Acer Iconia W700 värt att köpa för Windows 8 Pro?

Permalänk
Medlem

Acer Iconia W700 värt att köpa för Windows 8 Pro?

Hej!

Jag har tittat lite på Acer Iconia W700 med i3 CPU för 6000 kr och den verkar ju nice jämfört med De Windows RT versioner som finns.

Vad tror ni? Finns det något man bör fundera på här?

I mitt fall så är tanken att den ska användas i vardagsrummet för lite surf och möjligen ett och annat enklare spel.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

På pappret så skulle jag säga ja. Är själv lite intresserad av den (eller den med i5) och tycker det verkar mycket trevligare än de olika RT-versionerna. Däremot har det knappt kommit några recensioner än så man borde kanske vänta lite.

Permalänk
Medlem

Smidigt med dockan. Men undrar hur fläkten låter i en sådan platta med i5 ? Och om batteritiden är något att hänga i julgranen.

Permalänk
Medlem

Vad jag förstår så ska man kunna få ut runt 7-8 timmar men som sagt, det finns inga bra test på den än så det får man väll ta med en nypa salt.

För min del hade i3 lungt räkt, hade ändå inte planerat ersätta min stationära dator dessutom får man hoppas på att den går lite svalare och kanske även strölsnålare.

Det finns väll ett par nackdelar som jag ser det. Ingen enkelt laddningskontakt så som på Surface plattorna och inte möjlig att bygga ut med SDHC kort vilket får en att fundera på hur långt 64GB verkligen räcker på en dator som denna? Vet ju själv när jag körde med 64 GB SSD tidigare, då var det till att installera en hel del på annan disk. Men visst man kanske inte installerar fullt lika mycket på denna och i vissa fall kanske man rakt av väljer köra remote desktop.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Är det extra batteri i dockan förresten? Vill minnas att jag läst det någonstans men tycks inte hitta det nu. Batteritiden bli kortare än ARM-plattorna i alla fall.

Permalänk
Medlem

Beror på hur du använder data. Lagra lokalt på plattan eller så kan annars streama det mesta från stationära.

Permalänk

Är också väldigt intresserad av Acer w700. Det som får mig att tveka lite är att den väger nästan 1kg, batteritiden, för att använda plattans prestanda behöver man gå till desktop-mode och då behöver man mus o tangentbord, vilket gör den väldigt osmidig. Vi Europa får en 3:e generations i3:a med hd 3000 istället för 4:e med hd 4000, vilket är väldigt surt
Ett annat alternativ jag annars är inne på är Acer w510, upp till 18h batteritid, ca 600g, docka med tangentbord. Men då är ju frågan om en Intel atom duger. Jag hade tänkt att använda plattan till programmering(eclipse), lite lätta spel (Age of empire, lol, cs:s) och en massa film och surfning.

Enda "riktiga" testet jag har hittat på Acer w700:
http://xsreviews.co.uk/reviews/other-products/acer-iconia-w70...

Permalänk
Medlem

Tror bara det är extra batteri i acer w510 dockan men informationen är löjligt bristfällig vad gäller de flesta produkter som skulle lanseras i samband med windows 8. Enheterna har existerat länge men av någon anledning verkar endast rt produkterna recenseras. För många månader sen gjordes en del previws bland annat av Acer w700 och den kritik som jag har kvar i minnet är främst att dockan till w700 inte var riktigt bra på pre produktions exemplaret, hoppas de fixat det. Jag tycker w700 och möjligtvis w510 är den enda w8 surfplattorna som har pris som inte är helt åt skogen. Jag väntar på reviews och att fler affärer ska få in plattorna.

Jag minns tiden då man kunde få reviews både från användare och hårdvarusidor innan produkterna lanserades, nu kan man inte ens få dem efter produkterna finns ute i affärerna, min känsla är att intresset för ny teknik börjar bli mindre alternativt att det nu går att köpa hela internet.

Visa signatur

i5 3570k 3,4-sapphire 7950 boost flex-16 gb 1600 mhz-samsung 830 ssd 128 gb-gigabyte b75m-d3h-corsair hx620-antec chassi/Acer w700 i3

Permalänk
Medlem

W510 har jag också kikat på ett tag, men en netbook med atom har satt sina spår! :/ Plus att utseendet när den är dockad med tangentbordet faller mig inte riktigt i smaken.

Permalänk
Medlem

om man köper en acer w510 så tror jag man får vara beredd på att hålla i enheten när man använder touchscreenen även om man har den i dockan eftersom tangentbordet inte är så tungt. Samtidigt är ju vikten något som talar för w510 vs w700. Hoppas de snart kommer till affärer så det blir möjligt att prova enheterna i verkligheten.

Visa signatur

i5 3570k 3,4-sapphire 7950 boost flex-16 gb 1600 mhz-samsung 830 ssd 128 gb-gigabyte b75m-d3h-corsair hx620-antec chassi/Acer w700 i3

Permalänk
Skrivet av afcsw:

om man köper en acer w510 så tror jag man får vara beredd på att hålla i enheten när man använder touchscreenen även om man har den i dockan eftersom tangentbordet inte är så tungt. Samtidigt är ju vikten något som talar för w510 vs w700. Hoppas de snart kommer till affärer så det blir möjligt att prova enheterna i verkligheten.

Jag tyckte jag hörde på en video jag såg på youtube att det inte var något problem. Tyngdpunkten på tangentbordet kan ligga väldigt långt fram på det, vilket gör att det inte spelar så stor roll att totala vikten är liten. Men det kan kan mycket väl stämma det du säger, har en kompis som har en Asus tf300 och den är riktigt jobbig, räcker med att snudda vid skärmen så åker den i backen/bordet.

Ni som undrade ifall om det fanns batteri i Acer w700:s docka, kan jag tyvärr meddela att så är inte fallet...
Ifall om jag köper Acer w700 skulle jag vilja ha ett tangentbord med en touchpad som är relativt smidig, något som råkar veta om någon sådan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drakenhielm:

Är också väldigt intresserad av Acer w700. Det som får mig att tveka lite är att den väger nästan 1kg, batteritiden, för att använda plattans prestanda behöver man gå till desktop-mode och då behöver man mus o tangentbord, vilket gör den väldigt osmidig. Vi Europa får en 3:e generations i3:a med hd 3000 istället för 4:e med hd 4000, vilket är väldigt surt
Ett annat alternativ jag annars är inne på är Acer w510, upp till 18h batteritid, ca 600g, docka med tangentbord. Men då är ju frågan om en Intel atom duger. Jag hade tänkt att använda plattan till programmering(eclipse), lite lätta spel (Age of empire, lol, cs:s) och en massa film och surfning.

Enda "riktiga" testet jag har hittat på Acer w700:
http://xsreviews.co.uk/reviews/other-products/acer-iconia-w70...

1 Kg är ganska mycket ja men sammtidigt är plattan ändå så pass stor att du kommer ha den i knäet när du jobbar med den. Jag anser att ingen 10" går att hålla merän några min framförsig i luften med en hand (och då pratar vi även om de som väger runt 500 g).

Menar du att prestandan från i3/i5 endast aktiveras i desktop mode? Så om jag kör igång en app från "Metro" så används inte kraften? Låter ju helt sjukt!?

För mig är en 10" platta perfekt att ha i vardagsrummet och då vill jag inte ha något tangentbord. Det finns inte en chans jag skulle få för mig att sätta mig o koda på en så liten skärm, det skulle vara bortkasstad tid.

Jag har tittat på Atom också och visst är Windows 8 mer optimerat men Atom är riktigt slöa CPU:er, inte en chans jag köper en platta med en sådan idag. Det är möjligt att den är snabbare än Arm CPU:erna men jag tror inte den är snabb nog för Windows 8 i långa loppet.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

Menar du att prestandan från i3/i5 endast aktiveras i desktop mode? Så om jag kör igång en app från "Metro" så används inte kraften? Låter ju helt sjukt!?

