Koppla in surfplatta till projektor

Permalänk
Medlem

Koppla in surfplatta till projektor

Hej
Jag tänkte köpa en surfplatta för att sedan koppla in den till projektorn på landet om det var möjligt.
Man skulle kunna koppla in surfplattan via hdmi till projektorn men problemet då blir att det inte blir något ljud utan endast bild. Ljudet kommer ifrån en samsung hemma bio system och projektorn är kopplad till den med en vga kabel har jag för mig.

Hur kan jag göra för att jag ska kunna t.ex. streama film ifrån en surfplatta och både få bild och ljud?

Tack på förhand för svar.

Permalänk

Köp en BT-adapter till stereon? Fast det kanske inte funkar med HDMI inkopplad?

Permalänk
Medlem

Du har inte gett tillräcklig information. Lista alla inblandade komponenter och hur de är hopkopplade.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Rekordmedlem

Har du ett riktig hembiosystem så ska du ansluta plattans hdmi till en normal hdmi ingång på receivern, har du däremot en dvd med integrerad förstärkare så saknar den troligen anslutningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skurtbert:

Köp en BT-adapter till stereon? Fast det kanske inte funkar med HDMI inkopplad?

Tror inte mitt hemmabio system har bluetooth.

Skrivet av LemonIllusion:

Du har inte gett tillräcklig information. Lista alla inblandade komponenter och hur de är hopkopplade.

Vad saknar du för information? Jag har tyvärr inte komponenternas namn och kan tyvärr inte redogöra dem. Det är ett hemmabio system som är ihoppkopplat med en projektor via vga eller om det är dvi tror jag. När vi kollar på tv har vi en tvbox som är ihopkopplad med en ljudkabel till hemmabio systemet. Är dock osäker på om den skulle funka till en tablet.

Skrivet av mrqaffe:

Har du ett riktig hembiosystem så ska du ansluta plattans hdmi till en normal hdmi ingång på receivern, har du däremot en dvd med integrerad förstärkare så saknar den troligen anslutningar.

Hemmabio systemet har ett par år på nacken så tror inte det går att göra så.
Tror att det är ett sånt här hemmabiosystem:
http://www.cnet.com/news/samsung-ht-bd2r-blu-ray-7-1-home-cin...

Permalänk
Medlem

Plugga i en Chromecast i projektorn. Ger ju både ljud och bild!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

Plugga i en Chromecast i projektorn. Ger ju både ljud och bild!

Då blir det inget ljud fortfarande?

Permalänk
Medlem

Finns det ingen ljudutgång från projektorn? Isåfall rekommenderar jag också en chromecast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sander00se:

Finns det ingen ljudutgång från projektorn? Isåfall rekommenderar jag också en chromecast.

Ingen ljudutgång från projektorn! Hur fungerar chromecast?

Permalänk
Rekordmedlem

Går det inte att få ut ljud via hörlursuttaget på plattan ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Lofar:

Tror inte mitt hemmabio system har bluetooth.

Nej, det var ju därför du skulle köpa en adapter? Din platta lär ju ha BT...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Går det inte att få ut ljud via hörlursuttaget på plattan ?

Antar att det borde gå:)

Skrivet av skurtbert:

Nej, det var ju därför du skulle köpa en adapter? Din platta lär ju ha BT...

Hur vet vi att mitt hemmabiosystem stödjer en sådan adapter? Är det bra att streama film på det sättet?

Går det kanske annars att få in en laptop i systemet?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lofar:

Antar att det borde gå:)

Hur vet vi att mitt hemmabiosystem stödjer en sådan adapter? Är det bra att streama film på det sättet?

Går det kanske annars att få in en laptop i systemet?

Om du har Samsung HT-BD2R så har det systemet line och toslink som ljudingångar, du kan alltså ansluta en laptop (de har dessutom ofta minitoslink i hörlurskontakten), platta eller nån form av strömningsmottagare för blåtand om du vill köra apt x eller strömma på annat sätt, typ airplay.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du har Samsung HT-BD2R så har det systemet line och toslink som ljudingångar, du kan alltså ansluta en laptop (de har dessutom ofta minitoslink i hörlurskontakten), platta eller nån form av strömningsmottagare för blåtand om du vill köra apt x eller strömma på annat sätt, typ airplay.

