CS:GO FPS drop efter uppdatering

Permalänk

CS:GO FPS drop efter uppdatering

Counter Strike Global Offensive

Tjenare!
Nu är det så att jag har fått FPS drops sen första april updaten! Jag hade stabila 250-300 FPS vart jag än var och befann mig.
Efter den updaten när jag startade datorn och gick in i en tävlingsinriktad match så märkte jag nästa direkt att jag fick FPS drops...
Programmen jag har installerade är: Teamspeak 3, Skype , CS:GO , steam , spotify , Utorrent. Så det är inge mkt som kan vara igång medan jag spelar!
btw , spelar på 1280x960 , sämsta quality, shaders osv!

Det jag har testat för att göra något åt FPS dropsen är att:
Installera nya drivrutiner till grafikkortet
Installera om CS:GO
Verifiera cache minnet på CS:GO
Installera om operativsystemet till Windows 7 hade 8.1 pro förut.
Städa datorn på damm och dyligt.
Det enda jag inte gjort är att tabort CPU fläkten och tabort dammet som kan vara där.. Har ingen kylpasta så vill inte göra det heller.. ( måste införskaffas ).

Frågor från mej till er: Har ni haft mindre FPS sen uppdateringen?

Tack för snabbasvar, jag bugar och bockar för svar överhuvudtaget

Visa signatur

AMD
+
Nvidia
= Sant
★shivaliciouz

Permalänk
Medlem
Skrivet av shivaliciouz:

Counter Strike Global Offensive

Tjenare!
Nu är det så att jag har fått FPS drops sen första april updaten! Jag hade stabila 250-300 FPS vart jag än var och befann mig.
Efter den updaten när jag startade datorn och gick in i en tävlingsinriktad match så märkte jag nästa direkt att jag fick FPS drops...
Programmen jag har installerade är: Teamspeak 3, Skype , CS:GO , steam , spotify , Utorrent. Så det är inge mkt som kan vara igång medan jag spelar!
btw , spelar på 1280x960 , sämsta quality, shaders osv!

Det jag har testat för att göra något åt FPS dropsen är att:
Installera nya drivrutiner till grafikkortet
Installera om CS:GO
Verifiera cache minnet på CS:GO
Installera om operativsystemet till Windows 7 hade 8.1 pro förut.
Städa datorn på damm och dyligt.
Det enda jag inte gjort är att tabort CPU fläkten och tabort dammet som kan vara där.. Har ingen kylpasta så vill inte göra det heller.. ( måste införskaffas ).

Frågor från mej till er: Har ni haft mindre FPS sen uppdateringen?

Tack för snabbasvar, jag bugar och bockar för svar överhuvudtaget

  • Definiera fps dropp. Är det 100 fps eller 10 tex

  • Har du kollat dina temps?

  • Vad har du för launch options

  • Vad har du för max fps enl konsoll? Skriv fps_max så ser du din "cap" efter

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk

Tjenare! Tack för relativt snabbt svar!
Launch Options: -novid -console -threads -high -launch -nogammaramp -freq 144 -refresh 144
Allting ligger runt 40-50 grader.
Om vi säger så här. Det kanske inte är FPS Drop men jag låg på 300FPS+ hela tiden oavsett vad förut, nu ligger jag runt 100-150 FPS hela tiden.. Och ibland 50 fps i typ 15 sekunder.. Och det stör mej väldigt mycket då jag vet att datorn klarar av mer.

Visa signatur

AMD
+
Nvidia
= Sant
★shivaliciouz

Permalänk
Medlem
Skrivet av shivaliciouz:

Tjenare! Tack för relativt snabbt svar!
Launch Options: -novid -console -threads -high -launch -nogammaramp -freq 144 -refresh 144
Allting ligger runt 40-50 grader.
Om vi säger så här. Det kanske inte är FPS Drop men jag låg på 300FPS+ hela tiden oavsett vad förut, nu ligger jag runt 100-150 FPS hela tiden.. Och ibland 50 fps i typ 15 sekunder.. Och det stör mej väldigt mycket då jag vet att datorn klarar av mer.

