Permalänk

Google Nexus 7

Då har nya varianten av Nexus 7 utannonserats av Google.

Specs:

Android 4.3
7-tums IPS-skärm med 1920 x 1200 pixlar
Qualcomm Snapdragon S4 Pro 1,5GHz
Grafikdelen Adreno 320
16/32GB inbyggt lagringsutrymme
2GB DDR3LM-RAM
5MP-kamera + 1,2MP framtill
Aviseringslampa
Stereohögtalare
Virtuellt surroundljud
Bluetooth 4.0
SlimPort
802.11a/b/g/n Wi-Fi
290 gram (vi har även hört 318g – vi får återkomma med definitivt besked)
201 x 114 x 8,65 mm
10 timmars surf/9 timmars videouppspelning i HD

Bilder:

229 USD (16 GB Wifi)
269 USD (32 GB Wifi)
349 USD (32 GB + 4G/LTE)

Den ska komma i andra vågen till Sverige lagom till skolstarten.

Lite om första Nexus 7 här:

Nvidia Tegra 3
1.2 megapixel främre kamera
NFC
1280*800 upplösning IPS baserad LCD skärm

8GB landar på $199
16GB landar på $249

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Tror på att denna kommer bli google´s svar på alla e-bok läsare i bl.a Usa där sådan apperatur har stort(!) fäste. Hoppas på att Asus får till det med denna, med tanke på priset så riskerar de ju att dra ner på för mycket och på fel saker, vilket kan få den att floppa oavsett priset. Hade den kostat mer så hade den ju givetvis inte haft lika stor konkurens. Men Asus brukar ju lyckas, oavsett vad för flippade saker de hittar på

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Skrivet av Itchy Trojan:

Tror på att denna kommer bli google´s svar på alla e-bok läsare i bl.a Usa där sådan apperatur har stort(!) fäste. Hoppas på att Asus får till det med denna, med tanke på priset så riskerar de ju att dra ner på för mycket och på fel saker, vilket kan få den att floppa oavsett priset. Hade den kostat mer så hade den ju givetvis inte haft lika stor konkurens. Men Asus brukar ju lyckas, oavsett vad för flippade saker de hittar på

Japp håller med dig där. Jo jag hoppas också att ASUS lyckas med den. Nu är dock priset satt väldigt lågt enligt de senaste ryktena så frågan är om det blir möjlighet att få med en Nvidia Tegra 3 för det priset?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Japp håller med dig där. Jo jag hoppas också att ASUS lyckas med den. Nu är dock priset satt väldigt lågt enligt de senaste ryktena så frågan är om det blir möjlighet att få med en Nvidia Tegra 3 för det priset?

Bara att vänta och se, ska hålla ögat öppet efter mer och försöka hitta tillbaka till denna tråd när något mer är funnet

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

De förväntas presentera den på Google I/O Keynote som pågår just nu och kan ses på http://www.youtube.com/user/googledevelopers.
Senaste ryktena jag har hört säger att den kommer ha en tegra 3 quad-core på 1.3GHz, 1 GB ram, 7" & 1280*800.

http://gizmodo.com/5921000/nexus-7-this-is-googles-new-nexus-...

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Permalänk

Tack för länken! Då verkar ryktena stämma. Kanske vi ska ändra trådens namn till Google Nexus 7 nu?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Ja, alla rykten stämde. Min stream frös så jag hörde inte riktigt vad de sa, skulle det komma mer info senare eller var det inget mer? Sa de nåt om pris?

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Tack för länken! Då verkar ryktena stämma. Kanske vi ska ändra trådens namn till Google Nexus 7 nu?

Byt namn till Nexus 7. Specarna är Tegra 3 Quad Core, 1280x800 HD slärm på 7" Wi-fi, NFC, Bluetooth Och Android 4.1 Jelly Bean

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem
Skrivet av felxi:

Ja, alla rykten stämde. Min stream frös så jag hörde inte riktigt vad de sa, skulle det komma mer info senare eller var det inget mer? Sa de nåt om pris?

Kollade med ett halvt öga så uppfattade inte allt men han sa från 199$.

Permalänk
Skrivet av Ludzee:

Byt namn till Nexus 7. Specarna är Tegra 3 Quad Core, 1280x800 HD slärm på 7" Wi-fi, NFC, Bluetooth Och Android 4.1 Jelly Bean

Okej jag ska redigera det första inlägget med bild och specs och en video.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Lite bilder på Nexus 7 och Jelly Bean.

Källa:

http://pocketnow.com/2012/06/27/google-unveils-nexus-7-tablet...

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

7 tum känns gränsfall lite, tråkigt nog. Som en större mobiltelefon ungefär.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Tror på att denna kommer bli google´s svar på alla e-bok läsare i bl.a Usa där sådan apperatur har stort(!) fäste. Hoppas på att Asus får till det med denna, med tanke på priset så riskerar de ju att dra ner på för mycket och på fel saker, vilket kan få den att floppa oavsett priset. Hade den kostat mer så hade den ju givetvis inte haft lika stor konkurens. Men Asus brukar ju lyckas, oavsett vad för flippade saker de hittar på

Trodde det var solklart att detta är ett slag mot Amazon. Tänker på Kindle, Nook, och alla andra molnbaserade läsplattor för runt 200$.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derix:

7 tum känns gränsfall lite, tråkigt nog. Som en större mobiltelefon ungefär.

Tror små, billiga tablets som den här kommer sälja rätt bra som E-books läsare eller att kolla på film, spela på etc. Är väl en utmanare till kindle Fire och de andra liknande.