Lyckades koppla in datorn till projektorn och fick köpa en AUX kabel för att få ljud från datorn till hemmabiosystemet.

Jag har även ett nintendo 64 jag skulle vilja koppla in till projektorn men det blir ingen bild. Försöker koppla in via scart/video men vet inte riktigt varför det inte fungerar.

Projektor system spec: epson emp-tw700
https://www.epson.com.au/products/projector/emptw700_specs.as...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lofar:

Jag har även ett nintendo 64 jag skulle vilja koppla in till projektorn men det blir ingen bild. Försöker koppla in via scart/video men vet inte riktigt varför det inte fungerar.

Projektor system spec: epson emp-tw700
https://www.epson.com.au/products/projector/emptw700_specs.as...

Exakt vilken typ av signal och vad kopplar du med scart ? Varken N64 eller projektorn har ju scart så du måste ju ha flera adaptrar emellan eller ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Exakt vilken typ av signal och vad kopplar du med scart ? Varken N64 eller projektorn har ju scart så du måste ju ha flera adaptrar emellan eller ?

Hej igen,
http://www.ladda-upp.se/files/2015/b143599.jpg Sådär ser baksidan ut utav projektorn. Jag har tagit n64 kabeln och försökt koppla till sladden som är gul/svart. Det sitter en hona längst ut på den som inte är med på bilden som man kan koppla in n64 sladden med. Den ser ut såhär:
http://www.ladda-upp.se/files/2015/b143600.jpg Dock ser den lite trasig ut för att det saknas hanar? Fungerar dock på gamla tv apparaten men inte på projektorn xP

Hoppas det blev något tydligare nu!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lofar:

Hej igen,
http://www.ladda-upp.se/files/2015/b143599.jpg Sådär ser baksidan ut utav projektorn. Jag har tagit n64 kabeln och försökt koppla till sladden som är gul/svart. Det sitter en hona längst ut på den som inte är med på bilden som man kan koppla in n64 sladden med. Den ser ut såhär:
http://www.ladda-upp.se/files/2015/b143600.jpg Dock ser den lite trasig ut för att det saknas hanar? Fungerar dock på gamla tv apparaten men inte på projektorn xP

Hoppas det blev något tydligare nu!

Lite tydligare men inte helt skarpt ... Den gula rca kontakten är Kompositvideo och scarten du visar har komposit och ljud inkopplat, men vad går via "vgakontakten" och hur ser ihopkopplingsadaptern mellan kablagen ut ? N64 har ju kompositutgång men även s-video som lär innebära klart bättre bild och har du en Amerikansk har du ju även rgb ut.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nintendo_64

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Lite tydligare men inte helt skarpt ... Den gula rca kontakten är Kompositvideo och scarten du visar har komposit och ljud inkopplat, men vad går via "vgakontakten" och hur ser ihopkopplingsadaptern mellan kablagen ut ? N64 har ju kompositutgång men även s-video som lär innebära klart bättre bild och har du en Amerikansk har du ju även rgb ut.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nintendo_64
http://www.marcspages.co.uk/tech/1103a.gif

Jag tänkte att man borde väl kunna koppla den vita och röda ljudkabeln från n64 direkt in i hemmabiosystemet och den gula video sladden till projektorn på något sätt? Vga kabeln den gråa alltså var där inkopplad till laptopen om det är det du menar? Tror inte det finns någon ihopkopplingsadapter utan jag försökte endast att koppla in scart hanen från n64 till scart honan som man endast ser början utav på bilden tyvärr(vilket är det svarta & gula kablaget).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lofar:

Jag tänkte att man borde väl kunna koppla den vita och röda ljudkabeln från n64 direkt in i hemmabiosystemet och den gula video sladden till projektorn på något sätt? Vga kabeln den gråa alltså var där inkopplad till laptopen om det är det du menar? Tror inte det finns någon ihopkopplingsadapter utan jag försökte endast att koppla in scart hanen från n64 till scart honan som man endast ser början utav på bilden tyvärr(vilket är det svarta & gula kablaget).

Det finns både video in och ut i scarten, du borde mäta hur det är kopplat så att du är säker på att signalen inte försvinner på vägen och du väljer väl rätt ingång på projektorn ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns både video in och ut i scarten, du borde mäta hur det är kopplat så att du är säker på att signalen inte försvinner på vägen och du väljer väl rätt ingång på projektorn ?

Tror jag provade alla ingångar men inte säker. Men om du kollar denna bild http://www.ladda-upp.se/files/2015/b143600.jpg
så ser det ju ut som att det saknas massa hanar? Hur mäter jag?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lofar:

Tror jag provade alla ingångar men inte säker. Men om du kollar denna bild http://www.ladda-upp.se/files/2015/b143600.jpg
så ser det ju ut som att det saknas massa hanar? Hur mäter jag?

Scarten innehåller bara kompositvideo och ljud, kolla pinoutbilden jag postade innan. Man plockar ofta bort kontakter för att spara lite pengar när man inte behöver göra en fullkopplad kabel mer alla 21 polerna inkopplade, men när det inte är fullkopplat så blir det även skillnad på in och ut kablar och därför kan signalen försvinna på vägen så man bör mäta resistansen från kontakten som sätts in i N64an till den som ska in i projektorn så att man vet att de verkligen sitter ihop på rätt sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Scarten innehåller bara kompositvideo och ljud, kolla pinoutbilden jag postade innan. Man plockar ofta bort kontakter för att spara lite pengar när man inte behöver göra en fullkopplad kabel mer alla 21 polerna inkopplade, men när det inte är fullkopplat så blir det även skillnad på in och ut kablar och därför kan signalen försvinna på vägen så man bör mäta resistansen från kontakten som sätts in i N64an till den som ska in i projektorn så att man vet att de verkligen sitter ihop på rätt sätt.

Ah okej nu förstår jag! Antar att jag får gå till kjell & co och köpa någon adapter eller liknande för att mäta?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lofar:

Ah okej nu förstår jag! Antar att jag får gå till kjell & co och köpa någon adapter eller liknande för att mäta?

Man mäter med en vanlig multimeter, bara att hålla mätprobarna mot rätt kontaktstift.
Du borde egentligen köra s-video men det är väl så här det ska kopplas oavsett om du kör s eller kompositvideo, det är bara att försäkra sig om att det verkligen blir den förbindelsen mellan konsoländen och projektoränden på kablaget.
Den gula är ju komposit om du inte kan köra s-video., vit är vänster och röd höger ljudutgång.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man mäter med en vanlig multimeter, bara att hålla mätprobarna mot rätt kontaktstift.
Du borde egentligen köra s-video men det är väl så här det ska kopplas oavsett om du kör s eller kompositvideo, det är bara att försäkra sig om att det verkligen blir den förbindelsen mellan konsoländen och projektoränden på kablaget.
Den gula är ju komposit om du inte kan köra s-video., vit är vänster och röd höger ljudutgång.
http://i42.tinypic.com/2lkbtj6.png

Hur gör jag för att koppla det till s-video? Det vore kanon om det gick eftersom video/scart inte funkar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lofar:

Hur gör jag för att koppla det till s-video? Det vore kanon om det gick eftersom video/scart inte funkar

Du skaffar/bygger en sån kabel, kopplingen har du på bilden jag länkade.
http://www.nesconnector.se/snes-n64-svideo-tv-kabel

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du skaffar/bygger en sån kabel, kopplingen har du på bilden jag länkade.
http://www.nesconnector.se/snes-n64-svideo-tv-kabel

Då beställer jag nog en sån! Håll tummarna;)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lofar:

Då beställer jag nog en sån! Håll tummarna;)

Tänk på längden bara, den är ju rätt kort så om du ska koppla direkt till projektorn kanske du också behöver en s- video förlängning men försök hålla dig till så korta kablar som möjligt för bästa bild.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tänk på längden bara, den är ju rätt kort så om du ska koppla direkt till projektorn kanske du också behöver en s- video förlängning men försök hålla dig till så korta kablar som möjligt för bästa bild.

Jag kommer garanterat behöva det med! Har du någon bra förlängningskabel du rekommenderar?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lofar:

Jag kommer garanterat behöva det med! Har du någon bra förlängningskabel du rekommenderar?

Nej, det var länge sedan jag övergav analoga videokablar, har inte koll alls på vad som finns nytt där idag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej, det var länge sedan jag övergav analoga videokablar, har inte koll alls på vad som finns nytt där idag.

Okej, hittar du någon man kan beställa?