Bästa Android plattan för MAX 2500kr?

Permalänk
Medlem

Bästa Android plattan för MAX 2500kr?

Dags för present till pappa som fyller år. Min bror gick iväg och inhandlade en Samsung Galaxy Tab 4 10.1 som han tyckte att vi skulle ge honom. Men jag är lite skeptisk till Samsung är inte en Asus MeMO Pad 10" Full HD ett mycket bättre alternativ ? Krav på 10" skärm annars spelar inte märket så stor roll.

Samsung: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2591106
Asus: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2025158

Är ute efter den bästa plattan i prisklassen finns det någon annan jag bör kolla på som är ännu bättre?

Tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem

Nexus 10. Skulle personligen tagit den pga uppdateringar och ren android. Jag är ju van med min nexus 5
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1484096

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Nexus 10 har den inte några år på nacken? Tror inte uppdateringarna spelar så stor roll för honom det viktiga är att prestandan är ok.

Permalänk
Skrivet av jonnin01:

Nexus 10 har den inte några år på nacken? Tror inte uppdateringarna spelar så stor roll för honom det viktiga är att prestandan är ok.

Absolut Nexus 10!
Köpte en till min far innan den släpptes officiellt i Sverige.
För 4000kr.. Men det var den värd, varenda krona! Köp köp

Permalänk
Medlem

Skulle varit bra med Nexus han kör redan 4an som telefon. Men jag är sent ute han fyller år imorgon så behöver något jag kan byta till idag. Ändrar min frågeställning bör jag byta till Asus plattan ifrån Samsungen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonnin01:

Skulle varit bra med Nexus han kör redan 4an som telefon. Men jag är sent ute han fyller år imorgon så behöver något jag kan byta till idag. Ändrar min frågeställning bör jag byta till Asus plattan ifrån Samsungen?

Undvik Samsung dom är hopplöst laggiga och bedrövliga, speciellt i webbläsaren men även överlag tycker jag. Har ingen erfarenhet utav Asus plattan du nämner men tror den har ett bättre flyt då Asus inte modifierar OS lika mycket som Samsung gör.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Vilken ska man köpa om man vill ha 3g ì sin platta? jag vill kunna dra i ett kontantkort och surfa i stället för att koppla in den till telefonen? till bra pris? nån kinaplatta kanske?

Permalänk

Vad som helst utom Samsung! Asus gör bra grejer, men helst skulle jag ta en Sony platta tror jag om iPad är ute ur leken.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Undvik Samsung dom är hopplöst laggiga och bedrövliga, speciellt i webbläsaren men även överlag tycker jag. Har ingen erfarenhet utav Asus plattan du nämner men tror den har ett bättre flyt då Asus inte modifierar OS lika mycket som Samsung gör.

Är väldigt tveksam till Asus plattan. Vet inte hur bra gamla Intel Atom fungerar i Android men i windows så är den iallafall löjligt långsam. I denna artikel som jämför den med äldre ARM-platformar så verkar den verkligen inte snabb.
Skulle som andra i tråden rekommendera Nexus 10 istället men tänk på att du endast får 16GB lagringsutrymme som inte går att expandera på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooobe:

Vad som helst utom Samsung! Asus gör bra grejer, men helst skulle jag ta en Sony platta tror jag om iPad är ute ur leken.

Och vad gör samsung så dåliga? om nåt är dom bland det bättre om man ska köpa en surfplatta.. förstår ej vad alla gnäller på dom men sony och lg är visst bäst.. på vad???

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Och vad gör samsung så dåliga? om nåt är dom bland det bättre om man ska köpa en surfplatta.. förstår ej vad alla gnäller på dom men sony och lg är visst bäst.. på vad???

Samsung har det överlägset laggigaste gränssnittet av alla tillverkare, så ja de är bedrövligt dåliga. Jämför t ex vanilla-android i nexus plattor eller htc sense i telefoner med samsungs touchwiz och man får sig en tydlig "flyter" vs "lag-upplevelse.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Samsung har det överlägset laggigaste gränssnittet av alla tillverkare, så ja de är bedrövligt dåliga. Jämför t ex vanilla-android i nexus plattor eller htc sense i telefoner med samsungs touchwiz och man får sig en tydlig "flyter" vs "lag-upplevelse.

Och det vet du från erfarenhet eller för att alla bara säger att det är så? Äger en note 2014, flyter på hur bra som helst knappast någon lagg alls förutom i riktigt dåligt optimerade appar.

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooobe:

Vad som helst utom Samsung! Asus gör bra grejer, men helst skulle jag ta en Sony platta tror jag om iPad är ute ur leken.

Har totalt tvärt emot samma uppfattning, vad som helst förutom Asus grejer när det gäller surfplattor. Har förvisso bara haft en enda Asus platta, men med tanken på hur ofantligt galet seg den var, t.ex. 30+ sec frysningar var annan till var tredje minut bara att surfa web o.s.v. är inte ALLS okej.

Den asus plattan jag har använt vart bland de sämsta jag rört, har även använt bättre kina plattor.

Vist det var ett litet tag sedan nu och plattan i fråga var Asus Transformer, men med det sagt, totalt skit dålig platta.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren inte för att jag blev mycket klokare. men det blev en Asus till slut iaf. Nu får jag hoppas att han blir nöjd. Har bra erfarenhet av Asus produkter det blev avgörande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naque:

Och det vet du från erfarenhet eller för att alla bara säger att det är så? Äger en note 2014, flyter på hur bra som helst knappast någon lagg alls förutom i riktigt dåligt optimerade appar.

Det vet jag eftersom jag ägt både Tab 3 (budgetmodell) och Tab Pro 10.1 (ny premiummodell) och de var båda urusla och laggiga.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det vet jag eftersom jag ägt både Tab 3 (budgetmodell) och Tab Pro 10.1 (ny premiummodell) och de var båda urusla och laggiga.

Då har du ett måndagsex. Jag har tab pro 8.4 och den laggar inte alls. Men i övrigt håller jag med, touchwiz har mycket bloatware som är helt onödiga.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem

Tegra Note presterar bra för sin prislapp. Köpte en för 1599kr från inet, inte alls besviken ärligt talat, den laggar mindre än Nexus 10:an i personlig mening.

Sen har jag inte 50000000 appar eller konstiga saker på den visserligen.

Visa signatur

Vila i frid älskade Pappa, inget blir detsamma utan dig.
1950-11-11 - 2013-02-14

Ryzen 3900x:32gb DDR4:Palit 2080 Gaming Pro:Intel 600p 512gb:OCZ Trion 150 1tb