vad är grejen med surfplattor?

Permalänk

vad är grejen med surfplattor?

hej. eftersom alla pratar om surfplattor och jag inte fattar grejen med dom.så ber jag någon som har en surfplatta hemma förklara vad som är bättre? en 64 gb med 3g från apple(ipad) kostar över 7 tusen i sverige för det kan man få en bra laptop för som kan göra mcyket mer förän.

tack på förhand

Visa signatur

i speak spanish to god, italian to women , french to men and german to my horse

Permalänk

Enligt mig så handlar det om att du betalar för "Äpplet" en Iphone 3g kostar runt 5 tusen ny tror jag men htc wildfire kostar runt 2 tusen men har bättre hårdvara. Enligt tester som bevisar detta så är htc:s telefoner bättre och billigare medans Apple säljer sämre produkter där man betalar för äpplet. Precis som märkeskläder.

Permalänk
Skrivet av TokigaSmurfeN:

Enligt mig så handlar det om att du betalar för "Äpplet" en Iphone 3g kostar runt 5 tusen ny tror jag men htc wildfire kostar runt 2 tusen men har bättre hårdvara. Enligt tester som bevisar detta så är htc:s telefoner bättre och billigare medans Apple säljer sämre produkter där man betalar för äpplet. Precis som märkeskläder.

Riktigt så är det inte, Apple's produkter må vara dyra men man får vad man betalar för. Ta en titt på de bra applikationerna till en iphone och jämför med de till android, det är högre kvalité på iphone

Men 2 papp är ett riktigt bra pris för wildfire så man får köpa det man känner för

och ipad, jäklar vad grym den är men jag hinner inte skriva om den riktigt nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kmzdapimp:

hej. eftersom alla pratar om surfplattor och jag inte fattar grejen med dom.så ber jag någon som har en surfplatta hemma förklara vad som är bättre? en 64 gb med 3g från apple(ipad) kostar över 7 tusen i sverige för det kan man få en bra laptop för som kan göra mcyket mer förän.

tack på förhand

Jag har både iPad och en MBP, de är bra till olika saker. Om jag bara vill ha med en enhet för att kunna skriva lite i något dokument eller dylikt "just in case" eller om jag får dötid i skolan eller vad som, då tar jag iPaden. Då slipper jag släpa på datorn som jag kanske inte ens använder. Om jag däremot vet att jag skall köra tunga program och sådant tar jag med datorn.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Skrivet av Derox:

Jag har både iPad och en MBP, de är bra till olika saker. Om jag bara vill ha med en enhet för att kunna skriva lite i något dokument eller dylikt "just in case" eller om jag får dötid i skolan eller vad som, då tar jag iPaden. Då slipper jag släpa på datorn som jag kanske inte ens använder. Om jag däremot vet att jag skall köra tunga program och sådant tar jag med datorn.

ok, men en notebook är ju nästan samma sak fast med lite bättre prestanda. vi har ju fått varsin asus Eee 1210 av skolan och den tycker jag funkar på samma sätt som du beskriver din ipad fast den här datorn ligger på bara 3 papp

Visa signatur

i speak spanish to god, italian to women , french to men and german to my horse

Permalänk
Medlem

Jag bekriper inte heller, jag vill ha ett fysiskt tangentbord och vll kunna använda samma program som till vanliga winows/linux x86 burkar.

En surfplatta skulle kanske vara kul ifall dem kom med fullt J2SE stöd. Men saknaden av tangentbord klarar jag mig inte utan.

Samma gäller för mobiler jag kör enbart med telefonersom har fullt qwerty+pekskärm. Haft många och det roligaste är att qtek 9000 har vart den lur jag vart nöjdast med, om nu Nokia N9 kommer md meego skall jag ge den en chans och koda till den.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kmzdapimp:

ok, men en notebook är ju nästan samma sak fast med lite bättre prestanda. vi har ju fått varsin asus Eee 1210 av skolan och den tycker jag funkar på samma sätt som du beskriver din ipad fast den här datorn ligger på bara 3 papp

Fast en netbook är långt från lika snabb och programmen är inte alls optimerade för den. Den är ju dessutom större än en surfplatta.

Fördelen med surfplattor är ju just att alla program är skrivna speciellt till dem, så de klarar av att köra lite tyngre program trots låg prestanda. Även om jag gärna skulle se en platta som hade 2 operativ, ett vanligt och ett mobilt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Skrivet av kmzdapimp:

ok, men en notebook är ju nästan samma sak fast med lite bättre prestanda. vi har ju fått varsin asus Eee 1210 av skolan och den tycker jag funkar på samma sätt som du beskriver din ipad fast den här datorn ligger på bara 3 papp

Du har helt andra applikationer på en läsplatta mot en laptop
Jämför att läsa en bok på en laptop mot en platta t.ex, mycket trevligare på en läsplatta

Permalänk
Medlem
Skrivet av TokigaSmurfeN:

Enligt mig så handlar det om att du betalar för "Äpplet" en Iphone 3g kostar runt 5 tusen ny tror jag men htc wildfire kostar runt 2 tusen men har bättre hårdvara. Enligt tester som bevisar detta så är htc:s telefoner bättre och billigare medans Apple säljer sämre produkter där man betalar för äpplet. Precis som märkeskläder.

Nepp man får vad man betalar för. Iphone är av hög kvalité, en wildfire är rent ut sagt skräp och har inte alls bättre hårdvara.
Sedan så är f.ö. HTC ett budgetmärke oavsett prisklass har jag förstått nu efter att ha ägt/provat olika modeller.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Nepp man får vad man betalar för. Iphone är av hög kvalité, en wildfire är rent ut sagt skräp och har inte alls bättre hårdvara.
Sedan så är f.ö. HTC ett budgetmärke oavsett prisklass har jag förstått nu efter att ha ägt/provat olika modeller.

Då har du helt fel.
Visst har HTC budgetmodeller, men de är inte mer budgetmärke än SE, Nokia, Apple mfl.

Det är fel att jämföra ipad / surfplattor med en laptop, klart du får mer prestanda för pengarna, precis som du får mer för pengarna med en stationär än en laptop.
Men den är ju lättare att ha med sig. Och jag har testat att skriva på en ipad, jag skulle vilja påstå att det är bra mycket bättre än att skriva på en eee (iaf min gamla 901).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av TokigaSmurfeN:

Enligt mig så handlar det om att du betalar för "Äpplet" en Iphone 3g kostar runt 5 tusen ny tror jag men htc wildfire kostar runt 2 tusen men har bättre hårdvara. Enligt tester som bevisar detta så är htc:s telefoner bättre och billigare medans Apple säljer sämre produkter där man betalar för äpplet. Precis som märkeskläder.

Ett sådant uttalande handlar bara om en sak; okunskap. Jag klandrar dig inte dock, då jag själv var likadan för inte alltför länge sen. Jag skydde allt som hade med Apple att göra som pesten, då jag i min vilda fantasi fått för mig att de tar överpriser för allting.
Visst tar de duktigt betalt för sina produkter, men man får se till vad man får också. Jag väljer att kopiera ett inlägg som jag skrev i en annan tråd om detta (observera då att detta inte är skrivet till dig, och om du uppfattar en syrlig ton i texten så tillhörde det den diskussionen, och inte denna):

Citat:

Ej att förglömma är att Apple faktiskt lägger stor vikt vid design och funktionalitet mot användaren. Tror ni att detta är gratis? En dator är så mycket mer än komponenter. Det kostar enorma summor att designa en produkt utefter vissa krav, som exempelvis att den ska vara extremt tunn och lätt men ändå bibehålla relativt bra prestanda.

Det är inte bara delarna i datorn som kostar, allt runtomkring kostar desto mer (läs på om indirekta kostnader eller omkostnader om ni så behagar) och måste således läggas på den färdiga produkten.
Själv var jag starkt emot Apple innan jag skaffade mig en iPhone. Nu är det helt tvärtom. Jag märker verkligen hur mycket tid och kraft Apple lagt ner på användarupplevelsen och designen. Därav kommer jag troligen införskaffa mig en MacBook Air 11".

Nu får ni inte missförstå mig helt; jag kan också tycka att Apples produkter är dyra, men tänk då till kring varför de är det (sen lägger jag mig inte i debatten huruvida de har feta marginaler eller ej, men för mig är det uppenbart vart de största kostnaderna ligger).

Sen kan jag bara hålla med Neoplasm. Så fort det kommer en nyhet om Apple ska alla som är anti Apple komma in och bråka i tråden, men jag ser inte så mycket sådant i en tråd som handlar om exempelvis Microsoft?

Så kontentan är, som jag ser det, att man får se till andra saker än ren prestanda. Materialvalet i exempelvis MacBook air och Pro är aluminium, något som kostar mer än plast. Etc...

Skrivet av som99:

Jag bekriper inte heller, jag vill ha ett fysiskt tangentbord och vll kunna använda samma program som till vanliga winows/linux x86 burkar.

En surfplatta skulle kanske vara kul ifall dem kom med fullt J2SE stöd. Men saknaden av tangentbord klarar jag mig inte utan.

Samma gäller för mobiler jag kör enbart med telefonersom har fullt qwerty+pekskärm. Haft många och det roligaste är att qtek 9000 har vart den lur jag vart nöjdast med, om nu Nokia N9 kommer md meego skall jag ge den en chans och koda till den.

Fysiska tangentbord är enkelt att fixa till iPad, dock har du ju inte samma funktionalitet gällande ordbehandlingsprogram med mera (även fast möjligheterna verkligen finns i en iPad).

