Ny gamingdator från komplett, endast 60-70 fps.

Permalänk

Ny gamingdator från komplett, endast 60-70 fps.

Beställde och fick nyligen hem den här datorn: https://www.komplett.se/komplett-entry-gamer-amd/10854

"Komplett Gamer AMD är en PC som ger maximal prestanda för pengarna! Datorn är baserad på en AMD A4 APU som ger god prestanda i de flesta programmen. Kombinerat med ett AMD R7 250X grafikkort så får du en PC som klarar de flesta av dagens spel i mellan grafik. "

Min förra surfingdator som var ett par år gammal låg även den på 60-70 fps och anledning varför jag köpte en ny var för att få mer fps.

Även om datorn jag köpte inte är den bästa så borde den kunna punga ut betydligt mer än 60-70 fps eftersom min gamla dator som endast var till surf kunde få ut 60-70 fps.

Har testat att uppdaterat moderskortet bios och grafikkortets rutiner, ingen skillnad.

All hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niedermayer:

Beställde och fick nyligen hem den här datorn: https://www.komplett.se/komplett-entry-gamer-amd/10854

"Komplett Gamer AMD är en PC som ger maximal prestanda för pengarna! Datorn är baserad på en AMD A4 APU som ger god prestanda i de flesta programmen. Kombinerat med ett AMD R7 250X grafikkort så får du en PC som klarar de flesta av dagens spel i mellan grafik. "

Min förra surfingdator som var ett par år gammal låg även den på 60-70 fps och anledning varför jag köpte en ny var för att få mer fps.

Även om datorn jag köpte inte är den bästa så borde den kunna punga ut betydligt mer än 60-70 fps eftersom min gamla dator som endast var till surf kunde få ut 60-70 fps.

Har testat att uppdaterat moderskortet bios och grafikkortets rutiner, ingen skillnad.

All hjälp uppskattas!

fps säger inget utan att veta spel, inställningar, osv !!

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk

Den datorn är "gamingdator" enligt komplett, men sanningen är att den inte är speciellt bra. Ganska dålig CPU och grafikkort. Jag hade lagt runt 10k om jag velat ha en gamingdator, i alla fall om du vill ha bra fps med höga inställningar (majoritet av nya spel).

Permalänk

Håller med ovanstående, Ska man ha en dator där man vill ha bra fps bör du gå upp i pris lite gran. Oavsett vad företag skriver så har dem bara ett mål att få sålt sina produkter så du borde kolla upp alla komponenterna i datorn innan du köper den, Inte bara läsa det fin stifta

Permalänk
Medlem
Skrivet av bollen123:

Den datorn är "gamingdator" enligt komplett, men sanningen är att den inte är speciellt bra. Ganska dålig CPU och grafikkort. Jag hade lagt runt 10k om jag velat ha en gamingdator, i alla fall om du vill ha bra fps med höga inställningar (majoritet av nya spel).

Är precis som komplett beskriver den en entry gamer = en dator som klarar alla spel galant mot att skruva ner inställningar.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk

Fortfarande, kan en surfingdator klara av att punga ut samma FPS så är något fel, håller med om att det inte är dator att skryta med. Men något måste vara fel.

Har en kompis som beställde en dator för 5k med från komplett och han ligger på 160-210 fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niedermayer:

Fortfarande, kan en surfingdator klara av att punga ut samma FPS så är något fel, håller med om att det inte är dator att skryta med. Men något måste vara fel.

Har en kompis som beställde en dator för 5k med från komplett och han ligger på 160-210 fps.

Beror fortfarande på vilka inställningar du kör med, samt spel.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Niedermayer:

Beställde och fick nyligen hem den här datorn: https://www.komplett.se/komplett-entry-gamer-amd/10854

"Komplett Gamer AMD är en PC som ger maximal prestanda för pengarna! Datorn är baserad på en AMD A4 APU som ger god prestanda i de flesta programmen. Kombinerat med ett AMD R7 250X grafikkort så får du en PC som klarar de flesta av dagens spel i mellan grafik. "

Min förra surfingdator som var ett par år gammal låg även den på 60-70 fps och anledning varför jag köpte en ny var för att få mer fps.

Även om datorn jag köpte inte är den bästa så borde den kunna punga ut betydligt mer än 60-70 fps eftersom min gamla dator som endast var till surf kunde få ut 60-70 fps.

Har testat att uppdaterat moderskortet bios och grafikkortets rutiner, ingen skillnad.

All hjälp uppskattas!

Skrivet av AmdX2:

fps säger inget utan att veta spel, inställningar, osv !!

Skrivet av AmdX2:

Beror fortfarande på vilka inställningar du kör med, samt spel.

Som sagt, vad spelar du och vilka inställningar använder du?

Sedan kanske det även är intressant att veta vad du uppgraderade ifrån?

R7 250X som sitter i datorn är typ samma som ett HD 7770, vilket är ett typ det svagaste kortet från AMD som jag över huvud taget skulle kalla för ett grafikkort för spel.

Processorn är också ganska klen, men jag skulle tro att det framförallt är grafikkortet som sätter käppar i hjulet för dig.

Angående din kompis dator så är det ju också intressant att veta om han köpte en färdigbyggd dator och om han köpte med Windows. Windows + byggkostnad bör uppgå till runt 1500kr, vilket är en hel massa prestanda i detta segmentet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Vad för grafikkort hade "surfingdatorn"?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niedermayer:

Beställde och fick nyligen hem den här datorn: https://www.komplett.se/komplett-entry-gamer-amd/10854

"Komplett Gamer AMD är en PC som ger maximal prestanda för pengarna! Datorn är baserad på en AMD A4 APU som ger god prestanda i de flesta programmen. Kombinerat med ett AMD R7 250X grafikkort så får du en PC som klarar de flesta av dagens spel i mellan grafik. "

Min förra surfingdator som var ett par år gammal låg även den på 60-70 fps och anledning varför jag köpte en ny var för att få mer fps.

Även om datorn jag köpte inte är den bästa så borde den kunna punga ut betydligt mer än 60-70 fps eftersom min gamla dator som endast var till surf kunde få ut 60-70 fps.

Har testat att uppdaterat moderskortet bios och grafikkortets rutiner, ingen skillnad.

All hjälp uppskattas!

AMD Entry Gamer säger ju allt. Någorlunda schysst dator som klarar dagens spel på lägre inställningar. Sen vad kör du för spel och vilka inställningar har du?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Kan ju vara så att du har vsync på så du inte kan få ut mer än vad skärmen klarar. Vad har du för skärm och vilka inställningar?

Permalänk
Medlem

Prova med att uppdatera alla enheters drivrutiner med senaste version. Men som sagt processor och grafikkort är ju i klenaste laget för att få hög fps med bra grafikinställningar på nya spel med tung grafik.

Gaming datorerna som ligger på 8000/9000 verkar mer rimliga.

Permalänk
Skrivet av AmdX2:

Är precis som komplett beskriver den en entry gamer = en dator som klarar alla spel galant mot att skruva ner inställningar.

Tänk till lite nu, i det paketet får man datorn färdigbyggd inkl. t-bord och mus. Vilket innebär att man nog kan bygga en själv för betydligt mindre, och kollar man runt så kostar en vanlig surfdator lika mkt. Största skillnaden är grafikkortet, men kollar man upp R7 250X så är det inget vidare hett kort http://www.videocardbenchmark.net/gpu.php?gpu=Radeon+R7+250. När jag väntade på nytt grafikkort testade jag göra med det integrerade och då hade jag kanske 50-60 fps med allt på low.

Föga förvånande med 60-70 fps i de flesta spel utom möjligtvis CSGO?

Permalänk
Medlem

okej, nu kanske du blir besviken men du får INTE en ny "Gaming dator" för 5k byggd, med os och andra onödigheter som skräp tgb+mus.
Det går bara inte, även om du skulle plocka ihop något själv och låta T.ex Inet bygga åt dig så blir det 5000kr - ~2000kr på os och montering = ~3000kr kvar, för det får du ingen dator som kan klassas som "gaming dator".

Grattis, du har köpt en överprisad skrothög.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niedermayer:

Fortfarande, kan en surfingdator klara av att punga ut samma FPS så är något fel, håller med om att det inte är dator att skryta med. Men något måste vara fel.

Har en kompis som beställde en dator för 5k med från komplett och han ligger på 160-210 fps.

Ingen kan hjälpa dig här om du inte länkar specifikationerna på din gamla laptop och din kompis "super" dator så man kan förstå ett samband samt vilka spel ni spelar? kan få över 400 fps med 6 år gammalt integrerad intel grafik om jag sitter och spelar Need for speed från 1995... medans andra spel inte går att starta på den så ge oss lite mer information så får du garanterat hjälp..

kortfattat så har du köpt en surfdator med liiiite bättre grafikkort än vanliga surfdatorer men ändå inte tillräckligt bra för att kunna något bättre än low i nya spel

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Problemet är att din CPU är för svag.

CSGO är enormt cpu beroende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Problemet är att din CPU är för svag.

CSGO är enormt cpu beroende.

problemet är att allt är för svagt.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

problemet är att allt är för svagt.

GPUn duger för runt 200+ fps.

CPUn är alldeles för svag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

GPUn duger för runt 200+ fps.

CPUn är alldeles för svag.

Knappast..
källa på det?

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Knappast..
källa på det?

Källa, ja jag spelar spelet och behövde använda den inbyggda GPUn i min 2700k ett tag och tog mig över 100 fps.

R7 250X är också ungefär i samma nivå som ett 760M vilket min bror får ut runt 300-400 fps med.

Tro mig, csgo är utan tvekan runt 80% CPU och resterande 20% GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niedermayer:

Beställde och fick nyligen hem den här datorn: https://www.komplett.se/komplett-entry-gamer-amd/10854

"Komplett Gamer AMD är en PC som ger maximal prestanda för pengarna! Datorn är baserad på en AMD A4 APU som ger god prestanda i de flesta programmen. Kombinerat med ett AMD R7 250X grafikkort så får du en PC som klarar de flesta av dagens spel i mellan grafik. "

Min förra surfingdator som var ett par år gammal låg även den på 60-70 fps och anledning varför jag köpte en ny var för att få mer fps.

Även om datorn jag köpte inte är den bästa så borde den kunna punga ut betydligt mer än 60-70 fps eftersom min gamla dator som endast var till surf kunde få ut 60-70 fps.

Har testat att uppdaterat moderskortet bios och grafikkortets rutiner, ingen skillnad.

All hjälp uppskattas!

Lämna tillbax den om du känner dig lurad, den där ska inte kallas gaming.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem

Ska du ha en gamingdator i mellanklassen så är det 7000-8000:- som det landar på cirkus om du inte har hårddisk, minne osv.

Här är en som snuddar på high https://www.inet.se/kundvagn/visa/7005787/2014-08-04 7355:-

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av bollen123:

Tänk till lite nu, i det paketet får man datorn färdigbyggd inkl. t-bord och mus. Vilket innebär att man nog kan bygga en själv för betydligt mindre, och kollar man runt så kostar en vanlig surfdator lika mkt. Största skillnaden är grafikkortet, men kollar man upp R7 250X så är det inget vidare hett kort http://www.videocardbenchmark.net/gpu.php?gpu=Radeon+R7+250. När jag väntade på nytt grafikkort testade jag göra med det integrerade och då hade jag kanske 50-60 fps med allt på low.

Föga förvånande med 60-70 fps i de flesta spel utom möjligtvis CSGO?

Säger inte att det är en fullfjädrad gamingburk (absolut inte) men som med precis allt så är det inkörsporten, i detta fall till gaming mot lägre inställningar precis som dem har angivit i Texten.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem

Har du kopplat skärmen till rätt uttag? Eftersom det är en Apu finns det nog ett uttag vid moderkortet och minst ett vid grafikkortet. Kan vara värt att testa.

Permalänk
Skrivet av Minthon:

Har du kopplat skärmen till rätt uttag? Eftersom det är en Apu finns det nog ett uttag vid moderkortet och minst ett vid grafikkortet. Kan vara värt att testa.

Första riktiga tips i denna tråden, det kan mycket väl vara så.

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Källa, ja jag spelar spelet och behövde använda den inbyggda GPUn i min 2700k ett tag och tog mig över 100 fps.

R7 250X är också ungefär i samma nivå som ett 760M vilket min bror får ut runt 300-400 fps med.

Tro mig, csgo är utan tvekan runt 80% CPU och resterande 20% GPU.

300 fps är max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

300 fps är max

Sedan när var 300FPS max? Min ligger alltid över 300fps

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Sedan när var 300FPS max? Min ligger alltid över 300fps

Kanske bara var 300 som är max fps som default?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

300 fps är max

Skrivet av Kakann:

Kanske bara var 300 som är max fps som default?

fps_max 300 är standard i sourcemotorn. Sen kan du väl försöka trycka ur vilken fps du vill.
Finns bara en riktigt begräsning och det är minst 60 fps får du låsa den på.

Ännu ett fall på SweC där folk uttalar sig utan att ha minsta aning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

fps_max 300 är standard i sourcemotorn. Sen kan du väl försöka trycka ur vilken fps du vill.
Finns bara en riktigt begräsning och det är minst 60 fps får du låsa den på.

Ännu ett fall på SweC där folk uttalar sig utan att ha minsta aning.

"Utan att ha minsta aning" jo visst serru, Klart jag vet om fps_max.... Däremot visste jag inte att det inte går att låsa den på under 60fps.

Till TS,
Hur går det med ditt problem, har du lyckats fixa till det?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2