Såg inte att du var ny på Sweclockers.

Välkommen!

Om du klickar på "citera" när du vill svara på en kommentar så får personen du citerar en chans att se att du har svarat. Mycket användbart
"Citera flera" om du vill svara på flera kommentarer samtidigt.

40-50 grader låter märkligt. Vad har du för delar?

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av shivaliciouz:

Launch Options: -novid -console -threads -high -launch -nogammaramp -freq 144 -refresh 144

Rättade: -novid -console -threads X -high -launch -nogammaramp -freq 144 -refresh 144

där X är antalet kärnor du har på din processor.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Rättade: -novid -console -threads X -high -launch -nogammaramp -freq 144 -refresh 144

där X är antalet kärnor du har på din processor.

Rättade: där X är antalet trådar du har på din processor.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad, rubrik och framförallt felaktigt rubrikformat (CAPS) något justerat.*

Citat:

§ 4
Bumpning

Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Läs på: http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Förlåt Moderator. Ska inte ske igen!

Visa signatur

AMD
+
Nvidia
= Sant
★shivaliciouz

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Rättade: -novid -console -threads X -high -launch -nogammaramp -freq 144 -refresh 144

där X är antalet kärnor du har på din processor.

Aight sorry.. -threads 4 ska det vara ^^

Visa signatur

AMD
+
Nvidia
= Sant
★shivaliciouz

Permalänk
Skrivet av Ain0k:

Såg inte att du var ny på Sweclockers.

Välkommen!

Om du klickar på "citera" när du vill svara på en kommentar så får personen du citerar en chans att se att du har svarat. Mycket användbart
"Citera flera" om du vill svara på flera kommentarer samtidigt.

40-50 grader låter märkligt. Vad har du för delar?

Tack för hjälpen!:) Och tack för välkommsten ^^.

Inte nyaste datorn kan jag säga! men jag har fortfarande legat på bra FPS och kvalité när jag spela t.ex BF3, BF hardline , CS:GO , skyrim osv!
http://gyazo.com/8e56c6fe9ed6e00a15f4db11ccb93fd9
http://gyazo.com/4f7e41ec984df25f0838ef96e33102ec

Visa signatur

AMD
+
Nvidia
= Sant
★shivaliciouz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Rättade: där X är antalet trådar du har på din processor.

Självklart Är lite trött, tredje dagen på ett LAN party.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shivaliciouz:

Tack för hjälpen!:) Och tack för välkommsten ^^.

Inte nyaste datorn kan jag säga! men jag har fortfarande legat på bra FPS och kvalité när jag spela t.ex BF3, BF hardline , CS:GO , skyrim osv!
http://gyazo.com/8e56c6fe9ed6e00a15f4db11ccb93fd9
http://gyazo.com/4f7e41ec984df25f0838ef96e33102ec

Moderator säger till dig, ändå lägger du tre inlägg rakt efter varandra utan att citera....

Ont: Du nämner fler spel än CSGO; Har du problem med de andra också, eller är det bara CS som har problem?

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Skrivet av solomon:

Moderator säger till dig, ändå lägger du tre inlägg rakt efter varandra utan att citera....

Ont: Du nämner fler spel än CSGO; Har du problem med de andra också, eller är det bara CS som har problem?

Jag citerade alla svar!

Nej det är bara CS:GO som är problemet. Då jag bara har CS:GO på datorn just nu! Arnars hade jag inte bara nämnt CS:GO i tråden.

Visa signatur

AMD
+
Nvidia
= Sant
★shivaliciouz

Permalänk

Jag har kikat runt och så.. Jag har testat ladda ner nya drivrutiner till mitt grafikkort igen, Ingenting har hjälpt..

