Asus Transformer T100 vs Surface Pro, vad tycker ni lär vara bäst ?

Permalänk
Medlem

Asus Transformer T100 vs Surface Pro, vad tycker ni lär vara bäst ?

En bekant såg Elgiganten annons om en Surface Pro för 4000 kr och nappade på det idag ( sista exet beställningsvara, ska hämtas imorn i butik ). Men samtidigt hittade jag ett alternativt som kanske kan vara mer intressant, en Asus Transformer T100 för cirka 4500 kr på Komplett med fri frakt. http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2543114&view=c

Hon ska mest göra kontorsarbete, lite film och även även kanske låta dem mindre barnbarnen och även vuxna barn använda sig av den. Redan på förhand känns det som att Asus utöver bättre kvalité på material och mer garanti, får man ju både en extra hårddisk och smidigt tangentbord utan att behöva köpa till det + att man slipper köpa adapter OCH HDMI kabel för att hon ska koppla till extern skärm.

Någon som har ena eller andra som kan ge lite synpunkter på dessa plattor, eller kanske allmänt ge råd om vilket ni tycker är det mer prisvärda köpet ? Eller någon annan hybrid runt 4-5000 som ni kanske kan rekommendera ?

Tack för era synpunkter !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

En bekant såg Elgiganten annons om en Surface Pro för 4000 kr och nappade på det idag ( sista exet beställningsvara, ska hämtas imorn i butik ). Men samtidigt hittade jag ett alternativt som kanske kan vara mer intressant, en Asus Transformer T100 för cirka 4500 kr på Komplett med fri frakt. http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2543114&view=c

Hon ska mest göra kontorsarbete, lite film och även även kanske låta dem mindre barnbarnen och även vuxna barn använda sig av den. Redan på förhand känns det som att Asus utöver bättre kvalité på material och mer garanti, får man ju både en extra hårddisk och smidigt tangentbord utan att behöva köpa till det + att man slipper köpa adapter OCH HDMI kabel för att hon ska koppla till extern skärm.

Någon som har ena eller andra som kan ge lite synpunkter på dessa plattor, eller kanske allmänt ge råd om vilket ni tycker är det mer prisvärda köpet ? Eller någon annan hybrid runt 4-5000 som ni kanske kan rekommendera ?

Tack för era synpunkter !

Har en del "hybrider" från Asus och min take på det är väl ptja, det är bra grejer, tills de börjar krånga (iofs som för allt)
Jag säger nog att köp vad som behövs, och inte ett uns mer egentligen
Det är en mekanisk disk i den där T100:an och har man inte en enda mekanisk disk, ja då har man en mindre mekanisk sak som kan fallera, även att ssd inte är idiotsäkert, långt därifrån men om man tappar den, stötar osv är den bättre iaf

Åk och kika på en Asus, tycker ju Mediamarkt eller nåt sånt ställe borde ha nån uppställd du kan kika på?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Surface Pro fördelar:
Kvaliten
i5
fullHD
SSD
Inget tangentbord (bluethooth och USB funkar så klart med den)
Fullstor USB i plattan
Wacom-penna
4GB RAM
"grafikkortet" (båda intel men Surface har en bättre variant)
Stödet

Nackdelar
<4h batteritid
Endast 64GB (eller är det 128 på den på elgiganten?)
Vikten

Asus t100 födelar:
batteritid
500+64GB
Tangentbord
Fler USB med tangentbordet
Vikten(utan tangentbordet)
något högre upplöst kamera

nackdelar:
upplösningen
Atom
eMMC
endast micro-USB i plattan
2GB RAM

båda har plats för microSDXC-kort

Försökta sammanfatta mot varandra så t.ex. en Atom i sig behöver egentligen inte vara en nackdel om den klarar allt hon vill göra, precis som en wacom-penna inte behöver vara en fördel för henne. Tror jag fick med det mesta och att det blev rätt.

Permalänk
Medlem

Tackar för lite feedback

Hmm tror du menar att INGET tangentbord direkt i förpackningen på Surface Pro är en nackdel

Har för mig att även Asus har 64 Gb SSD + 500 GB hårddisk i själva dockan, inte att själva 64 Gb är en hårddiskenhet.

Hade för mig att båda T100 och Surface Pro har Intel HD4000, kanske du menar att med i5 blir det ingen större flaskhals istället för Atom ?

Hmm tänkte inte på att det skulle kunna vara eMMC på Asus, såg precis på hastighetstest att Surface Pro är mycket snabbare på den fronten, så det verkar nog bli den, inte minst då om man senare vill göra annat med det så är det inte segt som sirap. Ja som tur är så ska min bekant iallafall få testa det, är hon inte nöjd så lämnar vi tillbaka Surface Pro och antigen prövar Asus eller får väl hitta annat.

Tack för infot !

Skrivet av betan:

Surface Pro fördelar:
Kvaliten
i5
fullHD
SSD
Inget tangentbord (bluethooth och USB funkar så klart med den)
Fullstor USB i plattan
Wacom-penna
4GB RAM
"grafikkortet" (båda intel men Surface har en bättre variant)
Stödet

Nackdelar
<4h batteritid
Endast 64GB
Vikten

Asus t100 födelar:
batteritid
500+64GB
Tangentbord
Fler USB med tangentbordet
Vikten(utan tangentbordet)
något högre upplöst kamera

nackdelar:
upplösningen
Atom
eMMC
endast micro-USB i plattan
2GB RAM

båda har plats för microSDXC-kort

Försökta sammanfatta mot varandra så t.ex. en Atom i sig behöver egentligen inte vara en nackdel om den klarar allt hon vill göra, precis som en wacom-penna inte behöver vara en fördel för henne. Tror jag fick med det mesta och att det blev rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

Tackar för lite feedback

Hmm tror du menar att INGET tangentbord direkt i förpackningen på Surface Pro är en nackdel

Har för mig att även Asus har 64 Gb SSD + 500 GB hårddisk i själva dockan, inte att själva 64 Gb är en hårddiskenhet.

