Vad gör skillnaden i upplösning på skärmen i praktiken?

Permalänk

Vad gör skillnaden i upplösning på skärmen i praktiken?

Hej

Ska slå till på en ny surfplatta då jag tycker min Nexus 7 är för liten för websidor och magasin. Jag undrar om någon har en bra beskrivning av hur upplevelsen av websidor, magasin och film blir beroende på skärmupplösningen. Det är inte hur "fin" bilden upplevs jag är ute efter utan mer om hur materialet presenteras på plattorna beroende på upplösningen, tex blir texten större på en platta med lägre upplösning eller anpassar plattan utseendet beroende på sina förutsättningarna för att det ska se likadant ut, m.m? De plattor jag kikar på som alla är 10" är;

  • Samsung Tab 4 med 1280x800

  • Lenovo Yoga 2 med 1920x1200

  • Samsung Tab S med 2560x1600

Stort tack för era erfarenheter och kunskap i ämnet! / Magnus

Ps. Jag har försökt hitta bra ställen där jag kan jämföra de olika plattorna men det är inte en helt lätt match och jag får ingen bra känsla för skillnaderna i butik med bara en av plattorna att kika på i taget, därför mycket intresserad av någon som har mer kunskap kring hur det funkar. Ds

Permalänk
Avstängd

Android är inte som Windows i att upplösningen direkt avspeglar sig i sakers storlek på skärmen utan det som visas skalas om. Så upplösningen på Android-enheter har bara betydelse för hur skarp skärmen är (och för batteriförbrukningen förstås).

Permalänk
Skrivet av snajk:

Android är inte som Windows i att upplösningen direkt avspeglar sig i sakers storlek på skärmen utan det som visas skalas om. Så upplösningen på Android-enheter har bara betydelse för hur skarp skärmen är (och för batteriförbrukningen förstås).

Tack för svar. Då kan jag alltså förvänta mig att ett magasin tex ser likadant ut på de olika plattorna men att det naturligtvis är olika kvalitet i skärpa och färger.

Mvh / Magnus

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gördetsjälv:

Tack för svar. Då kan jag alltså förvänta mig att ett magasin tex ser likadant ut på de olika plattorna men att det naturligtvis är olika kvalitet i skärpa och färger.

Mvh / Magnus

Precis, så länge skärmarna är lika stora då. Sen kan man, om man känner för det, pilla en del med dessa inställningar på en rootad Android. Jag la exempelvis in en rom (Paranoid Android) där man kunde ändra inställningar per applikation för skärmstorlek och skalning osv. Så att jag exempelvis fick tablet-gränssnitt i en del applikationer (de som hade bra sådana) men inte andra, och så att jag fick in mer innehåll i en del applikationer och större innehåll i andra.