iPad Air eller Air 2

Permalänk

iPad Air eller Air 2

Tjenare!

Har en iPad 3 som jag är väldigt nöjd med men den får man inte ha ifred så ofta då barnen också uppskattar den

Hur som helst, har funderat på att köpa en platta till på grund av detta. Just nu är det kampanj på iPad Air och den ligger då på 2490:- medans iPad Air 2 ligger på 3990:- och jag kan inte riktigt bestämma mig. Är det någon som har jämfört dessa och bildat en uppfattning? Det som talar för 2an är ju att den är lite plattare och därav bör kännas lättare och smidigare. Sen är det ju bättre processor och touch id. Men å andra sidan är den 1500:- dyrare och jag är inte säker på om det är värt det? Har även hört att 2an har ett problem som gör att den vibrerar lite när man har volymen på över 50%, är det någon som upplever det irriterande eller är det knappt märkbart?

Ja som sagt, hjälp mig att välja, är jag dum om jag "snålar" och slår till på iPad Air nu under kampanjen för 2490:- ?

Permalänk
Medlem

Nexus 9!

Nej men skämt åsido, kör en iPad Air istället för iPad Air 2. Tjejen har den första versionen och den är idag lika rapp som när hon skaffade den! Ser ingen som helst fördel med att betala 1500 kr för en nästan exakt likadan surfplatta där den enda skillnaden är en fingeravtrycksläsare och en lite snabbare processor jämfört mot en redan väldigt snabb en i iPad Air (om du nu inte planerar på att spela väääldigt krävande spel eller dylikt)!

EDIT: F.ö. är iPad Air redan väldigt lätt och tunn. Känns väl balanserad och är skön i handen. Du kanske känner av en skillnad om du håller båda plattorna i vardera hand men är 1500 kr extra värt att spendera på denna skillnad? Kan ju annars gå åt till t.ex. ett par grymma hörlurar eller en Apple TV eller annat gott!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredricos:

Tjenare!

Har en iPad 3 som jag är väldigt nöjd med men den får man inte ha ifred så ofta då barnen också uppskattar den

Hur som helst, har funderat på att köpa en platta till på grund av detta. Just nu är det kampanj på iPad Air och den ligger då på 2490:- medans iPad Air 2 ligger på 3990:- och jag kan inte riktigt bestämma mig. Är det någon som har jämfört dessa och bildat en uppfattning? Det som talar för 2an är ju att den är lite plattare och därav bör kännas lättare och smidigare. Sen är det ju bättre processor och touch id. Men å andra sidan är den 1500:- dyrare och jag är inte säker på om det är värt det? Har även hört att 2an har ett problem som gör att den vibrerar lite när man har volymen på över 50%, är det någon som upplever det irriterande eller är det knappt märkbart?

Ja som sagt, hjälp mig att välja, är jag dum om jag "snålar" och slår till på iPad Air nu under kampanjen för 2490:- ?

Skrivet av Icte:

Nexus 9!

Nej men skämt åsido, kör en iPad Air istället för iPad Air 2. Tjejen har den första versionen och den är idag lika rapp som när hon skaffade den! Ser ingen som helst fördel med att betala 1500 kr för en nästan exakt likadan surfplatta där den enda skillnaden är en fingeravtrycksläsare och en lite snabbare processor jämfört mot en redan väldigt snabb en i iPad Air (om du nu inte planerar på att spela väääldigt krävande spel eller dylikt)!

Jag har en air och en air 2. Enda jag egentligen märker och saknar på air är fingeravtryckaren som man vant sig från iphone 6. så man försöker hela tiden starta den med fingeravtyck.,...

Så håller med ovanstående. Köp air. Grymt bra pris för den.

Permalänk
Medlem

Svårt att säga nu när det är rea på Air, men annars hade det varit Air 2 alla dagar i veckan. Air 2 har 2gb i ram vilket kommer märkas, då hemsidor inte behöver reloadas stup i kvarten, samt gör det den betydligt mera "framtidssäker" du nyare iOS versioner bruket vilja tugga i sig lite mera ram och 1gb är redan knapert.

Men nu när det är rea så för du avgöra om det är värt det.

Obs, håll dig borta från Nexus 9, den dras med massor av problem och uppdateringarna från Google är långt mellan varandra. Igår fick den först Lolipop 5.0.2 som släpptes i December, vilket är absurt för en Nexus enhet.

Permalänk
Medlem

Var i samma situation som du för ett år sedan, då jag alltid fick "slåss" med dottern för att få tillgång till vår iPad 4. Jag köpte då en "egen" iPad Air. Jag har inte testat någon Air 2 så jag kan ju inte jämföra med den men jag upplever inga som helst problem med min Air. Den fungerar jättebra oavsett vad jag gör. Jag spelar i o f s inga mer avancerade spel utan håller mig till Candy Crush och liknande. Men vanligt surfande, mail, titta på TV och film, lyssna på radio och böcker fungerar hur bra som helst.
I o f s fungerar "dotterns" 4:a också bra nästa jämt men kan hänga sig nån gång ibland för henne. Men varför har jag ingen aning om. Kan ju vara hur hon använder den som orsakar det då.

Permalänk

Jag har båda och föredrar helt klart 2:an på grund av fingeravtrycks sensor och dubbelt så mycket ram minne (2 GB ) som gör otroligt mycket när du surfar med fler flikar och program öppna.
1:an har tendens att krascha alldeles för ofta på grund av för lite ram.

Och sen så har ju 2:an det betydligt snabbare AC WI-FI.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Avstängd

Vem låser en hemmaplatta.

Permalänk
Medlem

Oavsett vilken du väljer köp inte 16GB modellerna.
Du kommer snabbt att märka hur lite det är.

Vad gäller Air vs Air 2 så hade jag nog tagit 2:an om du har pengar.
Mindre tråkigt att betala för mycket än att betala relativt mycket och ångra att man inte valde något bättre...

Permalänk
Medlem

Skall han inte ta 16GB modellen så får han pröjsa 3950:- för 32GB.
Jag stod och valde mellan iPad Air 32GB och iPad Air2 64GB (eftersom jag också kände att 16GB var alldeles för lite) och då kändes det vettigare med den senare för 1000:- mer.

Permalänk
Skrivet av trollhattan:

Vem låser en hemmaplatta.

Jag har inte bara min hemma och sen är det gott att bara lägga tummen på istället för att knappa in kod.

Håller med föregående talare att 16 GB är för lite, satsa på 64 GB om du har råd.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Ja jag har ju som sagt inte testat Air 2, men det vore ju konstigt om den inte var lite bättre när den är både nyare och dyrare. Så har man pengar så är det väl alltid bäst att köpa den nyaste med mest minne, och kanske även den med plats för simkort för säkerhets skull så man kan surfa utan problem även om man är ute på vift.

Hur/när kraschar 1:an?

Min har aldrig kraschat eller hängt sig så det beror kanske mycket på vad man gör. Finns ju säkert saker som kan orsaka det om man har den klenare. Men sysslar man bara med vanliga enklare saker är det nog möjligt att man kan bli nöjd även med en 1:a. Speciellt om man vill försöka hålla lie hårdare i plånboken.

Permalänk
Medlem

2:an känns mycket bättre i handen om man köra utan fodral.
Blir inte heller jättevarm.

Permalänk
Medlem

Köp en Galaxy Tab S, bättre skärm, bättre prestanda, lika tunn, billigare än en Air 2 också slipper du sponsra Apple.

Permalänk
Medlem

Jag skulle sakna fingeravtrycksläsaren om jag körde med en äldre platta nu
Sen används plattan lite i jobbet också så det är krav på kod/fingeravtryck så är riktigt nice med den funktionen.

Måste även hålla med om att 16gb är för lite för en platta. Börjar du ladda ner lite appar och sen försöker uppdatera plattan över wifi så finns det inget utrymme..

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Köp en Galaxy Tab S, bättre skärm, bättre prestanda, lika tunn, billigare än en Air 2 också slipper du sponsra Apple.

Jag skulle gissa att TS vill ha kvar alla appar han redan köpt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Köp en Galaxy Tab S, bättre skärm, bättre prestanda, lika tunn, billigare än en Air 2 också slipper du sponsra Apple.

Bättre prestanda? A8X springer varv runt Exynos 5 Octa 5420, som att jämföra Bulldozer med Haswell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Vem låser en hemmaplatta.

Vi gör för att våra barn inte skall pilla på den när vi har sagt till att de inte får det.

Permalänk
Medlem

Hur pass bra flyer Hearthstone på Air (första)?
Har en Galaxy Tab S 10.5 32GB och där flyter det bra.

Går i tankarna på att köpa en Air till tjejen så vi kan fightas lite!

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|