-sync av och på, provade till och med att låsa min 144hz-120hz'are till.60hz för att testa.
Det gick inte för mig att köra under ca 100fps då.

Så då, farfar, your move.

EDIT: Såklart föredrar man ju olika. Är man van vid inputlag så spelar man antagligen bättre med det på, tycker bara att det är tråkigt att folk medvetet handikappar sig...
Men men. Each to his own!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramsam:

nja, jag är lugn. I tråden är vi redan 3 st som delar denna uppfattning, så...

Ring heatoN & fråga då, tvivlar på att det finns några "cs:go profsen" här, men jag kan ju ha fel. Lär ju finnas en hel del självutnämnda galningar dock. Egentligen ser jag inte logiken i det heller riktigt, skjuter man lika hårt som zlatan om man har samma skor som han? Möjligen om man redan skjuter löjligt hårt så kanske det är det lilla som fattas, men det står nog inte & faller helt på skorna.

Har du läst jättemånga trådar om ämnet & inte hittat nått bra svar så kanske det är så enkelt att det är från person till person vad man föredrar, en del åker snöbräda, andra skidor? Jag har heller inte hört något vettigt argument mot V-sync nånsin, mer än dom 3 standard fraserna, "bättre utan", "högre fps = bättre" och som redan nämt, "input lagg" av diverse p12or...

för mig & många andra kostar det mer än det smakar att stänga av v-sync helt enkelt.

I flesta trådar så är det ca 3 av 4 som säger att utan är bättre. Ah, ge min numret till heatoN då ... Menar om någon har läst något om vad de använder för inställningar.

Permalänk
Skrivet av Redblaze:

I flesta trådar så är det ca 3 av 4 som säger att utan är bättre. Ah, ge min numret till heatoN då ... Menar om någon har läst något om vad de använder för inställningar.

V-sync av kör pros med. Det kan man till exempel se på net_graph om dem streamar:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightogus:

V-sync av kör pros med. Det kan man till exempel se på net_graph om dem streamar:)

Skickades från m.sweclockers.com

Aha, så de har vant sig med lite tearing?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Redblaze:

Nu tar vi det lungt här. Anledningen till denna tråd är att jag har läst Cs aldrig bör köra med v-sync just p.g.a imput lag, så jag testade utan för att se skillnaden, vilket för mig tycks inte märkas. Undrar varför det finns jättemånga trådar därute som säger att v-sync är absolut nono. Vad kör profsen med?

De spelar med vsync avstängt eftersom de annars inte skulle kunna spela i närheten av sin förmåga.

När jag gick från vsync till inte vsync var inte skillnaden påtaglig, men när man vant sig vid det senare och går tillbaka märker man direkt hur ospelbara spel som CS eller Battlefield är med vsync. Om du ger det ett par veckor och sedan provar vsync igen kommer du säkert förstå vad jag menar.

EDIT: Tydligare formulering i första meningen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Redblaze:

Aha, så de har vant sig med lite tearing?

Dom får inte tearing, det fixas med config och FPS cap.

Jag har inga problem.

Sätter jag mig vid dator med v-sync bryter jag ihop typ känns som sirap.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jag kör alla spel utom CS med V-Sync. Tycker det bli behagligare att spela med V-sync on.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

De spelar med vsync av eftersom de annars inte skulle kunna spela i närheten av sin förmåga.

När jag gick från vsync till inte vsync var inte skillnaden påtaglig, men när man vant sig vid det senare och går tillbaka märker man direkt hur ospelbara spel som CS eller Battlefield är med vsync. Om du ger det ett par veckor och sedan provar vsync igen kommer du säkert förstå vad jag menar.

EDIT: läste uppenbarligen helt snett, ber om ursäkt. Missade nyckelordet i första meningen, nämligen "av".

Permalänk
Skrivet av Redblaze:

Aha, så de har vant sig med lite tearing?

Som tvelander säger + att det inte är så himla jättefarligt med lite tearing om man har en 120hz skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

stör man sig mer utav inputlag än tearing eller vise versa ? så :>
Jag kör i högsta mån V sync av, då input lag stör mer än tearing.

( I vissa spel V sync PÅ då grafikkortet annars coilwhinar som en båttuta )

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Knightogus:

Skulle du kunna utveckla dig, eler trollar du bara?

Skickades från m.sweclockers.com

Varför skulle han trolla?

Det han säger stämmer till 150 %

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Dom får inte tearing, det fixas med config och FPS cap.

Jag har inga problem.

