En fråga till er som använder surfplattor

Permalänk

En fråga till er som använder surfplattor

Hade ni valt en smart tv eller en surfplatta för filmtittande (ensamma)? Surfplattor låter rätt gött, men kan inte hjälpa att tro att jag kommer bli less på den efter någon månad eller så. Måste bli oerhört jobbigt att sitta och kolla på film i en soffa med en surfplatta, och tjatigt att gå och lägga sig i sängen varje gång man ska kolla på film.

Visa signatur

Nätaggregat Corsair AX 850W 80+ Gold | Moderkort Asus P8P67 PRO REV B3 | GPU EVGA GeForce GTX 780 Ti 3GB Superclocked | CPU Intel Core i7 2600K | RAM Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB | Ljudkort Asus Xonar Essence STX | Hårddiskar OCZ Agility 3 120GB + WD 500GB | Mikrofon JJLabs BMC-USB | Hörlur Sennheiser HD 598 |

Permalänk

Surfplatta med en chromecast. Bästa av två världar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

För film: en teve. Surfplattan är ju fin om du typ vill kolla på film i sängen samtidigt som någon annan sover i samma säng, eller om du vill se på en film i soffan samtidigt som någon annan kollar på nåt annat på teven, eller förstås mobilt. Har du en laptop med ok skärm så fungerar förstås det ungefär lika bra, du slipper hålla enheten i handen hela tiden eftersom laptopen ju har "ett inbyggt stöd" och den har sannolikt större skärm, inte lika smidig dock.

En surfplatta kan förstås vara mycket användbar till andra saker, men om du bara är intresserad av att titta på film så hade jag köpt en teve. Tänk dock på att en teve innebär att du får betala TV-licens oavsett om den är inkopplad mot något TV-nät eller ej, och att alla butiker som säljer (nya) TV-apparater måste anmäla en försäljning till Radiotjänst. Om någon i ditt hushåll redan betalar så är det inget problem förstås, men annars är det ju en ganska stor kostnad.

Permalänk
Medlem

Surfplatta duger till lite youtube o dylikt. Tv-serier och film ska ses på TV eller projektor. Ska gärna finnas ett ordentligt surroundsystem också

Det kan ju också hända att du får besök nån gång. Då är det ju också trevligt att kunna sitta i tv-soffan med en skål chips. Blir inte riktigt samma sak med en surfplatta i det läget.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

En surfplatta kan inte ersätta TV för filmtittande.
Njaaa, förrutom för min sambo, hon använder 7" platta för kolla på youtube endast.
Men bra för mig, slipper slåss med henne om TVn som förrut.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk

Jag använde min surfplatta i början, men nu ligger den mest där. Mest användbar när man ska resa bort. Så jag hade mer satsat på en kvalitetstv . Du kan ju alltid koppla till chromecast till tv eller en annan android sticka om du vill ha en "smart tv". Och man blir trött på att se på en liten surfplatta och se t.ex film osv. Detta gör ju inte filmen direkt rättvist.
Om TV är s.k "smart" är kanske en fördel, men många skriver ju att t.ex den smarta delen av en tv är seg och inte har stöd för allt man vill. Så att välja TV bara för att den skall vara smart, hade jag inte gjort.
Jag hade satsat på TV!

Visa signatur

Chassi: CM Elite 130 Moderkort: ASUS Z97I-PLUS mITX HDD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, ADATA SSD SX900-Series 128GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) DDR3 1600MHz Processor: Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB Grafikkort: Gigabyte 3060 ti Eagle OC 8GB Processorkylare: Corsair H60(v.2) Nätaggregat: be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär OS: Win 10 home 64bit, 3D mark resultat med gtx1060 3DMark resultat 2020 års 3d mark resultat med 3060 ti 3D Mark resultat 2020

Permalänk

En TV vinner i längden. man tröttnat på att hålla plattan även om du kan ställa den mot olika saker men det är skönare att ha en TV. Surfplatta funkar till en viss mängd men TV är bättre.