ersätta dator med surfplatta

Permalänk
Medlem

ersätta dator med surfplatta

Hej alla

Min bärbara dator har gett upp nu. Och jag har tänkt att köpa en surfplatta istllet. Jag har en platta nu men den är inte alls bra.

Det jag skall ha min platta till är slösurfa, bankärenden, kolla på youtube, skicka mail, kolla facebook, det man gör på en dator fast utom att spela.

Jag spelar aldrig datorspel då jag har ett xbox.

Jag har kollat på samsung galaxy note 10.1 2014 edition.
Jag vill ha en android.

Vad skulle ni rekomendera?

Har någon denna platta och skulle kunna säga några för för och nackdelar om denna?

Permalänk
Inaktiv

Okej ?

Permalänk
Medlem

Tjenare!

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Jag råkade klicka på spara innan jag han att skriva nått.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Finns inte mycket bättre än det du har nu, så blir nog svårt.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Finns inte mycket bättre än det du har nu, så blir nog svårt.

Jag har en lenovo nu och jag funderar på att köpa samsungplattan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

De nya samsung plattorna lider av extremt mkt backlight bleeding, testade 5 st innan jag till slut gav upp.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillink:

Jag har en lenovo nu och jag funderar på att köpa samsungplattan

Skickades från m.sweclockers.com

Aha, trodde du hade den plattan redan. Hursomhelst gäller det jag sa ännu, sen om det är värt pengarna ? Får fråga någon som är lite mer insatt på suftplattor. Tänk på att göra räkningar är lite av en smärt med en surfplatta, tror inte ens alla banker har fullt support för det.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

De nya samsung plattorna lider av extremt mkt backlight bleeding, testade 5 st innan jag till slut gav upp.

Vad menar du med det?

Vad rekomenderar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillink:

Vad menar du med det?

Vad rekomenderar du?

Den plattan jag har nu tycker jag det är smidigt att göra räkningar. Jag har swedbank.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillink:

Hej alla

Min bärbara dator har gett upp nu. Och jag har tänkt att köpa en surfplatta istllet. Jag har en platta nu men den är inte alls bra.

Det jag skall ha min platta till är slösurfa, bankärenden, kolla på youtube, skicka mail, kolla facebook, det man gör på en dator fast utom att spela.

Jag spelar datorspel då jag har ett xbox.

Jag har kollat på samsung galaxy note 10.1 2014 edition.
Jag vill ha en android.

Vad skulle ni rekomendera?

Har någon denna platta och skulle kunna säga några för för och nackdelar om denna?

Annars skulle en microsoft surface sitta fint, kolla lite på dom vanligt windows 8 i dom däremot

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

Annars skulle en microsoft surface sitta fint, kolla lite på dom vanligt windows 8 i dom däremot

Jo kan kolla på dem. Men varit lite emot dom för det finns inte så mycket appar till dom

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

Annars skulle en microsoft surface sitta fint, kolla lite på dom vanligt windows 8 i dom däremot

Skrivet av lillink:

Jo kan kolla på dem. Men varit lite emot dom för det finns inte så mycket appar till dom

Skickades från m.sweclockers.com

Vanligt windows i pro modellerna, windows RT i vanliga surface...

Permalänk
Medlem

kolla på dessa http://www.dustinhome.se/product/5010756542/toshiba-encore-at...
och http://www.dustinhome.se/product/5010774798/dell-venue-11-pro...
och https://www.komplett.se/lenovo-miix-2-101-full-hd-touch/80508...
och http://www.electroworld.se/product/datorer-tillbehor/barbar-d...
ja de är bara några men kolla efter en windows 8.1 platta som du kan använda tangentbord på eller att det följer med som tillbehör direkt, då kan den ju ersätta din dator helt å hållet å fortfarande köra alla programm du gjort hitills på datorn.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Vanligt windows i pro modellerna, windows RT i vanliga surface...

Okej tack för infon men windows är nog inte det jag är ute efter i en surfplatta

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillink:

Vad menar du med det?

Vad rekomenderar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Backlight bleeding betyder att ljus läcker ut från sidorna och ger vissa partier som är mycket ljusare än andra osv. Ser bedrövligt ut när skärmen är mörk osv.

Jag hade nog satsat på en Windows 8.1 platta nu när det börjar komma vettiga sådana. Har själv en Dell Venue 8 Pro på väg.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk

Nexus över samsung every day.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillink:

Okej tack för infon men windows är nog inte det jag är ute efter i en surfplatta

Skickades från m.sweclockers.com

Fast nu va du ju ute efter en platta som ersätter din dator? Då hade jag lätt fixat en bra variant med Windows 8.1

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fltoig:

Fast nu va du ju ute efter en platta som ersätter din dator? Då hade jag lätt fixat en bra variant med Windows 8.1

Okej men om vi tar tex att betala räkningar. Jag har swedbank. Finns det en app för swedbank annars blir det ju väldigt litet om det är en vanlig webbläsare man använder?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillink:

Hej alla

Min bärbara dator har gett upp nu. Och jag har tänkt att köpa en surfplatta istllet. Jag har en platta nu men den är inte alls bra.

Det jag skall ha min platta till är slösurfa, bankärenden, kolla på youtube, skicka mail, kolla facebook, det man gör på en dator fast utom att spela.

Jag spelar datorspel då jag har ett xbox.

Jag har kollat på samsung galaxy note 10.1 2014 edition.
Jag vill ha en android.

Vad skulle ni rekomendera?

Har någon denna platta och skulle kunna säga några för för och nackdelar om denna?

Vad vill du ha ut av plattan och hur mycket är du villig att lägga på den?
Anledningen till att jag frågar då du redan vill ha en Andriod platta är att jag själv har haft dåliga erfarenheter ang Google Play store och kvalitén på programmen. Vill du ha bra och fungerande program så ökar chansen rejält om du väljer en iPad. En anldening till att välja apple.

Om någon vill bråka om vad som är bättre, iOS eller Android så kommer inte jag ge mig in i det då det nästan bara blir flamewars av det. Så jag tipsar TS om att gå till olika butiker och testa själv och se vad du känner dig mest bekväm med.

Du kan få massor med tips och åsikter men det är faktiskt du som ska leva med den

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Har en Z2 och är väldigt nöjd med den, speciellt vid slösurf och mycket textläsning.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Vad vill du ha ut av plattan och hur mycket är du villig att lägga på den?
Anledningen till att jag frågar då du redan vill ha en Andriod platta är att jag själv har haft dåliga erfarenheter ang Google Play store och kvalitén på programmen. Vill du ha bra och fungerande program så ökar chansen rejält om du väljer en iPad. En anldening till att välja apple.

Om någon vill bråka om vad som är bättre, iOS eller Android så kommer inte jag ge mig in i det då det nästan bara blir flamewars av det. Så jag tipsar TS om att gå till olika butiker och testa själv och se vad du känner dig mest bekväm med.

Du kan få massor med tips och åsikter men det är faktiskt du som ska leva med den

Jag va inne på en ipad först men har läst att det går inte att lägga in filmer för att man måste gå igenom itunes.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Har en Z2 och är väldigt nöjd med den, speciellt vid slösurf och mycket textläsning.

Har du kollat film på den?

Hur är den att surfa på? Är det nå lagg på den?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillink:

Jag va inne på en ipad först men har läst att det går inte att lägga in filmer för att man måste gå igenom itunes.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det blir krångligare iom iTunes men det är okså lättare att lägga in din media korrekt via iTunes. Men det är väl en smaksak om man vill ha ett dedikerat program till det eller inte.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Jag är mycket nöjd med LG G Pad men som sagt, det är svårt att veta vad du vill ha. 10"+? Duger ~8 tum? Vill du ha något som verkligen ersätter en dator så låter ju Win8 som ett alternativ. Det sköna med storleken med denna platta är att du kan hålla den med en hand utan problem och skriva med den andra. En 10" kräver nästan att man sitter ner och skriver med.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Avstängd

jag har en Iconia w510 , är sjukt nöjd. grym batteritid som fan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillink:

Jag va inne på en ipad först men har läst att det går inte att lägga in filmer för att man måste gå igenom itunes.

Skickades från m.sweclockers.com

Är du verkligen inne på en platta så kosta på dig att ladda hem råd och röns test för 35:- så får du en ganska bra bild av hur det ser ut, även historiskt. Frågar du andra (som mig) kommer du att höra positivt och negativt om det mesta för alla har olika preferenser, det är viktigt att du bildar dig en egen uppfattning. http://www.radron.se/tester/telefoni-datorer--internet/surfpl...

Om du ändå vill lyssna till våra tankar så visst! Personligen begriper jag inte varför folk ens överväger en platta med windows, har testat i 14 dagar och efter det dammade jag av min gamla iPad 2 och det var som att komma till himlen. Med paddan slapp man alla jobbiga uppdateringar och annat som laggade ur plattan jämnt och ständigt och alla mina funktioner var till hands på sekunden. Dessutom kändes en windowsplatta meningslös när man har en dator som är minst lika dryg . Ifall man ens ska överväga Windows, våga vägra RT för det är ingen hit. Annars så får jag intrycket av att Nexus är en av de absolut starkaste plattorna bland Androider, den har dessutom slagits med iPad bland testvinnarna rätt länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillink:

Jag va inne på en ipad först men har läst att det går inte att lägga in filmer för att man måste gå igenom itunes.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns en drös med appar för att kringgå iTunes och slippa komprimera till mp4. Själv kör jag med Infuse 2 (http://firecore.com/infuse) som klarar de flesta format och en allmänt en väldigt stilig app. Löjligt enkelt också då du droppar över filmen via nätverket. Jag använder inte iTunes till någonting nu faktiskt mer än säkerhetskopior då och då (som går att derpa genom iCloud).

En kompis har en galaxy tab och de enda jag kan säga om den är att det var en sjukt dålig skärm med dåliga betraktningsvinklar (tror han hade en screen protecter btw). Enligt mig vinner iOS surfplattematchen med många högkvalitativa appar som mer och mer bidrar till att kunna ersätta en laptop helt. Utvecklare väljer oftast primärt iOS och utvecklar senare för android också. De flesta storspel och andra storapplikationer släpps på iPad först.

Trots att iOS är låst så finns det mycket gott att hitta i bakgården som duger för de flesta

Permalänk
Medlem

Nexus 7 2013? Dock 7 och inte ~10 tum. För övrigt en mycket prisvärd platta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillink:

Har du kollat film på den?

Hur är den att surfa på? Är det nå lagg på den?

Skickades från m.sweclockers.com

I början tyckte jag att det var lite microlagg vid scroll, men det har försvunnit. Eller också har jag vant mig. Oavsett så var det en pyttedetalj.
Har kollat lite Monsters University på Viaplay. Det var vackert. Men föredrar att kolla film på tv eller projektor.
Använder den ibland till att spela Angry Birds eller Plants vs Zombies mm, inga mer avancerade spel än så. Bankärenden, kolla mail.
Framförallt surf där jag villl läsa massa text är den svinbra. Funderade länge på iPad Air eller Mini Retina. Men eftersom jag varit android i över fyra år så ville jag fortsätta med det. Hade ingen budget att rätta mig efter.

Visa signatur

Gammal gubbe