Köpa Surfplatta. Tips? Och Försäkringsfråga till plattan

Permalänk
Medlem

Köpa Surfplatta. Tips? Och Försäkringsfråga till plattan

Tänkte införskaffa mig en surfplatta. Min fru har en Samsung Galaxy Tab 3 8.0 SM-T310 16GB och den funkar bra till spel och har aldrig laggat någon gång och den har fungerar felfritt 1 år snart

Tänkte om ni har tips på en platta för max 3000kr

Den jag har kikat på är Samsung Galaxy Tab 4 10.1 Wifi 16 GB

Är det någon som har en sådan och har synpunkter på hur den fungerar?

Känns som jag vill ha en 10 istället för en 8 alltså en större variant än 8

Men 8 kanske räcker ändå

Har oxå kollat på Nvidia SHIELD Tablet WIFI 16GB oxå och den verkar bra

Sony plattorna ser oxå bra ut. Så behöver lite hjälp vad jag ska välja

Dom spelen jag först och främst kommer att spela på plattan är: Smurfs' Village Sim City Simpsons sådana spel Family guy

Först och främst en spelplatta. Ska ju kunna se på film bra i den oxå om det skulle vara så att jag tar med den när jag åker tåg eller buss med mera

Tack för svar

Permalänk
Medlem

Sony Xperia Z2 Tablet är mitt tips, alternativt Z3 Compact om du kan tänka dig 7". Grym kvalitetskänsla i bygget, vattentäta och med ett i min mening mycket bättre GUI än Samsungs dito.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndraBullar:

Sony Xperia Z2 Tablet är mitt tips, alternativt Z3 Compact om du kan tänka dig 7". Grym kvalitetskänsla i bygget, vattentäta och med ett i min mening mycket bättre GUI än Samsungs dito.

Denna är 8

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2788401

Permalänk
Medlem

Ska vara en Android Platta

Permalänk
Medlem

Yes, stämmer att Z3 Compact är 8", misstag av mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndraBullar:

Yes, stämmer att Z3 Compact är 8", misstag av mig.

Den ser lovande ut. Kan man köpa magnet laddaren till den.

Har en mobil Xperia Z3 idag och har en sådan laddare till den

EDIT: Antigen denna då den är 10.1 tum

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/195344-sony_xperia_tablet_z2_s4_101-23ghz-3gb-16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Den ser lovande ut. Kan man köpa magnet laddaren till den.

Har en mobil Xperia Z3 idag och har en sådan laddare till den

EDIT: Antigen denna då den är 10.1 tum

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/195344-sony_xperia_tablet_z2_s4_101-23ghz-3gb-16gb

Det är ju samma magnetkontakt, däremot är det inte säkert att telefonen och plattan kommer passa i samma laddare. Min Z2 (telefonen) får inte plats i magnetladdaren jag köpte till Z2-tableten då telefonen är ~2 mm tjockare. Så jag har en magnetladdare till telefonen och en till tableten - har dock ej provat hur den tunnare tableten funkar i laddaren som hör till telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndraBullar:

Det är ju samma magnetkontakt, däremot är det inte säkert att telefonen och plattan kommer passa i samma laddare. Min Z2 (telefonen) får inte plats i magnetladdaren jag köpte till Z2-tableten då telefonen är ~2 mm tjockare. Så jag har en magnetladdare till telefonen och en till tableten - har dock ej provat hur den tunnare tableten funkar i laddaren som hör till telefonen.

Det vet jag att jag måste köpa en till som passar den plattan jag väljer.

Har beslutångest då det står mellan Sony Xperia Tablet Z3 Compact SGP611 eller Sony Xperia Tablet Z2 S4 10,1

Permalänk

Jag älskar min .... tja, inte helt säker på vad titeln kan vara. Laptop/notebook/surfplatta?

https://www.komplett.se/acer-aspire-switch-101-hd/821162

har dock en version med 32gb SSD istället för 64GB. Den är blixtsnabb och touchen är underbar. När man vill ha en "surfplatta" så tar man alltså bara loss skärmen och allt blir sedan en surfplatta med windows 8! Känns MYCKET dyrare än vad den är. Skulle aldrig gå över till en vanlig traditionell laptop. ( i samma prisklass) Angående spel så streamar jag spel ifrån min gamingdator till "surfplattan" via steam, vilket fungerar utmärkt (till och från)

Har installerat Heartstone och kollar givetvis Netflix i mängder

Permalänk
Medlem
Skrivet av KNEKT Lös:

Jag älskar min .... tja, inte helt säker på vad titeln kan vara. Laptop/notebook/surfplatta?

https://www.komplett.se/acer-aspire-switch-101-hd/821162

har dock en version med 32gb SSD istället för 64GB. Den är blixtsnabb och touchen är underbar. När man vill ha en "surfplatta" så tar man alltså bara loss skärmen och allt blir sedan en surfplatta med windows 8! Känns MYCKET dyrare än vad den är. Skulle aldrig gå över till en vanlig traditionell laptop. ( i samma prisklass) Angående spel så streamar jag spel ifrån min gamingdator till "surfplattan" via steam, vilket fungerar utmärkt (till och från)

Har installerat Heartstone och kollar givetvis Netflix i mängder

Ok. men nu är jag ute efter en med Android så jag kan spela mina spel på plattan

Permalänk
Skrivet av Bazisten:

Ok. men nu är jag ute efter en med Android så jag kan spela mina spel på plattan

Whoops! Ja så dum jag är... Har inte sovit tillräckligt så hjärnan är inte helt 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KNEKT Lös:

Whoops! Ja så dum jag är... Har inte sovit tillräckligt så hjärnan är inte helt 100.

Ingen fara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Har beslutångest då det står mellan Sony Xperia Tablet Z3 SGP611 eller Sony Xperia Tablet Z2 S4 10,1

Hade exakt samma beslutsångest. Jag resonerade som så att den större storleken är ner värd för mig än eventuella förbättringar mellan Z2- och Z3-generationerna.

Permalänk
Medlem

En till fråga: Dustin 1 års Allriskförsäkring kostar 255kr i ett år och då är självrisken 500kr

Webhallen 12 månader - 849 kr ingen självrisk

Är det någon ide att köpa någon sådan försäkring?

På Dustin får jag Magnet laddaren plus plattan och försäkrningen för 3900kr ca

På webhallen får jag bara plattan och försäkring för 4039 men då är det inge självrisk alls

Vi har en helt vanlig hemförsäkring inge drulle försäkring o.s.v.

Finns en extra försäkring på Länsförsäkringar som vi kan fixa men den täcker ej mobiltelefoner verkar det som. Då täcker den väl inte surfplatta heller?

Och sen har dom 1 500 kr i självrisk

Allrisk lösegendom Försäkringen gäller för skada eller förlust genom en plötslig och oförutsedd händelse, till exempel när du städar och välter en dyrbar vas i golvet eller spiller kaffe i laptopen.
Försäkringen gäller för dina saker och värdehandlingar men inte för pengar. För stöldbegärlig egendom och värdehandlingar är skyddet begränsat, du får exempelvis inte ersättning om sådan egendom förvaras i garage, förrådsutrymmen eller utomhus.
I allriskförsäkringen ingår en elektronikförsäkring som gäller för bland annat datorer och kameror men däremot inte för mobiltelefoner och smarttelefoner. Elektronikförsäkringen ersätter nypris upp till två års ålder.
Högsta ersättningsbelopp är 50 000 kronor varav 5 000 kronor för värdehandlingar.

Permalänk
Medlem

Finns det någon mer sida som har bättre försäkring?

Och tar man försäkring så får man en ny vad som än händer typ?

Permalänk
Medlem

Nu har dustin höjt priset på plattan jag tänkte välja. Då doms försäkring kostar bara 255k så hade varit bra om jag kunde beställa den där men det är 9 butiker som säljer den för 3190 kr men Dustin säljer den för 3499 kr

Dustin verkade ej vilja byta pris till det priset 9 konkurrenterna har så dom vill väl vara en av dom dyraste butikerna

Permalänk

Själv så klassade jag upp min kollektiva hemförsäkring från mellan till stor. Beroende på hur din civilstånd är samt hur mycket du har hos ditt försäkringsbolag (i mitt fall folksam) så kan premien öka med kanske några hundra/år. Nu ligger min självrisk på 750kr och då blir det på alla prylar jag handlar. Försäkringen gäller annars bara på den prylen du handlar. Just my 5 cent.