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem

Jag tycker man får ganska mycket "platt" för det priset sen har jag hellre 7" än 10"
Blir nog köp av en bara för att leka med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derix:

7 tum känns gränsfall lite, tråkigt nog. Som en större mobiltelefon ungefär.

7" är ju perfekt, kan låta som att dte inte är så stor skillnad på 5" och 7" men det är det faktiskt om man ser till skärmyta. Tycker min Kindle Fire på 7" är lagom

Permalänk
Avstängd

7" är för lite, synd det, 9-11 tum ahde vart perfekt.

Permalänk

Engadget har recenserat Nexus 7.

http://www.engadget.com/2012/06/28/nexus-7-review/

"Nexus 7 review: the best $200 tablet you can buy"

Lite från The Verge också.

http://www.theverge.com/2012/6/27/3120992/asus-nexus-7-androi...

http://www.theverge.com/2012/6/28/3122716/nexus-7-internation...

Jag tycker själv att 7 tums surfplattor känns lagom därför känns Nexus 7 rätt lockande.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Testpilot

Ser spännande ut även om jag nog också tycker den verkar i minsta laget. Får se hur länge det dröjer innan den kommer till Sverige, vi brukar ju inte vara så prioriterade i sånna här lägen tyvärr.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Synd att den saknar minneskortsplats. Men är annars precis den plattan jag är ute efter. 7" är precis lagom. 8,9 & 10" blir enligt mig för stort och kan lika gärna ta min laptop då.... blir ett givet utlandsköp för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

$200. Nästan så jag själv köper mig en bara för att ha en tablet liksom så man har hela lineupen av gadgets.
Smartphone, Tablet, Laptop och Desktop.

För de pengarna är det ju värt att köpa bara för att ha och leka med liksom, och när man kan börja roota och leka med nya ROMs och grejer så blir det ännu roligare.

Man hade ju kunnat önska att det fanns något Windowsbaserat för det priset dock. Då hade man ju kunnat spela en del trevliga spel.
Peka och Klicka/Pussel-äventyr måste ju vara perfekta att spela på en tablet liksom. Monkey Island, Sam and Max, Myst..

Men eftersom denna platta har en Tegra3 i sig, och Windows 8 har stöd för det så borde ju någon orka komma på en metod att få den att köra Windows.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem

En grej jag undrar över är språkstöd på importerade Nexus 7. Kommer det att gå att ställa in tangentbordet till att vara anpassat efter svensk modell, även om man köper en i UK? Eller blir det hålla inne a för att få upp åä?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Make.Sense:

Man hade ju kunnat önska att det fanns något Windowsbaserat för det priset dock. Då hade man ju kunnat spela en del trevliga spel.
Peka och Klicka/Pussel-äventyr måste ju vara perfekta att spela på en tablet liksom. Monkey Island, Sam and Max, Myst..

ScummVM finns redan som app, lirar the day of the tentacke på min HTC flyer.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

ScummVM finns redan som app, lirar the day of the tentacke på min HTC flyer.

Jo, det vet jag.

Men jag tänkte på lite nyare spel än så..
Då fungerar inte längre ScummVM.

Fast köper jag en Nexus 7 så blir det mest för film skulle jag tro.
Den är större än min telefon, och en laptop är fortfarande för bökig att ta med sig till sängen

Det hade varit kul om man kunnat sätta ett SD-kort i den också utöver det inbyggda minnet. Ser inte ut som att det går.
Nog för att man klarar sig med både 8 och 16GB, men jag hade ju inte blivit ledsen om jag kunnat stoppa i ett 32GB microSD.
De är ju typ gratis idag liksom, och om någon kommer på hur man får in Windows på den så är varje MB viktig.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk

Riktigt sugen på denna.

Visa signatur

Asus P8Z68-V // Intel i5 2500K // R9 280X // 8GB 1600Mhz Corsair // Define R3// Fractal Design Tesla 550w // Kingston 60Gb SSD och en 300Gb för lagring // Windows 7 Ultimate 64-Bit // Samsung P2450H //

Permalänk
Medlem
Skrivet av janne:

Tvivlar starkt på detta. Tänk på att det är Asus som gör Nexus - Nexus 7 är i princip en 7" TF300 platta. En 10" Nexus skulle vara TF300, förmodligen för exakt samma pris också (TF300 kostar 3800kr har jag för mig. Räknar du med at Nexus 7 kostar typ 2500-2800kr, släng på en tusenlapp för 10" och ja...).

Jag förstår inte hur Google skulle se meningen på detta, men framförallt inte hur Asus skulle acceptera att konkurera med sig själv. Om nu inte Asus lägger ner alla egna plattor som är under "premium", utan låter Google sälja dom istället.

Permalänk
Skrivet av murklor:

Tvivlar starkt på detta. Tänk på att det är Asus som gör Nexus - Nexus 7 är i princip en 7" TF300 platta. En 10" Nexus skulle vara TF300, förmodligen för exakt samma pris också (TF300 kostar 3800kr har jag för mig. Räknar du med at Nexus 7 kostar typ 2500-2800kr, släng på en tusenlapp för 10" och ja...).

Jag förstår inte hur Google skulle se meningen på detta, men framförallt inte hur Asus skulle acceptera att konkurera med sig själv. Om nu inte Asus lägger ner alla egna plattor som är under "premium", utan låter Google sälja dom istället.

Nexus 7 är snarare en variant på ASUS memo 370t.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I