Sidan 1 av 3 1 23

Verktyg Visningsval
2012-08-07, 22:16   #1

orrebus

Medlem

Plats: Örebro

Registrerad: jan 2010

Hur får man över film från vanliga datorn till iPad?

Hej undrar om det änns går att läggs över avi/divx dvd filmer till iPad 3 från en stationär vanlig dator? Om det går hur gör man det på smidigast sätt? Kanske är lättare med en bärbar dator istället?
orrebus är inte uppkopplad
2012-08-07, 22:24   #2

Taloma

Medlem

Plats: Strängnäs

Registrerad: jun 2012

Googla efter ett program som konverterar avi/divx till MPEG eller annat format som stöds av iTunes. Lägg sedan in filmen i iTunes och synkronisera. klart!
256 GB PCIe-baserad flashlagring
Taloma är inte uppkopplad
2012-08-07, 22:24   #3

cluban1

Medlem

cluban1s avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: jul 2012

Hej,

detta är ganska lätt fast det kan ta en tid att göra. Man måste nämligen komprimera filmen till ipadens skärmstorlek och för detta behövs ett program som t.ex. (http://www.imtoo.com/ipad-video-conv...i-to-ipad.html). Du väljer vilken ipad du har och vilken fil som ska flyttas över, man kan också välja kvalitet efter önskemål fast detta kan öka laddningstiden ganska rejält.

Fractal Design Define R4 || Windows 7 || i7 2600@ 3,4 Ghz || 16 GB RAM || ASUS GTX 770 DCII OC || 128 GB SSD
cluban1 är inte uppkopplad
2012-08-07, 22:30   #4

orrebus

Medlem

Okt fungerar det enklare på en annan surfplatteleverabtör alltså inte Apple? (min först Apple enhet ska tilläggas) skulle vilja att det fungerade som en bärbar dator därför jag köpte den. AlltSå att lägga över filmer på och sedan spela upp på tven. Samt surfa.
2012-08-07, 22:31   #5

orrebus

Medlem

Lättare med en Sony/samsung?
2012-08-07, 22:40   #6

Taloma

Medlem

Även om jag äger en iPad 3 och är nöjd med den, kan jag INTE rekommendera den till någon som behöver ett substitut till en bärbar dator. Detta eftersom den saknar ett kontrollerbart filsystem och har dåligt stöd vad det gäller olika format, precis som du har erfarit.

Om plattan ska användas till film kanske du ska ta en titt på en Android-baserad platta med 16:9 skärm, så att du slipper de svarta kanterna. jag TROR att Android stödjer både avi och divx, så blir ju smidigare att få över filmerna på den. Annars finns ju möjlighet att spela upp filmer från iPad:en till en Apple TV, vilket funkar förbaskat smidigt. Men som sagt, det blir lite time consuming att konvertera filmerna, speciellt om du har ett stort filmbibliotek.
256 GB PCIe-baserad flashlagring
2012-08-07, 22:41   #7

jonthan

Medlem

jonthans avatar

Plats: jönköping

Registrerad: dec 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av orrebus Visa inlägg
Lättare med en Sony/samsung?
Samsung/Sony=Android=dra filerna där du vill ha dom=det funkar (om det inte är en 1080 film på en Tegra 2, då laggar det apa)

Så om du har behov av 1080 filmer (720 kan lagga lite med) så ta en platta av ett känt märke med Tegra 3 kort

Inget illa om Apple med alla = tecken (vill inte starta flamewar), har Apple med, men att föra över filer och filmer till Android är sjukt mycket smidigare.
Nick i spel och Steam: BattlePilgrim RabattKod.se
jonthan är inte uppkopplad Folding
2012-08-07, 22:43   #8

orrebus

Medlem

De sa i butiken inga problem men är inte nöjd med den lösningen som finns blir att byta i morgon tack så mycket för svaren.
2012-08-07, 22:45   #9

orrebus

Medlem

Förutom det grymt nöjd med apple.
2012-08-07, 22:52   #10

Taloma

Medlem

Citat:
De sa i butiken inga problem men är inte nöjd med den lösningen som finns blir att byta i morgon tack så mycket för svaren.
Hittade dock en perfekt app för dig! OPlayer HD för 38kr: http://itunes.apple.com/se/app/oplay...373236724?mt=8

Det lät som en himla bra app, blir nog att införskaffa den själv. Gör det möjligt att spela upp avi/divx och en hel radda massa andra format på iPad:en utan någon som helst konvertering.

Citat:
Förutom det grymt nöjd med apple.
Då tycker jag att du borde ge appen en chans innan du går tillbaks till butiken, då den endast kostar 38 kronor.
2012-08-08, 00:26   #11

ozo64

Medlem

Registrerad: dec 2005

Finns massor av appar som spelar upp mkv, avi osv. Sök lite på App store så får du se.
Här är en lista på några stycken iaf http://www.ipadforums.net/ipad-apps/...apps-ipad.html
Dock rekommenderar jag att konvertera till mindre format då man har rätt begränsat utrymme på en platta.
ozo64 är uppkopplad nu
2012-08-10, 02:14   #12

Massy

Medlem

Registrerad: jun 2008

Är det så krångligt på en iPad? Blir ledsen inombords.
2012-08-10, 08:49   #13

SecretAgentMan

Medlem

SecretAgentMans avatar

Plats: Hojen lr burken..

Registrerad: sep 2003

Nej det är inte krångligt, använd Handbrake (google it..) för att konvertera filerna, in med dem i itunes och synka över.

Plättlätt och supersmidigt...
SecretAgentMan är inte uppkopplad
2012-08-10, 08:59   #14

henkiii

Medlem

henkiiis avatar

Plats: Sthlm

Registrerad: apr 2004

[Andriod]
Drag and drop
vs
[Ipad]
Ladda ner och installera verktyg
Konvertera (tar lång tid)
Importera i Itunes biblioteket
Synca över

En av de stora anledningarna till att jag kasta bort min iPhone är att det är så omständligt att flytta över filer till den.
2012-08-10, 09:05   #15

Juggernawt

Medlem

Juggernawts avatar

Registrerad: apr 2010

Går det inte att koppla upp sig mot en windows-share/nas och spela filmer direkt från den med en ipad?
2012-08-10, 09:10   #16

Zcorc

Medlem

Zcorcs avatar

Registrerad: nov 2007

On du letar after substitut till dator så kolla på Asus transformer 300/700

Skickades från m.sweclockers.com
[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC SLI@875core] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]
Zcorc är inte uppkopplad
2012-08-10, 09:28   #17

dmr

Medlem

dmrs avatar

Registrerad: apr 2006

Använder AVplayer till både Iphone och Ipad, finns på app store:en. Kostar ett par kr men värt det om man kollar mycket. Annars Air Video Server om du vill streama från datorn.

http://www.inmethod.com/air-video/download.html
Intel i5 4670k@4.5Ghz - Corsair H100i - Asus Maximus Hero VI - 16GB 2133MHz Corsair Vengeance Pro - MSI GTX780ti - Corsair AX750 - Dell UltraSharp U2711 - Samsung 840 Pro - Corsair Obsidian 750D - Asus Xonar Essence STX
dmr är inte uppkopplad Folding
2012-08-10, 09:32   #18

cbtcp

Medlem

Plats: Kristianstad

Registrerad: maj 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av SecretAgentMan Visa inlägg
Nej det är inte krångligt, använd Handbrake (google it..) för att konvertera filerna, in med dem i itunes och synka över.

Plättlätt och supersmidigt...
Hur f-n fick du det till att vara "plättlätt och supersmidigt"???!!!
cbtcp är uppkopplad nu
2012-08-10, 10:12   #19

orrebus

Medlem

Hej
Jag lämnade slutligen tillbaks den då lösningen inte fungerade så smidigt som jag hoppats. Gick snabbare med min gamla bärbara dator som tar 4-5min att starta.

Men tack för tipsen iaf. var värt ett försök.
2012-08-10, 10:27   #20

henkiii

Medlem

henkiiis avatar

Plats: Sthlm

Registrerad: apr 2004

Är det främst ett smidigt sätt att se film som är tanken ? Det finns många bra plattor med Android som är mycket enklare än iPad.

Jag har själv en gammal Galaxytab 10.1 och jag tycker den funkar jättebra för film, speciellt smidigt är det att ha med sig på flygplan och så.

Om du orkar vänta tills september så släpper Google sin Nexus 7 som både är billig och bra (~ 2500:- )
2012-08-10, 10:35   #21

orig_rejser

Medlem

Plats: Varberg

Registrerad: aug 2009

Finns någon smidig mediaspelare som öppnar ett share på plattan så kan man flytta över via drag n drop. kommer inte ihåg vad den heter dock.
2012-08-10, 15:32   #22

S_Z

Medlem

S_Zs avatar

Registrerad: apr 2002

Citat:
Ursprungligen inskrivet av henkiii Visa inlägg
[Andriod]
Drag and drop
vs
[Ipad]
Ladda ner och installera verktyg
Konvertera (tar lång tid)
Importera i Itunes biblioteket
Synca över
Går precis lika lätt med AVPlayerHD till iPad. Trådlös överföring av filerna via HTTP/FTP, ingen konvertering behövs, inget iTunes.
S_Z är inte uppkopplad
2012-08-11, 09:41   #23

SecretAgentMan

Medlem

SecretAgentMans avatar

Plats: Hojen lr burken..

Registrerad: sep 2003

Citat:
Ursprungligen inskrivet av cbtcp Visa inlägg
Hur f-n fick du det till att vara "plättlätt och supersmidigt"???!!!
Ja inte fan är det svårt, eller tar lång tid?

Jag har exvis bara stora, tunga mkv's i mitt arkiv - vill man ha det på plattan, njet...vill jag skaffa media som är tänkt för paddan, nej, primärt ser jag på film på full-hd projektor.
Därav handbrake, på de filmer man vill ha med sig på resande fot.

