Surface Pro för 2999kr på Dustin, prisvärt?

Permalänk
Medlem

Surface Pro för 2999kr på Dustin, prisvärt?

Hej!

Jag söker en Windows platta med hyfsad prestanda att kolla film, surfa och spela tex Heartstone på. Funkar Heartstone bra på Surface Pro? Någon som testat? Dustin har nämligen erbjudande på Surface pro nu. 2999kr för 64gb modellen.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Jag kan lira heartstone utan problem på min Lenovo miix 2 8 tum, så det är inga problem..

Visa signatur

Ei bor i stockholm och tar inget ansvar för allt som han säger
7900, 64 gig ram, radeon r290
Solna arbetscenter

Permalänk
Medlem

spelar hearthstone på min surface pro 2 utan några problem, det enda är att hearthstone käkar batteriet och att fläkten går igång efter en stund, brukar ligga på 30% cpu.
vi får väl hoppas på att det kommer till windows store

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag…

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Är den värd att köpa då? Nu när Surface 2 Pro och tom Surface 3 Pro är ute?

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Väldigt prisvärd men de där 64 GB lämnar inte mycket kvar till dig att leka med, lite drygt 23 Gb för att vara mer precis. Resten är upptaget av windows 8 och uppdateringar och återställningspartitioner etc.

Om du bara ska surfa och spela hearthstone så visst då kan den vara värd det men så fort några andra program ska in eller man vill använda den till att titta på filmer lokalt ifrån plattan är det snabbt kört och väldigt fullt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

har en 64 gb windows platta. Det fungerar men det är ofta man får slut på plats och måste ta bort något. Jag rekommenderar att köpa 128 gb. Fast surface kan väl ha sd kort? så då är det inte ett lika stort problem.

Jag tycker även att det låter lite dyrt, du borde kunna hitta en begagnad för mycket mindre än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Väldigt prisvärd men de där 64 GB lämnar inte mycket kvar till dig att leka med, lite drygt 23 Gb för att vara mer precis. Resten är upptaget av windows 8 och uppdateringar och återställningspartitioner etc.

Om du bara ska surfa och spela hearthstone så visst då kan den vara värd det men så fort några andra program ska in eller man vill använda den till att titta på filmer lokalt ifrån plattan är det snabbt kört och väldigt fullt.

Det går ju att sätta i SD-kort. Köp ett snabbt så är det OK att köra applikationer från kortet. Jag har en windowsplatta med 32 GB SSD med Windows 8+Office och lite annat, det måste ju innebära att så himla fullt kan det ju inte vara på en med 64GB.

Permalänk
Medlem

En Asus T100 är det närmsta du hittar inom samma format och priskategori.

Surface Pro:n är väl i runda slängar tre gånger så snabb som T100:an. Sen har den dessuton Full HD-skärm, vilket T100:an saknar.

Jag beställde själv ett exemplar igår

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det går ju att sätta i SD-kort. Köp ett snabbt så är det OK att köra applikationer från kortet. Jag har en windowsplatta med 32 GB SSD med Windows 8+Office och lite annat, det måste ju innebära att så himla fullt kan det ju inte vara på en med 64GB.

Surface plattorna med 32 Gb kör Windows RT inte Windows 8 Pro. Därför tar windows mycket mindre plats på SSDn. Vet inte exakt hur mycket space som Windows RT tar upp nu men när den lanserades tog den upp 16 GB av de 32 GB som fanns att tillgå. Man kan använda SD-kort för filer, men det är något jag personligen hade undvikit och istället kört en NAS-maskin, betydligt dyrare men mer användbar lösning än SD-kort.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1685209
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1512332

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Haha, när man talar om trollet som det heter. Fick nyss(läs idag efter lunch) en Surface Pro 128 Gb som jobbdator ifrån jobbet. Den är väldigt trevlig och jag drog hem Hearthstone och testa det ett slag nyligen hemma. Det fungerar förvånasvärt bra, men plattan blir lite varm.

Hur som helst, 2999 är ett väldigt bra pris för prestandan man får, det största besväret du kommer ha är utrymmet skulle jag tro.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Haha, när man talar om trollet som det heter. Fick nyss(läs idag efter lunch) en Surface Pro 128 Gb som jobbdator ifrån jobbet. Den är väldigt trevlig och jag drog hem Hearthstone och testa det ett slag nyligen hemma. Det fungerar förvånasvärt bra, men plattan blir lite varm.

Hur som helst, 2999 är ett väldigt bra pris för prestandan man får, det största besväret du kommer ha är utrymmet skulle jag tro.

Slog till på en idag runt lunch och nu går den inte att beställa längre. Så är glad att jag hann!

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Min ligger och väntar på posten

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Shuttle XPC Z170R8 V2
Microsoft Surface Pro

Permalänk
Medlem

Är väldigt nöjd med denna faktiskt! Har 30GB ledigt efter att ha installerat Windows 8.1, alla updates, samt engelskt language pack.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xay0r:

Är väldigt nöjd med denna faktiskt! Har 30GB ledigt efter att ha installerat Windows 8.1, alla updates, samt engelskt language pack.

Lite nyfiken: varför installerade du english language pack?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av istream:

Lite nyfiken: varför installerade du english language pack?

Man kanske föredrar att läsa på engelska? Dessutom finns många program tillgängliga på engelska men inte svenska. Kör man då på engelska kan man få allt på engelska istället för windows på svenska och programmen på engelska, vilket kan kännas lite tattigt.

Permalänk
Medlem

Ett tips är att ha en 120mm fläkt med eventuellt fläktgaller stående bakom SPn om ni använder den som desktop och eventuellt kopplar in externa skärmar och så där. Det är övre delen av baksidan av SPn som blir varm och om man har en fläkt blåsande på den så slipper den lilla fläkten i SPn att varva upp och man sparar då livslängden på den inbyggda fläkten.

När IGPn får jobba så blir den varm. Även SP2 som har haswell och är mycket svalare än SP1.

Sedan rekommederar jag FreedomCase. Fick den på posten tidigare i veckan och det är helt klart det bästa case:et till SP1 och SP2.

Permalänk
Skrivet av Pudeln:

Ett tips är att ha en 120mm fläkt med eventuellt fläktgaller stående bakom SPn om ni använder den som desktop och eventuellt kopplar in externa skärmar och så där. Det är övre delen av baksidan av SPn som blir varm och om man har en fläkt blåsande på den så slipper den lilla fläkten i SPn att varva upp och man sparar då livslängden på den inbyggda fläkten.

När IGPn får jobba så blir den varm. Även SP2 som har haswell och är mycket svalare än SP1.

Sedan rekommederar jag FreedomCase. Fick den på posten tidigare i veckan och det är helt klart det bästa case:et till SP1 och SP2.

Bra tips, tack. Beställde ett FreedomCase häromdagen med normal frakt. Tog det lång tid att få ditt, eller var du tom en backer på Kickstarter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gymrattan:

Bra tips, tack. Beställde ett FreedomCase häromdagen med normal frakt. Tog det lång tid att få ditt, eller var du tom en backer på Kickstarter?

Jag var en backer så jag har väntat länge

Men det tog bara en vecka efter att jag fick fraktbeskedet.

Freedomcase har ett läge som motsvarar det vanliga stödets läge(n) ungefär och blottar därmed den övre bakdelen som blir varm. Så jag kan fortsätta använda den externa fläkten utan att ta av freedomcase när jag använder den som arbetsstation med externa skärm(ar) osv.

Permalänk
Skrivet av Pudeln:

Ett tips är att ha en 120mm fläkt med eventuellt fläktgaller stående bakom SPn om ni använder den som desktop och eventuellt kopplar in externa skärmar och så där. Det är övre delen av baksidan av SPn som blir varm och om man har en fläkt blåsande på den så slipper den lilla fläkten i SPn att varva upp och man sparar då livslängden på den inbyggda fläkten.

Har du något tips på placering och strömförsörjning för fläkten?

Jag har en hel del 80 till 140 mm fläktar (några med högt tryck, andra med hög genomströmning) för datormontering till övers, men blev lite brydd över hur man får dem försörjda med ström om de inte kopplas till ett moderkort. Har iofs även en kylplatta med fläktar som kylde en laptop stående oanvänd, och den är strömförsörjd via USB-kabel. Kanske kan kannibalisera den för enklast möjliga lösning.

Såg just denna tråd för lite hack: http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

Det kanske var en USB-bordsfläkt du syftade på från första början?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gymrattan:

Har du något tips på placering och strömförsörjning för fläkten?

Det kanske var en USB-bordsfläkt du syftade på från första början?

http://cdn1.coolstuff.com/autogen/preset/aspectThumb/960x720/...

Den i bilden som du länkade till blir säkert perfekt.

Jag har en gammal Antec 120 mm chassie-fläkt med molexkontakt som är kopplat till en strömadapter som är till för en hårddiskadapter (nån Deltaco historia) den har iaf molexkontakt och jag har helt enkelt kopplat in den till fläktens molexkontakt.

Vissa fläktar som är högvarviga (glöm 1000 rpms fläktar och andra långsamma fläktar) kan eventuellt starta på 5V och då kan du koppla in en sån via USBn på SPn. Men det finns nog färdiga sådana.

Smidigaste är kanske den du länkade till i bild eller liknande dock.

Jag tog det jag hade

Angående placering så ska fläkten blåsa på den övre bakre delen av SPn. Alltså från höger mot vänster vidriktning i den här bilden. Den blir också något varmare på den vänstra bakre delen av SPn (om man ser på skärmen sett). På bilden nedan motsvarar detta djupare in i bilden om du förstår?
Fläkten skall alltså stå bortom/över där det står "46 grader" i text i bilden. Riktad blåsriktning mot SPn, så den drar luft från höger i bild och skickar luften mot vänster i bild.

Förlåt om jag är övertydlig.

På det här sättet så kommer endast den inbyggda fläkten varva upp i ihållande bruk av IGPn (grafikdelen av processorn) eller annat väldigt krävande under en längre tid iaf för SP2. För SP1 rekommenderar jag verkligen denna lösning eller annan praktisk extern kylning.

Permalänk
Skrivet av Pudeln:

Angående placering så ska fläkten blåsa på den övre bakre delen av SPn. Alltså från höger mot vänster vidriktning i den här bilden. Den blir också något varmare på den vänstra bakre delen av SPn (om man ser på skärmen sett). På bilden nedan motsvarar detta djupare in i bilden om du förstår?
Fläkten skall alltså stå bortom/över där det står "46 grader" i text i bilden. Riktad blåsriktning mot SPn, så den drar luft från höger i bild och skickar luften mot vänster i bild.

Förlåt om jag är övertydlig.

På det här sättet så kommer endast den inbyggda fläkten varva upp i ihållande bruk av IGPn (grafikdelen av processorn) eller annat väldigt krävande under en längre tid iaf för SP2. För SP1 rekommenderar jag verkligen denna lösning eller annan praktisk extern kylning.

Tack för förklaringen, man kan aldrig vara för noggrann. Jag slapp jaga info om flödesschemat själv

Jag har fn min SP kopplad till en 2560x1440 monitor, men har även möjligheten att koppla in fler via displaylink-lösning/USB-docka. Jag vet att temperaturerna stiger ju fler saker man kopplar på. Med samma lull-lull inkopplat och max utnyttjat var min MacBook Air (13 inch, mid 2012) uppe och sniffade på 100°.

Jag köpte ett gäng USB-fläktar i går och placerade en direkt bakom SP, blåsandes mitt på chassits överdel. Det blev en märkbar skillnad då man tog på chassit, från "varm" till kall. Dock noterade jag inga förändringar i rapporterad innertemperatur via mjukvarumätverktyg.

EDIT: Körde några test med RealTemp (Prime95) och AIDA64 för info om interna fläktarnas RPM och vad yttre påverkan gör.

  • Ingen extern fläkt: Interna fläktarna varvar upp till cirka 9200

  • Fläkt rakt bakom: Interna fläktarna varvar upp till cirka 9200, rapporterade temperaturer inuti dock något svalare.

  • Fläkt till höger: Interna fläktarna varvar som mest upp till 7200, rapporterade temperaturer inuti något svalare.

  • Fläktar till höger/vänster: Interna fläktarna varvar som mest upp till 7200, rapporterade temperaturer inuti något svalare.

Noterar också att de interna fläktarna inte verkar kicka igång alls vid mitt normala skrivbordsarbetsbruk med SP.
De syns iaf inte i AIDA64 förrän de överstiger cirka 2000 RPM...

Permalänk
Medlem

Tack för den mer ingående datan!

Jag har inte orkat gå så ingående i kylningen. Jag har bara använt min öron och känsel.

Följ dina siffror, de visar nog mer sanning än min beskrivning. Som sagt vill du spara på fläkten för den kommer du behöva när du är mobil och det inte går att undvika att den interna fläkten måste jobba.

Jag hade tidigare inkopplat SPn till en 1440p skärm och då blev den varmare än den 1080p skärm som den nu är kopplad till. Jag fick också ibland rapport om att minnet var slut med 1440p skärmen (detta är någon bugg, eventuellt har MS löst detta nu). Jag har inte sett detta på ett tag nu men jag har ju 1080p skräm numera till den. (vid denna bug så användes bara max hälften av de 8GB som min SP har i RAM).

Jag jobbar paralellt med min desktop på min 1440p skräm och med SPn med sin 1080p skräm. Oftast har jag Onenote, outlook eller en PDF i själva SP displayen.

Jag använder mest denna penna: http://www.webhallen.com/se-sv/mobilt/183359-samsung_s-pen_wi...
Den var först dåligt kalibrerad men efter någon automatiskt uppdatering (av windows uppdatering, från eventuellt Wacom?) blev den riktigt fint kalibrerad. Riktigt skön i vardagen bättre än orginal även om orginal är helt ok. Stiftet ger en känsla av mjuk blyerts.

jag har också denna dyra men sköna (dock utan sudd): http://www.wacom.com/en/us/everyday/bamboo-stylus-feel-carbon
Denna om man gillar att teckna osv längre stunder. Superskön i sådana jobb.

Permalänk
Medlem

Köpte mig denna för snart en vecka sedan.
Började med lite hat tills att jag fått kläm på win8 och uppdaterat till 8,1. Efter det har jag insett hur guld touch delen i win8 enligt mig är.
Priset man får betala för denna plattan är riktigt bra. Funderar på att beställa 3st till till mitt jobb. Tangentbordet man får med är faktiskt över förväntan. Skriver på denna just denna posten från ett campingtält i Varberg.
Det enda negativa jag hittat än är batteritiden. För en dator är den helt ok. Dock jämför jag denna nästan hellre med en surfplatta och där är det långt efter. Kan vara värt att tänka på om man skall köpa den att den räcker ca 6 timmar beroende på vad man gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Ett tips är att ha en 120mm fläkt med eventuellt fläktgaller stående bakom SPn om ni använder den som desktop och eventuellt kopplar in externa skärmar och så där. Det är övre delen av baksidan av SPn som blir varm och om man har en fläkt blåsande på den så slipper den lilla fläkten i SPn att varva upp och man sparar då livslängden på den inbyggda fläkten.

När IGPn får jobba så blir den varm. Även SP2 som har haswell och är mycket svalare än SP1.

Sedan rekommederar jag FreedomCase. Fick den på posten tidigare i veckan och det är helt klart det bästa case:et till SP1 och SP2.

Tackar också för tipset. Beställde ett, fick den idag. Det bästa tillbehöret till SP1. Speciellt bra när man sitter i soffan och vill skriva.
Sen är den också oerhört snygg (beställde skinn)

Permalänk
Medlem

u verkar det som om de sålt slut på dessa.
Jag fick beställa totalt 3st av dessa till olika kamrater och arbetskollegor. För priset är de riktigt trevliga maskiner man fått. Mycket nöjd.