För mig är en 10" platta perfekt att ha i vardagsrummet och då vill jag inte ha något tangentbord. Det finns inte en chans jag skulle få för mig att sätta mig o koda på en så liten skärm, det skulle vara bortkasstad tid.

Syftade mer på att det mesta i Metro är anpassat för Atom/arm, vilket gör att en i3/i5 inte behöver jobba så hårt, medan i desktop finns det en massa program som kan belasta processorn fullt ut.
Anledning för att jag kommer att programmera på min surfplatta är för att jag spendera den största delen av mitt sommarlov i min stuga och där är strömmen väldigt begränsad. Har redan en laptop, den är dock en riktig strömslukare och därför skulle det kännas onödigt att köpa en klenare laptop istället för en platta som även har andra användningsområden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drakenhielm:

Vi Europa får en 3:e generations i3:a med hd 3000 istället för 4:e med hd 4000, vilket är väldigt surt

I3:an kommer med HD 3000, menar du att det är så dåligt i en light produkt som denna? I5:an kommer med HD 4000 så jag antar att allt handlar om vad man vill gej.

Visste inte att det fanns en I4 ens?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Känns ju som W510 lockar mer för mig som precis började studera igen. Köra lite Word, browsa och kunna spela upp lite mediafiler.

Och som tidigare sagts i tråden, priset på både 510 och 700 är just SÅ MYCKET BÄTTRE än dem från tex Asus med samma spec och docka fast 2000SEK dyrare, för vad? Bara bygget ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drakenhielm:

Enda "riktiga" testet jag har hittat på Acer w700:
http://xsreviews.co.uk/reviews/other-products/acer-iconia-w70...

Låter ju bra men man frågar sig om i3an tuffar på lika bra? Och det hade ju varit kul om de nämnt hur många timmar den klarade och slutligen också hur mycket fläckten låter.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

I3:an kommer med HD 3000, menar du att det är så dåligt i en light produkt som denna? I5:an kommer med HD 4000 så jag antar att allt handlar om vad man vill gej.

Visste inte att det fanns en I4 ens?

Det är inte bara hd 3000 som skiljer, den andra har en högre klock på 1,8ghz vs 1,4ghz och den är byggd med 22nm teknik istället för 32nm, vilket gör den strömsnålare.
Skrev fel ska stå, 2:a och 3:e generations i3 om det var det du mena.

Permalänk
Medlem

Hur kan dem skriva, "Much more expensive than ARM-based tablets"

I nu läget ligger den på 5999SEK, vilket är lika med eller under de flesta RT tablets i sverige, kan väl inte skilja så mycket i US/UK ? För skit brurkar ju vara dyrare här än där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drakenhielm:

Ifall om jag köper Acer w700 skulle jag vilja ha ett tangentbord med en touchpad som är relativt smidig, något som råkar veta om någon sådan?

Logitech Wireless Rechargeable Touchpad T650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drakenhielm:

Det är inte bara hd 3000 som skiljer, den andra har en högre klock på 1,8ghz vs 1,4ghz och den är byggd med 22nm teknik istället för 32nm, vilket gör den strömsnålare.
Skrev fel ska stå, 2:a och 3:e generations i3 om det var det du mena.

Det låter som att det är värt att lägga 2000 till för att få i5an då. MEN allt handlar om vad man ska använda den till, för min del kanske en nyare Atom hade räckt dock inte till de priser som de kräver idag.

Jag tror nog att en i3:a med HD 3000 är bättre än vilken Atom som? Har inte hittat några bra tester på detta dock.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av Adam901:

Och som tidigare sagts i tråden, priset på både 510 och 700 är just SÅ MYCKET BÄTTRE än dem från tex Asus med samma spec och docka fast 2000SEK dyrare, för vad? Bara bygget ?