Sätter jag mig vid dator med v-sync bryter jag ihop typ känns som sirap.

Vilken config är bra och vilken cap rekommenderas? Känns som att jag borde återgå till utan v-sync.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Knightogus:

Skulle du kunna utveckla dig, eler trollar du bara?

Förstår inte vad du menar. Det enda som jag kan tänka mig skulle kunna vara fel i mitt inlägg är mitt påstående om att skillnaden när man första gången stänger av vsync inte är påtaglig. Så jag utvecklar det: För mig personligen var det ingen "natt och dag"-skillnad, men för andra kanske det är det. Jag märkte den stora skillnaden först när jag efter ett tag provade att aktivera vsync igen.

Kan du utveckla vad du menar?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

tearing: irriterande
v-sync: ospelbart

Jag förstår inte att vissa inte märker av v-sync, och jag säger inte det i nedsättande ton, jag förstår det bara inte. Visst hur påtagligt det är beror på ett par olika faktorer men det är något jag känner av absolut direkt. Och man behöver knappast vara profs. V-sync är som att ha pointer trails påslaget fast man bara ser den sista pointern.

Spelar man på en någolunda hyffsad nivå kommer v-sync garanterat begränsa en, ju snabbare spel, desto mer.

Sen att folk (beroende på spel) väljer input lagg före tearing det är en annan sak och det kan jag förstå även om jag själv aldrig kan välja grafik över spelbarhet/kontroll.

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Förstår inte vad du menar. Det enda som jag kan tänka mig skulle kunna vara fel i mitt inlägg är mitt påstående om att skillnaden när man första gången stänger av vsync inte är påtaglig. Så jag utvecklar det: För mig personligen var det ingen "natt och dag"-skillnad, men för andra kanske det är det. Jag märkte den stora skillnaden först när jag efter ett tag provade att aktivera vsync igen.

Kan du utveckla vad du menar?

Fixade inlägget, läste fel. Sorry:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Knightogus:

EDIT: läste uppenbarligen helt snett, ber om ursäkt. Missade nyckelordet i första meningen, nämligen "av".

Det var bra att du gjorde det, för jag ser nu att det var väldigt lätt att läsa fel. Jag kommer använda en tydligare formulering nästa gång och även redigera mitt inlägg.

Skrivet av Redblaze:

Aha, så de har vant sig med lite tearing?

Värt att notera är att tearing blir ett mindre problem ju högre uppdateringsfrekvens man kör. I teorin tror jag att det är hälften så synligt i 120 Hz som i 60 Hz. Min personliga bedömning är att det är väldigt störande i 60 Hz, men inte alls störande i 110 Hz (ej felskrivet; jag kör 110 Hz).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

En person som spelar på elitnivå vill ha ut så mycket det går.
Om vi kollar cs:go så känns och upplevs spelet bättre i en högre FPS, det är så motorn fungerar.
Därav vill man inte låsa fps som då v-sync ON gör.
Dessutom kan det förekomma input lagg när man kör v-sync on, det vill man också undvika.

Sen kan vi ta det här med olika upplösningar som folk använder.
Det är oftast bara en vanesak och inget man vill byta.
De reser mycket och inte alltid förr datorerna på lan var de kraftfullaste därav sänkte man upplösning.

Visa signatur

Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO |
Samsung SSD Basic 830-Series 256GB | Intel Core i7 3770K 3,5Ghz |
Asus Xonar Essence STX | Noctua NH-U9B SE2 | Antec Performance One P280 | Corsair HX 850W 80+ Gold Modulär | MSI GTX 770

Permalänk
Medlem

Jag kör aldrig med vsync, men jag har alltid en framelimiter igång - Om det inte stöds i spelet kör jag med radeonpro eller MSI afterburner.

Jag slipper tearing, dator går lite lika varmt och jag sparar på elräkningen. Liksom win win win win i en oändlig kedja av segrar och lycka.

Permalänk
Medlem

Ska man capa fpsen på 300 eller 145 eller 129? Vad är bäst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redblaze:

Ska man capa fpsen på 300 eller 145 eller 129? Vad är bäst?

Testa dig fram, ju mer stabil fps desto bättre.
Testa 300 till att börja med

Visa signatur

Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO |
Samsung SSD Basic 830-Series 256GB | Intel Core i7 3770K 3,5Ghz |
Asus Xonar Essence STX | Noctua NH-U9B SE2 | Antec Performance One P280 | Corsair HX 850W 80+ Gold Modulär | MSI GTX 770