Microsoft Surface RT

Permalänk

Microsoft Surface RT

Hej Gubbs,

Tänkte importera mig en Surface RT men har självklart lite frågor som verkar vara svåra att googla fram, lite blandad karaktär och skulle vara oerhört tacksam för svar!

1. Strömadaptern (USA import), behövs det något större schabrak eller räcker det med att "byta" stickpropp?
2. Kommer jag kunna använda mitt Svenska Hotmail konto och ha samma marketplace som jag idag kör på mina windows 8 burkar?
3.Tullavgiften, räknas den på hela rasket (frakt+varans kostnad) eller är det varans kostnad, och får man då räkna bort momsen för usa (kommer nog köpa från Ebay).
4. Går det att välja Svenskt "onscreen"tangentbord?
5. Finns det planer på ett svenskt språkpaket?
6. om det händer något med den, har jag då garanti? (eftersom den används i Sverige ist. eller måste jag mecka iväg den till USA osv? )
7. Har pratat en del med MS och de kommer inte sälja surface via Svenska MS -Store (som de sa iaf) men har sätt att en annan butik har "kommande" (proshop), kommer Surface att säljas i Sverige men genom andra kanaler framöver?
8. är det någon som har importerat och är ni nöjda?, såg en som var ute på blocket men med väldigt sparsam information

Grymt sugen sammanfattningsvis och velar som bara den!

Permalänk
Avstängd

Jag skulle vänta in den Svenska versionen. Men har jag bråttom så varför inte en sån här istället?
http://www.netonnet.se/art/dator/surfplattor/windows-8

Permalänk

Frågan är nog snarare om det kommer en Svensk Version, eftersom MS Store inte kommer sälja den i Sverige (pratade med dom imorse)

Permalänk
Medlem

Är också sugen på en surface.
Dock blir det i så fall via UK för mig.

1. Räcker med att byta stickpropp/köpa en adapter.
2. Ja
3. Tullverket.se . Jag har tänkt uk bland annat för att slippa det.
4. Ja, vad jag vet
5. Finns väl till W8 så biorde funka, Men inte säker
6. Måste skicka tillbaka
7. Vet ej
8. -

Kan ha hur mkt fel som helst då jag inte sökt för att ta reda på om informationen stämmer men det är vad jag har förstått det som.

Får intrycket av: http://windows.microsoft.com/en-US/windows-8/language#1TC=t1
Att det ska vara samma för W8 och W8 rt... Bheöver itne vara det för att det är samma inställningar men jag tror det.

Permalänk
Medlem

Läste någonstans att under 1200kr så har de inte rätt att kräva tull, inom eu då Är dock inte bergsäker på det.

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Jag fick hem min Surfade 32GB utan cover från Tyskland idag.
Den tyska och franska versionen är densamma, touch cover skiljer dock, här skulle jag ta det tyska (vilket jag också har beställt nu). Bägge varianterna skickas från Holland och stickkontakten är densamma som vi har i Sverige.

Vad det gäller själva plattan kan jag inte annat säga att jag är takhöjd, kvaliteten är på topp och skärmen är av mycket hög klass. Upplösning är långt ifrån allt.
Något svenskt språkpaket finns ännu inte till RT, men svensk inmatning med rättstavning ETC finns.
Kan också passa på att nämna att skär, tangentbordet är oväntat skönt att skriva på, faktum är att jag skriver på det just i detta nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alejon:

Jag fick hem min Surfade 32GB utan cover från Tyskland idag.
Den tyska och franska versionen är densamma, touch cover skiljer dock, här skulle jag ta det tyska (vilket jag också har beställt nu). Bägge varianterna skickas från Holland och stickkontakten är densamma som vi har i Sverige.

Vad det gäller själva plattan kan jag inte annat säga att jag är takhöjd, kvaliteten är på topp och skärmen är av mycket hög klass. Upplösning är långt ifrån allt.
Något svenskt språkpaket finns ännu inte till RT, men svensk inmatning med rättstavning ETC finns.
Kan också passa på att nämna att skär, tangentbordet är oväntat skönt att skriva på, faktum är att jag skriver på det just i detta nu.

Kunde du beställa till en adress i Sverige direkt från tyska microsoft store?