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

En liten laptop är just det, en liten laptop. Dassig skärm, förkrympt styrplatta osv. Inget jag finner något nöje i att använda.

Nu finns det ju massvis med surfplattor, men eftersom jag har en iPad så är det den jag kommer att tala om nu. Den är nåt av det bästa som finns för att sitta och slösurfa i soffan (det som många här säkert har en laptop till?) eller varför inte läsa saker. Skärmen är lagom för en A4:a (dvs. typisk PDF-fil) så väl stående som liggande utan att man behöver scrolla. Har läst några böcker på den hittills. Det går utmärkt bra. Skulle aldrig komma på tanken att göra det på min Macbook.

Sen publicerar ju många tidningar, tidskrifter etc på ipad också. Nu talar vi inte om en pdf utan en digital tidning med bibehållen "papperskänsla" plus bild och ljud osv. Kolla t.ex på denna video av DN's ipad-publikation. Vanliga DN.se (eller nån annan webbtidning) kommer inte ens nära i känsla och utseende.

Ni som talar om att ni vill använda "vanlig pc-programvara" på en platta har lite missat hela idén. Visst finns det en nisch för sånt också, men desktopmjukvara (eller ett desktop-operativsystem för den delen) har inte på en kapacitiv surfplatta att göra. För fippligt.

edit: Sen är det inget som säger att man behöver satsa på en 64GB-modell. Jag har själv 16GB 3G och har i skrivande stund kanske 11GB ledigt. Jag ser ingen mening med att fylla den med musik och film, det är inte det jag har den till. 3G är desto viktigare. Köp den även om du inte har några planer på att skaffa ett abonnemang. Det går att köra utan.

Permalänk

tack för alla svar men ingen har kommit med ett argument som är speccielt för vrf man måste ha en surfplatta:) många pratade om böcker och tidningar men det har man ju ändå och apps . det finns ju likadana till mobiler så egentligen är ju surfplattor stora klumpiga telefoner som inte går att ringa på. iaf min syn på det, kan tänkas någon annan tänker annorlunda.

Visa signatur

i speak spanish to god, italian to women , french to men and german to my horse

Permalänk
Medlem
Skrivet av kmzdapimp:

tack för alla svar men ingen har kommit med ett argument som är speccielt för vrf man måste ha en surfplatta:) många pratade om böcker och tidningar men det har man ju ändå och apps . det finns ju likadana till mobiler så egentligen är ju surfplattor stora klumpiga telefoner som inte går att ringa på. iaf min syn på det, kan tänkas någon annan tänker annorlunda.

Det är ju lite som en netbook, sen att den kostar mer spelar mig mindre roll. Pengar är till för att spenderas.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd

Hur är det att skriva något längre på en surfplatta? Fettigt? Halt? Hårt?

Permalänk
Medlem

går det att anteckna för hand på den(med någon sorts penna eller dylikt)?

Permalänk
Medlem

Vanilj-iPad är väldigt nischad - men jailbreakar man den så är den en väldigt bra produkt - fast kanske inte nu när iPad 2 står runt tröskeln.

Skrivet av bjohansson:

Riktigt så är det inte, Apple's produkter må vara dyra men man får vad man betalar för. Ta en titt på de bra applikationerna till en iphone och jämför med de till android, det är högre kvalité på iphone

Vi kan ta Tasker for Android för ett exempel.
http://tasker.dinglisch.net/
Nämn en iPhone-applikation som ens kommer nära vad den här appen kan göra.

Skrivet av TokigaSmurfeN:

Enligt mig så handlar det om att du betalar för "Äpplet" en Iphone 3g kostar runt 5 tusen ny tror jag men htc wildfire kostar runt 2 tusen men har bättre hårdvara. Enligt tester som bevisar detta så är htc:s telefoner bättre och billigare medans Apple säljer sämre produkter där man betalar för äpplet. Precis som märkeskläder.

Wildfire är dåligt för priset när ZTE Blade finns.

Skrivet av Derox:

Fast en netbook är långt från lika snabb

Öh, prestandamässigt är den snabbare och drar man på något som GUI-mässigt är på iPads nivå springer den cirklar runt den.

Skrivet av Derox:

och programmen är inte alls optimerade för den.

Vänta, vad?

Skrivet av Derox:

Fördelen med surfplattor är ju just att alla program är skrivna speciellt till dem

Min mediaspelare foobar2000 och alla andra program jag kör på datorn är speciellt skrivna för att köras på datorer.

Skrivet av Derox:

så de klarar av att köra lite tyngre program trots låg prestanda.

Man kan inte skapa prestanda ur intet.

Skrivet av bjohansson:

Du har helt andra applikationer på en läsplatta mot en laptop
Jämför att läsa en bok på en laptop mot en platta t.ex, mycket trevligare på en läsplatta

Jag kan nämna många fördelar med iPad men den är inte vettig att läsa böcker på.

Skrivet av Fire_Ice:

Nepp man får vad man betalar för. Iphone är av hög kvalité, en wildfire är rent ut sagt skräp och har inte alls bättre hårdvara.
Sedan så är f.ö. HTC ett budgetmärke oavsett prisklass har jag förstått nu efter att ha ägt/provat olika modeller.

Jag ser att du äger en HTC Touch Pro. Den, med HTC Touch Diamond, är bland de sämsta mobilerna jag ägt. Däremot har de skärpt till sig rejält nu och man måste vara korkad för att kalla Desire-serien för "budget".

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Skrivet av fratey:

Vanilj-iPad är väldigt nischad - men jailbreakar man den så är den en väldigt bra produkt - fast kanske inte nu när iPad 2 står runt tröskeln.

Vanilj-iPad är utmärkt. Används var dag både för professionellt och amatörmässigt arbete.

Skrivet av fratey:

Vi kan ta Tasker for Android för ett exempel.
http://tasker.dinglisch.net/
Nämn en iPhone-applikation som ens kommer nära vad den här appen kan göra.

Jag klarade inte av att se hemsidan, mina ögon blöder fortfarande. Så jag vet inte riktigt vad den klarar av.

Men det spelar ingen roll vad en app kan göra om den inte gör det på ett bra sätt. Tänk emacs

Skrivet av fratey:

Öh, prestandamässigt är den snabbare och drar man på något som GUI-mässigt är på iPads nivå springer den cirklar runt den.

Har du använt en iPad och en netbook? Det är stor skillnad på prestanda och appar skrivna för iPad är _specifikt_ skrivna för _enbart_ iPad. Vilket gör dessa appar anpassade efter skärmstorlek, processor, minne, human interface mm.
En netbook kör precis samma mjukvara som vilken x86-laptop som helst == fail!

Skrivet av fratey:

Min mediaspelare foobar2000 och alla andra program jag kör på datorn är speciellt skrivna för att köras på datorer.

Du har återigen ingen aning om vad du snackar om. Man spyr när man använder en netbook. För apparna är inte anpassade efter skärmen och interfacet mot användaren är riktigt kasst.
Det fungerar på en stor laptop, men på en netbook blir det inte bra. Du vill peka på skärmen och touchpad/tgb är för litet för att användas.

Skrivet av fratey:

Man kan inte skapa prestanda ur intet.

Nähä. Så 1080p på en G4 är omöjligt?

Skrivet av fratey:

Jag kan nämna många fördelar med iPad men den är inte vettig att läsa böcker på.

Har du prövat eller har du bara läst att eInk är så mycket bättre än en klassisk display?

Permalänk
Skrivet av fratey:

Jag kan nämna många fördelar med iPad men den är inte vettig att läsa böcker på.

iPad fungerar grymt bra till att läsa böcker på, speciellt när man dragit in Bluefire Reader och lånar sina böcker direkt från Göteborgs Stadsbibliotek på plattan med hjälp av bara sitt bibliotekskort.

Vad skulle du hävda är en bättre enhet att läsa böcker på? En stationär PC? En laptop? En Kindle?

Skärmen är precis rätt storlek, det går att läsa utan att ha belysning utifrån, du kan läsa i typ en dag innan batteriet dör, och -- det viktigaste då såklart är att det är sjukt lätt att få in content i den. Att kunna låna från ens lokala bibliotek var helst i världen man är, är ju klockrent. Och gratis också

Permalänk
Medlem

För mig är ipad en jävligt stor mp3spelare. En stor ipod touch helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sahlstrom:

Vanilj-iPad är utmärkt. Används var dag både för professionellt och amatörmässigt arbete.

Jävlar, vilken negativ person du var. Jag skriver inte ens negativt om iPad men ändå känner du för att försöka klanka ned på allt, "bara för att".
Du och jag kanske inte har samma krav. Om iPad 2 får en bättre display, till exempel, kanske den lämpar sig mycket bättre för att använda med CCC till min kamera. En 8800GT är ett bra grafikkort men det betyder inte att det är optimalt i dagsläget.

Skrivet av Sahlstrom:

Jag klarade inte av att se hemsidan, mina ögon blöder fortfarande. Så jag vet inte riktigt vad den klarar av.

Men gå och lägg dig. Sidan är fullt läsbar utan att använda drop shadows och tjugo spaltmeter CSS. Nu är det inte precis en snygg sida, men det är väldigt onödigt att du leker wannabedesigner bara för att det inte är Lucida Grande överallt.

Skrivet av Sahlstrom:

Men det spelar ingen roll vad en app kan göra om den inte gör det på ett bra sätt. Tänk emacs

Däremot gör applikationen detta på ett bra sätt. Kanske bör du faktiskt testa någonting innan du uttalar dig?

Skrivet av Sahlstrom:

Har du använt en iPad och en netbook?

Ja.

Skrivet av Sahlstrom:

Det är stor skillnad på prestanda och appar skrivna för iPad är _specifikt_ skrivna för _enbart_ iPad.

Så om jag använder en applikation skriven för Windows 7, gjord att köras på en x86-processor, vad är då skillnaden på det jämtemot att använda en applikation skriven för iOS att köras på iPads ARM-processor?
Men absolut - en netbook har inte lika vackra animationer.

Skrivet av Sahlstrom:

Vilket gör dessa appar anpassade efter skärmstorlek, processor, minne, human interface mm.

"skärmstorlek"

"men alltså, det finns iPad-versionar av apps!"
ja, och det finns program gjorda för att köras på netbooks.

Skrivet av Sahlstrom:

En netbook kör precis samma mjukvara som vilken x86-laptop som helst == fail!

Så det vore bättre om det körde något noname-skit? För dina "argument", kanske, men inte för end user.

Skrivet av Sahlstrom:

Du har återigen ingen aning om vad du snackar om. Man spyr när man använder en netbook. För apparna är inte anpassade efter skärmen och interfacet mot användaren är riktigt kasst.

Win7s interface är mer än dugligt för mig. Givetvis är iPads interface vackrare, men det är ingen dealbreaker om jag hade *behövt* en netbook.

Skrivet av Sahlstrom:

Det fungerar på en stor laptop, men på en netbook blir det inte bra. Du vill peka på skärmen och touchpad/tgb är för litet för att användas.

För dig, kanske. Jag har ganska stora händer men jag har inga problem att skriva i över 100 WPM på en netbook, och då äger jag inte ens en.

Skrivet av Sahlstrom:

Nähä. Så 1080p på en G4 är omöjligt?

Hur kan du ha så svårt att läsa mina inlägg?
Jag citerar en av fysikens viktigaste lagar, energiprincipen:
"Energi kan inte förstöras eller nyskapas, bara omvandlas."

Skrivet av Sahlstrom:

Har du prövat eller har du bara läst att eInk är så mycket bättre än en klassisk display?

eInk springer cirklar runt iPadens display (som jag skarpt gillar) om jag skulle vilja läsa en bok på bussen. Ska jag spela Angry Birds, surfa på nätet, eller redigera foton kör jag på iPaden alla dagar i veckan, men det är inte helt bekvämt av flera anledningar inklusive vikt och teknologi på skärm att sitta och läsa en bok på den.

Du är en väldigt sorglig person. Jag försvarade knappt netbooks då de är för bristfälliga för mig - vilket en iPad tekniskt sett inte är, därav min positiva ton till den - men jag antar att din religion väger starkare än sunt förnuft...

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Skrivet av Tyrgrim:

För mig är ipad en jävligt stor mp3spelare. En stor ipod touch helt enkelt.

Använder du den som det verkligen? Isf kan du ju lika gärna ha en liten ipod touch. Leta runt bland lite fler applikationer så märker du att den är lite mer kunnig än så

Permalänk
Skrivet av fratey:

Vi kan ta Tasker for Android för ett exempel.
http://tasker.dinglisch.net/
Nämn en iPhone-applikation som ens kommer nära vad den här appen kan göra.

Min åsikt är att Tasker är helt awesome, och en av apparna som visar vad skillnaden mellan iphone och android är. En sån app får man bara när man har ett så öppet OS som Android. Jag hoppas kunna se en liknande app till iphone en dag

Men generellt känner jag ändå att en app till iphone ofta har ett renare och trevligare gränssnitt än en liknande app till android. Det är en 'skönare känsla' att använda sin iphone/ipad, precis som jag tycker det är skönare att sitta framför flickvännens Core 2 Duo Macbook Pro framför min Windows i7. (nu dock ipaden, när även den finns här i hemmet )

Permalänk
Medlem

Folk måste förstå att människor har olika behov jag har inte behov av en speldator för 20 000 men förstår ändå att folk vill ha en, inte gnäller jag för det. Hade ipad kommit får något år sen när jag veckopendlade 30 mil i veckan med buss hade jag köpt en direkt. Men nu uppfyller den inget direkt behov för mig så jag kan vänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjohansson:

Använder du den som det verkligen? Isf kan du ju lika gärna ha en liten ipod touch. Leta runt bland lite fler applikationer så märker du att den är lite mer kunnig än så

Nej, äger inte en pga att jag inte vet vad man skulle göra med den. Vore mer än trevligt om nån kunde förklara vad syftet är egentligen. Den känns ju närmare i jämförelse till en touch än vad den gör till en netbook. Du säger att den är lite mer kunnig, det är väl bokläsning och att den har 3g om man nu väljer den versionen. Har man pengar och inte vet vad man ska spendera dom på kan man väl köpa sig en ipad, har fått den uppfattningen att det bara är en vill ha produkt.

By the way, skriver ifån en touch just nu

Permalänk
Medlem

Nu tycker jag att TS bör skriva vad han/hon vill använda laptopen/tableten till....
Annars blir det här en tråd utan mening.

Utifrån vad jag har upplevt, så var iphones appar fantastiska, när jag testade på en. Riktigt bra respons också. Men att vissa kommer med argumenten att utvecklingskostnaden och aluminiumet skulle dra upp priset tycker jag är lite komiskt. Efter det jag har hört, så skulle ipad bli Apples stora vinst produkt pga att vinstmarginalerna vad så pass skyhöga...

Vad jag har uppfattat är suftplatta en sak som har massa funktioner i ett och är en tidsbedrivare, med andra ord inget jag skulle villja göra arbeten på, men det kanske bara är min åsikt...
Man kan spela spel, läsa böcker, inte se hur många lediga plater det är på en bio-film när man går in på SF:s hemsida, för det bygger på flash :/. Man kan även använda det fantastiska virtuella tangentbordet som jag tycker är fantastiskt.

Nu, att läsa en bok på en vanlig dataskärm, är något som inte bör vara nyttigt. Att sitta framför tv:n eller datorn över 3h tillsammans har jag läst så sent som igår, ska öka risken för hjärtinfarkt...
Jag såg däremot ett alternativ till ipad, som jag anser är fruktansvärt bra, ADAM. Men inget aluminium har manicken och dess utvecklingskostnader har varit jättelåga ifall man frågar vissa här på forumet, eftersom tableten är billigare eller kommer bli billigare lättare sagt:
http://notionink.com/

Ifall skärmen, som man kan slå av bakgrundsbelysningen på är bättre för kroppen har jag ingen aning om, men utifrån mina upplevelser, så tycker min hjärna och mina ögon om ej bakgrundsbelysta skärmar mer än bakgrundsbelysta. Alltså perfekt för att läsa en e-bok. Ergonomin på ADAM ser ju kanske ful ut enligt vissa och eftersom Apple har lagt så mycket mer pengar på sin utveckling måste ju deras vara bäst? Jag vet inte hur Apples aluminium är, men det låter som om det är lite halt och ifall man dessutom inte har något ställe där man kan greppa runt så blir det lite jobbigt att jobba med den länge i luften kanske, men eftersom jag inte äger en ipad kan ipad-ägarna svara på det. Att med skärmen bakgrundsbelysning av så räcker batteriet i dagar kanske är lite intressant, vilket är svårt att få i en netbook utan en sån här:
http://biltema.se/sv/Sok1/?quicksearchquery=bilbatteri

Men jag som student har ingen nytta av någon av dessa produkter, då jag har böcker, mobil etc. i väskan. Det som jag tycker fattas är en maskin som kan ersätta mina räknehäften och anteckningsblock och spela in genomgångar osv. Det tycker jag en netbook fungerar uruselt till. Alla tabletar utan aktiv stylus hanterar det väldigt dåligt med och det enda program som jag anser hanterar det otroligt bra är onenote, men ni här i tråden kanske känner till något bättre. Powerpoint fungerar otroligt bra med, då man har funktioner som att skriva på skärmen under redovisningen.

Alltså är windows 7 mitt alternativ på tableten med aktiv stylus. Då dess vikt på något kg sitter mycket bättre än 5 häften i väskan. Att ha vga och hdmi utgång gör även att man kan koppla in den till en projektor direkt. Men windows 7 har många nackdelar som att man inte kan ha arm-processorer till det och att tangentbordet är uselt enligt många och att det inte är så jätte "touch friendly". För att lösa detta får jag vänta på hybrid alternativ eller inhandla en sån här:

Lycka till TS!

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk

Jag var skeptisk och tänkte precis som TS men blev övertalad att köpa en Ipad eftersom vi fick dem billigt genom jobbet och jag tänkte att det kunde vara intressant att jämföra iphone-apps mot utbudet av appar som finns till Android (har Galaxy S).
Jag har inte ägt nån netbook men jag har fullsize-laptops.

Erfarenheten efter en månad? Tja.. inte blev jag religiös direkt men vissa förtjänster har den.

Den är smidig på det viset att den startar på nolltid. Det är tveklöst lättare att plocka fram paddan och slå upp nåt i wikipedia eller kolla en tv-tablå på den än att öppna och boota upp laptopen och jag slipper resa på mig och gå bort till den stationära.

Men den är definitivt segare när jag browsar. Nu kör jag defaultbrowsern Safari, det finns kanske snabbare browserappar som jag inte orkat testa än, men siduppdateringen är långt segare än man skulle acceptera på en PC och då kör jag 54Mbit och inte 3G så det har inget med överföringshastigheten att göra.

Sammanfattningsvis: Jo den är smidigare än en laptop och det är trevligt att kunna vända på den så man kan välja mellan portrait/landscape och touchgränssnitt är faktiskt skönt på en stor skärm men prestandamässigt går den snarast att jämföra med en smartphone. Överhuvudtaget är det en jätte-smartphone med bekväm storlek på skärmen -på gott och ont.

Tillför den mig något? Mjodå.. skulle den varit värd 7000 för mig? Inte en chans!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Öh, prestandamässigt är den snabbare och drar man på något som GUI-mässigt är på iPads nivå springer den cirklar runt den.

Jag vet av erfarenhet att det inte är fallet på många Netbooks, bara det att laddtiderna för windows ökar ju tiden det tar att bara få igång något. Att den har mer prestanda är ju inte detsamma som att den gör saker snabbare eller bättre. Testa hur lång tid det tar för dig att starta din netbook, öppna ett worddokument samt ändra något ord. Kan lova dig att jag gör det snabbare på en surfplatta.

Skrivet av fratey:

Vänta, vad?

På vilket sätt anser du t.ex. Word vara optimerat för en netbook? Det är extremt segstartat för det första. Sen kan vi ju prata om hur bra det går att spela spel på den. Visst har den mer prestanda, men de spelen som görs till Windows är ju inte optimerade för den prestandan som finns. Det är ju enklare att få ut en större andel av tillgänglig prestanda när mjukvaran är direkt optimerad.

Skrivet av fratey:

Min mediaspelare foobar2000 och alla andra program jag kör på datorn är speciellt skrivna för att köras på datorer.

Det är på inget sätt samma sak som jag skrev. Appsen är inte skrivna specifikt till netbooks, eller en speciell netbook. Vilket är fallet för många surfplattor. Om programmet är anpassat till datorer i allmänhet och kräver sig 2000 enheter CPU-tid för att göra något och din netbook levererar 500 enheter per sekund tar det 4 sekunder att utföra. Men om mjukvaruutvecklaren utvecklar endast till en surfplatta kan denna komprimera allting och inse "det är en mindre skärm, jag kan dra ned på grafiken" eller kanske inte ha med funktioner som en bråkdel av användarna ens tittar på osv. Så då kanske det endast krävs 1200 enheter CPU-tid att starta. Så även om surfplattan kanske endast levererar 400 enheter per sekund kommer det ta kortare tid. Detta är ju bara ett exempel, men det redovisar hur det kan fungera.

Skrivet av fratey:

Man kan inte skapa prestanda ur intet.

Skrev jag det? Nej. Du kanske borde testa att läsa det jag skriver istället. Men å andra sidan det gör du ju aldrig, du spyr ut massor med ologiska saker som inte har speciellt mycket med vad som skrivits.

Skrivet av fratey:

Hur kan du ha så svårt att läsa mina inlägg?
Jag citerar en av fysikens viktigaste lagar, energiprincipen:
"Energi kan inte förstöras eller nyskapas, bara omvandlas."

Vad tänkte du med det? Vad har energiprincipen med detta att göra?

Skrivet av Whippoorwill:

Den är smidig på det viset att den startar på nolltid. Det är tveklöst lättare att plocka fram paddan och slå upp nåt i wikipedia eller kolla en tv-tablå på den än att öppna och boota upp laptopen och jag slipper resa på mig och gå bort till den stationära.

+1 En av de sakerna jag menade

Skrivet av Whippoorwill:

Men den är definitivt segare när jag browsar. Nu kör jag defaultbrowsern Safari, det finns kanske snabbare browserappar som jag inte orkat testa än, men siduppdateringen är långt segare än man skulle acceptera på en PC och då kör jag 54Mbit och inte 3G så det har inget med överföringshastigheten att göra.

Också +1, för att vara en surfplatta är den osedvanligt dålig att surfa med :p. Ett tips är att testa Atomic Browser, gör det bättre men inte bra.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Hedersmedlem

Ipaden är något man lättare klarar sig utan än laptop och mobil, även om abstinensen kan vara precis lika hög om man förlorar den.
Så denna pryl handlar väl mer om lyxkonsumtion och prylintresse än att man måste ha ett komplement till sina andra prylar. Sedan är den ju rätt packad med nöje, så frågan om vad man skall ha den till kan man egentligen bolla över på samma sätt på PSPs eller andra portabla konsoler. Frågan, vad ska man med ett nintendo DS till är ju rätt lätt att svara på ;).

Hade jag skitit pengar så hade jag också haft en Ipad, men nu pluggar jag istället och då hamnar en sådan statuspryl som Ipad väldigt långt ner på behovslistan.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av fratey:

Jävlar, vilken negativ person du var. Jag skriver inte ens negativt om iPad men ändå känner du för att försöka klanka ned på allt, "bara för att".
Du och jag kanske inte har samma krav. Om iPad 2 får en bättre display, till exempel, kanske den lämpar sig mycket bättre för att använda med CCC till min kamera. En 8800GT är ett bra grafikkort men det betyder inte att det är optimalt i dagsläget.

Jupp. Om man säger saker som att de vore sanningar rakt igenom så blir man bitter. Sen får du vara hur "positiv" som helst.

Bara för att du inte kan använda din iPad utan att jailbreaka betyder det inte att jag måste det. För mig duger en ojailbreakead för att göra allt från kvalitetssystem till att redigera bilder.
Men jag säger inte heller nej till en iPad 2, vad nu det kan vara för något.

Skrivet av fratey:

Men gå och lägg dig. Sidan är fullt läsbar utan att använda drop shadows och tjugo spaltmeter CSS. Nu är det inte precis en snygg sida, men det är väldigt onödigt att du leker wannabedesigner bara för att det inte är Lucida Grande överallt.

Du som vet borde ju förstå att design inte bara handlar om typsnitt. Om man rapar upp information i ett konstant flöde blir det sjukt jobbigt att ta sig igenom. _Oavsett_ typsnitt och skugga.

Skrivet av fratey:

Däremot gör applikationen detta på ett bra sätt. Kanske bör du faktiskt testa någonting innan du uttalar dig?

Ja. Men jag har inte förstått vad den gör ännu, förutom att vara bättre än ALLT till iOS.

Skrivet av fratey:

Så om jag använder en applikation skriven för Windows 7, gjord att köras på en x86-processor, vad är då skillnaden på det jämtemot att använda en applikation skriven för iOS att köras på iPads ARM-processor?
Men absolut - en netbook har inte lika vackra animationer.

Om man ser anpassad för processor som anpassad för plattform är man vilsen.

Skrivet av fratey:

"skärmstorlek"
http://i56.tinypic.com/r7ouvs.png

"men alltså, det finns iPad-versionar av apps!"

iPhone-appar som körs på iPad är bland det fulaste som finns och det har känts som en nödlösning sen dag 1. Men ändå så är en uppskalad iPhone-app helt ok, för den är fortfarande anpassad till inmatningsmetoderna. Och inmatningsmetoderna är anpassade efter produktens utformning.

Skrivet av fratey:

ja, och det finns program gjorda för att köras på netbooks.

Wow!

Skrivet av fratey:

Så det vore bättre om det körde något noname-skit? För dina "argument", kanske, men inte för end user.

Noname behöver det inte vara. Men ett riktigt Office som är skrivet och anpassat för en liten skärm/dålig hårdvara hade kanske varit bra. Även för slutkund.
Det är mycket trevligare att köra Ubuntu Netbook Edition istället för den vanliga desktop-versionen.

Är skärmen liten == använd hela och låt mig bara se paneler och verktyg när det behövs.

Skrivet av fratey:

Win7s interface är mer än dugligt för mig. Givetvis är iPads interface vackrare, men det är ingen dealbreaker om jag hade *behövt* en netbook.

Nä. Det har vi läst tidigare att GUI och användarvänlighet är meningslöst...

Det som jag tog upp här var dock interfacet mot människan och då tänkte jag främst det fysiska interfacet med mus och tgb. Det interfacet är i mina ögon så mycket bättre på en iPad.

En netbook är bara en nerskalad laptop där man inte har tänkt mycket längre än så. En iPad/Tablet har man skalat ner en dator och funderat på hur man ska få till en vettig användarupplevelse.

Skrivet av fratey:

För dig, kanske. Jag har ganska stora händer men jag har inga problem att skriva i över 100 WPM på en netbook, och då äger jag inte ens en.

Coolt.

Skrivet av fratey:

Hur kan du ha så svårt att läsa mina inlägg?
Jag citerar en av fysikens viktigaste lagar, energiprincipen:
"Energi kan inte förstöras eller nyskapas, bara omvandlas."

Så energioptimering är meningslöst? Verkningsgraden på en Otto-motor är konstant? Osv.

Man _kan_ köra 1080p på en Mac Mini G4 med MorphOS. Det handlar bara om att man lägger bitarna rätt.

Skrivet av fratey:

Du är en väldigt sorglig person. Jag försvarade knappt netbooks då de är för bristfälliga för mig - vilket en iPad tekniskt sett inte är, därav min positiva ton till den - men jag antar att din religion väger starkare än sunt förnuft...

Och där förlorar du ronden! Blanda in religion i en diskussion om teknik är alltid lika fint. Borde det inte uppfylla Godwins lag? Eller så borde lagen skrivas om så att det passar.