problem med låg gpu usage i CS GO med mitt 980

Permalänk
Medlem

problem med låg gpu usage i CS GO med mitt 980

hejsan mina kära med sweclockare det är så att jag har ett väldigt irriterande och märkligt problem i cs go med mitt 980.

det är så att min gpu usage ligger lågt 50 - 67 % enligt msi afterburner, så jag ligger långt ifrån stabila fps 300 fps i spelet.
först och främst jag vet att det låter tokigt men jag får sjukt mycket bättre flyt i cs go när jag ligger över 300 fps så det är inte placebo:), spelet blir liksom silkesmooth, men jsut nu får jag inte bättre upplevelse än när jag körde med mitt gamla 280x,

jag har prövat sätta på preferred performance i nvidias kontrollpanel men det gjorde ingen skillnad,

jag skulle vara otroligt tacksam för hjälp då jag kört fast, så om någon vet hur man får kortet att användas fullt ut vore jag ytterst tacksam mvh sirme91.

datorn finns i sign:)

update: jag har testat fps max 500, unparkat alla cores, testat sätta -threads 8, testat sätta cpu affinity till 4/3/2/1 cores, och både cpu och gpu har fortfarande låg användning:/
Update 2, har nu okcså provat slå av ht helt i bios men ingen förändring, ska ta och testa en äldre grafikdrivrutin nu,

Permalänk
Medlem

CS:GO äter betydligt mer processor än GPU. I ditt fall så skulle du märka skillnad ifall du byter din processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vhryl:

CS:GO äter betydligt mer processor än GPU. I ditt fall så skulle du märka skillnad ifall du byter din processor.

Så du menar att hans I4790k på 4.8Ghz inte räcker till?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av vhryl:

CS:GO äter betydligt mer processor än GPU. I ditt fall så skulle du märka skillnad ifall du byter din processor.

men borde inte en 4790k på 4.8 ghz,

klara av cs go i 300+ fps?

Permalänk

Är det någon som har 300 fps stabilt i cs go. En överklockad dator som du har gör faktiskt stor skillnad i cs go.
Brukar ligga på 260-300 fps. Stänger jag även av fps capen vid 300 fps så får jag långt över 300 ibland .

Men som sagt jag tror inte det finns en setup som har 300fps rakt igenom om det nu finns så hade jag velat se den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Är det någon som har 300 fps stabilt i cs go. En överklockad dator som du har gör faktiskt stor skillnad i cs go.
Brukar ligga på 260-300 fps. Stänger jag även av fps capen vid 300 fps så får jag långt över 300 ibland .

Men som sagt jag tror inte det finns en setup som har 300fps rakt igenom om det nu finns så hade jag velat se den.

Jodå finns gott som setups med 300fps konstant. Skulle jag ställa ner mina settings så skulle jag nog ha det men nu kör jag max på allting och ligger runt 250+.

Du borde också kunna ligga på 300fps konstant med rätt settings.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Är det någon som har 300 fps stabilt i cs go. En överklockad dator som du har gör faktiskt stor skillnad i cs go.
Brukar ligga på 260-300 fps. Stänger jag även av fps capen vid 300 fps så får jag långt över 300 ibland .

Men som sagt jag tror inte det finns en setup som har 300fps rakt igenom om det nu finns så hade jag velat se den.

tack för att du svarade:),

okej:/, nej min setup hoppar mellan 250 fps - 700 fps, beroende på bana, men i t,ex en utav mina favoritbanor mirage ligger fpsn lågt, och om jag bara kunde tvinga Gpun att jobba i 99% så skulle jag nog ligga över 300 hela tiden:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

tack för att du svarade:),

okej:/, nej min setup hoppar mellan 250 fps - 700 fps, beroende på bana, men i t,ex en utav mina favoritbanor mirage ligger fpsn lågt, och om jag bara kunde tvinga Gpun att jobba i 99% så skulle jag nog ligga över 300 hela tiden:)

Fast den ska nog inte behöva ligga på 99% oavsett map, Sen skulle jag råda dig att sätta fps_max 500 så kommer det inte hoppa lika mycket.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Har du satt performance mode till maximum performance i Nvdidia control panel? Det är satt på adaptive från början vilket kan skapa problem.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Har du satt performance mode till maximum performance i Nvdidia control panel? Det är satt på adaptive från början vilket kan skapa problem.

det blir tyvärr ingen skillnad om jag sätter den på maximum performance mode:/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Fast den ska nog inte behöva ligga på 99% oavsett map, Sen skulle jag råda dig att sätta fps_max 500 så kommer det inte hoppa lika mycket.

Skall göra det, saken är den att jag vill att grafikkortet ska jobba fullt ut så jag t, ex skulle kunna få ut allt jag kan och sedan låsa fps runt 400 eller 500, som du säger och sedan ligga där stabilt, för just nu får jag inte så mycket bättre upplevelse än med mitt gamla 280x,

Permalänk
Medlem

Har du kollat hur det ser ut med CPU? alltså hur mkt används den? den borde ju absolut inte begränsa dig någonstans tycker man men kolla kan man ju alltid göra!

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

men borde inte en 4790k på 4.8 ghz,

klara av cs go i 300+ fps?

Har min 4790k i 4.6ghz, med ett överklockat 980.
Hamnar på kring 550fps @ allt på högsta i 1920x1080 upplösning.
Avinstallerade du de äldre drivrutinerna från ditt 280x? Om inte, gör detta och hämta senaste för ditt 980. Hade detta problemet (exakt samma som dig) när jag böt från ett 770 till ett 970 strax innan mitt 980. Fick installera om drivrutinerna för att det skulle återhämta sig, även fast det var Nvidia -> Nvidia.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Har du kollat hur det ser ut med CPU? alltså hur mkt används den? den borde ju absolut inte begränsa dig någonstans tycker man men kolla kan man ju alltid göra!

Skrivet av Pamudas:

Har min 4790k i 4.6ghz, med ett överklockat 980.
Hamnar på kring 550fps @ allt på högsta i 1920x1080 upplösning.
Avinstallerade du de äldre drivrutinerna från ditt 280x? Om inte, gör detta och hämta senaste för ditt 980. Hade detta problemet (exakt samma som dig) när jag böt från ett 770 till ett 970 strax innan mitt 980. Fick installera om drivrutinerna för att det skulle återhämta sig, även fast det var Nvidia -> Nvidia.

min cpu ligger på 24 % användning:p, jo jag har blåst om datorn:) sen jag bytte grafikkortet eftersom mitt dåvarande moderkort asus z97a gick och självdog;/

edit: tror ni en bios uppdatering på moderkortet skulle hjälpa? om det finns tillgängligt dvs:)
edit 2, men en del av 24 % användningen verkar gå till andra program också, så inget flaskar iaf:),

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Så du menar att hans I4790k på 4.8Ghz inte räcker till?

csgo är CPU krävande så det är fortfarande är det som stryper, även om hans cpu är väldigt bra.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

csgo är CPU krävande så det är fortfarande är det som stryper, även om hans cpu är väldigt bra.

fast ingen tråd på min cpu blir maxad till 100% när cs go är igång, det ligger snarare två kärnor runt 40 %

Permalänk
Skrivet av Sirme:

min cpu ligger på 24 % användning:p, jo jag har blåst om datorn:) sen jag bytte grafikkortet eftersom mitt dåvarande moderkort asus z97a gick och självdog;/

edit: tror ni en bios uppdatering på moderkortet skulle hjälpa? om det finns tillgängligt dvs:)
edit 2, men en del av 24 % användningen verkar gå till andra program också, så inget flaskar iaf:),

Hur klara CS:GO av att köra flerkärnigt?
Det kan ju vara så att en kärna får jobba järnet medans resten inte används. Kolla lasten på dom olika cpu-kärnorna?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

Har en kompis som har 4670k 8 Gb ram 1600 mhz och 280X och har nästan konstant 299 fps förutom vid vissa ställen när det händer en massa saker.

Han är den enda jag vet som får över 280..

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

ja har också långt över 500fps om ja stänger av cappen. Nu har ja bara 60hz skärm så ja har cap på 118 eller vad för skummt man blev rekommenderad.
Då klockar inte ens cpun upp i turbo hela tiden. Inte heller grafikkortet jobbar på annat än sparlåga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Hur klara CS:GO av att köra flerkärnigt?
Det kan ju vara så att en kärna får jobba järnet medans resten inte används. Kolla lasten på dom olika cpu-kärnorna?

vad jag ser på cpu användningen så ser den väldigt lätt ut då det inte är mer än typ 40% belastning på 2 kärnor:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

vad jag ser på cpu användningen så ser den väldigt lätt ut då det inte är mer än typ 40% belastning på 2 kärnor:)

Pröva stänga av Hyper-Threading, kan leda till sämre FPS i vissa fall.
Kan även pröva detta som skrivits:
http://steamcommunity.com/app/730/discussions/0/5587472874333...

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Avstängd

Testa även CPU Unparking, hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Pröva stänga av Hyper-Threading, kan leda till sämre FPS i vissa fall.
Kan även pröva detta som skrivits:
http://steamcommunity.com/app/730/discussions/0/5587472874333...

har tyvärr redan testat det som står i länken, jag har också testat att sätta cpu affinity på cs till 4, 3, 2, 1 kärnor utan förbättring:/

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxee:

Testa även CPU Unparking, hjälper.

det har jag däremot inte testat än!, ska göra det nu:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

det har jag däremot inte testat än!, ska göra det nu:)

tyvärr hjälpte inte unparking heller, kan den låga gpu användningen vara en bugg i nvidias drivrutiner?, för jag hade stabilare fps med 285 - 299 fps med mitt gamla 280x,

Permalänk
Medlem

fps_max 500 (eller vilket nummer du nu vill ha)

i konsolen

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

fps_max 500 (eller vilket nummer du nu vill ha)

i konsolen

jag har redan testat det:/, den dippar fortfarande, och gpu usage är fortfarande lågt vid 55 - 60%

Permalänk
Skrivet av Triton242:

ja har också långt över 500fps om ja stänger av cappen. Nu har ja bara 60hz skärm så ja har cap på 118 eller vad för skummt man blev rekommenderad.
Då klockar inte ens cpun upp i turbo hela tiden. Inte heller grafikkortet jobbar på annat än sparlåga.

Har du stabil fps på 300 konstant då om du låser den på det?

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk

Är det någon som har nån setup där 300/400/500 fps ligger helt rock solid ?
Jag tror inte cs är så optimerat än trots väldigt hög klock och senaste processorerna.

Permalänk
Medlem

Hmm med //fps_max "121" får ja nu "bara" 280-300fps vad jag kan se hela tiden. GPU usage ligger då på 33-38%.
Skillnad mot förut är
Andra drivrutiner, 2 månad äldre CS version & en annan cfg.

Med Hmm med fps_max "121" är gpu usage under 20% och cpun klockar inte ens upp boost läge (14% usage).