Om man jämför Acer w510 mot Samsungs och Asus:s plattor med atom, så är skillnaden att Samsung och Asus har 64gb minne och inbyggd Wacom digitizer.

Skrivet av SnowJim:

Låter ju bra men man frågar sig om i3an tuffar på lika bra? Och det hade ju varit kul om de nämnt hur många timmar den klarade och slutligen också hur mycket fläckten låter.

Vad jag har läst så ska inte fläkten vara hörbar, iaf vid lätt användning som surfa.

Skrivet av Arie:

Logitech Wireless Rechargeable Touchpad T650

Det där är endast en touchpad, var ute efter ett tangentbord med inbyggt touchpad, men tack ändå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drakenhielm:

Det där är endast en touchpad, var ute efter ett tangentbord med inbyggt touchpad, men tack ändå!

Jasså! läste för snabbt och missade tangentbord!

Permalänk
Medlem

Wacom digitizer hade varit kul men eftersom w700 har högre skärmupplösning tror jag ändå jag skulle välja den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrackFox:

Wacom digitizer hade varit kul men eftersom w700 har högre skärmupplösning tror jag ändå jag skulle välja den.

Men tror du inte att 1920x1080 är lite väl högt för en 11" platta? Jag tycker jag läst i några omdömmen att det är ganska svårt att läsa text i desktop mode på den? Windows är tyvärr inte så bra på att skala upp storleken (har själv provat allt möjligt) och att tvinga på den en mindre upplösning resulterar bara i suddig bild. Sen kommer så klart 1920 suga ganska mycket mer datorkraft vilket man nog vill undvika på en produkt som denna om man nu inte har den kopplad till strömmen hela tiden?

Men visst, allt handlar om vad man ska använda plattan till.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drakenhielm:

Om man jämför Acer w510 mot Samsungs och Asus:s plattor med atom, så är skillnaden att Samsung och Asus har 64gb minne och inbyggd Wacom digitizer.!

Det ser ut som att iallafall Asus ligger runt samma pris men då med en Atom CPU som ska vara många gånger långsammare än i3? Just nu känns det ju som att W700 är väldigt prisvärld, det enda jag saknar är penna och möjligen en lite mer lågupplöst skärm.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Samsung ativ smart pc pro ska det vara! Kolla den så kommer ni inte vilja ha acer längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blu3n0va:

Samsung ativ smart pc pro ska det vara! Kolla den så kommer ni inte vilja ha acer längre

Den ser fin ut men den ligger på ca 10 000 kr sägs det vilket är 2000 kr merän vad W700 i5 versionen kommer ligga på. Visst är Samsungs modell snyggare men allt handlar om vad ända målet är med maskinen (d.v.s vad man ska ha den till). För min del låter 10 000 kr för mycket för en tablett som bara ska användas för slösurf och lite enklare spel.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blu3n0va:

Samsung ativ smart pc pro ska det vara! Kolla den så kommer ni inte vilja ha acer längre

Läs i tråden innan du postar trams. Han vill ha en platta i vardagsrummet som man kan surfa och spela enkla spel med. Han ska inte hålla på med raketforskning direkt.

Permalänk
Medlem

För mig känns samsungen också för dyr. Sen gillar jag (i alla fall i teorin) dockan. Känns lite stabilare än den vanliga laptop-versionen. Får se hur bärbart det är bara.

Permalänk
Medlem

Om ni hittar mer faktiskt intryck av denna enhet så får ni gärna posta det men just nu känns 1 Kg för mycket egentligen för en platta. Förstår att de måste ha en rejäl docka. 600 Gram som Atom versionerna ligger på är inte dumt.

Sen har jag ju sätt hur det går med att peka runder i desktop, det verkar inte vara bästa lösningen, där måste man nog mer eller mindre ha en penna men det finns ju ingen plats för det på denna enhet.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide