Streama 1080p till iPad 3, hjälp mig begripa detta!

Permalänk
Medlem

Streama 1080p till iPad 3, hjälp mig begripa detta!

Har en NAS hemma (synology) som jag brukar spela upp hd-filmer från till diverse datorer och mediaspelare. Detta fungerar bra, utan hack. Med min ipad 3 har jag testat diverse olika program, synologys "DS file", GoodPlayer, AirPlayer, och så vidare. Alla dessa program kan spela upp filmer från enheter den hittar på mitt nätverk (via samba, DLNA, etc). Alla utom "DS file" kan dessutom spela upp många format som inte är native för ipad.

Detta fungerar bra sålänge det rör sig om SD-material, dvs ej högupplöst. Men så fort bitraten börjar bli runt 500 kb/s (ungefär) börjar det lagga/hacka i filmen och ljudet blir i osynk. Detta är alltså ett faktum i både 720p och 1080p.

Med tanke på att det går att kolla på samtliga datorer jag har kan jag ju utesluta att NASen inte kan slanga ut data tillräckligt fort iaf. Har också provat att spela upp samma HD-filer i AVPlayerHD efter att jag lagt över dem till ipaden, detta fungerar utmärkt utan lagg (även mkv, icke native ipad-format). Som jag ser det finns det två möjligheter, men ingen är rimlig:

- ipaden klarar inte av att spela upp högupplöst material, av någon anledning (verkar inte stämma med tanke på att jag kan spela upp det om det ligger lokalt på ipaden)

- ipaden klarar inte att ta emot data tillräckligt fort via wifi (verkar inte så troligt med tanke på att den verkar nå 2-3 mb/s när jag överför filer via wifi, borde inte lagga vid 500 kb/s då)

Frågor:

Är det någon annan ipad-ägare som testat detta? Vad har ni i så fall fått för resultat?

Någon öht som har en idé om vad som kan vara på gång här?

Permalänk
Medlem

Märkligt. Min ipad2 har inga problem med att spela upp 720p när jag strömmar med Plex från min mac mini till plex appen på min ipad. Det är iofs mycket högre upplösning på en ipad3. Kanske därför den inte orkar?

Permalänk
Medlem

Har du ställt dig med iPaden 2 centimeter från routern för att utesluta att den trådlösa hastigheten inte är problemet? Har du många trådlösa enheter har du troligen svaret där.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Märkligt. Min ipad2 har inga problem med att spela upp 720p när jag strömmar med Plex från min mac mini till plex appen på min ipad. Det är iofs mycket högre upplösning på en ipad3. Kanske därför den inte orkar?

Skrivet av ToJa92:

Har du ställt dig med iPaden 2 centimeter från routern för att utesluta att den trådlösa hastigheten inte är problemet? Har du många trådlösa enheter har du troligen svaret där.

Ozo: Plex transcodar filerna innan den skickar dem, så jag tror inte det går att jämföra..

Toja: Ja, problemet kvarstår. Det borde inte kunna vara hastigheten över wifi, överför som sagt filer i mycket högre hastighet än streamen kräver..

Jag fattar verkligen inte. Är det ingen mer ipad3-ägare än jag som försökt sig på detta?

Permalänk

Sitter själv o klurar på samma saker som du och jag tror om du laddar hem azul kanske? Den konverterar inte om filmerna innan den kommer in i ipaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persson81:

Sitter själv o klurar på samma saker som du och jag tror om du laddar hem azul kanske? Den konverterar inte om filmerna innan den kommer in i ipaden.

Det gör ingen av de appar som jag har testat.. Funkar den för dig alltså?

Permalänk

Läs den här länken

http://www.99.se/apple-tv/292063-guide-hur-streamar-till-atv-...

Jag har kört igång det o så o det verkar va som han säger. Men jag har själv inte Streemat filmer än. håller på o fixar till det nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persson81:

Läs den här länken

http://www.99.se/apple-tv/292063-guide-hur-streamar-till-atv-...

Jag har kört igång det o så o det verkar va som han säger. Men jag har själv inte Streemat filmer än. håller på o fixar till det nu.

Fattar inte riktigt.. Det verkar som den tråden handlar om apple tv, och dessutom som att metoden bygger på att installera nån slags servermjukvara på en dator. Jag vill kunna streama från min NAS.

Är ju helt otroligt att detta inte ska funka. Paddan har både överföringshastighet och annan prestanda så det räcker och blir över för HD-uppspelning över wifi.

Permalänk

ok. Ja jag vet inte hur du har men jag har iaf ett IPnummer och det är http://192.168.X.X.
Men jag är själv inte den bästa inom ämnet så kanske jag har fel?

Permalänk

är din ipad jailbreakad?

Permalänk

om inte så konverterar din ipad om allting innan den spelar upp filmformatet och du behöver ett program som kan spela upp alla format utan att den konverterar filmen i bakgrunden...
prova..

Permalänk
Medlem

Den är inte jailbreakad. Har laddat ner appar som kan spela upp alla möjliga format, tyvärr laggar det när man streamar.

Permalänk
Medlem

Jag använder mig av AVplayerHD och då kan jag strama 1080 från servering uta några problem. Kan till och med Streama är jag är i skolan utan några problem.

Du kanske ska testa den Appen ochnså om det fungerar för dig, den kostar dock 22 kronor:(

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Jag har ipad2, och har testat att streama 720p. Jag har en Synology ds212. Jag lyckades bara att få det att flyta med Goodplayer(testat 3 appar).
Vill du så kanske jag kan testa 1080p. En fråga om du kör med Goodplayer, hur ansluter du till din NAS?

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Avstängd

Jag kör TVersity, dvs transcode, 1080p material flyter som smör på min iPad2.

Permalänk
Medlem

Har en ipad 2 hemma och har inga problem med att streama filmer i 1080p genom xbmc:)

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av ate-bitt:

Har en NAS hemma (synology) som jag brukar spela upp hd-filmer från till diverse datorer och mediaspelare. Detta fungerar bra, utan hack. Med min ipad 3 har jag testat diverse olika program, synologys "DS file", GoodPlayer, AirPlayer, och så vidare. Alla dessa program kan spela upp filmer från enheter den hittar på mitt nätverk (via samba, DLNA, etc). Alla utom "DS file" kan dessutom spela upp många format som inte är native för ipad.

Detta fungerar bra sålänge det rör sig om SD-material, dvs ej högupplöst. Men så fort bitraten börjar bli runt 500 kb/s (ungefär) börjar det lagga/hacka i filmen och ljudet blir i osynk. Detta är alltså ett faktum i både 720p och 1080p.

Med tanke på att det går att kolla på samtliga datorer jag har kan jag ju utesluta att NASen inte kan slanga ut data tillräckligt fort iaf. Har också provat att spela upp samma HD-filer i AVPlayerHD efter att jag lagt över dem till ipaden, detta fungerar utmärkt utan lagg (även mkv, icke native ipad-format). Som jag ser det finns det två möjligheter, men ingen är rimlig:

- ipaden klarar inte av att spela upp högupplöst material, av någon anledning (verkar inte stämma med tanke på att jag kan spela upp det om det ligger lokalt på ipaden)

- ipaden klarar inte att ta emot data tillräckligt fort via wifi (verkar inte så troligt med tanke på att den verkar nå 2-3 mb/s när jag överför filer via wifi, borde inte lagga vid 500 kb/s då)

Frågor:

Är det någon annan ipad-ägare som testat detta? Vad har ni i så fall fått för resultat?

Någon öht som har en idé om vad som kan vara på gång här?

Jag har testat 1080p nu, det funkar inte. Däremot 720p, se min post ovan. Och till er som postar i tråden, OBS att TS efterfrågar streaming från NAS utan transcoding...

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Jag använder mig av AVplayerHD och då kan jag strama 1080 från servering uta några problem. Kan till och med Streama är jag är i skolan utan några problem.

Du kanske ska testa den Appen ochnså om det fungerar för dig, den kostar dock 22 kronor:(

Jag har AVplayerHD, den appen kan väl inte streama öht, såvitt jag vet?

Skrivet av daolo:

Jag har ipad2, och har testat att streama 720p. Jag har en Synology ds212. Jag lyckades bara att få det att flyta med Goodplayer(testat 3 appar).
Vill du så kanske jag kan testa 1080p. En fråga om du kör med Goodplayer, hur ansluter du till din NAS?

Jag kör också goodplayer. Har testat alla anslutningssätt men det är samba/cifs som laggar minst. Kan det vara skillnad på de 720p-filer vi spelar upp? Vad är det för bitrate på din fil?

Precis som du säger undrar jag om streaming utan transcoding. Skönt att nån fattar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ate-bitt:

Jag har AVplayerHD, den appen kan väl inte streama öht, såvitt jag vet?

Jag kör också goodplayer. Har testat alla anslutningssätt men det är samba/cifs som laggar minst. Kan det vara skillnad på de 720p-filer vi spelar upp? Vad är det för bitrate på din fil?

Precis som du säger undrar jag om streaming utan transcoding. Skönt att nån fattar!

Testade en 1080p nu, det gick verkligen inte..!

Ska kolla vilken bitrate det är på de 720p jag testat, men jag har testat säkert 3 olika utan problem. Jag ansluter också via SMB/CIFS. Du kanske har skrivit det, men har du testat att ladda ned materialet lokalt till ipaden?

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av daolo:

Testade en 1080p nu, det gick verkligen inte..!

Ska kolla vilken bitrate det är på de 720p jag testat, men jag har testat säkert 3 olika utan problem. Jag ansluter också via SMB/CIFS. Du kanske har skrivit det, men har du testat att ladda ned materialet lokalt till ipaden?

Jag har testat. Körde en 720p som FORTFARANDE hackade om jag körde den i goodplayer lokalt från paddan, men inte om jag spelade den i AVplayerHD. Eftersom AVplayerHD inte kan streama som kan jag inte testa det tyvärr.

KAN ju vara så att goodplayer är för kass för att klara uppspelning av material med hög bitrate helt enkelt.. Då kan man iaf hoppas på att de fixar själva uppspelningen på nåt sätt nån gång i framtiden.