Permalänk
Medlem

Ping problem CS:GO

Hej!

Fick detta problem för över en månad sen, aldrig haft det förut. MS ligger runt mellan 40-80 sen upp till >200 i ca 10 sekunder sen går det sakta ner igen. Sen efter någon minut börjar karusellen igen. Trodde det berodde på min MSI laptop men efter att jag har köpt en ny G751 så kvarstår problemet. Alltså ligger problemet någonstans i mitt internet. Kör ADSL med trådlös router, Telia 30mbit/s uppmätt 14ner/0.7upp. Känns konstigt att problemet bara kom sådär. Ringa leverantören eller kan felet ligga hos routern? Något jag inte tänkt på?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChippenR:

Hej!

Fick detta problem för över en månad sen, aldrig haft det förut. MS ligger runt mellan 40-80 sen upp till >200 i ca 10 sekunder sen går det sakta ner igen. Sen efter någon minut börjar karusellen igen. Trodde det berodde på min MSI laptop men efter att jag har köpt en ny G751 så kvarstår problemet. Alltså ligger problemet någonstans i mitt internet. Kör trådlös, Telia 30mbit/s uppmätt 14ner/0.7upp. Känns konstigt att problemet bara kom sådär. Ringa leverantören eller kan felet ligga hos routern? Något jag inte tänkt på?

Byt till kabel temporärt för att lokalisera problemet. Fungerar det prima med kabel, lägg upp en skärmdump av inSSIDer (versioner under 4 är gratis) så vi kan se hur närliggande nätverk beter sig.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Byt till kabel temporärt för att lokalisera problemet. Fungerar det prima med kabel, lägg upp en skärmdump av inSSIDer (versioner under 4 är gratis) så vi kan se hur närliggande nätverk beter sig.

Har ingen kabel hemma nu, får fixa en på jobbet imorgon. Tankar ner inSSIDer och ser vad det är för något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChippenR:

Hej!

Fick detta problem för över en månad sen, aldrig haft det förut. MS ligger runt mellan 40-80 sen upp till >200 i ca 10 sekunder sen går det sakta ner igen. Sen efter någon minut börjar karusellen igen. Trodde det berodde på min MSI laptop men efter att jag har köpt en ny G751 så kvarstår problemet. Alltså ligger problemet någonstans i mitt internet. Kör ADSL med trådlös router, Telia 30mbit/s uppmätt 14ner/0.7upp. Känns konstigt att problemet bara kom sådär. Ringa leverantören eller kan felet ligga hos routern? Något jag inte tänkt på?

Skickades från m.sweclockers.com

Händer det när som helst på dagen eller på kvällen? Kör själv Telia och trådlöst, men 95% av mina lagspikes kommer runt ~22 tiden på kvällen eller senare. Helt galet irriterande

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyRus:

Händer det när som helst på dagen eller på kvällen? Kör själv Telia och trådlöst, men 95% av mina lagspikes kommer runt ~22 tiden på kvällen eller senare. Helt galet irriterande

För mig kan det komma vilken tid som helst på dygnet. Provade att stänga av brandväggen igår och då vart spikarna korta men det är fortfarande ohållbart. Ändrade även till OpenDNS via Google. Vart ingen skillnad...
Förstår mig inte riktigt på inSSIDer heller. Verkar som att alla versioner är betal

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChippenR:

För mig kan det komma vilken tid som helst på dygnet. Provade att stänga av brandväggen igår och då vart spikarna korta men det är fortfarande ohållbart. Ändrade även till OpenDNS via Google. Vart ingen skillnad...
Förstår mig inte riktigt på inSSIDer heller. Verkar som att alla versioner är betal

http://www.filecroco.com/download-inssider/download

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Använder du leatrix latency fix? Jag gör det, brukar ha 5 i ping på MM. max 7-8 kanske.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Använder du leatrix latency fix? Jag gör det, brukar ha 5 i ping på MM. max 7-8 kanske.

Nej, det gör jag inte. Ska ladda hem det ikväll
Något mer tips?

Permalänk
Medlem

Update!

Provat med kabeln, allt flöt på perfekt i DM. Men har ingen möjlighet att köra via kabel då jag oftast sitter i köket och gibbar och har routern i vardagsrummet. Kopplade upp mig genom Wi-Fi igen och då kom det lagspikes som vanligt. Så något fel på routern då kanske.
Installerat inSIDDer men vet inte riktigt vad jag gör med den. Tog en printscreen iaf om det var det du ville ha men vet inte om det är rätt. Ska testa Leatrix Latency Fix nu. Uppdaterar snart!

http://i58.tinypic.com/jtlbuc.jpg

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du först ska kika i din net_graph så du inte har loss. Har du loss på grund av dåligt trådlöst kommer det inte hjälpa med några latancy-fixar. Kolla även om du har choke.

Permalänk
Medlem

Med loss menar du Package loss då? Har haft Wi-Fi i ca 7år men aldrig haft något problem så är lite kass på inställningar, choke osv osv. Om ni orkar får ni gärna skriva hur man kollar, vad det betyder osv. Märkte även att datorn använder 2.4Ghz istället för 5ghz "nätet". Är det pga routern?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Man kan kolla package loss och choke ingame genom att skriva:
net_graph 1
i console.

Har du loss kommer inte nätverkspaketen från servern fram till din dator och det är ingen mening att försöka åtgärda annat som exempelvis choke innan man fått ordning på loss.

När man får choke innebär det att servern vill skicka ett nätverkspaket, men att den inte kan göra det. Man kan till exempel få choke om man ställt sin rate(önskad bandbredd i bytes per sekund) för lågt i förhållande till sin cl_updaterate(antal uppdateringar i sekunden från servern). Bandbredden räcker då inte till för att skicka så mycket info som servern vill skicka.

Permalänk
Medlem

Leatrix Latency Fix verkar hjälpt till lite, får inte alls lika många ping spikar nu, förut kunde det vara kanske 1-2 ggr i min. Nu fick jag 3 ggr tot på två fulla DM matcher och dom håller bara i sig i typ 3 sek. Men problemet kvarstår. Choke gick upp till 1-2% några gånger annars låg det hela tiden på 0%, samma med loss som också låg på 0% och gick aldrig upp.

Tack för all hjälp, uppskattas verkligen!
Vad kan nästa steg vara?

Permalänk
Medlem

om du pingar din router från kommandotolken i windows en stund med:
ping -t 192.168.dinroutersadress
Får du hög ping emellanåt då också?

Permalänk

Jag och mina polare har haft problem med CS Go i går och i förrgår som vi märkt iaf, att det verkar som spelet är väldigt överbelastat, fick t.ex försöka göra lobby 5 gånger innan det gick och tog väldigt lång tid att hitta någon server. Men när man väl kon in så var de bra ping

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Jag och mina polare har haft problem med CS Go i går och i förrgår som vi märkt iaf, att det verkar som spelet är väldigt överbelastat, fick t.ex försöka göra lobby 5 gånger innan det gick och tog väldigt lång tid att hitta någon server. Men när man väl kon in så var de bra ping

Tror inte problemet ligger hos CS för mig, har aldrig problem med lobby, att det stänger ner eller något sånt. Drygt över en månad har det varit lagspikes för mig hela tiden på två olika datorer. Så tror att problemet ligger kanske hos routern, ska ringa Telia nu och fråga om dom kan bistå med någo, eventuellt skicka en ny routern för den jag har är inte ens ett år gammal

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Troligen är det wifi som krånglar när någon annan apparat går igång. Vanliga källor till störningar är:
-Andra datorer som laddar ner filer.
-Micro
-Trådlösa telefoner
-Grannars wifi
-Babymonitorer

Med din beskrivning stämmer babymonitor bäst in, eller liknande produkter som aktiveras av sin omgivning och då sänder data i några sekunder för att sen bli tysta. Kan hjälpa att byta kanal på wifi för att komma längre från frekvensen som orkar problem.
Från din INSSIDer bild ser det ut att vara helt tomt så ta kanal 1. (Detta går att ändra om du loggar in på routern).

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjinko:

Troligen är det wifi som krånglar när någon annan apparat går igång. Vanliga källor till störningar är:
-Andra datorer som laddar ner filer.
-Micro
-Trådlösa telefoner
-Grannars wifi
-Babymonitorer

Med din beskrivning stämmer babymonitor bäst in, eller liknande produkter som aktiveras av sin omgivning och då sänder data i några sekunder för att sen bli tysta. Kan hjälpa att byta kanal på wifi för att komma längre från frekvensen som orkar problem.
Från din INSSIDer bild ser det ut att vara helt tomt så ta kanal 1. (Detta går att ändra om du loggar in på routern).

Bytte till kanal 1, även 3 5. 8 men vart bara värre på allt. Låg på minst 120 ms.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

"bumpar" denna tråden igen då jag har bytt ut routern till en ny likadan men problemet kvarstår fortfarande. Alltså det är bara via Wi-Fi. Kan inte vara något annat som stör heller tror jag då närmsta grannarna bor ca 500m bort så inga störningar därifrån. Bor väldigt nära telestationen så har bra lina in i huset. Vettefan vad problemet kan vara. Känns så sjukt om problemet ligger hos CS då det fungerar bra via nätverkskabel men inte Wi-Fi. Har inte direkt testat några andra spel heller efter jag bytte router men det bör nog inste spela någon större roll. Någon inställning på routern man kanske ska göra eller så? Prioritera CS go data före annan data eller nått? Ingen anning då jag har typ noll koll på dessa inställningar.

Permalänk
Medlem

Fick en sjuk "snilleblixt" nu. Har ju TV via internet så provade koppla ur den nätverkskabeln och nu flyter det på hur fint som helst. Kan man gå in i inställningarna på routern och prioritera CSGO före TVn.

Edit - kom någon lagspike då och då men fan så mycket bättre än innan

Permalänk
Medlem

Använder du Telias router? Om så är fallet borde du skaffa en vettig router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Använder du Telias router? Om så är fallet borde du skaffa en vettig router.

Med tanke på att den heter TeliaGateway på skärmdumpen där så skulle jag ju tippa på det iaf!

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W

Permalänk
Medlem

Prova att rensa routern på damm, har du haft den i 7 år så vet man inte vad som samlats inuti!
Eventuellt köp ny router.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.