Fråga till redaktionen angående FPS i Counter-Strike

Permalänk
Medlem

Fråga till redaktionen angående FPS i Counter-Strike

I alla trådar som dyker upp här i forumsdelen där folk vill ha högre fps brukar urarta och det blir forumskrig användare emellan om man märker skillnad i 60 fps vs 300 t.ex, även på en 60Hz skärm.

Finns ju en del på redaktionen som skriver väldigt intressanta artiklar om allt emellan himmel och jord så skulle det vara omöjligt att någon fick i uppdrag att fördjupa sig inom detta och göra en artikel? Och en ännu viktigare fråga, skulle folk här på Sweclockers tycka det vore intressant?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Ursäkta, visste inte att det fanns en del för feedback men å andra sidan undrar jag hur många som kommer kunna vädra deras åsikter angående CS här.. återstår att se.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Undrat över det med. Just CS GO säger folk det flyter bättre ju mer fps men som du säger skärmen kan ju inte visa mer än 60-144 för det mesta. Sen snackar de om fps-drops men verkar vara sjuka drops om man skall behöva ligga på 200+fps för att inte droppa under 144fps.
Sen är det märkligt för CS GO är väl på source motorn? Och inga problem att köra andra source spel i 60fps utan nån lagg etc.

Ja jag vet inte. Det säger emot sig själv att ligga i mer fps än skärmuppdateringsintervallet och påstå att det flyter bättre då men vad vet jag, ej kört just CS GO så har ingen erfarenhet av det så det kanske stämmer på ngt konstigt sätt?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Keeper of the Bamse

Det skulle väl vara som i gamla Q3-tiden att man "tjänar" på att ligga på ett visst antal FPS som t.ex multipler av 125 i Q3. Eftersom valve pushar hårt för esport tror jag inte dom medvetet har med några fördelar med att ligga på en viss uppdateringsfrekvens. Vad proffsen säger ska man nog inte lyssna för mycket på, det är mycket vidskepelse där. (se 800x600 vs 1600x1200 i CS source, att man skulle se saker större i lägre upplösningar)

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Geeks
SweClockers

Hej,

Så länge systemet klarar av att mätta skärmens uppdateringsfrekvens finns det ingen poäng med att trycka ut fler bildrutor. Många föredrar dock att ha en viss marginal för att undvika att bildfrekvensen faller under t.ex. 60 fps i tyngre och mer intensiva scener.

Rent fysiskt visas aldrig mer än 60 bilder per sekund även om grafikkortet producerar fler, men det kan finnas andra sidoeffekter. Högre bildfrekvens kan möjligtvis påverka spelmotorns interna polling rate/ticks, vilket då skulle kunna upplevas som mer följsamt. Det är dock tveksamt om detta förekommer i moderna spelmotorer såsom Source, vars interna logik bör vara helt oberoende bildfrekvensen.

Hälsningar,
Andreas

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015