Permalänk
Medlem

Ja, det går. Jag beställde 18 oktober, så det var ju en liten väntan kan man säga...
Vet dock att en som beställde senare blev uppringd från Tyskland och informerad om att de kanske inte fick leverera hit trots allt. Men det kan ju vara värt en chansning, det är ju trots allt ingen skum butik vi pratar om.

Permalänk
Medlem

Har du sett om det är azerty(?)-layout på de tyska touch cover?

Permalänk
Medlem
Skrivet av erCon:

Har du sett om det är azerty(?)-layout på de tyska touch cover?

qwertz verkar det vara...

är det fransmännen som har azerty då... 32:an med touch cover var slut i uk-shopen.

Permalänk

Beställde precis från Tyska Microsoft store, blev en med touchcover (eftersom det andra verkade vara slut i lager).

Beställningen gick igenom iaf, får se om det kommer någon protest eller liknande från MS.

Permalänk
Medlem

Är det en vanlig cpu i dom?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Är det en vanlig cpu i dom?

ja, det är en vanlig ARM-CPU i den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Aha,söker en sån platta med intel i5 eller i7.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Skrivet av helas:

Hej Gubbs,

Tänkte importera mig en Surface RT men har självklart lite frågor som verkar vara svåra att googla fram, lite blandad karaktär och skulle vara oerhört tacksam för svar!

1. Strömadaptern (USA import), behövs det något större schabrak eller räcker det med att "byta" stickpropp?
2. Kommer jag kunna använda mitt Svenska Hotmail konto och ha samma marketplace som jag idag kör på mina windows 8 burkar?
3.Tullavgiften, räknas den på hela rasket (frakt+varans kostnad) eller är det varans kostnad, och får man då räkna bort momsen för usa (kommer nog köpa från Ebay).
4. Går det att välja Svenskt "onscreen"tangentbord?
5. Finns det planer på ett svenskt språkpaket?
6. om det händer något med den, har jag då garanti? (eftersom den används i Sverige ist. eller måste jag mecka iväg den till USA osv? )
7. Har pratat en del med MS och de kommer inte sälja surface via Svenska MS -Store (som de sa iaf) men har sätt att en annan butik har "kommande" (proshop), kommer Surface att säljas i Sverige men genom andra kanaler framöver?
8. är det någon som har importerat och är ni nöjda?, såg en som var ute på blocket men med väldigt sparsam information

Grymt sugen sammanfattningsvis och velar som bara den!

1. De europeiska modellerna kommer med utbytbara kontakter ala tidiga iPod modeller. Dock följer det endast med kontakt för landet där den är köpt. US versionen kommer med vanlig US kontakt. I båda fallen kan man använda en reseadapter helt enkelt.
2. Ja. Marknadsplatsen styrs av regionen som är inställd på datorn, inte ditt MS konto. Man kan helt enkelt byta region, lasta ned f.ex. Hulu och byta tillbaka igen.
3. Momsen räknas på fullt belopp inkl frakt. I USA betalar du mest troligt inte någon moms när du handlar på eBay. Att köpa i Europa kostar lite mer men är värt det med tanke på fraktkostnad (gratis), tid och evt garantiärenden.
4. Ja.
5. Som jag förstått det ska vanliga språkpaketen fungera, dock säger mina Surface's att det inte finns något tillgängligt ännu - så osäker.
6. Garanti har du - den måste dock skickas tillbaka till landet du köpt den från. Arbetar med MS för att hitta en definitiv lösning på detta nu.
7. MSStore Sverige (Norden) är en helt avskild avdelning. Tror faktiskt inte heller att de, om de varit en 'vanlig' MS store, vetat om de i framtiden skulle sålt Surface eller inte.
8. Ja. Helnöjd. Har tre stycken med diverse touch/type cover och storlekar (1x32, 2x64).

Skrivet av johnh3:

Jag skulle vänta in den Svenska versionen. Men har jag bråttom så varför inte en sån här istället?
http://www.netonnet.se/art/dator/surfplattor/windows-8

För att den har x86 processor och då säkerligen blir varm och behöver fläktkylas. Men har man behov för legacy support så är den ett bra köp såklart - även fast det finns andra med bättre skärmar.

Skrivet av helas:

Frågan är nog snarare om det kommer en Svensk Version, eftersom MS Store inte kommer sälja den i Sverige (pratade med dom imorse)

Se ovan.

Skrivet av betan:

Kunde du beställa till en adress i Sverige direkt från tyska microsoft store?

Ja.. UK, DE, FR, CA och AU butikerna godtar Sverige som leveransland. Med tanke på kontakterna är Tyskland bästa inköpsstället då man slipper ändra någonting, dock har de QWERTZ tangentbordslayout. UK är alltså bäst om man ska ha med tangentbord i mitt tycke - och det ska man, om inte för tangentbordets skull så för täck funktionen det ger.

Skrivet av erCon:

qwertz verkar det vara...

är det fransmännen som har azerty då... 32:an med touch cover var slut i uk-shopen.

Franskmännen ja. 32 w/touch kommer snart tillbaka i UK också. Möjligtvis redan idag om jag inte minns helt fel. De är (hela Europa) också back on track nu och leverar inom några få dagar.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk

Rykten från MS-folk som jag pratat med sade att det kan vara så att först nästa gen surface rt kommer för andra än de nu komna språk-layouterna. (gällandes tangentbord, display-lang. kommenterades inte).
Dock var de människorna på Dynamics-sektionen, men dom kanske hade hört något när dom knallade runt i redmond.

Sjukt imponerande platta dock. Hade tänkt beställa bara platta och komplettera med tangentbord när det kommer, men inväntar lite säkrare att det kommer, för tangentbord med fel layout är inte lockande och utan tangentbord tappar man ju halva fördelen med plattan mot alla andra plattor (förutom lite skön integration)

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Franskmännen ja. 32 w/touch kommer snart tillbaka i UK också. Möjligtvis redan idag om jag inte minns helt fel. De är (hela Europa) också back on track nu och leverar inom några få dagar.

Låter som du har koll jag avvaktar uk några dagar...

Permalänk
Medlem

Vad har ni som beställt den fått betala totalt med ev. tullavgift? Vad jag har sett är det ingen större skillnad på en Surface och en VivoTab RT, varför ska man krångla med att köpa en från t.ex. UK? Är det bara priset eller något annat jag missat?

Frugan är nämligen j*vligt taggad på en för vi var på MM och klämde på VivoTaben för nån vecka, och visst jag gillade med den. Tycker bara att 6k känns för mycket för medioker hårdvara, man får betyldigt vassare android-plattor för mindre pengar. Ni får gärna skriva nån bra motivation som övertygar mig

Permalänk
Skrivet av emigrating12:

Ja.. UK, DE, FR, CA och AU butikerna godtar Sverige som leveransland. Med tanke på kontakterna är Tyskland bästa inköpsstället då man slipper ändra någonting, dock har de QWERTZ tangentbordslayout. UK är alltså bäst om man ska ha med tangentbord i mitt tycke - och det ska man, om inte för tangentbordets skull så för täck funktionen det ger.

Ajdå, där ser man, blir till att köpa ett till touch-bord då med andra ord, borde gå att beställa bara ett touchcover från UK tillsvidare.

får se hur lång leveranstid det är, för det är väl som du säger att man skall ha touchcover/typecover för att få ut "rätt funktion".

Tack annars för grymt bra svar på alla frågor!

Permalänk
Skrivet av Thex:

Vad har ni som beställt den fått betala totalt med ev. tullavgift? Vad jag har sett är det ingen större skillnad på en Surface och en VivoTab RT, varför ska man krångla med att köpa en från t.ex. UK? Är det bara priset eller något annat jag missat?

Frugan är nämligen j*vligt taggad på en för vi var på MM och klämde på VivoTaben för nån vecka, och visst jag gillade med den. Tycker bara att 6k känns för mycket för medioker hårdvara, man får betyldigt vassare android-plattor för mindre pengar. Ni får gärna skriva nån bra motivation som övertygar mig

Gav ca 5400:- för den och då från Tysklandet, skillnaden är väl att MS verkar ha proppat in lite smarta lösningar i Surface (samt windows RT), smak och tycke spelar säkerligen in!

Permalänk
Skrivet av Thex:

Vad har ni som beställt den fått betala totalt med ev. tullavgift? Vad jag har sett är det ingen större skillnad på en Surface och en VivoTab RT, varför ska man krångla med att köpa en från t.ex. UK? Är det bara priset eller något annat jag missat?

Frugan är nämligen j*vligt taggad på en för vi var på MM och klämde på VivoTaben för nån vecka, och visst jag gillade med den. Tycker bara att 6k känns för mycket för medioker hårdvara, man får betyldigt vassare android-plattor för mindre pengar. Ni får gärna skriva nån bra motivation som övertygar mig

Inga tullavgifter inom EU, så det du betalar vid beställning är den totala kostnaden. Jag kan inte kommentera på vad jag betalat, men jag kan säga att Microsoft's interna support är av världsklass och bara det gör en Surface ett bättre köp än f.ex. en Asus. Annars är det ingen större skillnad, om jag inte tar helt fel har VivoTab RT NFC och GPS vilket Surface saknar. Surface har däremot ett kickstand inbyggt, full-size USB kontakt och ett skärmskydd som fungerar som tangentbord. Jag ville valt Surface alla gånger.

Man får "vassare" Android plattor, visst, men de kör fortfarande Android. Jag har två, en Kindle Fire (7") och en Asus Transformer (10") och visst, de har blivit använda, men antalet gånger jag har haft lust att kasta dem rakt i väggen är inte få precis. Även om man gillar Android så är Android plattor ett överlag dåligt val i min mening då de allra flesta apparna helt enkelt är uppskalade telefonappar. Man får även en vassare iPad för en liknande kostnad (har även en sådan - som jag faktiskt gillar) men om man inte i dagsläget redan äger en iPhone (eller annan iProdukt) och därmed har "mycket" pengar investerade i Apple's ekosystem ser jag ingen anledning att välja en iPad över en Surface (eller annan Windows RT platta).

Skrivet av helas:

Ajdå, där ser man, blir till att köpa ett till touch-bord då med andra ord, borde gå att beställa bara ett touchcover från UK tillsvidare.

får se hur lång leveranstid det är, för det är väl som du säger att man skall ha touchcover/typecover för att få ut "rätt funktion".

Tack annars för grymt bra svar på alla frågor!

Jag har ett helt nytt, oöppnat, svart UK Touch Cover som jag har tänkt sälja. Fick med det med ena 64GB modellen men jag köpte till ett Cyan cover för att matcha min uppkommande Lumia 920

Man "behöver" inte varken touch eller type cover om man inte kommer att skriva mer än korta mail, men det är smidigt att kunna "slå ihop" den för att "stänga av" och eftersom tabletten har ett kick-stand är det otroligt smidigt att ställa upp den som en laptop även fast man bara slösurfar vid köksbordet eller så. Man kan även (sägs det i alla fall) tvätta av tangentbordet under rinnande vatten vilket passar bra i köket vid matlagning osv.

I kort är jag toknöjd med Surface RT och jag räknar med att frugan kommer byta ut sin iPad under helgen. Hon har redan sagt att den verkar okay men det som verkligen sålde helle var att det fanns "riktigt" office, skyddet som fungerar som tangentbord (hon kom fram till att hon klarade sig utan tangentbord på sin iPad men...) OCH att den har en vanlig USB port för minne (som de tydligen ofta får utdelade på möten).

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Massa text

Tack, det låter ju bra och du verkar ju ha testat några olika plattor vilket jag inte gjort direkt. Är det bäst att köpa från Tyskland då? Men tangentbordet kommer ju alltså sakna svenska tecken och ha tysk layout istället om man köper till det. Tycker själv att det låter sådär, kanske bättre att köpa ett sådant senare isf om det lanseras i Sverige?

Kanske blir ett köp då, fortfarande lite tveksam gällande hårdvaran men jag vet ju egentligen att det är OS:et som avgör hur allt känns. Skärmen har ju förhållandevis låg upplösning, känns det ok ändå?

Permalänk
Skrivet av Thex:

Tack, det låter ju bra och du verkar ju ha testat några olika plattor vilket jag inte gjort direkt. Är det bäst att köpa från Tyskland då? Men tangentbordet kommer ju alltså sakna svenska tecken och ha tysk layout istället om man köper till det. Tycker själv att det låter sådär, kanske bättre att köpa ett sådant senare isf om det lanseras i Sverige?

Kanske blir ett köp då, fortfarande lite tveksam gällande hårdvaran men jag vet ju egentligen att det är OS:et som avgör hur allt känns. Skärmen har ju förhållandevis låg upplösning, känns det ok ändå?

Nja, alltså, det beror ju på

Du kommer inte få ett Svenskt fysiskt tangentbord oavsett, så frågan är väl om du vill ha ett QWERTZ eller Brittiskt QWERTY tangentbord. Det Tyska är ju mer likt det Svenska än det Engelska, men för ovana typister kan kanske Y/Z ställa till med större problem än plasseringen av semikolon och andra tecken. Du kan ju ändra input language till Svenska oavsett så vad som står på tangenten du trycker spelar kanske mindre roll.

Hårdvaran är absolut inte det senaste, men det flyter på fint tycker jag. Visst lag upplever jag här och där, men det gör jag även på iPaden och speciellt på Android så ... upplösningen var jag mycket skeptiskt till innan jag fick plattan, visst ser man att den är lågupplöst jämfört med en iPad3, men jag klarar fint att läsa text ändå. Jag vill tro att nästa generationen kommer med 2560x1440 och bättre hårdvara överlag, men ska man hela tiden tänka på vad som kommer kan man lika gärna sluta köpa prylar

-- edit --
för att klargöra, kontakten från en Tysk Surface passar direkt i ett Svenskt vägguttag medans den Brittiska versionen behöver en reseadapter ELLER en vanlig boombox ledning (alltså, en sånn där 8 kontakt som man får till massor av apparater).

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Jag betalade 4200:- för Surface 32GB utan cover samt 600:- för touch cover då jag fick en rabattcheck på 50€ pga förseningarna.
Mycket nöjd!

Permalänk
Medlem

Hur är det med fraktkostnaden om man beställer till Sverige?
Gratis?

Permalänk
Skrivet av betan:

Hur är det med fraktkostnaden om man beställer till Sverige?
Gratis?

Verkade som MS Tyskland hade två alternativ, det ena var gratis sen fanns även något expressalternativ för några Eur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Nja, alltså, det beror ju på

Du kommer inte få ett Svenskt fysiskt tangentbord oavsett, så frågan är väl om du vill ha ett QWERTZ eller Brittiskt QWERTY tangentbord. Det Tyska är ju mer likt det Svenska än det Engelska, men för ovana typister kan kanske Y/Z ställa till med större problem än plasseringen av semikolon och andra tecken. Du kan ju ändra input language till Svenska oavsett så vad som står på tangenten du trycker spelar kanske mindre roll.

Hårdvaran är absolut inte det senaste, men det flyter på fint tycker jag. Visst lag upplever jag här och där, men det gör jag även på iPaden och speciellt på Android så ... upplösningen var jag mycket skeptiskt till innan jag fick plattan, visst ser man att den är lågupplöst jämfört med en iPad3, men jag klarar fint att läsa text ändå. Jag vill tro att nästa generationen kommer med 2560x1440 och bättre hårdvara överlag, men ska man hela tiden tänka på vad som kommer kan man lika gärna sluta köpa prylar

-- edit --
för att klargöra, kontakten från en Tysk Surface passar direkt i ett Svenskt vägguttag medans den Brittiska versionen behöver en reseadapter ELLER en vanlig boombox ledning (alltså, en sånn där 8 kontakt som man får till massor av apparater).

Ja engelskt tangentbord är betydligt jobbigare än typ tyska, men då det inte är jag som ska ha en utan frugan så blir det lite skillnad om man säger så. Språket på operativet är inga problem utan själva hårdvaran endast, får väl se hur man gör. Det verkar ju som att de billigare är slut dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

massa text ).

du som verkar ha koll:store i UK tvingar mig att fylla i en brittisk adress.
Hur bör man göra där? Vad gjorde du?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av betan:

du som verkar ha koll:store i UK tvingar mig att fylla i en brittisk adress.
Hur bör man göra där? Vad gjorde du?

Hmm. Det ska den inte göra, när du lägger till en address ska den börja med att låta välja land. Jag vet de pratade om att de inte tänkt sälja utanför landets gränser, men har inte "enforced" det ännu.

Får du inte till är dock Tyskland ett alternativ där de hela tiden sagt att de skickar i hela Europa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Hmm. Det ska den inte göra, när du lägger till en address ska den börja med att låta välja land. Jag vet de pratade om att de inte tänkt sälja utanför landets gränser, men har inte "enforced" det ännu.

Får du inte till är dock Tyskland ett alternativ där de hela tiden sagt att de skickar i hela Europa.

Skickades från m.sweclockers.com

Kom på att jag kanske borde göra det tydlgiare:
Shipping address funakr sverige
Men på Billing Address, måste jag fylla i en UKadress.
Hade hellre haft tangentbord från UK, så testar med någon brittisk adress, får väl bli tyskladn som du sger annars.