Visa signatur

AMD
+
Nvidia
= Sant
★shivaliciouz

Permalänk
Medlem

Har du testat utan -threads 4 och utan high?
Parametrarna freq och refresh gör samma sak och du kan därför ta bort den ena.
Vad gör parametern -launch?

Permalänk
Skrivet av samots:

Har du testat utan -threads 4 och utan high?
Parametrarna freq och refresh gör samma sak och du kan därför ta bort den ena.
Vad gör parametern -launch?

-launch: Starting the game with this launch option will remove the Valve intro that normally plays at the beginning. A must-have launch option in my opinion, because I find that intro is annoying as hell.

Den gör exakt samma som -novid
-high: This will start the game in high-priority mode. This launch option can help players with lower-end computers to get less lag and a few more fps, but it is not a guarantee. Test this launch option, if you don’t notice any improvement performance-wise, remove this launch option again.
Högre prioritering på spelet. Men kan alltid testa

Visa signatur

AMD
+
Nvidia
= Sant
★shivaliciouz

Permalänk

Har du uTorrent igång när du spelar? Läste något om att uTorrent numera utnyttjar clienten för att "mine'a". Hurvida det är sant eller ej vet jag inte men jag skulle då inte spela med uTorrent igång om det visar sig stämma.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Skrivet av Augustini:

Har du uTorrent igång när du spelar? Läste något om att uTorrent numera utnyttjar clienten för att "mine'a". Hurvida det är sant eller ej vet jag inte men jag skulle då inte spela med uTorrent igång om det visar sig stämma.

Nej, Jag startar det bara när jag behöver använda det. Så svaret blir nej :/... Jag har försökt läsa på fler forum än bara här, t.ex hltv,steams forum osv!

Visa signatur

AMD
+
Nvidia
= Sant
★shivaliciouz

Permalänk

Har exakt samma problem, har tidigare legat på 300 fps (med 300 som cap) tog jag bort fps capen så kunde ja ligga på runt 700 fps.
Men efter senaste uppdateringen så ligger jag runt 200 fps normals och sedan droppar jag ner till 70 - 80 fps några gånger per minut vilket är väldigt irriterande när man spelar. Om jag tar bort fps cappet så ligger jag fortfarande runt 200 fps nu. Har testat läsa på forum men kan inte hitta någon lösning.
Men eftersom fler har fått samma problem så skulle man kunna dra slutsatsen till att det är någonting som har hänt med spelet. Antar att det enda man kan göra är att vänta och se om valve löser det i nästa uppdateting.
VOLVO PLZ

Permalänk
Skrivet av SilverrrGaming:

Har exakt samma problem, har tidigare legat på 300 fps (med 300 som cap) tog jag bort fps capen så kunde ja ligga på runt 700 fps.
Men efter senaste uppdateringen så ligger jag runt 200 fps normals och sedan droppar jag ner till 70 - 80 fps några gånger per minut vilket är väldigt irriterande när man spelar. Om jag tar bort fps cappet så ligger jag fortfarande runt 200 fps nu. Har testat läsa på forum men kan inte hitta någon lösning.
Men eftersom fler har fått samma problem så skulle man kunna dra slutsatsen till att det är någonting som har hänt med spelet. Antar att det enda man kan göra är att vänta och se om valve löser det i nästa uppdateting.
VOLVO PLZ

Tack gode gud=D att det är inte bara jag som ä svenne som det hänt för, lol^^... nemen volvo needs to repair the game :P.. Hoppas det löser sig då jag ä sugen på en ny 144hz skärm..

Visa signatur

AMD
+
Nvidia
= Sant
★shivaliciouz

Permalänk
Hedersmedlem

I princip samtliga jag spelat med sen uppdateringen har uppmärksammat liknande problem med fpsen.