Hade för mig att båda T100 och Surface Pro har Intel HD4000, kanske du menar att med i5 blir det ingen större flaskhals istället för Atom ?

Hmm tänkte inte på att det skulle kunna vara eMMC på Asus, såg precis på hastighetstest att Surface Pro är mycket snabbare på den fronten, så det verkar nog bli den, inte minst då om man senare vill göra annat med det så är det inte segt som sirap. Ja som tur är så ska min bekant iallafall få testa det, är hon inte nöjd så lämnar vi tillbaka Surface Pro och antigen prövar Asus eller får väl hitta annat.

Tack för infot !

MM, menade inget tangentbord i förpackningen, touch/type cover går ju att köpa till också.

Nej, Surface Pro har ett bättre grafikkort

i5 3570U har HD4000:
Graphics Base Frequency 350 MHz
Graphics Max Dynamic Frequency 1.05 GHz
+ fler funktioner

Intel Atom z3770:
Processor Graphics ‡ Intel® HD Graphics
Graphics Base Frequency 311 MHz
Graphics Burst Frequency 667 MHz

http://ark.intel.com/products/65707 Surface Pro
http://ark.intel.com/products/76760/Intel-Atom-Processor-Z377... Asus T100

Permalänk
Medlem

Surface Pro är ju dock rätt meningslös, varför ha en platta där batteriet tar slut direkt? Hela idén med en platta är ju att den skall vara mobil och inte behöva sitta fast med en nätadapter hela tiden.

Permalänk

Jag hade tagit surface pro i alla fall pga prestanda, skärm, tillbehör, kvalitet och 128gb
Sen är den ssd i surface pro mkt snabbare.

Men T100 har ju vikt och batteri fördel dock.

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem

Kan rek surface pro hade en 128gb tills jag uppgraderade till pro2 512 8gb ram.

Dels att du har full hd skärm riktigt bra skräm.
Dels att det är en i5 du kan lira lättare spel på den.
byggkvalitén går inte att jämföra den är solid och riktigt skön att hålla i.
Batteritiden kanske inte de bästa men köp till battery cover så får du ut minst 7-9 timmar. då har du löst det problemet.

Nackdelar om man säger så

något tung men andra sidan är det en fullstor dator.
Tillbehören är lite dyrare om man jämför mot andra konkurrenter.

jag använder min till allt, spel surf film mm.mm kan bara rek den du kommer inte ångra dig

Permalänk
Medlem

Tackar för allas åsikter, hjälpa att mer eller mindre bekräfta det jag sett i det exemplar jag plockat upp åt min bekant, definitivt värt sin vikt i guld Ren insikt fick oss att inte köpa till tangentbord, och vips under Tisdags-rean blev plötsligt Touch Cover snäppet prisvärdare.

Nya ägaren var lite skeptisk först med hyprider, men kommer man från en gammal Intel P4 och väldigt gammal skärm där huvudvärk kommer gratis på köpet så är det nästan att hoppa från stenåldern till dagsläget.

Intryck hittils är:

Positiva:

Skärmen: är definitivt ljuvlig, både kvaliten samt upplösningen, dock 10 tum gör att dem som har sämre syn lär nog inte se ibland text särskilt väl men finns nog säkert lite inställningar att pilla för att lösa det utan att sänka upplösningen.

Högtalare: Låter bättre än en äldre HP Pavillion, inte så burkigt och ganska rent ljud med acceptabel volym, inget att klaga direkt.

Prestanda: Inte helt hårdtestat rikligt men den har klarat hittills alla filmer jag kunnat testa, så den har definitivt kraft över för framtiden om det skulle krävas lite enklare spel eller säkert Photoshop.

Byggkvaliten: Solid, stilren, bra design, smidigt med port för såväl Displayport, HDMI och VGA om man har adapter.

Batteri: Verkar snitta runt 4 timmar på högsta prestanda och max ljusstyrka, 5 vid lite surfande och enklare uppgifter. Hade varit bra att kunna byta batteri vid problem men det bör hålla ett bra antal år. Magnetkontakten är lite jobbigt i början att fästa, men när man väl fått det att kopplas fast så lär man kunna göra det enklare med ett visst antal försök. Även ett plus att om man rycker i kabeln så lossnar det utan att enheten följer med.

Touch: Funkar som utlovat, pennan är nog godkänd utan någon större jämförelse med annat, att rita på paint lär barnbarnen gilla.

Negativa:

Inte helt lätt att ha i knä tillsammans med Touch Cover och ha viss vinkel/kunna skriva, magnetlåset på Touch Cover klarar inte av att hålla vikten om skärmen skulle råka ramla bakåt ( dvs se till att om det skulle hända, så ha en bit plan yta bakom enheten, annars flyger det rakt ner i golvet.

Touch Cover fungerar tydligen bara till Windows Surface-enheter, vilket betyder att går enheten sönder så blir tangentbordet värdelöst. Hade gärna sett små magneter på änderna av tangentbordet och enheten så det fäster enklare och håller sig.

Ja återkommer med lite annat väl eventuellt