Citat:
Ursprungligen inskrivet av
kaput
Är precis som du nykonverterad och i köpatagen. Jag utger mig alltså inte för att på något sätt ha mer koll än vad man får av att researcha marknaden, och detta är bara mina personliga spekulationer som presumtiv surfplatteägare:
Nexus 7 ser jäkligt fin ut på pappret, och den hade varit ett tänkbart köp för mig, om det inte vore för avsaknaden av 3G. Visst, man kommer väl mestadels använda den hemma till slösurfning på muggen eller i soffan, eller mysa ner sig i sängen och glo på film, men utan 3G förlorar man så otroligt mycket av poängen med en surfplatta om du beger dig utanför hemmet med den. Ska du ha den till annat än som mediaspelare och att spela Angry Birds på, så blir den i princip meningslös så fort du går hemifrån.
Personligen tycker jag de x86-baserade Windows 8-plattorna som är på gång är högintressanta. Visst, de kommer säkert bli förhållandevis dyra, men samtidigt kommer man få tillgång till det otroligt mogna programvarubibliotek som finns till den plattformen. Förvisso finns det väldigt mycket bra appar till iOS och Android, men det mesta är faktiskt hafsverk, och motsvarande programvara för Windows funkar bättre. Försök exempelvis hitta en mediaspelare för Android som slår VLC eller windowsversionen av XBMC på fingrarna. Jag tror inte du kommer lyckas.
För mig är det precis tvärtom, 3G plattorna går bort direkt. En extra onödig månadskostnad för att ha 3G i sin platta.
Man använder den till 90% inom wifi områden. De gånger du sitter utanför, slå på thethering på din android mobil och wips, din telefon är trådlös router.
en mindre månadskostnad och exakt samma funktioanlitet (förutsatt du har en android mobil med version 2.3 eller högre).
ang VLC och XBMC:
http://www.videolan.org/vlc/download-android.html
http://xbmc.org/theuni/2012/07/13/xbmc-for-android/
i väntan på att VLC skall gå ur beta så kan jag rekommendera MX Player. grymt bra spelare, sväljer alla format.
Gratis, den kollar även av din SoC efter installation och finns hårdvarustöd för något format som inte är inkluderat i MX player, så kommer den automagiskt hämta extra stöd i form av plug-ins automagiskt.