Enkelt...en android skulle inte innebära någon skillnad öht för mig, jag skulle i alla fall vilja komprimera mina mkv's.

Och itunes är bra skit, bara man ger det tid nog så man förstår sig på det, men där verkar många faila grovt...

/J
SecretAgentMan är inte uppkopplad
2012-08-11, 10:39   #24

ericsundell2

Medlem

ericsundell2s avatar

Registrerad: okt 2010

Lånar tråden lite och undrar ---> Finns det någon app till android (galaxy 8.9 tab) som gör det möjligt att see och browsa bland det delade mapparna i nätverket hemma? Så man kan streama film,serier mm?
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"
ericsundell2 är inte uppkopplad
2012-08-11, 11:07   #25

keyser

Medlem

keysers avatar

Plats: Malmö

Registrerad: okt 2001

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ericsundell2 Visa inlägg
Lånar tråden lite och undrar ---> Finns det någon app till android (galaxy 8.9 tab) som gör det möjligt att see och browsa bland det delade mapparna i nätverket hemma? Så man kan streama film,serier mm?
ES File Explorer för att bläddra runt.
https://play.google.com/store/apps/d...=search_result
Sen t.ex MX Player för att spela upp direkt från nätverket.
2012-08-11, 11:35   #26

TLovskog

Medlem

TLovskogs avatar

Plats: Kävlinge

Registrerad: mar 2005

Själv använder jag GoodPlayer till iPad/iPhone. Hemma streamar jag filmer via DLNA. Skall jag på resande fot väljer jag filmer i GoodPlayer som då synkar ner dem lokalt på iPad istället. Kan inte bli mycket enklare.

Även om det inte riktig var svar på frågan, beroende på om TS använder NAS/server för vidromaterial eller ej.

Skickades från m.sweclockers.com

Senast redigerad av TLovskog 2012-08-11 klockan 11:42.
2012-08-11, 11:35   #27

ericsundell2

Medlem

ericsundell2s avatar

Registrerad: okt 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av keyser Visa inlägg
ES File Explorer för att bläddra runt.
Sen t.ex MX Player för att spela upp direkt från nätverket.
Tackar.
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"
ericsundell2 är inte uppkopplad
2012-08-11, 12:00   #28

Lcdposter1337

Avstängd

Plats: hemma

Citat:
Ursprungligen inskrivet av SecretAgentMan Visa inlägg
Ja inte fan är det svårt, eller tar lång tid?

Jag har exvis bara stora, tunga mkv's i mitt arkiv - vill man ha det på plattan, njet...vill jag skaffa media som är tänkt för paddan, nej, primärt ser jag på film på full-hd projektor.
Därav handbrake, på de filmer man vill ha med sig på resande fot.

Enkelt...en android skulle inte innebära någon skillnad öht för mig, jag skulle i alla fall vilja komprimera mina mkv's.

Och itunes är bra skit, bara man ger det tid nog så man förstår sig på det, men där verkar många faila grovt...

/J
Det låter som det är svårt och tar lång tid, i alla fall jämfört med Android.
Har mina videofiler i .mkv och ett 64 GB minneskort till min platta som jag bara sätter i datorn när jag vill flytta mina filmer. Har man en gammal dator som jag så är det bra att kunna slippa konvertera filmer i 7 timmar utan bara kan flytta dessa smidigt på 5 minuter. Använder min platta till tven för datorn inte har hdmi och 1080p fungerar finfint att spela upp utan att jag behövt köpa installera olika program.
Vill man använda sin platta som "mediamaskin" så är Ipad ett dåligt val enligt mig då jag bara vill att allt ska fungera snabbt och smidigt d.v.s. drag and drop sedan play.
Lcdposter1337 är inte uppkopplad
2012-08-11, 12:12   #29

difi

Medlem

Plats: Göteborg

Registrerad: jun 2006

Konvertera filer känns väl lite 1999?

Ladda ner någon av de 500 olika media-spelarna istället så spelar den valfritt material galant.

En google länk:

http://www.ipadforums.net/ipad-apps/...apps-ipad.html
difi är inte uppkopplad
2012-08-11, 12:13   #30

difi

Medlem

Plats: Göteborg

Registrerad: jun 2006

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Lcdposter1337 Visa inlägg
Det låter som det är svårt och tar lång tid, i alla fall jämfört med Android.
Har mina videofiler i .mkv och ett 64 GB minneskort till min platta som jag bara sätter i datorn när jag vill flytta mina filmer. Har man en gammal dator som jag så är det bra att kunna slippa konvertera filmer i 7 timmar utan bara kan flytta dessa smidigt på 5 minuter. Använder min platta till tven för datorn inte har hdmi och 1080p fungerar finfint att spela upp utan att jag behövt köpa installera olika program.
Vill man använda sin platta som "mediamaskin" så är Ipad ett dåligt val enligt mig då jag bara vill att allt ska fungera snabbt och smidigt d.v.s. drag and drop sedan play.
Precis så fungerar det med tex XMBC appen. Folk snackar skit utan koll som vanligt
difi är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker