Lenovo vs Nvidia Shield Tablet

Permalänk

Lenovo vs Nvidia Shield Tablet

Hej allesammans

Efter en lång tid av att ständigt låna sambons platta (och intala mig själv att "en såndär behöver jag inte") har jag bestämt mig för att faktiskt införskaffa mig min egen. Har gjort en del research och mer eller mindre fått ner urvalet till två stycken, som båda (enligt mig) ligger bra till när det gäller prestanda i min prisklass.

Lenovo Yoga tablet 10" - http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/205980-l... (HD+ Versionen)

Nvidia Shield tablet 8" - http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/202315-n...

Storleken spelar för mig ingen större roll, tror jag kommer vara bekväm med vilken som. Nvidia har såklart mer muskler under huven, men har hört mycket bra om plattan från Lenovo som bla. ger ordentligt med batteritid samt bra inbyggt stöd som man annars måste köpa sig ett case för. Användningsområdet är studier samt streama film från tex Netflix och HBO. Spelar även en del Hearthstone vilket jag antar ger ett plus i kanten för Nvidia, då jag kommer kunna streama detta till plattan via mitt GTX kort.

Någon som har erfarenhet av någon av plattorna, eller vet mer kring vilken som skulle vara det bästa valet?

Visa signatur

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL

Permalänk
Medlem

lenovo är skit vem fan köper en sån. klart du ska ta shield, har dock själv note 7 bara men det är ju nästan samma bättre platta kan man inte få och dom har typ bäst ljud också så det är ett plus om man ska titta på film och spel för dom flesta surfplattor har värdelösa högtalare.

Permalänk
Skrivet av HazZarD:

lenovo är skit vem fan köper en sån. klart du ska ta shield, har dock själv note 7 bara men det är ju nästan samma bättre platta kan man inte få och dom har typ bäst ljud också så det är ett plus om man ska titta på film och spel för dom flesta surfplattor har värdelösa högtalare.

Har hört en hel del bra om Lenovo, som sagt. Efter lite mer undersökning hamnade jag istället i valet och kvalet mellan en Surface 2 eller en Shield, men tror dock jag kommer att köra på en shield, känns för osäkert med apputbudet på W8 RT.

Visa signatur

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL

Permalänk
Medlem

Har letat efter lite plattor jag med, ofta slutar det dock med att Shield plattan ligger bäst till. Det enda som gör mig misstänksam mot just Shield är alla problem dom haft med sprickande chassie, Nexus 9 ser då rätt trevlig ut med än mer kraft under huven men då har den 4:3 format & ingen sd plats plus ett pris som är betydligt högre. I ditt fall skulle jag däremot ta Shield.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

Hade jag tänkt att köpa en platta i dagsläget så hade det stått mellan Shield och ThinkPad 8.

Har du inget nVidia kort i din stationära dator så hade jag inte valt Shield.

Broadwell kommer väl nu kring årsskiftet, en fläktlös i5/7 i plattan kan ju bli aktuellt då.(något att tänka på)

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Hade jag tänkt att köpa en platta i dagsläget så hade det stått mellan Shield och ThinkPad 8.

Har du inget nVidia kort i din stationära dator så hade jag inte valt Shield.

Broadwell kommer väl nu kring årsskiftet, en fläktlös i5/7 i plattan kan ju bli aktuellt då.(något att tänka på)

Thinkpad 8 låg dock en bit utanför min budget :/ Sitter på ett kort som stödjer Shield, så det är ju självklart ett stort plus! Som sagt så står jag just nu mellan Shield och en Surface 2, men känns som att det lutar åt en Shield just pga så mycket som inte stöds i W8 RT.

Visa signatur

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL

Permalänk
Skrivet av tellus82:

Har letat efter lite plattor jag med, ofta slutar det dock med att Shield plattan ligger bäst till. Det enda som gör mig misstänksam mot just Shield är alla problem dom haft med sprickande chassie, Nexus 9 ser då rätt trevlig ut med än mer kraft under huven men då har den 4:3 format & ingen sd plats plus ett pris som är betydligt högre. I ditt fall skulle jag däremot ta Shield.

Ja jag känner också att hur man än tittar runt så är Shield så otroligt prisvärd. Där kan jag hålla med, men det får man väl hoppas att återförsäljaren hjälper en att lösa om det skulle ske. SD plats tycker jag är nästan ett måste, för att relativt billigt kunna utöka utrymmet och inte vara låst

Visa signatur

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL

Permalänk
Skrivet av Eriksson_91:

Thinkpad 8 låg dock en bit utanför min budget :/ Sitter på ett kort som stödjer Shield, så det är ju självklart ett stort plus! Som sagt så står jag just nu mellan Shield och en Surface 2, men känns som att det lutar åt en Shield just pga så mycket som inte stöds i W8 RT.

Vill du gärna köra win8.1 så kolla Dell's 8". Den ligger i samma prisklass som shield.

Själv så hoppas jag att nVidia släpper en platta med win10 nästa år så man slipper kompromissa.

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Vill du gärna köra win8.1 så kolla Dell's 8". Den ligger i samma prisklass som shield.

Själv så hoppas jag att nVidia släpper en platta med win10 nästa år så man slipper kompromissa.

Skulle ju vara trevligt! Om den går ifrån "RT" versioner med W10 ser jag ingen anledning att äga android längre

Visa signatur

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL

Permalänk
Medlem

Har haft Nvidia Shield LTE i ett par veckor nu.

Jag har inte sett några microspringor eller problem med nätverket. Den är lite tung kanske, men överlag är jag nöjd. Den väldigt rena android versionen är riktigt bra enligt mig.

Dock så är det stora pluset med Shield den kraftiga hårdvaran och kontrollen som gör att man kan använda den till mer avancerade spel och konsol emulering. Det är en bra platta alla kategorier. Men du kan nog få en större, mindre tung platta med bättre batteritid och som dessutom är mer än tillräcklig på hårdvarufronten om du inte tänker spela på den. Tänker du däremot spela på plattan finns det enligt mig inga alternativ.

Hearthstone ska ju komma till Android tablets innan årsskiftet är det sagt. Att streama det från datorn funkar så länge. Har bara testat det som kortast så vill inte uttala mig för mycket om Hearthstone på Shield

Så, om du bara ska använda plattan hemma och typen av spel du tänker dig inte är mer avancerade än Hearthstone tycker jag du ska övervägen en 10 tummare. Överväger du att bära runt på den är 8 tum nice. Om du dessutom spelar mycket och vill ha en avancerad Gameboy är Shield ett klart val.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Skrivet av Anaii:

Har haft Nvidia Shield LTE i ett par veckor nu.

Jag har inte sett några microspringor eller problem med nätverket. Den är lite tung kanske, men överlag är jag nöjd. Den väldigt rena android versionen är riktigt bra enligt mig.

Dock så är det stora pluset med Shield den kraftiga hårdvaran och kontrollen som gör att man kan använda den till mer avancerade spel och konsol emulering. Det är en bra platta alla kategorier. Men du kan nog få en större, mindre tung platta med bättre batteritid och som dessutom är mer än tillräcklig på hårdvarufronten om du inte tänker spela på den. Tänker du däremot spela på plattan finns det enligt mig inga alternativ.

Hearthstone ska ju komma till Android tablets innan årsskiftet är det sagt. Att streama det från datorn funkar så länge. Har bara testat det som kortast så vill inte uttala mig för mycket om Hearthstone på Shield

Så, om du bara ska använda plattan hemma och typen av spel du tänker dig inte är mer avancerade än Hearthstone tycker jag du ska övervägen en 10 tummare. Överväger du att bära runt på den är 8 tum nice. Om du dessutom spelar mycket och vill ha en avancerad Gameboy är Shield ett klart val.

Tack för tipset och inlägget! Det blev faktiskt (som du nämnde) en annan platta för mitt behov, då jag äger både en stationär samt ett PS vita kände jag att behovet för ytterligare en spelkonsol inte var så stort. Men kan tänka mig att Shield är ett riktigt monster att använda för spelande!

Visa signatur

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL