Skillnader mellan Windows 8 RT och vanliga?

Permalänk

Skillnader mellan Windows 8 RT och vanliga?

Hej hej. Jag har just börjat plugga och funderar på att skaffa en Surface Pro att ha i skolan (och annars förstås )
Om jag har förstått rätt så kör 3an med vanliga windows 8 och 2an med nån RT-version, stämmer det?
Jag kör med windows 8 på min stationära och skolan kör med sharepoint så jag tänkte att det kunde bli rätt fint integrerat.

Det jag framför allt undrar är vad det är för skillnader mellan RT och den vanliga. Nån som kan förklara?

Nån som har testat nån av dom eller båda kanske?
Argument för eller mot att jag skaffar nån av dom?

Visa signatur

Nöken - A Pet Dragon for Bold Princesses

Permalänk
Medlem

Köp inte RT. Det är INTE Windows 8. Det är ett operativsystem så som Android eller iOS för tablets. Du kan inte köra Windows 8 applikationer i RT. Surface 2 finns med vanligt Windows också.

Edit: Men är inte det en begränsning så visst fungerar RT också. Dock har det som sagt inget direkt med Windows 8 att göra, förutom liknande UI.

Permalänk

Windows RT är för ARM-processorer (mobiler och surfplattor).

På MS Surface Pro med vanliga Windows 8 kan du installera alla vanliga program som du kan installera på din dator. Det går inte på enheter med Windows RT. Men de vanligaste programmen (apparna) finns kanske till Windows RT också?

Jag hade aldrig köpt en enhet med Windows RT på iaf.

Visa signatur

Systemadministratör: Server, Klient, Molnet, Nätverk
HP ZBook 14 G2 med Windows 10 Enterprise

Permalänk

Om du bara ska köra Sharepoint som är webbaserat på den i skolan så spelar det ingen roll.
Men akta dig för Windows RT!

Visa signatur

Systemadministratör: Server, Klient, Molnet, Nätverk
HP ZBook 14 G2 med Windows 10 Enterprise

Permalänk
Skrivet av jakkra:

Surface 2 finns med vanligt Windows också.

Ok, så det finns Surface 2 utan sån där ARM-processor? Med en "vanlig" processor alltså.
Jag trodde det var huvudskillnaden mellan 2an å 3an. Vad är det mer som skiljer dom åt då? Lagringsutrymme å processorkraft eller..?

Edit: Jag vill btw helst att den ska kunna kännas användbar även utanför skolan Så RT är jag nog tillräckligt avskräckt från.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nöken - A Pet Dragon for Bold Princesses

Permalänk
Medlem
Skrivet av PigPillow:

Ok, så det finns Surface 2 utan sån där ARM-processor? Med en "vanlig" processor alltså.
Jag trodde det var huvudskillnaden mellan 2an å 3an. Vad är det mer som skiljer dom åt då? Lagringsutrymme å processorkraft eller..?

Edit: Jag vill btw helst att den ska kunna kännas användbar även utanför skolan Så RT är jag nog tillräckligt avskräckt från.

Skickades från m.sweclockers.com

Surface 2 – ARM-processor
Surface Pro 2 – x86-processor (finns ett par varianter)
Surface Pro 3 – x86-processor, större skärm, tunnare (finns ett par varianter)

Permalänk
Medlem

Nu har du redan fått ganska mycket info och verkar vara påväg mot rätt beslut men jag lägger in en kommentar.

Jag hade en platta med RT. RT är väl rent funktionsmässigt ok och Office ingår som fungerar utmärkt men man blir ganska (läs väldigt) begränsad då vanliga x86 programvaror inte fungerar och app-utbudet är riktigt uset. Jag skulle egentligen inte rekommendera detta till någon, det är alltid bättre att köra Win8 fullt ut.

/Erik

Permalänk
Medlem

RT har väl ingen wacom teknologi heller, medans Pro 2 har det och Pro 3 har N-Trig (Båda med medföljande penna)

Permalänk
Medlem

Kör på en med x86 Windows 8.
Jag hade själv en och den funka hur fint som helst.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Men nice! Låter ju som det jag är ute efter är en Surface Pro 2 då Alt. en 3a om jag känner mig på spenderar-humör.
Hur är det med sånna där cover-tangentbord, finns dom i massa olika varianter också eller har dom bara en standardvariant?

Visa signatur

Nöken - A Pet Dragon for Bold Princesses

Permalänk
Medlem
Skrivet av PigPillow:

Men nice! Låter ju som det jag är ute efter är en Surface Pro 2 då Alt. en 3a om jag känner mig på spenderar-humör.
Hur är det med sånna där cover-tangentbord, finns dom i massa olika varianter också eller har dom bara en standardvariant?

Det finns touch-cover & så finns det type cover.
Type-covern är mycket skönare än touchen, just för att du har en liten "respons" när du trycker på en knapp, likt en vanlig tangentbord. Touch-covern är, som det låter, touch.. & den är förfärlig tycker jag.

SP3 är grymt skön i handen tycker jag. Tunnare & större skärm gör den ännu bättre än SP2.

Permalänk
Medlem

Många argument emot RT så här kommer några som är för.

Surface 2 har bättre batteritid än alla Pro version.

Den har inga virus, inga program kan köras automatiskt vid uppstart så det blir inte slöare med tiden. (Pro versionerna är iofs snabbare tack vare sina x86 cpus).

Office RT följer med gratis.

Ingen fläkt som låter, den blir inte lika varm och är mycket lättare. Billigare!

Fundera på om det är några program som du verkligen behöver ha på plattan som saknas till RT. Om inte så är S2 en riktigt bra och underhållsfri surfplatta.

Visa signatur

Core i7 6700K | 16GB DDR4 | 256GB NVMe | GTX 1070 | 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av page:

Många argument emot RT så här kommer några som är för.

Surface 2 har bättre batteritid än alla Pro version.

Den har inga virus, inga program kan köras automatiskt vid uppstart så det blir inte slöare med tiden. (Pro versionerna är iofs snabbare tack vare sina x86 cpus).

Office RT följer med gratis.

Ingen fläkt som låter, den blir inte lika varm och är mycket lättare. Billigare!

Fundera på om det är några program som du verkligen behöver ha på plattan som saknas till RT. Om inte så är S2 en riktigt bra och underhållsfri surfplatta.

Även om jag aldrig kommer skaffa RT igen så fanns det absolut ett par fördelar, bland annat de som du räknar upp. Batteritiden i min Lenovo Yogapad var grym och värmeutveckling obefintlig. Lägg därtill Office RT som fungerade riktigt bra.

Ett oro som jag hade innan jag fick min var att mina USB-enheter inte skulle fungera men allt som jag testade fungerade utan problem, bland annat en 10 år gammal laserskrivare, Logitechmus från 2004 etc etc.

Nackdelen är ju utbud av program och appar. Bara att en så enkel sak som Bank-ID saknas begränsar tillvaron en hel del.... I de aspekter är WP, IOS, Android och "riktiga" Win8 överlägsna.

/Erik

Permalänk

"Treshold" blir intressant. Windows, Windows RT och Windows Phone ska 'bakas' ihop till ett gemensamt operativsystem. Det borde intressera appautvecklare att göra appar för Windowsplattformen då man når ut till alla som har en Windowsenhet. Det är i alla fall min förhoppning att tjatet om livsnödvändiga appar inom Windowsvärlden blir ett minne blott
Å andra sidan är jag mer än nöjd med min RT-platta, jag saknar inga appar för att surfa runt lite på webben eller spela spel som jag tycker om. Kommer åt mina filer på Onedrive, kan använda office och webbläsaren löser det som inte finns i appväg - för mig i alla fall.
Tyngre grejer sköter mina andra datorer om.....

Visa signatur

TELEFON: Samsung Galaxy Note 10+ SURFPLATTA: iPad

Permalänk

RT är ju en ersättare för andra plattor, med fördel av att man har en nästan full office (lite begränsningar i t.ex. excel). Dock med en bra webbläsare. Så för t.ex. min sambo som inte i princip använder annat än webbläsare och office så är det en grym ersättare till en laptop.
Nu när bankid är ett minne blott till förmån för mobilt bankid så tror jag inte hon har startat sin laptop på länge.
Dock kan det vara frusterande att det känns som en "riktig dator", men inte kan köra x86 arkitektur, men å andra sidan så får man bra batteri-tid.

Vad använder folk för appar nu för tiden egentligen? Man gör ju allt i webbläsaren. Är det spel? (lite OT, men nyfiken, läser hela tiden, saknas appar här, saknas appar där, bara nyfiken vad det är för appar)

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här