Permalänk

Japp det är uppdateringen som gjort spelet ostabilt. Deras senaste uppdateringar har gjort mer skada än nytta för nästan alla.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Skrivet av Lordkiller:

Japp det är uppdateringen som gjort spelet ostabilt. Deras senaste uppdateringar har gjort mer skada än nytta för nästan alla.

Hoppas det fixar sig då :] ^^

Visa signatur

AMD
+
Nvidia
= Sant
★shivaliciouz

Permalänk

Är det någon här som tror att det kommer lösa sig? Så att man får tillbaka sin vanliga FPS?
Då jag funderar på att köpa en 144hz skärm, men venne om jag vill det just nu pga den FPS jag fick efter uppdateringen.
Och de ja menar med är att de gjorde ingen skillnad grafik mässigt på banorna förutom att lägga till eller tabort lixom det jag fattar iallafall! Smoken ändrade dem ju men de borde inte göra så man sänkts med 200-250FPS lixom ...

Visa signatur

AMD
+
Nvidia
= Sant
★shivaliciouz

Permalänk

När hände detta? För i lördags och söndags spelade jag med runt 270-280 fps med I5 2400, 4 GB ram och ett HD 6870..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Skrivet av juniorjesper:

När hände detta? För i lördags och söndags spelade jag med runt 270-280 fps med I5 2400, 4 GB ram och ett HD 6870..

Skickades från m.sweclockers.com

första april uppdateringen. Efter det har det varit så för mej och några fler jag känner!
Det verkar vara rättså vanligt hos vissa though

Visa signatur

AMD
+
Nvidia
= Sant
★shivaliciouz

Permalänk
Skrivet av juniorjesper:

När hände detta? För i lördags och söndags spelade jag med runt 270-280 fps med I5 2400, 4 GB ram och ett HD 6870..

Skickades från m.sweclockers.com

Detta är det jag har... Och jag ligger inte äns på 150 FPS ibland.. det är fett irriterande då man vet att jag har haft mycket högre FPS än vad jag har , och har haft

Processor: Intel(R) Core (TM) i5-2500K CPU @ 3.30GHz (4CPUs), ~3.3GHz
Grafikkort: AMD Radeon HD 7870
RAM: 16gb

Visa signatur

AMD
+
Nvidia
= Sant
★shivaliciouz

Permalänk
Skrivet av shivaliciouz:

första april uppdateringen. Efter det har det varit så för mej och några fler jag känner!
Det verkar vara rättså vanligt hos vissa though

Skrivet av shivaliciouz:

Detta är det jag har... Och jag ligger inte äns på 150 FPS ibland.. det är fett irriterande då man vet att jag har haft mycket högre FPS än vad jag har , och har haft

Processor: Intel(R) Core (TM) i5-2500K CPU @ 3.30GHz (4CPUs), ~3.3GHz
Grafikkort: AMD Radeon HD 7870
RAM: 16gb

Spelade senast för någon timme sedan flera games och olika maps och droppar aldrig under 200 fps, ligger oftast på 260-290 med I5 2400, 4 Gb ram och Radeon HD 6870.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Skrivet av juniorjesper:

Spelade senast för någon timme sedan flera games och olika maps och droppar aldrig under 200 fps, ligger oftast på 260-290 med I5 2400, 4 Gb ram och Radeon HD 6870.

Okiedokie, men det är inte för alla det händer, Det är inte så för vissa av mina kompisar, men för de andra polarna så är det likadant som för mej :sss... fett irriterande.

Visa signatur

AMD
+
Nvidia
= Sant
★shivaliciouz

Permalänk
Skrivet av shivaliciouz:

Okiedokie, men det är inte för alla det händer, Det är inte så för vissa av mina kompisar, men för de andra polarna så är det likadant som för mej :sss... fett irriterande.

Man ska ju ha tur ibland å
Vad kan det bero på? :/ att bara vissa får problem? Tror du det skulle lösa problemet om du t.ex verifierar filerna, ominstallerar cs t.ex?

Tycker bilden är lite rolig haha

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile